Amerikanare från 60-talet med motorn bak!?

Tja, beror på hur man ser på det.
Enligt min mening så var dom betydligt bättre än motsvarande europeiska bilar åtminstone fram till 70-talet, det finns inte mycket som slår chryslers raka sidventilsåtta vad gäller motorgång och pålitlighet (jag har aldrig hört en modern motor som går så tyst och jämnt)

De flesta motorer går mjukt och tyst om man sänker kompressionen till 6:1

Vatteninsprutning?
På en standardbil från 60-talet?
japp.
Nota bene: Det var en helikoptermotor med turbo i Monzan.
Vatteninsprutningen behövdes både till kylning och oktanhöjare.

App app, bubblan har faktiskt 7,4-1 i komp:D
Nä men av någon lustig anledning så låter folkisarna bättre högkompade.
Jag körde med 10.5-1 i komp, provade till och med 11-1 men då började den att låta lite elakt.

Man skall även betänka att folkamotorerna låter småtrevligt även original.
Om man fimpar slutrören.

Last edited:
App app, bubblan har faktiskt 7,4-1 i komp:D
Nä men av någon lustig anledning så låter folkisarna bättre högkompade.
Jag körde med 10.5-1 i komp, provade till och med 11-1 men då började den att låta lite elakt.

Ja jag håller med dig om att amerikanska bilar låg kvalitetsmässigt bättre till än den genomsnittliga svenska bilparken. Iaf fram tom 60-70-talet. Det var ju också så att om man var storpotät i folkhemmet på säg 40-50-60-talet, ja då stod det ofta tex en fet Chrysler, Studebaker eller Chevrolet på garageuppfarten...eller möjligtvis en Mercedes. En storpotät åkte inte en DKW, Audi, VW-bubbla, Lloyd, Saab tvåtakt, Opel, Anglia-korvstånd, Vauxhall, Simca, Volvo PV, Hillman, Austin eller ngn annat på den tiden vanlig europisk bil

De flesta dåtida amerikanska bilar var ju vansinnigt mycket mer gediget och kraftigt byggda än de genomsnittliga europeiska bilarna i Sveriges vagnpark på den tiden. Dessutom ofta mer utrustade, automatlåda, styrservo, 12 volts elsystem, hydrauliska bromsar osv.

Last edited:
japp.
Nota bene: Det var en helikoptermotor med turbo i Monzan.
Vatteninsprutningen behövdes både till kylning och oktanhöjare.
Intressant!
Vatteninsprutning är bajset.
När jag sätter turbo på min 400 skall den få vatteninsprutning.

De flesta dåtida amerikanska bilar var ju vansinnigt mycket mer gediget och kraftigt byggda än de genomsnittliga europeiska bilarna i Sveriges vagnpark på den tiden. Dessutom ofta mer utrustade, automatlåda, styrservo, 12 volts elsystem, hydrauliska bromsar osv.

Förvisso, men hur mycket styrservo behöver man på bilar som Bubblan, BMW700, Hillman Imp unt so weiter...
Bilar med en torrvikt på 5-700kg som ändå fraktade en hel familj. (förvisso riskerade man att göra frun gravid under resan, för så trångt var det)

Nuförtiden väger en shoppingbil för stadstrafik 1500kg och en familjebil 500-1000kg till.

Ska man hitta en bil där man får dra maximal släpvagn med B kort får man titta på kärringbilar med 1.4 liters motor :huvet

Förvisso, men hur mycket styrservo behöver man på bilar som Bubblan, BMW700, Hillman Imp unt so weiter...
Bilar med en torrvikt på 5-700kg som ändå fraktade en hel familj. (förvisso riskerade man att göra frun gravid under resan, för så trångt var det)

Nuförtiden väger en shoppingbil för stadstrafik 1500kg och en familjebil 500-1000kg till.

Ska man hitta en bil där man får dra maximal släpvagn med B kort får man titta på kärringbilar med 1.4 liters motor :huvet

Sant, men du tycks också ha fattat vilka jäkla spånkorgar gemene man ofta for runt i på den tidens grusvägar.

För att inte tala om alla trehjuliga farkoster från efterkrigets Tyskland som hela familjer packade in sig i. Jag menar, en en amerikansk familjebil, typ tex Cheva Bel Air, var ju på femtiotalet en direktörsvagn magnitud här i Sverige.

Sant, men du tycks också ha fattat vilka jäkla spånkorgar gemene man ofta for runt i på den tidens grusvägar.

För att inte tala om alla trehjuliga farkoster från efterkrigets Tyskland som hela familjer packade in sig i.

Oja, spånkorgar var det, men jag råkar gilla det minimalistiska!
Trehjulingarna var ju fantastiska, att det ens fanns en kundgrupp.

En BMW 700 SportCoupé står i en lada i inlandet och bara väntar på att ägaren ska ge den till mig. (han vet bara inte om att han vill ge mig den)

Bara tanken på att göra en ännu mindre variant på en redan för liten bil, hur tänkte dom?

Den här mannens privata samling brukar jag besöka när jag har vägarna förbi med motorcykeln i hans trakter, han har sååå mycket mer än vad som visas på internet och han bjuder alltid på kaffe när man svänger förbi.

http://www.mopedmuseum.se/bilar/bilar.htm

Något år när jag kommer på besök har han lovat att jag ska få köra Lohmann-dieseln...

Last edited:
Snacka inte skit om spånkorgar.
Pappdekan är den enda riktiga spånkorgen, och det är en mycket trevlig bil.
Ansågs vara en pigg bil med god väghållning.
I hastigheter under 70 km/h.
[YOUTUBE-ID]J2u9Bd7HigI[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey