Amerikaners vapenfixering

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Ja även då dom skall åka hoj så hamnar vapen i fokus, på ett amerikanskt offroadforum jag brukar kolla in så fannns bla följande trådar under utrustningsdelen.....

Anybody have thoughts on the Walther P-99 in 9mm?
Adv Touring with a handgun?
Concealed carry on a dirtbike.
Best adventure long gun.
What do you carry?
Attaching rifle scabbard to F650GS.

Vad är det med amerikander och vapen.:huvet

www.advrider.com serch for sidearm etc.

Dom är ju lite roliga, jag var i staterna för ett par år sedan och passerade 3 st Gunshops på mindre än 15 min då vi var ute och åkte.

Enligt de flesta vapenliberala så bär de vapen eftersom de får göra det enligt grundlagen.....
Har inget bra svar, kan de vara lite dummare överlag bara?

Kulturell skillnad.
Tutar man i folk att det är en skyldighet, inte rättighet, att bära vapen, samt att alla är jättefarliga, särskilt de med annan hudfärg, så tror de förr eller senare på det.

Hörde för ett tag sedan att en vanlig inställning efter terrordåden 9/11 var att: "Det skulle inte kunnat hända om man fick ha vapen ombord på flygplanen."

Tycker att det är lite underligt att man försökt lösa problem och konflikter med vapen i hundratals år utan att lyckas särskilt bra.
Ändå fortsätter man.

BTW: Jag tänker montera en bösshållare liknande de som HD hade på arméhojarna (på framhgaffeln) på sidvagnsryssen (när jag får tag på en).
Tänkte ha vidundret som jaktbil/älgdragare.
Coolt!
Men så var min biologiska farfar amerikan.
Dock desertör.

Tror att USA´s fixering går tillbacks jävligt långt. Om man nu ska tro alla western filmer där absolut alla bar vapen så kan det ha lite med det att göra. Verkligen alla bär vapen för att skydda sig själva. Men ifrån vad??? Jag menar man kan slåss för sitt land och dess ära med sina "landsbröder", men man kan oxå skjuta ner första bästa granne för att han klev in på min tomt?? Nu tror jag inte alla amerikaner e likadana men den majoritet som man ser e ju smått skrämande.

Som efter senaste campus nerskjutning, då började det pratas om att dom skulle titta över sina vapenlagar för att det är alldeles för lätt att få tag i vapen. Men då började den vapen fixerade sidan styrka att det inte va för lätt utan nästan tvärtom. "om alla hade rätt att bära vapen skulle det aldrig ha hänt då hade man kunnat stoppa honom" visst har dom lite rätt i det men samtidigt så ere lite sjukt att dom anser att man då har rätt att tillgripa skjutvapen o skjuta vem som helst som står o skjuter mot folk. Till slut står hundra människor o skjuter mot varann utan att veta varför. Bara för att nån börja nånstanns?

Nja USA e ett underligt land men jag kan inte sluta att facineras över det och dess storlek, dess makt och samtidigt deras totala inkompetens vad gäller omvärlden.

Enligt det senaste jag har läst så äger var 3:e amerikan ett vapen!!

Mitt förslag på hojmonterat...

...samt kanske den med ryggtank för älgjakt.:rolleyes:

Liten å nätt den på golvet, handheld M134.

Bifogat

• minigun5.jpg
    minigun5.jpg
    8.2 KB · Visningar: 269
  • m134 minigun.jpg
    m134 minigun.jpg
    3.2 KB · Visningar: 1,652
  • Handheld_M134_minigun.jpg
    Handheld_M134_minigun.jpg
    84.2 KB · Visningar: 426
Jag vet att man inte kommer någonvart egentligen utan att referera till källanm men jag vill tro att jag läst någonstans att vi i Sverige har fler vapen per person än jänkarna.

Jag vet att man inte kommer någonvart egentligen utan att referera till källanm men jag vill tro att jag läst någonstans att vi i Sverige har fler vapen per person än jänkarna.

HAr för mig att jag hört det nånstanns jag med.. Dock har vi ju en liten anna syn på vapen överlag i sverige.. Hade en chef förrut som va med i skytte klubb o hade lite pistoler osv hemma. Men han la av då halva hans klubb blivit hotade på diverse olika sätt av folk som va emot vapen.. Lite skumt och otrevligt...

Enligt det senaste jag har läst så äger var 3:e amerikan ett vapen!!

Hur är det räknat då?
Ingår samtliga medborgare oavsett ålder?
Registrerade vapen?
Antar att det är eldvapen som räknas.

Räknar vi antal vapen per invånare i Sverige, vad hamnar vi på då?

Själv har jag två hagelbrakare, en 30-06 (älgstudsare), en 22a ("salongsgevär").
Ganska ordinär garderob för en jägare.

Det går väl helt enkelt tillbaka till den tid när nybyggarna behövde skydda sig mot engelsmän, fransmän, indianer, nybyggare och skurkar och banditer i största allmänhet.

Om man bodde i ett litet skjul mitt ute in ingenstans kändes det nog befogat att ha en bössa, dels för att jaga men också för skydd av liv och egendom.

Gissar att rätten att bära vapen skrevs in i grundlagen för att ingen högt uppsatt i framtiden skulle kunna ta vapnet ifrån farmaren som ett led i att göra denne livegen. Kan tänka mig att man hade ett antal europeiska länder i åtanke, där bönderna var mer eller mindre livegna och inte hade nå't att sätta mot kronan och adeln.

Faktum är att man i många länder i Europa i det längsta tvekade till att träna och sätta upp stora arméer med "bönder", då det var att ge dem makt som kunde användas mot kronan och adeln. Hade de europeiska bönderna fått bära vapen hade de kanske inte varit livegna i samma utsträckning.

Det är kanske den springande punkten? Det handlar inte så mycket om att bära ett vapen som RÄTTEN att bära ett vapen. Varje antydan om inskränkning av den rätten ses som ett stort ingrepp i medborgerliga och personliga friheten. En åsikt som i grunden är sund, men tyvärr i detta fall används till en mindre gott syfte.

Vet inte hur lagarna är i USA, men i Sverige är det väl så att två på varandra följande riksdagar måste rösta för en grundlagsändring, för att den ska ske. Kan tänka mig att det är ännu svårare i USA. Och iom att vapenlobbyn är så stark och mäktig, lär just lagen om att bära vapen inte ändras i brådrasket.

Tror inte heller det spelar nå'n större roll, då det verkar som den amerikanska mentaliteten är att varenda jävel i världen är farlig och ute efter i amerikanskt blod. Jämför med Kanada där det (om jag minns rätt) finns fler vapen per capita, men betydligt färre brott med vapen inblandade.

Ps. Ligger denna diskussion verkligen i rätt forum? Ds.

Hur är det räknat då?
Ingår samtliga medborgare oavsett ålder?
Registrerade vapen?
Antar att det är eldvapen som räknas.

Räknar vi antal vapen per invånare i Sverige, vad hamnar vi på då?

Själv har jag två hagelbrakare, en 30-06 (älgstudsare), en 22a ("salongsgevär").
Ganska ordinär garderob för en jägare.

registrerade handeldvapen!!
Inga jaktvapen alls medräknade..
Tänk då hur många oreggade som cirkulerar..

Saxat från "militarareflektioner.wordpress.com"

"Att det är vapentätt och lätt att handla skjutjärn i USA vet vi alla. Att det går 90 skjutvapen på 100 amerikaner gör det till världens vapentätaste landet i världen. Sverige kommer på åttonde plats md 31 vapen per 100 invånare.
Listan över världens mest vapentokiga länder ser ut enligt följande: USA 90, Jemen 61, Finland 56, Schweiz 46, Irak 39 och Sverige 31. Siffrorna har presenterats av det Genéve-baserade forskningsprojektet Small Arms Survey.
"

Intressant blandning där...två länder i skandinavien tillsammans med Jemen och Irak...WTF:skrämd

BTW: Jag tänker montera en bösshållare liknande de som HD hade på arméhojarna (på framhgaffeln) på sidvagnsryssen (när jag får tag på en).
Tänkte ha vidundret som jaktbil/älgdragare.
Coolt!
Men så var min biologiska farfar amerikan.
Dock desertör.
Ajabaja, inte jaga från motorfordon!! :ajjabajja ;)

Morsans gubbe e oxå desertör. Han och tre andra var bland de första som drog från Vietnam. :)

Det vore oskönt att vurpa med en revolver på höften! :crash

Det är väl inte så konstigt att de är fixerade vid vapen, det är ett stort inslag i deras liv. Mycket folk som är/har varit i tjänst i det militära gör förmodligen att en del behåller intresset även efter det att de har fallit ur systemet, samt att de har varit i krig mer eller mindre konstant under hela förra århundradet och lite innan det.

Även rädslan för allt och alla spelar nog in en del, och vad gör man om alla i kvarteret har tillgång till skjutjärn? Man kan göra två olika saker, antingen startar man en anti-vapenkampanj och städar upp i landet, eller så köper man ett eget lite större och kraftigare vapen än alla andra, gärna ett automatvapen med militär anknytning som har varit med på film för då är det lite xtra göra-sketa-fräckt lixom ;). Och då det senare är det lättare och människan av naturen är lat så kan man förstå varför det ser ut som det gör.

Kolla i statistiken så utförs det väl runt 3000 mord i UVVEESAA per år vilket bara knäcks av de olika diktaturerna/inbördeskrigen i afrika...

Jag har helt slutat förvånas av det landets dumhet! Snackade med en svenska som bott där under flera år som sa: Det enda problemet med Usa är att det är fullt med amerikaner....

Gissar att rätten att bära vapen skrevs in i grundlagen för att ingen högt uppsatt i framtiden skulle kunna ta vapnet ifrån farmaren som ett led i att göra denne livegen. Kan tänka mig att man hade ett antal europeiska länder i åtanke, där bönderna var mer eller mindre livegna och inte hade nå't att sätta mot kronan och adeln.

Faktum är att man i många länder i Europa i det längsta tvekade till att träna och sätta upp stora arméer med "bönder", då det var att ge dem makt som kunde användas mot kronan och adeln. Hade de europeiska bönderna fått bära vapen hade de kanske inte varit livegna i samma utsträckning.
Semirätt, efter vad jag förstått.
Under den tid stora delar av Nordamerika var under brittiskt styre förbjöds gemene man att ineeha vapen.
Detta ställde till problem vid "befrielsen" (England använde nordamerika som "mjölkko" genom skatter).
Därför skrev det in i oavhängihetsförklaringen att ingen fri man fick hindras att bära vapen.

Bland annat NRA tolkar detta som att det är en skyldighet att bära vapen.
Något annat vore oamerikanskt.
Påstår en framstående talesman och fd. skådespelare, som jag btw har för mig är ungrare eller rumän från början..

"Oamerikansk". Det värsta man kan vara...

Jag har helt slutat förvånas av det landets dumhet! Snackade med en svenska som bott där under flera år som sa: Det enda problemet med Usa är att det är fullt med amerikaner....

I landet där amerikanerna är invandrare allihop, bortsett från indianerna, som numera till största delen lever i reservat..:rolleyes: ..skruvat land.

Back