Amen!

Vad Saab behöver är och tänka nytt och byta design, samt sänka priser och göra företaget svenskt igen. Jag köper ingen Saab pga utseendet, enbart.

Men vaddå, ska Opel få överleva? :mad: Skitskitskitbiiiilar.

Det är i dag samma bil som saab. Även de nya cadillacarna. Så har jänkarna byggt bilar sen 40-talet. Effektivt, entreprenadmässigt och billigt. Samma bilar, olika style beroende på kundkrets.
Enda icke chryslerfordgm-ägda bilföretag som gör dito är väl folkvagngruppen (skoda,vw,audi) och fiat(alfa, mm) om Jag inte har fel. ford,volvo,renault, rovergänget är ju samma skitbilar ochså.

I princip är det bara Merca och BMW som har sina egna bilar och inte spär ut produktionen för att spara kulor på löpande bandet bortsett från smart och coper vilka är de respektive bolagens småbilar de har utan att "svärta ner" sina märken:tummenupp

Vad Saab behöver är och tänka nytt och byta design, samt sänka priser och göra företaget svenskt igen. Jag köper ingen Saab pga utseendet, enbart.

Både Volvo och Saab hade vunnit på exklusivitet i samma anda som de 2 stora tyskarna. Tillverka kvalitet för ett lite högre inköpspris men som håller och inte satsa på att få en stor del av inkomsten från reservdelsmarknaden som alla andra :dumsnål

Volvo har ju dessutom en stor reklamdrive för sina volvo-orginaldelar:näsblod

Last edited:
Det är i dag samma bil som saab. Även de nya cadillacarna. Så har jänkarna byggt bilar sen 40-talet. Effektivt, entreprenadmässigt och billigt. Samma bilar, olika style beroende på kundkrets.
Enda icke chryslerfordgm-ägda bilföretag som gör dito är väl folkvagngruppen (skoda,vw,audi) och fiat(alfa, mm) om Jag inte har fel. ford,volvo,renault, rovergänget är ju samma skitbilar ochså.

I princip är det bara Merca och BMW som har sina egna bilar och inte spär ut produktionen för att spara kulor på löpande bandet bortsett från smart och coper vilka är de respektive bolagens småbilar de har utan att "svärta ner" sina märken:tummenupp

Fast av 2 skitbilar (Saab & Opel) vore det roligast om den "svenska" skitbilen fick överleva. Och Aero'n är väl ändå rätt hygglig. Eller?

Vad tyskarna gör dock, vilket jag vet med min A5a är att grundpriset är "billigt".. bah. Och sedan så alla tillval du gör, som du måste ha för att trivas i bilen, det är DÅ det blir dyrt. Det är nya trenden vid köp av ny bil.

Detta i sig gör även att begagnatvärdet sänks mer mot vad bilen faktiskt kostade. Ingen kommer kunna sälja en bil begagnat över grundpriset (utan tillval), även om man kittat den med guld.

Saab gick mot sin död när den slutade vara en ingenjörsbil.
Tidigare byggdes Saabarna efter en vision som konstruktörerna hade.
Skickliga motortekniker som ville prova sina idéer.
Formgivare som ville se hur deras idéer såg ut i full skala.
Ingen större tanke på vad konsumenterna ville.
Lite lekstuga.
Charmigt.
Ofta väldigt bra.
Nu är det vilkenbilsomhelst.
Fast sämre.

Volvo kommer att gå samma väg.
Möjligen kommer märket vara kvar.
Monterat på en Mondeo.

Vad tyskarna gör dock, vilket jag vet med min A5a är att grundpriset är "billigt".. bah. Och sedan så alla tillval du gör, som du måste ha för att trivas i bilen, det är DÅ det blir dyrt. Det är nya trenden vid köp av ny bil.

Detta i sig gör även att begagnatvärdet sänks mer mot vad bilen faktiskt kostade. Ingen kommer kunna sälja en bil begagnat över grundpriset (utan tillval), även om man kittat den med guld.

Det är å andra sidan ingen större nyhet, det är ett fåtal bilar som betingar
ett märkbart högre värde tack vare sin extrautrustning.

För övrigt håller jag med dig när det gäller att göra företaget svenskt igen. Det var det dummaste de kunde göra, att sälja företaget till ett storbolag som lyckades köra det i botten på nolltid. Jag är övertygad om att det inte hade skett om de hade gått sin egna väg.

Har SAAB personbilar nå'nsin gått med vinst, eller har de alltid parasiterat på andra SAAB-bolag, eller som de senaste åren, en stor bilkoncern?

Det är å andra sidan ingen större nyhet, det är ett fåtal bilar som betingar
ett märkbart högre värde tack vare sin extrautrustning.

För övrigt håller jag med dig när det gäller att göra företaget svenskt igen. Det var det dummaste de kunde göra, att sälja företaget till ett storbolag som lyckades köra det i botten på nolltid. Jag är övertygad om att det inte hade skett om de hade gått sin egna väg.
Helt klart.

Sedan så tror jag inte att denna enorma hype om TEKNIK i all reklam om nya bilar är den största säljande faktorn. Människan funkar inte så. Vi SER på något, tänker Vill ha eller vill inte ha... därefter konsekvensanalys. Så är det bara. Vi är ett visuellt slag i stora drag. Vi går på var vi ser.

Saab lockar inte mig på något helst att bli kund, pga tekniken som de skryter om nu. Bilen ser fortfarande ut som en saab. Tänk om de kunde göra en snygg maskulin bil som inte är en kombi eller ser ut som ... skit helt enkelt.

Gick SAAB med vinst innan GM tog över? Det var väl Investor som ägde SAAB innan, och då gick det väl också med förlust. Gissningsvis så pumpades pengar över från övriga Investor-bolag (Scania?). Hur länge hade Investor tyckt det varit OK att driva SAAB.

Alla tjatar om hur fantastiskt SAAB har varit med sina underbara ingenjörsmässiga lösningar. Varför har SAAB då aldrig blivit mer än ett litet skitmärke? Svar: För att de har byggt bilar som jävligt få vill ha. Personligen skulle jag iofs hellre ha en SAAB än en Volvo, men helst av allt vill jag inte ha nå't av dem. Fula, tråkiga, icke-prisvärda hinkar.

Gissningsvis kommer både SAAB- och Volvo-bilar vara ren badge engineering om 10 år. Trist, men knappast förvånande.

jafattarinte hur alla dessa bilmärken finns kvar. Allt man läser om är ju hur de går back år efter år efter år efter år efter år efter år efter år!?

Saker jag inte fattar jör mig arj!!! :mad:

Det är inte långt borta nu, från www.se idag:

"Finn Johnsson, ordförande i börsnoterade Volvo, fruktar att lastvagnsjättens varumärke skadas om Ford och Volvo Personvagnar sätts i konkurs.

Han räknar med att åtminstone ett av de tre stora amerikanska bilföretagen GM, Ford eller Chrysler går i konkurs inom några månader, vilket kommer att utlösa en akut kris i svensk bilindustri. Både Volvo PV:s och Saab hotas om företagens ägare går i konkurs. Särskilt allvarligt är läget för Saab Automobile, enligt Finn Johnsson.

Utan stödet från moderbolaget General Motors i USA kommer Saabs ekonomi att krascha. Förra året förlorade Saab cirka 2 miljarder kronor i det svenska bolaget."

Jag har själv haft en Saab, en 9-5 2.3T.
Sämre skit har jag aldrig haft så jag förstår varför Saab är i kris.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!