American Chopper byggd turbo Sporthoj

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Häftigt att de bygger något annat än överstylade glidare men i detta fall får jag inte ihop designspråket, verkar halvfärdigt och hafsbyggt:

* Bakramen och fästet för sadeln passar inte in i linjerna. Skall man ha sporthojsbak så passar inte den klassiska Y-röramsdelen.
* Vadå fejkat luftintag på plenumet.:zpy
* Stora performaceharleys skall ha kompressor med stor tratt inte turbo med K&N filter.
* Kåpans matchning mot främre delen av ramen skall vara tight.
* Insidan av kåpan uppe vid instrumenteringen kan inte vara färdig.
* Är allt annat svart kan inte transkåpan vara i krom.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Rätt snygg ändå.
Men som sagt, varför sätta rören på plenumet på det där viset? Osnyggt. Om de inte leder in till ngn typ av kylmantel, luffarIC s.a.s.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hade som sagt varit snyggare med rå alu än krom på denna hoj. Öht tycker jag att krom på alu ser tårtigt ut
Ang luftintaget till plenum, det kan ju vara så att det är en kombinerad IC och plenum.
Lite som på Trask-kiten till HD.

Med tanke på de vanliga tunga yxlösningarna som OCC-hojarna brukar ha, så tycker jag ändå att det var uppfriskande med denna hoj. De kan ju uppenbarligen om de vill!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vill man se en annan sporthoj med potent Harley-pattern motor, så sök på Bradley Everhart på YT.
Det är mig veterligen ett Busa-chassie med 120" (ca 2-liter) S&S-motor och procharger-kompressor vilken ger ca 245 rwhp.
Filmerna är dock från 2010. Enligt forum är han ifärd med en ny större motor.

http://www.lta-lsr.com/SiteImages/30.jpg
 

twinspeed

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
En typ av sportster
Ja tycker den ser helt okej ut. turboladdade radfyror är ju inte direkt udda längre så de får väl folk se nog av ändå
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Det som stör mig är dom där v-motorerna för dom har inget annat att sätta på ramen..
dom har några hundra sådana på lager som dom använder flitigt till alla byggen.

ser man i klippen att dom kommer med en ram och två hjul, kort där efter kastar dom in en v-motor allt från lagerhyllan av samma märke å modell, inga förändringar förutom att dom nu kallar det en sporthoj ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är bygget! Tyvärr är det reklam i början på alla delar.
Som vi misstänkte sitter det en liten IC i anslutning till trottelhuset.

http://dsc.discovery.com/tv-shows/american-chopper/videos/superbike-sit-down.htm#mkcpgn=fbdsc32

Undrar om de ändrat ngt på förspång/rake på sporthojsgaffeln.
Med tanke på de bygger ramen på deras vanliga choppermanéer så utgår jag från att de inte kör med en framgaffelgeometri som tarvar deltabox-styvhet.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag kollade på avsnitten när de byggde hojen och reagerade på att de använde vanliga standardkåpor från en R1:a samt lyktor, inget eget alls. Svingen skar du ut i ren alu i sin vattenskärmaskin. Vet inte hur det är med hållfastheten i en sån produkt men en svetsad borde blivit mycket lättare. Sen var det som vanligt jättebråttom med bygget så man fick ingen info alls om hur den presterade, något som jag som kund hade varit mer intresserad av än kromade fiskmåsar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kollade på avsnitten när de byggde hojen och reagerade på att de använde vanliga standardkåpor från en R1:a samt lyktor, inget eget alls. Svingen skar du ut i ren alu i sin vattenskärmaskin. Vet inte hur det är med hållfastheten i en sån produkt men en svetsad borde blivit mycket lättare. Sen var det som vanligt jättebråttom med bygget så man fick ingen info alls om hur den presterade, något som jag som kund hade varit mer intresserad av än kromade fiskmåsar.

Jag håller med, alltid väldigt lite fakta om hojarna och byggandet i dessa program, så jag brukar sällan annat än strökolla. 90% drama.

Vad gäller denna hoj fick jag samma intryck som du, att de slentriankör med sina lösningar som de är vana vid och har maskinpark för. Den massiva svingen tex, då slapp de tillverka en svetsjigg.
Fästena för kåpan verkar de göra i massiv rundstång :tungt
Samma med ramfästena i bakkant på motorn, massivt stål där med.
Känns synd med så tunga detaljer när man åas använder en massa dyra highperf.detaljer, som tex den mycket lätta Öhlinsgaffeln, Brembobromsarna etc.
Inte riktigt genomtänkt. Verkar vara mer viktigt med looks och att visa upp de artspecifika komponentvarumärkena som hör ihop med sporthojar.

Men det är uppenbarligen bra TV, hela koncepten med företagsbeställda theme bikes går ju uppenbarligen runt.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Den va ful snygg.

Men vist byter man ut kåporna + ramen så kan det säkert bli något.

Gör man svingen ur ett stycke ALU kan man ju lika väl fortsätta & göra hela ramen ur ett stycke.

Ibland blir man så trötta på dom, vissa delar helt genomtänkta medan andra saker slänger dom bara ihop för att få ihop något.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det ser ju ut som att de utgått från en av deras vanliga harleyramar, byggt en lite annorlunda bakram och en egen sving. Sedan bara hängt på diverse sporthojsdelar lite slumpmässigt utifrån var de fått plats utan att behöva ändra något mer på ramen för att snabba upp byggprocessen så mycket som möjligt.

Hela kåpan fram sitter ju åt skogen för långt fram. Hade de kanske kortat avståndet mellan tanken och styrhuvudet några centimeter och totalt skippat kåpan kanske det sett ganska ok ut.

Det mest positiva med den nu är väl att den trots att den är amerikansk inte har kromade billetfälgar.
 

El Caballo Loco

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2012
Ort
Tält
Hoj
Tidigare: CROSS: Kawa 60cc, Honda 80cc, Yamaha YZ125cc. MOPED: Yamaha DT 50 R BIKES: Yamaha TW 125cc. Yamaha Dragstar 650, Kawasaki VN900, Harley Davidson Street Bob. NUVARANDE: KTM 990 SMR 11
När man såg att det handlade om OCC utgick jag direkt från att behöva vomera, men den ser faktiskt inte så hemsk ut, bort med kromet och ge den en ordentlig smäll både fram och bak så det ser ordentligt ut.:smasha
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Jag kollade på avsnitten när de byggde hojen och reagerade på att de använde vanliga standardkåpor från en R1:a samt lyktor, inget eget alls. Svingen skar du ut i ren alu i sin vattenskärmaskin. Vet inte hur det är med hållfastheten i en sån produkt men en svetsad borde blivit mycket lättare. Sen var det som vanligt jättebråttom med bygget så man fick ingen info alls om hur den presterade, något som jag som kund hade varit mer intresserad av än kromade fiskmåsar.

Jag följer också American chopper, dom sa i avsnittet att hojen skulle till kund snabbt o sen skulle den tillbaka till shopen en vecka senare då dom skulle provköra och tuna den om jag uppfattade det rätt. Tyckte den blev rätt ball.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Näää. Performance är mer vad NCR pysslar med på duccarna i min bok. Dvs stilfullt jaga bort onödig vikt och på med fina chassi-krejerna, snobbiga bromsar, fina dataloggers, etc. Klart att OCC gubbarna kan bygga roliga grejer, men då är det inte sporthojar och duccarna jag tänker på.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Av vad jag läst på Amerikanska sporthojssidor om OrangeCounty Choppers Sportbike så verkar den ha allt för många brister för att kunna hanteras på bana.Ögongodis och tyvärr inget annat som någon sa på en Ninja sida ...



Tror att Batmans hoj skulle klara sig ganska väl mot ovanstående bling bling hoj ...

 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vad väger egentligen en sån där motor med krom, växellåda o allt?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top