American History X

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
American History X går just ny på 4an, började 22.15. Mycket sevärd film. Om ni inte sett den innan, gör det nu.
 
UrbanTiger skrev:
En hårding som släcker en kille och hamnar i finkan. Väl där åker han på tvåltricket och är inte lika tuff längre. Får lära sig människors värde helt enkelt. Väl ute hyllas han av alla som en hjälte. Själv förstår han att dom har fel. Hans lillebror har svårt att förstå att förstå att strorebror förändrats och när han väl gör det är det för sent. Slutet får ni se om ni ser filmen.

En icke försumbar detalj är kanske att hårdingen är nasserasse.
 
Kan tillägas att han var nasist innan han blev inlåst.

EDIT: Fan att man skriver sent :huvet
 
UrbanTiger skrev:
Förvisso men i intrigen saknar detta relevans. Kunde lika gärna varit Serb, eller finnhatare.
Man ska inte se detta som en rassefilm för det blir fel.

Speciellt med tanke på att det är en "anti nazist" film!
 
Henkka skrev:
Speciellt med tanke på att det är en "anti nazist" film!

Jo, men det är ändå en rätt väsentlig del. Om det bara handlat om en kille som mular en annan och i finkan kommer på att det han gjorde var fel, hade den inte alls varit lika intressant.
Men visst, det kunde lika gärna varit serber mot albanar, eller finnar mot norrmän. Fast då hade den inte varit lika "explosiv".
 
Fast jag undrar hur inbitna rassar här i Sverige ser filmen?
Som en "Cool action-rulle" och nånting som inte finns i deras värd eller?
Kan nån som brukar härja i invandrartrådarna kommentera?
 
UrbanTiger skrev:
Det är väl inte riktigt en anti rasse film på det sättet. Man utnyttjar bara det för att stärka storyn. Kunde varit vilka gruppmotsättningar som helst. Törs påstå att det är ett klassiskt upplägg.

Mycket möjligt att du har rätt, är inte så insatt i film "A1-mallar".

Är det bara jag som tycker att scenen där storebror och lillebror "städar" rummet är väldigt effektfull?
 
Victor skrev:
Fast jag undrar hur inbitna rassar här i Sverige ser filmen?
Som en "Cool action-rulle" och nånting som inte finns i deras värd eller?
Kan nån som brukar härja i invandrartrådarna kommentera?

Har umgåtts med folk som har invandrarfientliga åsikter och som, som du säger, tycker den filmen är skitball.
 
UrbanTiger skrev:
Självmål skulle jag kalla det i så fall :näsblod

Precis, dom skiter fullt f*n i budskapet och tycker den filmen är det bästa som gjorts. Pratades ofta om hur bra det var när han sparkade sönder huvudet på neger'n mot trottoarskanten.

Men som sagt, det är en jävligt bra film! :tummenupp
 
En film i samma stuk är "Medan vi faller". La Haine tror jag att den heter på Franska. Om ni inte sett den så se den snarast. Nog den bästa film jag sett, ever.
En annan jävligt bra film är föresten "Romperstomper".
 
Victor skrev:
En film i samma stuk är "Medan vi faller". La Haine tror jag att den heter på Franska. Om ni inte sett den så se den snarast. Nog den bästa film jag sett, ever.
En annan jävligt bra film är föresten "Romperstomper".

Är den hemsk?
 
Skalman skrev:
American History X går just ny på 4an, började 22.15. Mycket sevärd film. Om ni inte sett den innan, gör det nu.

har sett den innan, men fan vilka jävla as dom är altså...........
lipar nästan vafan, man FÅR INTE bahandla folk så....
 
Nu är den slut.. Den blir bara bättre och bättre ju fler gånger man tittar på den. Hela filmen sitter liksom klistrad i skallen på en.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top