Amerikanare från 60-talet med motorn bak!?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tjenare!

Morsan ringde nyligen och hade en liten underlig fråga, av okänd anledning ville hon att jag skulle ta fram namn på en bil som är från 1960-talet, är en amerikanare och har motorn bak :va :näsblod

Någon som har en aning om vad det kan vara för bil hon söker?

(jänkare är inte min cup of tea, tysk precision är mer i min smak)

Chevrolet Corvair. Luftkyld boxersexa.

Många av dessa modellar är sjukt vackra, trots att de från början inte var prestigebilar. En gammal förälskelse, var mycket nära att köpa en -65.a på 80-talet. Med alla rutorna nedvevada finns heller ingen ful dörrstolpe och man glider fram på boulevarden rätt elegant!:Bugar

1965 och framåt har så jäkla sober design tycker jag. En av de första turbobilarna dessutom. Generellt har de dock låg effekt jämfört med andra amerikanska bilar, även om de hade rätt stor motor/effekt jämfört med den dåtida svenska bilparken.

Biltypen fick dock mycket skäll (med all rätt) när forskare slog larm om den dåtida dåliga krocksäkerheten i amerikanska bilar. Corvair vart ngt av symbol för en dödsfälla på hjul.

312788469_9050372c41.jpg

/J

Last edited:
Åh, där ser man, tack för svaren och informationen!
(Jo fasen, mysigt snygg bil (trots amerikanare hehe))

Chevrolet Corvair var en amerikansk kompaktbil med svansmotor byggd av General Motors 1960-1969. Den hade en sexcylindrig luftkyld boxermotor med stötstänger som levererade från 80 till 180 hästkrafter beroende av årsmodell och utförande. Modellen var helt ny och hade motorn bak till många trogna Chevrolet-köpares förvåning

kompaktbil :hihi

lyftkyld boxer-sexa, känns som att GM sneglat på Porsche :)

*EDIT*

Med cirka 63% av vikten på bakaxeln blev bilen också kraftigt överstyrd vid hård kurvtagning i hög hastighet och det var många ovana förare som körde ihjäl sig i Chevrolet Corvair.
Chevrolet Corvair hade bensintanken fram precis som VW-bubblan men liggande på längden istället för stående, vilket resulterade i att den lätt kund skadas vid en kollision och därmed var inte Corvair speciellt krocksäker.

:näsblod :död

Last edited:
Med cirka 63% av vikten på bakaxeln blev bilen också kraftigt överstyrd vid hård kurvtagning i hög hastighet och det var många ovana förare som körde ihjäl sig i Chevrolet Corvair.
Chevrolet Corvair hade bensintanken fram precis som VW-bubblan men liggande på längden istället för stående, vilket resulterade i att den lätt kund skadas vid en kollision och därmed var inte Corvair speciellt krocksäker.

:näsblod :död

Lägg till en livsfarlig rattstång.

Den var väl iofs inte värre än de bubblor som rullade runt på vägarna i Europa och USA. Dessutom uppgraderade väl GM Corvairen med grövre krängningshämmare mm. för att få bukt med pendelaxlarnas egenheter. Ralph Naders korståg mot Corvairen (även om han klankade ner på andra amerikanska bilar också) var lätt överdrivet.

Men jag kanske är partisk då jag upptäckt att Corvair-ratten passar jävligt bra i A Ford. :D

Vill minnas att sexan kom från ett överskott av motorer avsedda för "Bell" helikoputtrar.
Blev omoderna när gasturbinerna började fungera.
edit:
Motorerna fick oförtjänt dåligt rykte.
rasade när folk glömde fylla på vatten i vattenisprutningen.

Fräsig bil det där. Gillar cupéstuket. På värmdö hade vi en Valliant-64 som polaren klämt i en 360 i som gick som fan. Den var tvådörrars och gick som ett skott och jag tror alla på Värmdö har ägt den vid något tillfälle. gråblått bruksskick och ingen back. Det var tider det.

Fräsig bil det där. Gillar cupéstuket. På värmdö hade vi en Valliant-64 som polaren klämt i en 360 i som gick som fan. Den var tvådörrars och gick som ett skott och jag tror alla på Värmdö har ägt den vid något tillfälle. gråblått bruksskick och ingen back. Det var tider det.

Coolt,vi byggde en sleeper av en Cheva Nova 4-dörrars -65:a,med en 400 smallblock och treväxlad manuell.
Ruskigt kul :)

Coolt,vi byggde en sleeper av en Cheva Nova 4-dörrars -65:a,med en 400 smallblock och treväxlad manuell.
Ruskigt kul :)

I sthlm gick det ju en svårslagen rödljusbil på 80-talet. En till synes ordinär VW-buggy med plåtfälgar... bara det att det satt en uppskrämd Corvair-sexa i aktern. Professorn kallades den galne mannen. Men honom minns du säkert bättre än jag. Många prestigebilar som fick bita i gräset. Ibland fick han ett damp-ryck och hanterade bilen som en gocart, sladdandes genom korsningar osv.

I sthlm gick det ju en svårslagen rödljusbil på 80-talet. En till synes ordinär VW-buggy med plåtfälgar... bara det att det satt en uppskrämd Corvair-sexa i aktern. Professorn kallades den galne mannen. Men honom minns du säkert bättre än jag. Många prestigebilar som fick bita i gräset. Körde bilen som en gocart i stan.

Jodå,mången natt stod man och gapade när Professorn brassade ifrån det mesta,iförd långrock :tummenupp

Nån som minns en röd 245:a med en Cheva 350,feta slicks och en husvagn på släp som körde ifrån hojar vid rödljusen?

Last edited:
Vill minnas att sexan kom från ett överskott av motorer avsedda för "Bell" helikoputtrar.
Blev omoderna när gasturbinerna började fungera.
edit:
Motorerna fick oförtjänt dåligt rykte.
rasade när folk glömde fylla på vatten i vattenisprutningen.
Vatteninsprutning?
På en standardbil från 60-talet?

De må har vart tidiga, men som alltid så var de kass... :D

Tja, beror på hur man ser på det.
Enligt min mening så var dom betydligt bättre än motsvarande europeiska bilar åtminstone fram till 70-talet, det finns inte mycket som slår chryslers raka sidventilsåtta vad gäller motorgång och pålitlighet (jag har aldrig hört en modern motor som går så tyst och jämnt)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti