Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Förgasarna har kommit. Mikuni TM40 blev det. Med cc-mått på 127 mm
mm, så de är särade nu och jag pillar med att bredda bryggan till 150 mm i cc-mått. Lite jobb, men inget svårt egentligen.

Håller upp ena fuggen på bilderna så ni får en hum om hur de kommer att hamna. Förhoppningsvis kommer de att funka även om jag vinklar ner dem ca 15-20 grader eller nåt. De kommer mycket längre mot motorn då, och det är ett stort plus.
Vem har koll på om det funkar om jag vinklar dem liiite? Boost 3 kanske? Eller någon annan skotertok? :hihi

Jo, jag har pillat med stötdämperiet också. Fästet till reaktionsstaget. Andra sidan kommer framöver, och så blir det plåtar över och under så fästet blir som en liten box. Stöddigt till tusen.

Vad tror ni om det hela? :)

20141011_202153_20141011_202430.jpg

20141014_214858_20141014_215133.jpg

20141014_214952_20141014_215141.jpg

20141014_214419_20141014_215104.jpg

20141014_214425_20141014_215115.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fy Fxx vad fränt det blir!

Ang lutningen på fuggarna så är det på gränsen till möjligt. Det som sätter beg är om de flödar över på tomg och klarar de det så kommer nästa problem vid bromsning för då är det större risk för flödning. Förgasarna är byggda för att sitta andra vägen i färdriktningen så de klarar lutning åt andra hållet ganska bra + inbromsningar. Det som talar för att de funkar trots din lutning är att man kan köra uppför branta backar och rulleåkning med skoter utan problem. Dra överflödningsslangarna till en burk så ser du hur mycket den ev flödar vid inbromsning,,,lite spill kan du ta:D

Ang bestyckningen // Om det är dmp fuggar så sitter det ca 420-440" i högfart och då kommer den förmodligen gå surt. Sitter det ca 380-390" så är det vanliga fuggar. Du kan starta den även om det är 440" men den kan gå snorfett men säkert. Lågfartsmunstycket är omöjligt att veta vad som passar din motor men utgå från vad som sitter i nu. Utgå från den bestyckning som sitter i nu i hela fuggen med andra ord. Trottelnålen går normalt inte justera men det är inga problem att shimsa den upp&ner ändå.

Obs kör alltid med org munstycken för piratmunstyckena ger helt andra värden trotts att de uppger samma borr som org. Bra i gasen har beg org munstycken så fråga alltid om beg munstycken först.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Lahi, vilken stossdamper har du?- mitt lilla projekt (gixxer 400) har jag tittat lite på nu och original dämparen är en luftassisterad sak med tvivelaktig funktion- skulle nog behöva nått nytt.
min är ca 300mm i cc, infästnings bredd både uppe o nere 30mm (samma infästning som du har med "ögla"), diameter på härligheten är ca 80mm.
siktar på att när jag är färdigbantad så ligger den kanske på ca 140 kg våt (borde va samma för dej?..)

//jj
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
kommer lukta man.

när får jag prova :D

Hehe, provkörning kan vi nog lösa. Om jag får prova din Husqvarna :7peta :D


Fy Fxx vad fränt det blir!

Ang lutningen på fuggarna så är det på gränsen till möjligt. Det som sätter beg är om de flödar över på tomg och klarar de det så kommer nästa problem vid bromsning för då är det större risk för flödning. Förgasarna är byggda för att sitta andra vägen i färdriktningen så de klarar lutning åt andra hållet ganska bra + inbromsningar. Det som talar för att de funkar trots din lutning är att man kan köra uppför branta backar och rulleåkning med skoter utan problem. Dra överflödningsslangarna till en burk så ser du hur mycket den ev flödar vid inbromsning,,,lite spill kan du ta:D

Ang bestyckningen // Om det är dmp fuggar så sitter det ca 420-440" i högfart och då kommer den förmodligen gå surt. Sitter det ca 380-390" så är det vanliga fuggar. Du kan starta den även om det är 440" men den kan gå snorfett men säkert. Lågfartsmunstycket är omöjligt att veta vad som passar din motor men utgå från vad som sitter i nu. Utgå från den bestyckning som sitter i nu i hela fuggen med andra ord. Trottelnålen går normalt inte justera men det är inga problem att shimsa den upp&ner ändå.

Obs kör alltid med org munstycken för piratmunstyckena ger helt andra värden trotts att de uppger samma borr som org. Bra i gasen har beg org munstycken så fråga alltid om beg munstycken först.

Ja, det blir nog en rolig hoj det här :)

Ok, men då borde det funka med denna lutningen ändå. Jag provar :) Ja, lite soppaspill är bara manligt :hihi

Jag ska skruva isär och kolla vilka munstycken som sitter i. Hur ser man, förutom på huvudmunstyckena, om det är dmp-fuggar eller inte? Japp, jag utgår från det som sitter i så bestyckar jag i bänken sen.

Jajjemän, det där med piratmunstycken har jag gått på innan :hihi Kom helt off med dem... Men är det bara vanliga Mikunimunstycken, dvs. likadana som sitter i Mikunis mc-förgasare så har han med bromsbänken enorma mängder i alla möjliga dimensioner. Så det löser sig.


Lahi, vilken stossdamper har du?- mitt lilla projekt (gixxer 400) har jag tittat lite på nu och original dämparen är en luftassisterad sak med tvivelaktig funktion- skulle nog behöva nått nytt.
min är ca 300mm i cc, infästnings bredd både uppe o nere 30mm (samma infästning som du har med "ögla"), diameter på härligheten är ca 80mm.
siktar på att när jag är färdigbantad så ligger den kanske på ca 140 kg våt (borde va samma för dej?..)

//jj

Min stötta är från Aprilia RSV 1000 -04. En Sachsdämpare tror jag det är. Kommer inte riktigt ihåg infästningarnas bredd, men det borde vara ganska nära 30 mm. Längden har jag inte mätt, men fått för mig att det är runt 315 mm. Så en sådan kanske passar din hoj också :)

Ja, ungefär den vikten. Jag siktar på 130 kg torr. Nu sitter ju den dämparen från början på en hoj som väger runt 180 kg, men det ska finnas andra fjädrar att köpa anpassade för lättare förare så man kan kanske byta fjäder till en mjukare för att kompensera lite för en lättare hoj. Har inte riktigt tagit tag i det ännu. Tar det sen :hihi
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Last edited:

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fuggarna blir najs...annars får du väl bygga en adapter som rätar upp dem :rolleyes:

Länkaget till dämparen är lurigt, svårt att träffa rätt direkt. Jag fick korta hundbenet alt. justera hålbild på båda hojarna för att få det perfekt. Ställa upp innan du helsvetsar :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fuggarna blir najs...annars får du väl bygga en adapter som rätar upp dem :rolleyes:

Länkaget till dämparen är lurigt, svårt att träffa rätt direkt. Jag fick korta hundbenet alt. justera hålbild på båda hojarna för att få det perfekt. Ställa upp innan du helsvetsar :tummenupp

Njao, jag vill bygga en adapter som vinklar ner dem :hihi Sätter jag dem bara rakt i gummina (eller, ja, med hjälp av en liiiten förlängning) så sitter de rakt och fint. Men jag vill vika ner dem, eftersom jag då får större avstånd mellan förgasare och framhjul. Förgasare i den här dimensionen var större än jag trodde (bredare...) så ramrören tar i om jag inte flyttar fram eller viker ner dem :död Jaja. Ett litet problem i ett stort projekt :hihi

Angående länkaget kan jag hålla med om att det blir lite klurigt... men för att träffa hyfsat rätt på geometrin så har jag mätt lite på just en Aprilia RSV (dvs en sådan som min sving, länkage och dämpare kommer från). Mätte skillnaden i höjdled på svingaxel jämfört med hjulaxel (ca 90 mm) när hojen står upprätt utan förare, och adderade rekommenderat statiskt häng (10-15 mm) för obelastad hoj. Sen pallade jag upp ram och sving så avståndet i höjdled mellan svingaxel och hjulaxel hamnade på 90 mm + 12 mm (för att vara mittemellan :hihi ) och så svetsade jag fast alla fästen där de hamnar med olastad dämpare monterad. Borde träffa hyfsat :) Vill gärna behålla egenskaperna som den geometrin ger. Yaaaay!
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Tills du fått igång den och saknar doften av man: two-stroke-candle2.jpg

Kanske något att ge bort i hjulklapp?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tills du fått igång den och saknar doften av man: View attachment 412138

Kanske något att ge bort i hjulklapp?

Jag har faktiskt beställt ett sådant där ljus :D Ska vara på väg. Det är inte i glasburk längre utan istället i en najs plåtburk, men med precis samma innehåll som i glasburken. Ska bli intressant att lukta på ljuset :hihi
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ska du blanda i tanken eller ansluta oljepump till förgasarna? I så fall, glöm inte att det måste finnas plats för att borra och sätta anslutningsrör för oljan på förslagsvis utsidan av båda förgasarna. Men dessa kanske redan har sådana alslutningar?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vad är det i ljuset?
Ricinolja?

"It's made with real live Klotz 2 stroke oil with high-octane fragrance." står det. Googlar man på Klotz olja så verkar den lukta gott :hihi

Ska du blanda i tanken eller ansluta oljepump till förgasarna? I så fall, glöm inte att det måste finnas plats för att borra och sätta anslutningsrör för oljan på förslagsvis utsidan av båda förgasarna. Men dessa kanske redan har sådana alslutningar?

Jag ska blanda olja i tanken. Det sitter en oljepump i framkant på denna motorn, och doseringen styrs med vajer från gasen. Meeeen, den sägs kunna krångla ibland och jag vill inte riskera det. Så jag kommer att blanda i tanken.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"It's made with real live Klotz 2 stroke oil with high-octane fragrance." står det. Googlar man på Klotz olja så verkar den lukta gott :hihi



Jag ska blanda olja i tanken. Det sitter en oljepump i framkant på denna motorn, och doseringen styrs med vajer från gasen. Meeeen, den sägs kunna krångla ibland och jag vill inte riskera det. Så jag kommer att blanda i tanken.
Jag tror att vi diskuterat det tidigare, men för säkerhets skull: Oljeledningen går väl till förgasaren och blandas med bränsleblandningen där?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top