Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Har du fått okej från SFRO med 2mm tjocklek på rören? Har dom tittat på den?
 
Har du någon projekttråd för bus-Europan?
I brist på tvåtaktsmonster på två hjul kan man ju alltid läsa lite om galenskap med fyra hjul.

Nä, tyvärr ingen byggtråd på den än. Jag håller på med renoveringen av den Europan som ska bli helt original men jag har knappt börjat på bus-Europan än. En sak i sänder. Så om ett år ungefär drar den andra igång :tummenupp
 
-

7,5 år senare verkar det bli just så som "Trubbis" befarade/oönskade...
Har du verkligen inte någon liten gnista att byga klart helvetesmaskinen "lahi"?! Go for it, pliiiis :banana
/H
-

Jo, det finns gnista men just nu är det ännu större gnista att bli klar med Lotusarna. Sen får vi se vad tiden räcker till :tummenupp

Ja "helevetesmaskinen" får nog ligga till sig lite Lasse ! :D
Tro mig, det kommer en dag när 4 hjul blir pisstråkigt...då jäklar hittar du gnistan :tummenupp

Haha, kanske det. Vi får se :D

Har du fått okej från SFRO med 2mm tjocklek på rören? Har dom tittat på den?

Japp, 40x2 var ok om jag byggde i S355. De har sett konstruktionen också och hade inget att anmärka på då i alla fall. Sen får man ju se när de ser den live. Blir säkert en attgöralista men materialval var helt ok.
De rekommenderade att inte bygga med tunnare gods, men 2 mm var helt ok i den kvaliteten med den designen, effekten och vikten.
 
Japp, 40x2 var ok om jag byggde i S355. De har sett konstruktionen också och hade inget att anmärka på då i alla fall. Sen får man ju se när de ser den live. Blir säkert en attgöralista men materialval var helt ok.
De rekommenderade att inte bygga med tunnare gods, men 2 mm var helt ok i den kvaliteten med den designen, effekten och vikten.

Jaha, till mig sade dom minst 2,5mm även om det står 2mm i boken. Det skulle minsann kunna rosta i 40år osv. Men tror han bara var tjurig och ville sätta stopp för diskussionen då det handlade om docol-rör och jag gav svar på tal och tillhandahöll testdokument m.m. mot övriga argument. Nu har dom dock blivit inbjudna till kurs hos SSAB så får se vad som händer, kanske jag kan ta upp mitt påbörjade bygge igen sen.

Och sen det här "vi rekommenderar", jaha men vad är det som gäller då?
 
Jaha, till mig sade dom minst 2,5mm även om det står 2mm i boken. Det skulle minsann kunna rosta i 40år osv. Men tror han bara var tjurig och ville sätta stopp för diskussionen då det handlade om docol-rör och jag gav svar på tal och tillhandahöll testdokument m.m. mot övriga argument. Nu har dom dock blivit inbjudna till kurs hos SSAB så får se vad som händer, kanske jag kan ta upp mitt påbörjade bygge igen sen.

Och sen det här "vi rekommenderar", jaha men vad är det som gäller då?

Åfan. Jag pratade med dem och de sa 2 mm som tunnast. Anledningen var att man som normalbegåvad kunna svetsa ihop rören och få vettig hållfasthet. Tunnare rör ställde högre krav på svetsaren för att få en bra fog.

De ville även ha S355 med min konstruktion. Svartstål skulle det vara och inte Docol eller chromoly (inte aluminium heller) och anledningen till detta var inte svetsbarhet och sånt eftersom Docol är fint att svetsa, utan anledningen var att de inte hade sådan erfarenhet av dessa material i gatfordon att de kunde bilda sig en bra uppfattning om hållbarheten. Svartstål har de jobbat med länge och där vet de precis map utmattning och liknande.
 
Det dom sa till mig var att docol tappar härdning vid svetsning och ger deformationszoner vilket var oacceptabelt samt att man måste ha koll på värmetillförseln vid svetsning. Och när jag då berättade att det var inga problem, jag har jobbat som svetsare inom kärnkraften i nästan 10år och nu dessutom utbildad IWS(svetsansvarig) som jobbar med just materialbiten och att ta fram svetsprocedurer osv. så jag kan fixa en WPS också. Och det var ju som att peta på ett getingbo och efter det var det totalt tvärnit.

Men som sagt, får se vad som händer efter att dom vart hos SSAB.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top