Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Motorn helt rättvänd enligt min mening! Jag har aldrig fattat varför man vill skicka ut avgaser framåt för att sedan vara tvungen att vända dem 180 grader och ha utblåset bakåt, likaså varför man vill hämta uppvärmd luft från baksidan av motorn, när den finns kall och fräsch luft framför den. Det kommer man visserligen ifrån numera genom att ha luftintag uppe runt lyset på sporthojar, men ändå.

Har man motorn som jag har den så slipper man dessutom en massa rör under motorn. Tar bara plats. Raka rör ska det vara :kär
 
Dessutom roterar ju motorn baklänges, så att dess gyrokrafter motverkar hjulens gyrokrafter, för en mer lättstyrd hoj.
 
flera saker kanske...
man ville ha varma avgasröret så långt bort från föraren som möjligt och inget skitstänk in i insuget.

Skitstänket går ju att lösa. Jag kommer inte att ha öppna filter rakt på förgasarna, utan jag kommer att bygga en luftburk som tar luft genom både nosen på kåpan samt genom två intag på vardera sidan om framhjulet. Som på några av de gamla tvåtakts gp-hojarna.
 
Så här ungefär med luften. Någonstans får säkert lamporna plats också :hihi

IMG_70542749465428-1.jpgIMG_70530871943683-1.jpg
 
Motorn helt rättvänd enligt min mening! Jag har aldrig fattat varför man vill skicka ut avgaser framåt för att sedan vara tvungen att vända dem 180 grader och ha utblåset bakåt, likaså varför man vill hämta uppvärmd luft från baksidan av motorn, när den finns kall och fräsch luft framför den. Det kommer man visserligen ifrån numera genom att ha luftintag uppe runt lyset på sporthojar, men ändå.

OBS! Hörsägen:
Tror att det beror på att avgasportarna, åtminstone på äldre motorer, mår bra av den extra kylning som fartvinden ger. Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel. Annars håller jag med dig, det känns ju bara logiskt att göra som på det här bygget.
 
Motorn helt rättvänd enligt min mening! Jag har aldrig fattat varför man vill skicka ut avgaser framåt för att sedan vara tvungen att vända dem 180 grader och ha utblåset bakåt, likaså varför man vill hämta uppvärmd luft från baksidan av motorn, när den finns kall och fräsch luft framför den. Det kommer man visserligen ifrån numera genom att ha luftintag uppe runt lyset på sporthojar, men ändå.

Kan det inte vara så enkelt som att piporna behöver få göra en sväng för att både dom och ljuddämparen ska få plats och inte sticka ut en halvmeter bakom hojen?
 
Fan så ball bygge, vilka kåpor ska du ha, och hur gör du med bakdel, nått hemmagjort kanske?

Olja, vore inte Castrol xr77 lämpligt till den här motorn.
Piporna kan nog bli något för långa för att vara snyggt i bakändan ja,
men fördelen med enkelheten att ha dom bakåt är ju värt det,
annars finns det ju inte mycket som är porrigare än pipor som dras under motorn.

typro.jpg
 
Kan det inte vara så enkelt som att piporna behöver få göra en sväng för att både dom och ljuddämparen ska få plats och inte sticka ut en halvmeter bakom hojen?

Ja, möjligen, men det borde gå att få till med lite funderande och rätt handlag med svetsen. Samma sak med fyrtaktare. Där finns det ju inte samma beroende av avgasrörets längd, men ändå så har man oftast motorn snurrande åt "fel" håll. I min bil är den dock rättvänd (Honda Civic Type R). Men det hör verkligen till ovanligheterna.
 
Kan det inte vara så enkelt som att piporna behöver få göra en sväng för att både dom och ljuddämparen ska få plats och inte sticka ut en halvmeter bakom hojen?

Ja, piporna blir ju ganska långa, men jag har det hellre så än att de ska ligga och orma sig under motorn. Är ute efter en slimmad hoj. Risken är att det inte ser riktigt klokt ut med bazookas där bak, men skit i det :hihi Funktion framför form. Eller nåt :D Eller ännu bättre, både funktion och form.
 
Fan så ball bygge, vilka kåpor ska du ha, och hur gör du med bakdel, nått hemmagjort kanske?

Olja, vore inte Castrol xr77 lämpligt till den här motorn.
Piporna kan nog bli något för långa för att vara snyggt i bakändan ja,
men fördelen med enkelheten att ha dom bakåt är ju värt det,
annars finns det ju inte mycket som är porrigare än pipor som dras under motorn.

View attachment 410096

Hehe, det där var snyggt, men palla rulla så många sektioner :D

Ska googla lite på den där oljan! Tack för tipset!

Bakdel får bli något eget. Vill gärna göra resten av kåporna själv, men någon måtta får det vara. Har spanat lite på Suter MMX, men de är kanske för breda. Sitter ju en radfyra i den hojen. Men annars kanske Tygas RGV-kåpor för det där slimmade utseendet. De är jäkligt snygga. Eller NSR500 (hittade sådana någonstans i någon webshop) men de är kanske för oldschool. Men jävligt snygga :tummenupp
 
Last edited:
Ja det tar sin tid, bilder på piporna tog jag hos Tyga när jag jobbade hos dom,
NSR250 prototyper, killen som svetsar dom är löjligt duktig.
Ev kan jag hjälpa dig lite med bakdelen om du vill, och om jag hinner.

Hehe, det där var snyggt, men palla rulla så många sektioner :D

Ska googla lite på den där oljan! Tack för tipset!

Bakdel får bli något eget. Vill gärna göra resten av kåporna själv, men någon måtta får det vara. Har spanat lite på Suter MMX, men de är kanske för breda. Sitter ju en radfyra i den hojen. Men annars kanske Tygas RGV-kåpor för det där slimmade utseendet. De är jäkligt snygga. Eller NSR500 (hittade sådana någonstans i någon webshop) men de är kanske för oldschool. Men jävligt snygga :tummenupp
 
Ja, piporna blir ju ganska långa, men jag har det hellre så än att de ska ligga och orma sig under motorn. Är ute efter en slimmad hoj. Risken är att det inte ser riktigt klokt ut med bazookas där bak, men skit i det :hihi Funktion framför form. Eller nåt :D Eller ännu bättre, både funktion och form.

Skulle ju kunna göra det sista tunna röret ("stingern") som en 180° böj, och sedan ljuddämparen under/vid sidan om, pipan, ifall det blir för långt. Som "trimrör" till moppescooters.
 
Skitstänket går ju att lösa. Jag kommer inte att ha öppna filter rakt på förgasarna, utan jag kommer att bygga en luftburk som tar luft genom både nosen på kåpan samt genom två intag på vardera sidan om framhjulet. Som på några av de gamla tvåtakts gp-hojarna.



ja, eh, syftade in på ditt bygge utan rent allmänt, typ i hojjarnas begynnelse,
 
Nu gör jag piporna i svart plåt. En polare tigar ihop dem för att nå en hyfsad nivå av porr. Han kan svetsa. Det kan inte jag :näsblod Hur gör man med pipor i svart plåt för att få dem att hålla sig snygga? Kan man bara klarlacka för att man fortfarande ska kunna se svetsarna? Eller finns det ens någon klarlack som tål de temperaturerna som bli i ett avgassystem? Andra tips? Skulle kunna göra dem i rostfritt, men palla... jobbigt material.

Inte så hållbart men enkelt å fixa till SPISSVÄRTA.... används till just ,,Spisar körde det på min Mach III a med egenproducerade blåsor,,, det var svarta iaf
 
OBS! Hörsägen:
Tror att det beror på att avgasportarna, åtminstone på äldre motorer, mår bra av den extra kylning som fartvinden ger. Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel. Annars håller jag med dig, det känns ju bara logiskt att göra som på det här bygget.
Det stämmer nog. Bakre cylindern på en HD är ju vänd så och behöver lite fetare blandning än normalt för att ventilerna ska må bra.
 
Last edited:
Ja det tar sin tid, bilder på piporna tog jag hos Tyga när jag jobbade hos dom,
NSR250 prototyper, killen som svetsar dom är löjligt duktig.
Ev kan jag hjälpa dig lite med bakdelen om du vill, och om jag hinner.

Ja, de verkar vara riktigt duktiga de där på Tyga. Har haft lite kontakt med dem angående kåporna. Fått lite mått och liknande så jag kan se om RGV-kåporna skulle kunna passa. Trevligt folk som gillade mitt bygge :)

Det låter ju alldeles utmärkt med bakdelen! :) Du verkar kunna sånt där vad jag har sett i diverse trådar :tummenupp Är hyfsat low on cash bara såhär med nytt hus och nytt tak på huset med mera... :hihi

Skulle ju kunna göra det sista tunna röret ("stingern") som en 180° böj, och sedan ljuddämparen under/vid sidan om, pipan, ifall det blir för långt. Som "trimrör" till moppescooters.

Ett besiktningskit menar du :D Men, jo, den tanken har faktiskt åkt igenom huvudet. Får se hur jag gör sen med ljudet. Mycket annat att lösa först. Men helt klart en idé att överväga :tummenupp

ja, eh, syftade in på ditt bygge utan rent allmänt, typ i hojjarnas begynnelse,

Ahaaaa, på så sätt

Inte så hållbart men enkelt å fixa till SPISSVÄRTA.... används till just ,,Spisar körde det på min Mach III a med egenproducerade blåsor,,, det var svarta iaf

Åfan, spissvärta? Måste kolla närmare på det. Den där färgen som oktrg500 tipsade om verkar också vara het. Jag får helt enkelt prova :-) Spissvärta är ju ganska överkomligt.
 
Spissvärta håller inte borta fukt/rost. Men å andra sidan lär ju värmen klara den biffen så länge den parkeras torrt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top