AMF satsar ½ miljard på sv elhoj


Skall enligt uppgift ha chassimått enligt R1.

Helt klart är att alternativen kommer och med erfarenhet från elbil så kan jag säga att jag inte kommer att sakna bensinmotorn det minsta. Inte heller oväsendet.
 
15 mil är ok om laddtiden är 4 min. Annars ointressant.
Om man har en laddare med "obegränsad" effekt tar det i princip lika lång tid att ladda ett litet batteri som ett stort. Om man gör det rätt vill säga.
Rätt=med beaktande av säkerhet och livslängd

Man kanske kan tänka så här:

Scenario:

Verktyg: Brandslang (den obegränsade laddaren)

Din uppgift: Fyll två behållare till 99% med vatten så fort som möjligt.
Begränsningar: Du får inte spilla, inte överfylla. (batteriet får inte överladdas)

Behållare 1: Ett snapsglas (det lilla batteriet)
Behållare 2: Ett badkar (det större batteriet)

Jag hävdar att det tar ungefär lika lång tid i båda fallen...

För att dramatiskt korta laddtiderna krävs inte högre laddeffekt, det krävs förändrad batterikemi. Så ser jag på det hela iallafall.


Inte illa alls! 110 kg, 80 hk och minst 1 timmes körtid på crossbana eller liknande i högt tempo, menar de. Hur står det sig mot motsvarande fossilhojar?

-Edit- Man får ju dock ta detta med en ganska stor nypa salt. Enligt specifikationen så har den ett batteri på 6 kWh. Det räcker alltså för en genomsnittseffekt på 6 kW i en timme. Hur står sig DET mot en fossilhoj?

Hur mycket bensin går det åt per timma med en crosshoj?
 
Om man har en laddare med "obegränsad" effekt tar det i princip lika lång tid att ladda ett litet batteri som ett stort. Om man gör det rätt vill säga.
Rätt=med beaktande av säkerhet och livslängd

Man kanske kan tänka så här:


För att dramatiskt korta laddtiderna krävs inte högre laddeffekt, det krävs förändrad batterikemi. Så ser jag på det hela iallafall.




Hur mycket bensin går det åt per timma med en crosshoj?

Beror sjukt mycket på vem som kör så klart.
Motionär i bökigt endurospår = någon liter, 2-3.
Elit på snabb sandbana = hela tanken, 8-12 liter.
 
Inte illa alls! 110 kg, 80 hk och minst 1 timmes körtid på crossbana eller liknande i högt tempo, menar de. Hur står det sig mot motsvarande fossilhojar?

-Edit- Man får ju dock ta detta med en ganska stor nypa salt. Enligt specifikationen så har den ett batteri på 6 kWh. Det räcker alltså för en genomsnittseffekt på 6 kW i en timme. Hur står sig DET mot en fossilhoj?
6 kw motsvarar ca 8 hätkrafter kontinuerligt i en timme. Det låter väldigt optimistiskt om man kör på fulleffektsläget, men ganska rimligt om man kör på läget motsvarande 125cc tvåtakt.
 
6 kw motsvarar ca 8 hätkrafter kontinuerligt i en timme. Det låter väldigt optimistiskt om man kör på fulleffektsläget, men ganska rimligt om man kör på läget motsvarande 125cc tvåtakt.

Onekligen lite optimistiskt, men man skall ha klart för sig att den medeleffekt som de flesta av oss skulle använda under en timmes körning på crossbana är väldigt, väldigt mycket lägre än man kanske skulle vilja tro.
Har den regenerering? Det borde göra en del.
 
Inte illa alls! 110 kg, 80 hk och minst 1 timmes körtid på crossbana eller liknande i högt tempo, menar de. Hur står det sig mot motsvarande fossilhojar?

-Edit- Man får ju dock ta detta med en ganska stor nypa salt. Enligt specifikationen så har den ett batteri på 6 kWh. Det räcker alltså för en genomsnittseffekt på 6 kW i en timme. Hur står sig DET mot en fossilhoj?

En 450 crosshoj med 6 liters tank har 60 kWh i tanken och det räcker inte en timme på någon crossbana.

Jag tror du behöver runt 15 kWh för 1h körning på crossbana med en elhoj.

EDIT: Korrigerade siffrorna. Fyrtaktarna har tydligen mindre tankar än de gamla tvåtaktarna hade.
 
Last edited:
En 450 crosshoj med 6 liters tank har 60 kWh i tanken och det räcker inte en timme på någon crossbana.

Jag tror du behöver runt 15 kWh för 1h körning på crossbana med en elhoj.

EDIT: Korrigerade siffrorna. Fyrtaktarna har tydligen mindre tankar än de gamla tvåtaktarna hade.

Tror det stämmer ganska bra med 15kWh. Men ganska få kör ju entimmespass till vardags.
Tyvärr är antagligen ett extrabatteri alldeles för dyrt och i det här fallet ser det lite svårt ut att byta snabbt och lätt.
Om man då börjar med 100% i batteriet och kör t.ex. 20 min med ett effektuttag motsvarande 15kWh/H kommer man alltså ha förbrukat ca 5kWh. Har man då 30 minuters paus till nästa pass hinner man med lite förlust ladda 1kWh på ett vanligt vägguttag vilket skulle resultera i att följande körpass blir väldigt kort.
Dessvärre tror jag att batteriet är för litet för att klara av trefasladdning fullt ut, men en laddeffekt på 8-9kWh skulle räcka för att få ihop två vettiga körpass.

Tveksamt om det går att lösa enkelt i crossdepåerna. Men ingen omöjlighet att lösa.
 
Om man då börjar med 100% i batteriet och kör t.ex. 20 min med ett effektuttag motsvarande 15kWh/H kommer man alltså ha förbrukat ca 5kWh.
Hur mycket svinn blir det i värme då? Såg att dom har en ganska effektiv motor i kolfiber, men i verkligheten brukar det ändå gå åt en del spillkraft, så att säga. Utvecklarna behöver 'mäta' hojens reella åtgång på en genomsnittlig motocrossbana, i en genomsnittlig temperatur, med en för sporten genomsnittlig test-förare, och dokumentera det genomsnittilga resultatet.

Exempel med mig och min EV-Ultra (elskooter) som enligt tillverkaren ska klara 3 mil på en laddning, förutsatt att jag väger 65-80 kg, temperaturen är 20-25 C och jag aldrig kör uppför backar mer än 14 graders (om jag minns rätt) lutning.
 
Tror det stämmer ganska bra med 15kWh. Men ganska få kör ju entimmespass till vardags.
Tyvärr är antagligen ett extrabatteri alldeles för dyrt och i det här fallet ser det lite svårt ut att byta snabbt och lätt.
Om man då börjar med 100% i batteriet och kör t.ex. 20 min med ett effektuttag motsvarande 15kWh/H kommer man alltså ha förbrukat ca 5kWh. Har man då 30 minuters paus till nästa pass hinner man med lite förlust ladda 1kWh på ett vanligt vägguttag vilket skulle resultera i att följande körpass blir väldigt kort.
Dessvärre tror jag att batteriet är för litet för att klara av trefasladdning fullt ut, men en laddeffekt på 8-9kWh skulle räcka för att få ihop två vettiga körpass.

Tveksamt om det går att lösa enkelt i crossdepåerna. Men ingen omöjlighet att lösa.

Till vardags? Jag trodde det syftades på Vargen när det började pratas om crossbana i samma mening?

1 timme träningstid är ju ingenting konstigt.

Visst finns det väl tid för laddning mellan passen, men det finns ju sällan eller aldrig ström så då skulle det ju bli att alla drar igång sina elverk i depån för att ladda och då har man ju inte vunnit nåt.

Däremot skulle det ju vara lättare att ha en egen crossbana bakom huset ifall man hade en elhoj som är tyst så att ingen klagar.
 
Hur mycket svinn blir det i värme då? Såg att dom har en ganska effektiv motor i kolfiber, men i verkligheten brukar det ändå gå åt en del spillkraft, så att säga. Utvecklarna behöver 'mäta' hojens reella åtgång på en genomsnittlig motocrossbana, i en genomsnittlig temperatur, med en för sporten genomsnittlig test-förare, och dokumentera det genomsnittilga resultatet.
En modern elmotor har en mycket hög verkningsgrad och följaktligen en mycket liten värmeutveckling.
 
När jag tänker efter så skulle inte Vargen funka för mig, jag kör ju till, och från, banan varje gång. Och jag ser inga el-jack någonstans i Tuvängen.

Kom precis på att det skulle kunna funka om jag hade med mig en laddare som jag kan driva själv, typ genom att 'cykla' som en motionscykel. Då skulle jag kunna köra cross en halvtimme, och sedan tramp-ladda den i .. 1 timme? För att sedan köra hem..
 
En 450 crosshoj med 6 liters tank har 60 kWh i tanken och det räcker inte en timme på någon crossbana.

Jag tror du behöver runt 15 kWh för 1h körning på crossbana med en elhoj.

EDIT: Korrigerade siffrorna. Fyrtaktarna har tydligen mindre tankar än de gamla tvåtaktarna hade.

ok. Så om man räknar med den mest effektiva nu tillgängliga batteritekniken (300 Wh/kg) så har Vargen en batterivikt på ca 20 kg. För att få ytterligare 9 kWh behöver man alltså lägga på 40 kg och då väger hojen helt plötsligt 150 kg. Då är den inte konkurrenskraftig med avseende på vikten längre, men kan möjligen delvis kompensera för det med den högre effekten. Kvarstår då om genomsnittseffekten för en 450 är så lite som 6 kW förstås.

Och, givetvis blir detta väldigt teoretiskt. Vi får se hur det blir när hojen är testad i verkligheten. Pappersjämförelser är sällan analoga med verkligheten så Vargen kan ju prestera bättre än man tror.
 
En modern elmotor har en mycket hög verkningsgrad och följaktligen en mycket liten värmeutveckling.
Jag jobbar dagligen med mycket avancerade elmotorer.
Jag lovar att de blir varma, rejält varma vid stora effektuttag, nu gör det inget för de ligger i vatten, men det är inte OK att köra mer än korta duttar i luft.
 
Till vardags? Jag trodde det syftades på Vargen när det började pratas om crossbana i samma mening?

1 timme träningstid är ju ingenting konstigt.

Visst finns det väl tid för laddning mellan passen, men det finns ju sällan eller aldrig ström så då skulle det ju bli att alla drar igång sina elverk i depån för att ladda och då har man ju inte vunnit nåt.

Däremot skulle det ju vara lättare att ha en egen crossbana bakom huset ifall man hade en elhoj som är tyst så att ingen klagar.

Vardagsträning för samma målgrupp som köper 80% av KTMs hojar. Såna som du och jag mao.
Att det inte finns laddning behöver inte vara skrivet i sten och absolut inte omöjligt att lösa. Den kräver inte laddning i paritet med en Tesla X. En vanlig trefas per hoj är mer än nog.
 
Vardagsträning för samma målgrupp som köper 80% av KTMs hojar. Såna som du och jag mao.
Att det inte finns laddning behöver inte vara skrivet i sten och absolut inte omöjligt att lösa. Den kräver inte laddning i paritet med en Tesla X. En vanlig trefas per hoj är mer än nog.

1 timme var normal träningstid för mig som 40-årig motionärsgubbe, som slutat tävla. Nu är jag fet 50 och har nästan slutat köra så en timme skulle nog göra mig halvdöd dagen efter, men skulle jag börja träna 1 gång i veckan så tror jag nog att efter 2-3 månader skulle jag nog återigen skulle lägga mig på 1h/pass.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top