Amerikaners vapenfixering

Semirätt, efter vad jag förstått.
Under den tid stora delar av Nordamerika var under brittiskt styre förbjöds gemene man att ineeha vapen.
Detta ställde till problem vid "befrielsen" (England använde nordamerika som "mjölkko" genom skatter).
Därför skrev det in i oavhängihetsförklaringen att ingen fri man fick hindras att bära vapen.

Bland annat NRA tolkar detta som att det är en skyldighet att bära vapen.
Något annat vore oamerikanskt.
Påstår en framstående talesman och fd. skådespelare, som jag btw har för mig är ungrare eller rumän från början..

"Oamerikansk". Det värsta man kan vara...
NRA leddes under en massa år av Charlton Heston (f.d. skådis) men han
är född i USA (Evanston, Illinois). Han ligger för övrigt och vegeterar nånstans med fullt utvecklad Altzheimer.:arsele
Enligt NRA innebär skrivningen i "2nd amendment" att en organiserad och beväpnad befolkning (milis) måste upprätthållas för att säkerställa en fri stat.
Alltså om alla medborgare är beväpnade och på sin vakt så kan och ska en korrupt statsledning alltid bekämpas med vapen dvs. revolution.
I detta land accepteras "the patriot act"...:va go figure...

Exakt... medborgarnas rätt att bära vapen säkerställer regeringens "motivering" att verka för folket.

Tex i sverige där vi inte har demokrati längre så hålls inte längre folkomröstningar om viktiga saker och då det väl hålls så kör regeringen över oss och gör som de vill ändå.
De förbjuder vapen eftersom hade vi vapen, ja då skulle vi nog "byta ut" våra politiker mot folk som inte är korrumperade av maktbegär.

Exakt... medborgarnas rätt att bära vapen säkerställer regeringens "motivering" att verka för folket.

Tex i sverige där vi inte har demokrati längre så hålls inte längre folkomröstningar om viktiga saker och då det väl hålls så kör regeringen över oss och gör som de vill ändå.
De förbjuder vapen eftersom hade vi vapen, ja då skulle vi nog "byta ut" våra politiker mot folk som inte är korrumperade av maktbegär.
Inte faan e vapen förbjudna i Sverige.:mattias
31 vapen per 100 invånare skulle räcka långt om det fanns någon
som helst vilja att starta väpnat uppror i det landet.
Men det finns det inte...som tur är.

Du tillhör uppenbarligen en vilsen minoritet som fått för sig att vi har bytt statsskick.

Formen av demokrati vi har i Sverige kallas indirekt demokrati och innebär att vi röstar fram ett parti som sedan tar sig an småfrågor. Är det direktdemokrati du eftersöker så tror jag att de utövar detta i Schweiz.

..BTW: Jag tänker montera en bösshållare liknande de som HD hade på arméhojarna (på framhgaffeln) på sidvagnsryssen (när jag får tag på en).
Tänkte ha vidundret som jaktbil/älgdragare.
Coolt!
Men så var min biologiska farfar amerikan.
Dock desertör.

Kan du inte sätta en sån där vattenkyld spruta på sidvagnen som tyskarna hade på sina Zündapp och BMW:s :yoparty

Med akterlig eld kanske accelerationen förbättras!

Hade jag haft råd med vapen hade jag haft många.
Man vet aldrig när danskarna kommer o det gäller att v a beredd så man kan hjälpa dom befria Skåne:yoparty

I vissa städer/countys? i USA får man inte bo om man inte har vapen..
Finns en lag, kommer ej ihåg var i USA, som säger att om det är fler än 3st indianer på din mark så får du skjuta dem. Fler än 3 räknas som ett indianuppror... någon gammal vildawesternlag som hänger kvar.

Äger för övrigt 5 vapen själv.

Intressanta åsikter och antaganden i denna tråd...

Tycker ALLA borde se dokumentären "Bowling for Columbine" som är gjord av Michael Moore. En otroligt insiktsfull dokumentär!

Här finns lite klipp: http://uk.youtube.com/results?search_query=bowling+for+columbine

Edit: Den sändes på TV4 FAKTA för inte als länge sen...

Last edited:
Saxat från "militarareflektioner.wordpress.com"

"Att det är vapentätt och lätt att handla skjutjärn i USA vet vi alla. Att det går 90 skjutvapen på 100 amerikaner gör det till världens vapentätaste landet i världen. Sverige kommer på åttonde plats md 31 vapen per 100 invånare.
Listan över världens mest vapentokiga länder ser ut enligt följande: USA 90, Jemen 61, Finland 56, Schweiz 46, Irak 39 och Sverige 31. Siffrorna har presenterats av det Genéve-baserade forskningsprojektet Small Arms Survey.
"

Intressant blandning där...två länder i skandinavien tillsammans med Jemen och Irak...WTF:skrämd
Det hänger ihop med hemvärnet. Många hemvärnsmän, många vapen. Jag *tror* att Sverige låg på högre den här listan på den tid då hemvärnet omfattade fler personer.

Jag menar man kan slåss för sitt land och dess ära med sina "landsbröder", men man kan oxå skjuta ner första bästa granne för att han klev in på min tomt??

Man skall inte glömma att amerikansk militär är känd för att inneha den sämsta stridsmoralen i världen. Det är inte så konstigt då de flesta som går med i militären i USA gör det för att få pengar för att studera vidare, inte därför att de vill göra någon förändring. Här kan göras liknelser mellan USA:s militär och nya Svenska Nordic Battle Group. De som går med i NBG gör det knappast för att "förändra världen" även fast man nu gör allt för att få människor att tro det.

Det hänger ihop med hemvärnet. Många hemvärnsmän, många vapen. Jag *tror* att Sverige låg på högre den här listan på den tid då hemvärnet omfattade fler personer.

Jag tror ochså att det förhåller sig så. För ca 20-30 år sen innan nedmonteringen av vårt försvar började så hade vi teoretiskt sett möjlighet att ställa en rätt stor del av befolkningen i vapentjänst, och en stor del av dessa låg i sk mobiliseringsförråd lite här och var ute på vichan.

Vi ligger förmodligen ganska lågt när det gäller beväpnade privatpersoner.

En liten skilnad mellan USA's och Sveriges vapenbestånd (inbillar jag mig) är att det är skillnad på att ÄGA vapen och att BÄRA vapen. Jag tror inte att det är lika många i Sverige som bär vapen (eller förvarar i bilen/under kudden/...) till vardags.

Du har helt rätt!
Allting som sägs på FOX News stämmer! Alla andra är evildoers.

n568952719_197894_4311.jpg

"små beslut" jotjena... det finns bestämmelser för hur en demokrati ska skötas kan inte alla men en bestämmelse rörde folkomröstningar och sverige nådde inte det målet... dvs nej vi är inte en denokratisk stats längre, snarare sken-demokratisk.

ang vapen... hur många svenskar jämfört med amerikaner har vapen på sig och vilka slags vapen rör det sig om ?
Skulle inte tro lika många svenskar som amerikaner går omkring med revolvrar och M16

Majkie, jag fattar inte vad du dillar om. Jag varken kollar på FOX eller röstar på hitler. Care to explain ?
Varför sprider du reklam för FOX news ?! :huvet :huvet :huvet

Last edited:
För att återgå till ämnet...

...en sådan häringa kanske .?

Bifogat

• Rs77NaziSidecar.jpg
    Rs77NaziSidecar.jpg
    30.5 KB · Visningar: 58
BTW: Jag tänker montera en bösshållare liknande de som HD hade på arméhojarna (på framhgaffeln) på sidvagnsryssen (när jag får tag på en).
Tänkte ha vidundret som jaktbil/älgdragare.
Coolt!
Men så var min biologiska farfar amerikan.
Dock desertör.

gör såhär istället...

Bifogat

• Combat-motorcycle.jpg
    Combat-motorcycle.jpg
    11.8 KB · Visningar: 115
Back