Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det kan vara så.
Men jag hittar inget belägg för att det är så.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det kan vara så.
Men jag hittar inget belägg för att det är så.

Det är bara de första 1-3cm av en stinger som sätter mottrycket. Förlängning med 20-40cm gör inte mycket i motstånd därför tror jag man tappar hela volymen en instick stinger tränger undan i volym inne i pipan vilket skulle bli många cl . Men går man upp några mm på inv stinger och stryper utanför pipan bör man bara tappa volymen själva godset instick-stingern är gjord av och det är så lite att motorn inte bryr sig annat än går tystare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De va bra! Jag funderar på en sak ang instick,,,jag "tror" att om man sopar en stinger 300-450mm in i pipan med den dim man normalt skulle ha utanför pipa till dämpare så tappar man volym inne i pipa så pipan pikar högre i varvtal. Ex om du ska ha 29mm inv mått på stinger mellan pipa o dämpare så håller du 32mm inv på insticket. Jag "antar" då att stinger insticket bara maginellt påverkar volymen för den slutliga nerstrypningen sker då vid slut av pipa som vanligt. Bygger man så hoppas jag aatt även om insticket håller grövre dim så dämpar den ändå.
Vid instick från sidan behöver man inte ändra dim stinger för då sticker stingern in så kort i pipan.

Rätta mig om jag tänker fel för jag har aldrig läst eller provat detta det är bara en magkänsla jag har.

Fattar nog inte hur du menar, har en känsla av att du pratar om flera saker samtidigt nu.

Arean av ett 32 mm rör(utvändig diameter) inne i en 130 mm belly(invändigt diameter) ger samma area som en 126 mm belly utan instucken stinger.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fattar nog inte hur du menar, har en känsla av att du pratar om flera saker samtidigt nu.

Arean av ett 32 mm rör(utvändig diameter) inne i en 130 mm belly(invändigt diameter) ger samma area som en 126 mm belly utan instucken stinger.

Bra tack att du va med där det är såklart bredden som ändras inte längden på pipan. Motorn skulle då pika lite spetsigare och ev ge en aning högre effekt , typ tappa bredd på registret brukar vara fallet med smalare pipa.

Även i detta fall skulle en grövre instick på stingern med strypning utanför pipan inte påverka pipan alls i bredd eller register. Det skulle bli som att kapa upp en belly och kasta in ett öppet rör löst i pipan.

Tänker jag rätt nurå :hihi
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vet inte hur dessa detaljer påverkar utfallet på effektkurvan eftersom jag varken sett eller gjort några experiment med indragen stinger. Rent spontant vore det väl båst att helt enkelt dra ut stingern i sidan på bellyn för då tror jag att expansionskammaren kan dimensioneras likadant som tidigare.

Tror vidare att man fortfarande ska låta stingern utgöra strypningen som vanligt men jag gissar bara. Tänker man flödesmässigt så blir väl flödet ut aningen sämre med indragen stinger eftersom om man inte har konan som "tratt" till stingern. dvs resultatet blir som du föreslår att man bör ha aningen grövre stinger.

Och med stingern ut från sidan av belly blir det väl flödesmässigt nåt mitt i mellan.

Gissar jag...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja säkrast är att ta ut stingern rak ut i sidan pipa det gjorde skidoo med sina 780-800cc tripplar från ca 95-97". Av någ underlig anl ändrade de senare till vanlig bakstinger men jag vet inte om den stack in i pipan ändå?

Om herr lahi vill ha extra tyst gång kan han bygga ljuddämparna med bara plåtar kors o tvärs inne i dämparna. Men det är bet svårare få till rätt motstånd med fackverksdämpare och man kan tydligen få både negativa och positiva returvåger som både hjälper o stjälper registret. Enligt skotertillverkarna bygger deras ljuddämpare delvist på returvåger av någ slag därför har jag blivit skrämd för att prova bygga fackverksdämpare själv.
 

OldschoolGixxer

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Umeå
Hoj
Gsx-r 1100 -90
En fråga till er som verkar insatt i det här....skulle en harley eftermarknads låda va helt oduglig om man skulle prova sig på något liknande bygge? Den kanske är alldeles för "amerikansk" och o-sportig för att de skulle gå å använda på bana?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
En fråga till er som verkar insatt i det här....skulle en harley eftermarknads låda va helt oduglig om man skulle prova sig på något liknande bygge? Den kanske är alldeles för "amerikansk" och o-sportig för att de skulle gå å använda på bana?

Dom har ju en XR1200 Serie i USA där dom kör som dårar med dom så det funkar tydligen bra med hela hojen.

https://www.youtube.com/watch?v=37s38G_s0OM
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En fråga till er som verkar insatt i det här....skulle en harley eftermarknads låda va helt oduglig om man skulle prova sig på något liknande bygge? Den kanske är alldeles för "amerikansk" och o-sportig för att de skulle gå å använda på bana?

TS valde bort dem pga vikt, om jag inte minns fel (vilket är möjligt, till och med troligt). Var uppe för diskussion tidigare i tråden iaf.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En fråga till er som verkar insatt i det här....skulle en harley eftermarknads låda va helt oduglig om man skulle prova sig på något liknande bygge? Den kanske är alldeles för "amerikansk" och o-sportig för att de skulle gå å använda på bana?

Det går säkert att använda en Harley eftermarknadslåda, men det som fick mig att hoppa över en sådan och istället bygga eget med cbr 1000 växelaxlar var:

- Stegningen. CBR-transmissionen är mer tätstegad än även de tätstegade eftermarknads Harleylådorna. Med en tvåtakts snöskotermotor är inte effektbandet så jättebrett alls, och kör jag med Harleylåda och växlar upp så hamnar jag utanför det vettiga registret på nästa växel. Jag vill inte att den i nästa växel ska bröla ett tag innan det händer något.
Med min växellåda så har jag vettigare stegning för denna motortypen och det verkar som jag kommer att hamna hyfsat i effektbandet vid växling även på småväxlarna. Det är bra.

- Storlek. Polaren har en Revtechlåda på sitt Harleybygge (tror det var Revtech. Eller om det var Baker) och den är ganska mycket större än min låda. Jag försöker få ner chassimåtten så mycket jag kan och då var måtten väldigt viktiga för mig. Hade jag kört Harleylåda så hade det nog lagt till ca 50 mm på hjulbasen med de grejorna jag har. Just nu har den 1370 mm hjulbas och det är alldeles lagom ;) Som en RS250 :) Dessutom hade jag behövt göra ramen högre i bakkant och jag vill ha ner måtten på ramen på alla håll.

- Vikt. Eftermarknadslådan på ovan nämnda hoj är tung. Har för mig vågen sa runt 30 kg med koppling för polarens låda, och jag hamnar på runt 14 kg med koppling för min egen låda. Så bara där har jag sparat 16 kg. För en hoj som är tänkt att väga 130 kg torr så är det många procent. Får se om jag lyckas komma ner så långt, men det är målet iallafall. Jag tror jag lyckas.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Förresten, byggandet går långsamt just nu, men jag kommer nog igång igen snart. Varit mycket med barn och hus nu. Menmen. Snart så :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hallå? Tjohoo??:)

Hej på dig :D Joooråsåatte, här går det undan ^(-1)

Pillar lite då och då, men har haft mycket annat att stå i. Husaberg-renovering (den är igång igen nu), Suzukiväxellådsrenovering och husrenovering. Har hunnit slå upp tre väggar och renovera 4 st rum sedan december och med tre ungar så är det tyvärr svårt att hinna med mer... men snart, efter köket är klart, ska jag på hojbygget igen :) Yaaaay!
Tvåtaktaren ska stå på mc-mässan i Halmstad i slutet av mars också. Hinner nog inte så mycket mer på hojen innan dess så den får stå där som ett pågående bygge, men ändå :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Haha...jag blev också inbjuden till Mässan men jag tyckte inte jag var klar... :D
Men då ges ju tillfälle att finstudera ditt bygg på nära håll. :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej på dig :D Joooråsåatte, här går det undan ^(-1)

Pillar lite då och då, men har haft mycket annat att stå i. Husaberg-renovering (den är igång igen nu), Suzukiväxellådsrenovering och husrenovering. Har hunnit slå upp tre väggar och renovera 4 st rum sedan december och med tre ungar så är det tyvärr svårt att hinna med mer... men snart, efter köket är klart, ska jag på hojbygget igen :) Yaaaay!
Tvåtaktaren ska stå på mc-mässan i Halmstad i slutet av mars också. Hinner nog inte så mycket mer på hojen innan dess så den får stå där som ett pågående bygge, men ändå :)

Åfan, du har häcken full med andra ord. Huvudsaken att du inte gör en Pucken (host host) med bygget så är jag nöjd, jag vill verkligen se den här hojen körklar!:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Haha...jag blev också inbjuden till Mässan men jag tyckte inte jag var klar... :D
Men då ges ju tillfälle att finstudera ditt bygg på nära håll. :tummenupp

Haha, alla har inte lika höga krav på det man visar upp :D

Jajjemän, titta på! Vet inte hur mycket jag kommer att vara där, men det märker vi.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Åfan, du har häcken full med andra ord. Huvudsaken att du inte gör en Pucken (host host) med bygget så är jag nöjd, jag vill verkligen se den här hojen körklar!:tummenupp

Ja, minst sagt. Haha, nä, ingen Pucken här! :D Den kommer att bli körklar. Vilket år som helst nu... :hihi
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Trådkapning!..Någon som vet nått sätt att få en 2-taktare tystare för SFRO-besiktning utan den skär?
Inte där än men man bör ju planera..Ska göra första bes. på tisdag på min RS 250 chassi med en RG 500 motor.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top