Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Här kommer resultatet av dagens gjutningsexperiment! (saxat från hemsidan då jag inte ids skriva om allt)

I vetenskapens namn gjorde jag ett test idag där jag jämförde tre olika sätt att lost-foam gjuta för att ta reda på vilket sätt som ger bäst resultat.

Testgjutning1.jpg


Bit nr 1: Ren styrofoam direkt täckt med sand.

Bit nr 2: Styrofoam täckt med gips.

Bit nr 3: Styrofoam täckt med gips för att sedan få styrofoamen smält med aceton, lämnar ett tomt (lite plastrester kvar här och där) skal av gips.

Testgjutning3.jpg


Jag iddes inte filma något då det inte skiljer sig från någon annan gjutning, men här kommer det något oväntade resultatet. Bitarna står 1-2-3 från vänster räknat:

Testgjutning6.jpg


Bit 1: Otroligt nog den bästa ytfinishen på både ingjut och biten, själva ihällningen av aluminiumen var så odramatisk att jag var helt övertygad att det gick åt helvete. Ingen eld och rök utan bara som att fylla upp ett mjölkglas Besk, i efterhand förstår jag att det var för att gjutgaserna kan pysa direkt ut i sanden då styrofoamen inte är täckt med gips som de andra.

Testgjutning7.jpg


Bit 2: Nästan lika bra yta som bit 1, ingjutet såg betydligt sämre ut och det brann och rök rätt ordentligt.

Testgjutning8.jpg


Bit 3: Min förhandsfavorit, vete fan vad som hände men det blev bara skit av alltihop. Det skummade och bubblade när jag hällde i aluminiumen och hela biten är full med porer och bubblor.

Testgjutning9.jpg


Summan av kardemumman är att den absolut enklaste metoden att gjuta gav bäst resultat, antagligen på grund av att sanden släpper ut gaserna som bildas när styrofoamen brinner upp. Detta är väldigt tacksamt då det tar ca 5 minuter att skära ut en ren styrofoambit och flera dagar att täcka biten med gips med tanke på torktiden mellan alla lager.
 
Last edited:
Oväntat men trevligt testresultat då alltså, grattis!:tummenupp Kommer det faktum att växelhuset är bra mycket större och mer komplicerat i sin struktur påverka resultatet av dess gjutning tror du eller är resultaten från testen en god indikation på vad du kommer få för finish på växelhuset om du bara lyckas leda alut till rätt ställe? Finns det ingen risk att den där fint flytande sanden du använder kollapsar eller sådär? Det är ju ett ganska stort tomrum som ska fyllas inuti växelhuset och högt med sand på sidorna... Jag bara spekulerar, är nyfiken och vill gärna lära mig mer :)
 
Bra frågor, jag har faktiskt ingen aning hur det kommer funka att gjuta större bitar än denna.

Äla bara att prova.:)
 
Fan vad najs. När det gäller sånt här så trodde jag inte att enklast skulle vara bäst, men tydligen var det det. Kul att se bilder på det! Den där sista kan du ju ställa ut som abstrakt konst någonstans. Eller ge den till någon estet.
 
Bra frågor, jag har faktiskt ingen aning hur det kommer funka att gjuta större bitar än denna.

Äla bara att prova.:)

Du får lycka till hur som helst, ser fram emot nästa gjutning:tummenupp
 
Fan vad najs. När det gäller sånt här så trodde jag inte att enklast skulle vara bäst, men tydligen var det det. Kul att se bilder på det! Den där sista kan du ju ställa ut som abstrakt konst någonstans. Eller ge den till någon estet.

Den lär väl hamna i nån hylla skulle jag tro. :)

Du får lycka till hur som helst, ser fram emot nästa gjutning:tummenupp

Tackar, lär dröja lite men tids nog ska det gjutas mera. Vädret nu till vintern kan ställa till det lite eftersom man vill ha torrt och rätt så varmt omkring sig när man ska gjuta, blir gjutsanden för kall lär det påverka resultatet men i värsta fall får jag ställa gjutlådan på en värmeplatta för att hålla tempen uppe.
 
Den lär väl hamna i nån hylla skulle jag tro. :)

Ja, varför inte :)
Förresten, jag skickar upp lite mer alu till dig om ett tag. Har så det räcker till två eller tre sådana lådor du fick sist. Måste ju smöra lite.
 
Bra frågor, jag har faktiskt ingen aning hur det kommer funka att gjuta större bitar än denna.

Äla bara att prova.:)

När jag jobbade som gjutare gjordes rätt stora sandgjutningar. Oljesump för bil var väl den jag såg med egna ögon, men alla prototyper gjöts så (såvitt jag vet), och vi tillverkade motorblock för lastbilar och sånt skit. :)

Så det ska nog gå vägen. ;)
 
Imponerande projekt, Lars!! Ska bli kul att följa, lycka till!! :)
 
Ja, varför inte :)
Förresten, jag skickar upp lite mer alu till dig om ett tag. Har så det räcker till två eller tre sådana lådor du fick sist. Måste ju smöra lite.

Härliga tider! Strängpressat FTW!:yoparty

När jag jobbade som gjutare gjordes rätt stora sandgjutningar. Oljesump för bil var väl den jag såg med egna ögon, men alla prototyper gjöts så (såvitt jag vet), och vi tillverkade motorblock för lastbilar och sånt skit. :)

Så det ska nog gå vägen. ;)

Låter lovande, det går såpass fort att göra en styrofoam-form att det bara är att testa och se. :tummenupp

Jag ska börja skära ut nya delar så fort jag får tid och skaffa en plåthink att gjuta i, då kan jag använda en kokplatta för att förvärma sanden innan jag gjuter. Förmodligen ingen dum idé nu när utetempen börjar sjunka mot nollan...
 
Jag är nyfiken på hur ramen kommer se ut, gissar på ngt som liknar triumph eller spondon? Stämmer det? Intressant med herr Johanssons gjut-test. Lycka till med växellådshuset!
 
Jag är nyfiken på hur ramen kommer se ut, gissar på ngt som liknar triumph eller spondon? Stämmer det? Intressant med herr Johanssons gjut-test. Lycka till med växellådshuset!

Nja, jag vill inte avslöja för mycket ännu. Ni får se hur det blir :) Fackverk i rundrör blir det. Svårt att hitta något liknande att jämföra med eftersom jag måste ha en subframe för motor och låda (motorfästen undertill på en sån här motor). Så, ni får se :tungan
 
Nu har det bockats lite rör :) Rörbocken har tidigare jobbat med S235 och S275 men S355 var liiiiiite mer tungbockat :hihi Menmen, bra som fan blev det. Lillkillen på 1 år var kontrollant och han godkände det. Sen kröp han ner i verktygslådan och tömde den på allt.

Rör1-800.jpg
 
Här kommer ett livstecken så du inte tror jag glömt bort dig fullständigt, ikväll skar jag ut nya styrofoambitar och limmade ihop. Nästa gång tid finnes ska jag limma på nergjutet och stigarna.

Nyttfrsk.jpg
 
Här kommer resultatet av dagens gjutningsexperiment! (saxat från hemsidan då jag inte ids skriva om allt)


Bit 3: Min förhandsfavorit, vete fan vad som hände men det blev bara skit av alltihop. Det skummade och bubblade när jag hällde i aluminiumen och hela biten är full med porer och bubblor.

Kul att se försöken, en tanke där gällande bit3, va gipset torrt?
Jag gjöt ett alienhuvud i glas i skolan när jag pluggade till modellör och om jag minns rätt så torkade vi gipsformarna för att undvika såna problem.

(lite ot men så här såg det ut, orginal i gips som jag skapade, sen form i silikon och delad gips på den,
skar och vrängde av silikonet,tillbaka i gipsformen, smälte vax som blev det blåa huvudet,
förlorad-gipsform runt det, smälte ur vaxet, gjöt glas och färdigt huvud).

aliengjut.jpg
 
Här kommer ett livstecken så du inte tror jag glömt bort dig fullständigt, ikväll skar jag ut nya styrofoambitar och limmade ihop. Nästa gång tid finnes ska jag limma på nergjutet och stigarna.

Ser mycket fint ut :tummenupp
 
Hur skär konstruktör _johansson_ ut plasten för att få den enligt ritning? Blir spännande att se nästa gjutning och hur ramen växer fram.
Kul och intressant bygge!
 
Här kommer ett livstecken så du inte tror jag glömt bort dig fullständigt, ikväll skar jag ut nya styrofoambitar och limmade ihop. Nästa gång tid finnes ska jag limma på nergjutet och stigarna.

Nyttfrsk.jpg

Vad har du limmat med?
Kommer inte limmet att skapa problem , Det gjorde det för mig vid varmtrådskärning utav mina Bananer ( vingar) till Busakarossen
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top