Amerikanska ambassaden

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Någon här som känner till "processen"... jag vill tala med någon där som jag kan diskutera med ärende vad gäller deportering. Vill se vad jag kan göra åt det. Någon med "kontakter" eller nått?

Någon här som känner till "processen"... jag vill tala med någon där som jag kan diskutera med ärende vad gäller deportering. Vill se vad jag kan göra åt det. Någon med "kontakter" eller nått?
Tyvärr inga kontakter eller råd annat än att faxa dem. Det är fan enda sättet att få kontakt med dem, varken telefon eller mail funkar där uppenbarligen. :mad: Inte ens när de slarvade bort mitt pass gick det att prata med någon där.
(Om du nu ska dit på intervju, vänta med att pika vakterna efter att du är klar. Jag tycker att det rätt fånigt att svenska vakter talar på bruten amerikansk svenska, men det gillar de inte att höra)

Kan detta ha att göra med en annan tråd kanske med tanke på ordet deportering?.....:D

jag kanske kan hjälpa till med lite plats i en luftkonditionerad container med all deklaration ordnat. men det kostar... smyga förbi tullarna får du göra själv.

Tyvärr inga kontakter eller råd annat än att faxa dem. Det är fan enda sättet att få kontakt med dem, varken telefon eller mail funkar där uppenbarligen. :mad: Inte ens när de slarvade bort mitt pass gick det att prata med någon där.
(Om du nu ska dit på intervju, vänta med att pika vakterna efter att du är klar. Jag tycker att det rätt fånigt att svenska vakter talar på bruten amerikansk svenska, men det gillar de inte att höra)

De gånger jag har varit där så har vakterna varit antingen britter eller amerikaner, och bara en av dom har pratat bra svenska, då med brytning. :va
De andra har inte pratat svenska över huvud taget.

De gånger jag har varit där så har vakterna varit antingen britter eller amerikaner, och bara en av dom har pratat bra svenska, då med brytning. :va
De andra har inte pratat svenska över huvud taget.

De här två pratade i alla fall ren svenska med varandra men gick över på bruten när de pratade med mig. Jag blev mycket imponerad. :rolleyes:

Blev du livstidsbannad eller bara 5 år?

En 5års banning kan man få lyft i förtid om man har goda själ, boka ett möte med den konsulära avdelningen på ambasaden och förklara läget samt ta med mycket papper med stämplar om vilken hygglig kille du är och att du faktiskt behöver bli insläppt så kanske...

De här två pratade i alla fall ren svenska med varandra men gick över på bruten när de pratade med mig. Jag blev mycket imponerad. :rolleyes:

Lär ju vara en intern skämtgrej de kör med. Lär ju inte vara nåt roligt jobb annars, så man får skoja till det till vardags :tummenupp

2749262 Blev du livstidsbannad eller bara 5 år?

En 5års banning kan man få lyft i förtid om man har goda själ, boka ett möte med den konsulära avdelningen på ambasaden och förklara läget samt ta med mycket papper med stämplar om vilken hygglig kille du är och att du faktiskt behöver bli insläppt så kanske...
Ja det är lite på den linjen jag vill gå på. Jag har inte längre behov att åka till usa för att stanna. Det vore semester som är önskemålet. Förövrigt var det 10 år :D

Ja det är lite på den linjen jag vill gå på. Jag har inte längre behov att åka till usa för att stanna. Det vore semester som är önskemålet. Förövrigt var det 10 år :D

Det är inte omöjligt men svårt, ev skulle du kunna deala om ett kortare tidsbestämt turistvisa och ev en borgen, besök ambasaden och testa...

2749391 Det är inte omöjligt men svårt, ev skulle du kunna deala om ett kortare tidsbestämt turistvisa och ev en borgen, besök ambasaden och testa...
Vilket kommer till huvudfrågan, vem på ambassaden ska jag prata med? Vill göra rätt första gången än att fråga runt o det bara blir konstigt.

Jag har varit där en gång tidigare, men fick då endast prata med en kvinna bakom en glasruta. Hon gjorde blev inte mycket till hjälp. Jag vill alltså komma vidare och prata med någon som kan sin sak, och en person som bestämmer.

Jag vill alltså komma vidare och prata med någon som kan sin sak, och en person som bestämmer.

är du bannad från US?

minns inte hur jag gjorde när jag åkte dit men tror jag fick 3/6 månaders visum eller nåt

här verkar man kunna boka tid

http://www.usemb.se/consulate/book.html

verkar jobbigt åka dit, 4000 kr i handen vill dom ha vid en intervju för working VISA, och hela uppsatser oavsett vilka VISA man söker:näsblod

PROOF OF FINANCE: A current bank statement or other evidence to show that you have sufficient funds to cover the costs of the trip. If someone else will be financing your trip, we need both a bank statement and a letter of consent from this person.

EMPLOYMENT LETTER: Stating the type of contract, how long you have been employed for and for how long you have been granted vacation or leave. This only applies to people that have employers.

TRAVEL PLAN: Of places you intend to visit, people you intend to stay with, and approximate dates.

INVITATION LETTERS: From family or friends with whom you intend to stay during your trip.

EU är en bra uppfinning ur det perspektivet:yoparty

Last edited:
...massa regler...

Det där är till för att vi ska slippa alla luffare som vill komma hit och arbeta... :D
Hälsa på däremot är enklare. Om man inte har blåst sina chanser med en overstay förstås. Då får man fjäska på ambassaden.

Seriöst så är det fax som gäller om man vill komma i kontakt med dom. Det trevliga är också att när man väl är här så ger svenska ambassaden i Washington fullständigt f-n i vad du vill ha hjälp med. De har väl lärt sig att det är lättare att stå vid sidan och titta på. :rolleyes:

Min erfarenhet är att det svåraste är att få till ett möte, sen rullar det på av sig självt. Lycka till!

Jag har gått igenom det det tidigare och då kom jag bara till en väntesal där jag fick gå fram och prata med en genom ett fönster. Det gav mig Ingenting. Jag vill komma till en person som jag kan diskutera ärendet med, eller åtminstone få en "privat" stund med.

2749657 Det där är till för att vi ska slippa alla luffare som vill komma hit och arbeta... :D
Hälsa på däremot är enklare. Om man inte har blåst sina chanser med en overstay förstås. Då får man fjäska på ambassaden.

Seriöst så är det fax som gäller om man vill komma i kontakt med dom. Det trevliga är också att när man väl är här så ger svenska ambassaden i Washington fullständigt f-n i vad du vill ha hjälp med. De har väl lärt sig att det är lättare att stå vid sidan och titta på. :rolleyes:

Min erfarenhet är att det svåraste är att få till ett möte, sen rullar det på av sig självt. Lycka till!
Okej! Så jag ska faxa och be om att få en tid hos en ... vadå? Vad heter dom där som jag ska prata med? Jag vill inte gå igenom den vanliga grejen enligt KGK's länkning. Been there, done that. Jag vill prata med någon i ett eget rum eller vid sidan av så att säga.

Last edited:
Räckte det inte med de "privata stunderna" de erbjöd dig i häktet i USA :brynad Så här så du ut då gissar jag på ---> :eek:

Räckte det inte med de "privata stunderna" de erbjöd dig i häktet i USA :brynad Så här så du ut då gissar jag på ---> :eek:

Edit/ förlåt mitt spammande :( Men ring svenska ambassaden i Usa kanske? Kanske får du svar den vägen...

Last edited:
Jag har gått igenom det det tidigare och då kom jag bara till en väntesal där jag fick gå fram och prata med en genom ett fönster. Det gav mig Ingenting. Jag vill komma till en person som jag kan diskutera ärendet med, eller åtminstone få en "privat" stund med.

Okej! Så jag ska faxa och be om att få en tid hos en ... vadå? Vad heter dom där som jag ska prata med? Jag vill inte gå igenom den vanliga grejen enligt KGK's länkning. Been there, done that. Jag vill prata med någon i ett eget rum eller vid sidan av så att säga.

Du vill prata med en "Consular Officer".
Något privat rum har jag aldrig lyckats komma in i, utan det är den där "väntsalen" som gäller tror jag.

Har du provat att ringa till de amerikanska myndigheterna? Det brukar bli många tonval och lång väntetid, men det är iaf nån som svarar...

USCIS: 1-800-375-5283
DHS: 1-202-282-8000
CBP: 1-646-733-3100
ICE: 1-202-305-2734

Som sagt - Det är inte lätt...

Då får man fjäska på ambassaden.

Alltså det verkar krångligt att åka till det där landet, privata samtal, gillar dom inte turister?, det verkar kosta pengar i olika nivåer för att få komma in, kommer inte ihåg att jag betalade något när jag åkte dit, minns att de ställde några frågor i tullen och såg lite snorkiga ut och glodde i sin dator samt att det senare stod en knarkhund där.

vill man åka dit när det är så krångligt?, kostar det 800 kr att få papper dit som turist? då är Sverige/Norden rena drömmen för turister:tummenupp

Som svensk behöver du inget visa för att åka till USA som turist då vi är me i Visa Waiverprogrammet (stavning?), du måste dock ha ett pass av maskinläsbar modell.

Som svensk behöver du inget visa för att åka till USA som turist då vi är me i Visa Waiverprogrammet (stavning?), du måste dock ha ett pass av maskinläsbar modell.

menar du att hä e bar å åk? utan att papper men med modernt pass?

låter fantastiskt, då finns dom med på semesterlistan igen

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!