Amerikaners vapenfixering

Kolla i statistiken så utförs det väl runt 3000 mord i UVVEESAA per år vilket bara knäcks av de olika diktaturerna/inbördeskrigen i afrika...

Jag har helt slutat förvånas av det landets dumhet! Snackade med en svenska som bott där under flera år som sa: Det enda problemet med Usa är att det är fullt med amerikaner....

..per capita ligger Sverige på ungefär halva nivån, högst i Europa vad jag kan se (en skillnad vad jag förstått är att USA i många storstäder har en positivt nedåtgående trend, ..vilket man tyvärr inte kan säga om Sverige). Vad gäller våldtäkter är väl Sverige nästintill världsledande (i västvärlden iaf). Intressanta siffror som jag hittar är t.ex. att det 2006 anmäldes 4.200 våldtäkter i Sverige & i New York (ung samma folkmängd) 1.500. Sedan -93 har anmälda våldtäkter i New York minskat med 60% & i Sverige ökat med 50 %. Sen är ju statistik vad det är, ..men man ska kanske titta runt knuten innan man svingar USA-svärdet på PK-vis, och fundera över vart vårt eget land är på väg !?

//Dock har vi ju en liten anna syn på vapen överlag i sverige.. Hade en chef förrut som va med i skytte klubb o hade lite pistoler osv hemma. Men han la av då halvag hört det nånst hans klubb blivit hotade på diverse olika sätt av folk som va emot vapen.. Lite skumt och otrevligt...

Det låter ju som att vi har en riktigt sund syn på vapen då. Vi hotar alla som äger ett.

..per capita ligger Sverige på ungefär halva nivån, högst i Europa vad jag kan se (en skillnad vad jag förstått är att USA i många storstäder har en positivt nedåtgående trend, ..vilket man tyvärr inte kan säga om Sverige). Vad gäller våldtäkter är väl Sverige nästintill världsledande (i västvärlden iaf). Intressanta siffror som jag hittar är t.ex. att det 2006 anmäldes 4.200 våldtäkter i Sverige & i New York (ung samma folkmängd) 1.500. Sedan -93 har anmälda våldtäkter i New York minskat med 60% & i Sverige ökat med 50 %. Sen är ju statistik vad det är, ..men man ska kanske titta runt knuten innan man svingar USA-svärdet på PK-vis, och fundera över vart vårt eget land är på väg !?
Man kan ju se på det här med antal anmälda våldtäkter på lite olika sätt, visst det är aldrig bra med ett högt tal, men ett lågt tal är ju inte per automatik ett bra tal. Ett lågt tal på många håll är ett resultat av att våldtäkter inte anmäls, vilket är ännu värre. Uppgången i Sverige på senare tid vill ju många just härleda till att många fler anmäls än förut, vilket är bra.

Angående vapenlagen så är ju den bra här i Sverige tycker jag. I USA är den väl lite väl "tilltagen". Men det är ju ändå "Home of the brave, and land of the free".

Jag brukar hänga på ett annat forum, www.militaryphotos.net där finns det en tråd där medlemmar får visa upp sin vapensamling. Dom flesta är amerikaner, RÄTT skrämmande vilken arsenal som man enligt lag har rätt att äga.

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=31887

men man ska kanske titta runt knuten innan man svingar USA-svärdet på PK-vis, och fundera över vart vårt eget land är på väg !?
Höjden av PK i trailerparken är att snacka om "PK". Det måste vara ett av de mest defensiva uttrycken som finns. Det enda det duger till är att förnedra användaren. Självförnedring alltså :)

Man kan ju se på det här med antal anmälda våldtäkter på lite olika sätt, visst det är aldrig bra med ett högt tal, men ett lågt tal är ju inte per automatik ett bra tal. Ett lågt tal på många håll är ett resultat av att våldtäkter inte anmäls, vilket är ännu värre. Uppgången i Sverige på senare tid vill ju många just härleda till att många fler anmäls än förut, vilket är bra.
Kan vara och är säkerligen så, fast det är svårt att avgöra hur stor del av uppgången som förklaras av ökad anmälningsbenägenhet. En annan faktor som påverkar "senare tid" är att våldtäktsbegreppet har fått en annan rättslig innebörd. Numera kan en 19-åring bli åtalad för våldtäkt på en 14-åring trots att allt skedde frivilligt från båda parters sida. Tidigare krävdes tvång för att det skulle klassas som våldtäkt.

Last edited:
Dummare över lag?

Dom är ju lite roliga, jag var i staterna för ett par år sedan och passerade 3 st Gunshops på mindre än 15 min då vi var ute och åkte.

Enligt de flesta vapenliberala så bär de vapen eftersom de får göra det enligt grundlagen.....
Har inget bra svar, kan de vara lite dummare överlag bara?

:galen Med tanke på kombinationen av det höga antalet vapen och dessa "välslipade knivar" som väljer att sitta på scen hos tex Jerry Springer gör att man undrar lite hur det är ställt med innevånarna The Greatest Country In The World.

Om man räknar på att det finns över 300 000 aktiva jägare i sverige, och varje jägare får äga 6-8 vapen (de 2 sista måste man ha "Ett mycket kvalificerat behov" av) så blir det rätt så många vapen ca 2 miljoner. Sen har ju självklart inte alla full vapengarderob men teoretiskt sett iallafall. Fast det finns nog inte särskillt mycket handeldvapen registrerade i Sverige då det är väldigt svårt att få licens för dessa.

Nära 700.000 Svenska medborgare är legala vapenägare.

Angående det att amerikaner "bär" vapen och Svenskarna "äger" vapen så stämmer det nog mycket bra.
Jag har skaffat ett sånt här att ha mina vapen i, när jag får tummen ur och skaffar några, så satans dyrt att vara både jägare och motorcyklist :huvet :huvet

Bifogat

• norlyx.JPG
    norlyx.JPG
    64.8 KB · Visningar: 59
  • norlyx2.JPG
    norlyx2.JPG
    88.2 KB · Visningar: 71
Skrota alla vapen i hela världen för allmänhet, polis och militär och dela ut blommor istället

RÄTT skrämmande vilken arsenal som man enligt lag har rätt att äga.

Vapenlagarna skiljer från stat till stat. I NJ var det lite struligt att skaffa stål, men i Wisconsin kan jag gå och köpa ett järn på lunchen. Hagelbrakare säljs på WalMart...
Visst kan det ses som skrämmande att vem som helst som är ostraffad kan gå och köpa ett vapen, men det är något speciellt med känslan att man faktiskt får bestämma själv om man vill ha ett vapen i huset, om man vill köra hoj utan hjälm osv...

Angående det att amerikaner "bär" vapen och Svenskarna "äger" vapen så stämmer det nog mycket bra.

Skiljer som sagt från stat till stat. Det är inte helt enkelt att få licens för att bära vapen dolt här i Wisconsin.

Jasså, gjorde jag det (?)? Ajja, inte lätt att vet vad man menar med slaskuttryck som folk svänger sig med.

Du förresten, Zoidberg, i vilka kretsar är du PK?

...jag diskuterar hellre konstruktivt än kastar paj.

Kan vara och är säkerligen så, fast det är svårt att avgöra hur stor del av uppgången som förklaras av ökad anmälningsbenägenhet. En annan faktor som påverkar "senare tid" är att våldtäktsbegreppet har fått en annan rättslig innebörd. Numera kan en 19-åring bli åtalad för våldtäkt på en 14-åring trots att allt skedde frivilligt från båda parters sida. Tidigare krävdes tvång för att det skulle klassas som våldtäkt

Tror du att nämnda exempel är en dominerande andel i anmälningsstatistiken ? Tittar man från andra vinkeln kan det nästan se ut som att definitionerna har ändrats för att ha något att skylla dålig statistik på. :)

Last edited:
Jag skulle tippa på att det finns runt 50-60 000 legala revolvrar och pistoler i Sverige

Om man räknar på att det finns över 300 000 aktiva jägare i sverige, och varje jägare får äga 6-8 vapen (de 2 sista måste man ha "Ett mycket kvalificerat behov" av) så blir det rätt så många vapen ca 2 miljoner. Sen har ju självklart inte alla full vapengarderob men teoretiskt sett iallafall. Fast det finns nog inte särskillt mycket handeldvapen registrerade i Sverige då det är väldigt svårt att få licens för dessa.

Nära 700.000 Svenska medborgare är legala vapenägare.

Jag har skaffat ett sånt här att ha mina vapen i, när jag får tummen ur och skaffar några, så satans dyrt att vara både jägare och motorcyklist :huvet :huvet

4-6 jaktvapen är det nu för tiden, iofs många som har vapen sen innan. Tycker inte det var speciellt svårt att få licens för en picka.. skriva ett enkelt prov, träffa en tavla någorlunda bra= klart. I sverige finns inte heller någon begränsning vad gäller antalet vapen, jag vet folk som har licens för 15-20pickor. Det kom för några år sedan nya regler som gör att licensen behovsprövas efter 5år, dvs om du inte använt vapnet regelbundet i organiserad form så dras tillståndet in. Det är skytteklubbarna som skall skriva intyg till polismyndigheten.

Back