Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Ulv i fårakläder! Motor med Vespa-keps!

Jag älskar ju 2-takt, eller egentligen allt med hjul, så alla hojar har en charm.
Dock är Vespa-folk så jävla töntiga, vesporna så sjukt fula, så det känns bara som en ball grej o äta upp dem vid ett rödljus förklädd till en av dem.
 
Om du inte vill ha längre rör så funkar det ju fint att svetsa stingern mitt på pipan , där den är som fetast.
 
vesporna så sjukt fula, så det känns bara som en ball grej o äta upp dem vid ett rödljus förklädd till en av dem.
Jepp, praktiska men inte speciellt heta. Ska ja ha en till blir det:

Vespa.jpg
 
Om du inte vill ha längre rör så funkar det ju fint att svetsa stingern mitt på pipan , där den är som fetast.

Han kan även köra med fullt indragen stinger längst bak.
Fördelen med det är att ljudnivån sjunker ordentligt utan något avkall på effekten

Och ljudet tror jag kommer bli ett bekymmer.
 
Han kan även köra med fullt indragen stinger längst bak.
Fördelen med det är att ljudnivån sjunker ordentligt utan något avkall på effekten

Och ljudet tror jag kommer bli ett bekymmer.

De va intressant att höra för de har jag aldrig hört förut hoppas du har rätt i detta! Jag måste nog testa det i vinter för min skoter 1000cc trippel lever om fruktansvärt hur jag än bär mig åt i ljuddämparväg. Man måste borra ett 2-3mm hål på lägsta punkt i pipan så inte den bygger upp oljeklägg då man kör magstinger eller instick stinger !!
 
De va intressant att höra för de har jag aldrig hört förut hoppas du har rätt i detta! Jag måste nog testa det i vinter för min skoter 1000cc trippel lever om fruktansvärt hur jag än bär mig åt i ljuddämparväg. Man måste borra ett 2-3mm hål på lägsta punkt i pipan så inte den bygger upp oljeklägg då man kör magstinger eller instick stinger !!

Jag läste det i en skrift av Gordon Jennings.

Skjermbilde.PNG


Väldigt mycket ljud går även rakt ut genom expansionskammaren.
På min senaste bankörning så kom jag knappt igenom dB kontrollen och ända skillnaden sedan gången innan var att bara halva pipan var lindad i bandage.


Som in morbror sa i lördags.(Gammal Kåsaförare på den tiden ånga körde 500)
Man får ont i nacken av 500orna.
Jaså? enar du effekten.

Ja det med, men ljudet slår så hårt i huvudet att man spänner sig.
 
Last edited:
Han kan även köra med fullt indragen stinger längst bak.
Fördelen med det är att ljudnivån sjunker ordentligt utan något avkall på effekten

Och ljudet tror jag kommer bli ett bekymmer.

Bekymmer? Nä, jag får ju en möjlighet att fördjupa mig i problemet och det är ju alltid bra :) Det löser sig. Jag måste bara komma på hur, och det är ju det som är roligt.
 
Bekymmer? Nä, jag får ju en möjlighet att fördjupa mig i problemet och det är ju alltid bra :) Det löser sig. Jag måste bara komma på hur, och det är ju det som är roligt.

Om man tänker på min hoj som jag precis får under 100dB med en 60 cm lång och 15Ø tjock dämpare så tror jag allt det kommer bli bekymmrande iaf =)

Jag läste om en so klädde in hela expansionskammaren i dämparull och hönsnät och sen en plåt på det.
Det blev tyst.

Sen började det ryka.
Mycket :D
 
Men jag ska själv prova indragen stinger på nya pipan så till våren så kan vi iaf ha ett riktmärke på hur många dB skillnad det gör. :tummenupp
 
Men jag ska själv prova indragen stinger på nya pipan så till våren så kan vi iaf ha ett riktmärke på hur många dB skillnad det gör. :tummenupp

Ja gör det så vi får höra resultatet det är ju bet enklare för dig som bara har en stinger att greja med och du har ju full koll på ljudnivån :tummenupp

På standard skotrar sitter det dämparmatta och aluplåtar ovanpå dem. Isoleringen är allt från 8-12mm. De är i första hand till för att hålla nere värmen under huven och göra så inte snö kan tvärkyla dem. Effektivaste värmeisolering jag testat är vanlig ugnsfolie modell grövsta som går få tag på (biltema). Om man skrövlar till folien först och sedan rullar på måååånga varv samt fäster den med massor av varv med ståltråd så håller det bra under huv på skoter ivf. Det blir så effektivt att man kan ta på piporna direkt efter körning!! De blir även lite tystare typ liknade som med bandage. Bandage funkar också men det krävs så många rullar för att få samma resultat som med folie = tokdyrt. Jag har även testat ca 7 varv folie med bandage över men jag blev inte inpad på isolerföprmågan. Bandaget kräver ju hårt underlag så man kan inte ha folien skrövlig/luftig under bandage.
 
Jag startade en tråd ang instick stinger på snomobile för jag misstänkte de hade mer kunnande i ärendet.
Intressantaste inlägget hitintills är enligt AAEN som är bland det största o bästa piptillverkarna så halverar man ljudet ut ur stinger om man drar den ända till mitten mage. Olav Aaen (norsk) menar att där i mitten på mage är avgastrycket som lägst därför ska man dra stingern ända dit. Olav Aaen har tillverkat trimpipor sedan 1978 !! Jag äger ett trippelset Aaen men de har inte instick stinger men o andra sidan är det dragrace rör så då bryr man sig inte om ljud.
Skidoo har tydligen även koll på instick vs tystare gång.

Håll koll på denna länk men jag lyckades inte länka direkt in i tråden så klicka tekniksidan o leta efter "tystare avgas". http://www.snowmobile.se/index.php/forum
 
Last edited:
Jag startade en tråd ang instick stinger på snomobile för jag misstänkte de hade mer kunnande i ärendet.
Intressantaste inlägget hitintills är enligt AAEN som är bland det största o bästa piptillverkarna så halverar man ljudet ut ur stinger om man drar den ända till mitten mage. Olav Aaen (norsk) menar att där i mitten på mage är avgastrycket som lägst därför ska man dra stingern ända dit. Olav Aaen har tillverkat trimpipor sedan 1978 !! Jag äger ett trippelset Aaen men de har inte instick stinger men o andra sidan är det dragrace rör så då bryr man sig inte om ljud.
Skidoo har tydligen även koll på instick vs tystare gång.

Håll koll på denna länk men jag lyckades inte länka direkt in i tråden så klicka tekniksidan o leta efter "tystare avgas". http://www.snowmobile.se/index.php/forum

Olav har ett grundläggande fel i sin fysiska förklaring, trycket är som högst där hastigheten är som lägst, dvs i bellyn. Bernoullis ekvation är ungefär första kapitlet om man läser strömning. Kort sagt, det har inget med diametern att göra.

Det som händer är att man skapar två kvartsvågsljuddämpare inne i expansionskammaren. Sticker du in stingern 300 mm i kammaren så superponeras ljudvågor med längden 4*300 mm = 1.2 m till ett minimum. Den andra blir längden från kolven till stingerstart. Säg exempelvis 1m så blir den andra dämparen ideal för ljudvågor med längden 4 m.
Även multiplar av dessa längder funkar.

Bara att räkna om till frekvenser via ljudhastigheten.

Jag ser två alternativ för val av start på stingern, det ena är att ta ut den en tredjedel från slutet av kammaren så får man idealt avstånd mellan frekvenserna.

Alternativ 2 är att man väljer vilken frekvens man helst önskar dämpa. Säg tex att tävlingsreglementet mäter ljudet vid 6000 rpm, då vill man minimera frekvensen 100 Hz.

EDIT:
Läste länken nu och Olav har rätt men du boost blandar ihop ljudtryck med avgastryck. Ljuddtrycket minimeras som Olav sa, och som jag förklarade fysiskt ovan.
 
Last edited:
Bara att räkna om till frekvenser via ljudhastigheten
Byggde 4-2-1 avgasrör till fyrtakt för 30+ år sedan men alla försök till seriösa beräkningar sket sig på grund av svårigheter att bestämma avgastemperatur. Bara att ringa runt till folk som pysslade med sådant, fick bra info från en man i Nacka som byggde system för Opel rallymotorer.
Kanske enklare idag.
 
Twostroke man/ Läste länken nu och Olav har rätt men du boost blandar ihop ljudtryck med avgastryck. Ljuddtrycket minimeras som Olav sa, och som jag förklarade fysiskt ovan
______________________________________________________________

Jo jag blandade ihop tryck och ljud. Att räkna ut längder vs ljud är jag för dum för men skulle vilja veta mer.
Vi borde nog starta en tvåtakt piptråd för det här blir ett långt ämne (trådkap).
 
Twostroke man/ Läste länken nu och Olav har rätt men du boost blandar ihop ljudtryck med avgastryck. Ljuddtrycket minimeras som Olav sa, och som jag förklarade fysiskt ovan
______________________________________________________________

Jo jag blandade ihop tryck och ljud. Att räkna ut längder vs ljud är jag för dum för men skulle vilja veta mer.
Vi borde nog starta en tvåtakt piptråd för det här blir ett långt ämne (trådkap).

Det är lugnt, spamma på! :tummenupp Intressant läsning.
 
Det är lugnt, spamma på! :tummenupp Intressant läsning.

De va bra! Jag funderar på en sak ang instick,,,jag "tror" att om man sopar en stinger 300-450mm in i pipan med den dim man normalt skulle ha utanför pipa till dämpare så tappar man volym inne i pipa så pipan pikar högre i varvtal. Ex om du ska ha 29mm inv mått på stinger mellan pipa o dämpare så håller du 32mm inv på insticket. Jag "antar" då att stinger insticket bara maginellt påverkar volymen för den slutliga nerstrypningen sker då vid slut av pipa som vanligt. Bygger man så hoppas jag aatt även om insticket håller grövre dim så dämpar den ändå.
Vid instick från sidan behöver man inte ändra dim stinger för då sticker stingern in så kort i pipan.

Rätta mig om jag tänker fel för jag har aldrig läst eller provat detta det är bara en magkänsla jag har.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top