Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Jo ytfinishen lämnar inget att önska direkt, ska bli kul att se hur nästa bit blir när jag tänker till lite mer på hur den hamnar i formen.:)



Exakt, med formen upp och ner och ingjut i botten så smältan når den tjocka gaveln först och sen stiger genom väggarna upp till ventileringsrör som sitter runt kanten på väggen.

Har du hållit på gjuta tidigare? Det vore fint med nån kunnig som påpekar ifall man gör något tokigt, så var inte blyg att kommentera framöver.:tummenupp

Drygt 40 år i algjutbranchen:hihi. Jag kommer gärna med synpunkter på hur du har tänkt kommande gjutning. Hör av dej om du är intresserad :)
 
hur tjock blir den i materialet? ser tunt ut el är de för att de blev som de blev?

8 mm på tunnaste stället så det borde räcka :)

Anledningen att vi försöker oss på att gjuta växelhuset är för att det inte är så "bara" att fräsa ut en bit som denna, CNC kostar fläsk och handveva lär ta ett år.

Det här går under kategorin lärpenningar, långt ifrån enklaste biten att börja lära sig gjuta med så jag hade nog blivit lite förvånad om det gått helt smärtfritt. Tjockleken på väggarna ska inte vara ett problem, däremot borde jag haft en större plåtburk som rymt mer aluminium och gett mer "head pressure".

Nästa gång kommer det att bli skitbra! :tummenupp Och lyckas det nästa gång så lovar jag att prova surströmming :D
 
Du kan inte fylla insidan med sand och packa så gott det går, lägga på ett lock av nått slag och sen soppa ner den i lådan och fylla sand runt?
 
Nästa gång kommer det att bli skitbra! :tummenupp Och lyckas det nästa gång så lovar jag att prova surströmming :D

He he, då ska jag jävlaranamma se till att nästa gjutning ska bli bra!:)

Du kan inte fylla insidan med sand och packa så gott det går, lägga på ett lock av nått slag och sen soppa ner den i lådan och fylla sand runt?

Den här sanden är så finkornig att det inte går packa, jag höll på ett bra tag med att fylla insidan och trodde att det var smitfullt men så var ju inte fallet. Med lådan upp och ner slipper jag det problemet.
 
Underhållande video! Bättre lycka nästa gång. =)

Är det måhända James Fjong's kewk det där kanske?
 
Vad för aluminium använder ni? Hur får du tag i det, ser ut som 4 mm tråd typ?

Kan ni smälta ner det misslyckade blocket och återanvända materialet?

Skulle man kunna ta vanligt plattjärn e.tc och smälta ner om det är den legeringen man vill använda sig av?
 
Det finns ytterligare ett alternativ. Svetsa ett i stålplåt, det behöver inte bli tyngre eftersom man kan går ner i godstjocklek ganska avsevärt mot gjuten aluminium. Krävs ju att man lägger förstyvningsplåtar rätt också då för att det ska funka med tunn plåt.
 
Det finns ytterligare ett alternativ. Svetsa ett i stålplåt, det behöver inte bli tyngre eftersom man kan går ner i godstjocklek ganska avsevärt mot gjuten aluminium. Krävs ju att man lägger förstyvningsplåtar rätt också då för att det ska funka med tunn plåt.

Well, nu är väl hela grejen just att lära sig att gjuta asballa donigar.
Kewken går ju att cns-fräsa men coolhetsfaktorn är då noll......
 
Well, nu är väl hela grejen just att lära sig att gjuta asballa donigar.
Kewken går ju att cns-fräsa men coolhetsfaktorn är då noll......

Jag tycker billetfrästa block är skitcoola. Och lyckas någon svetsa ihop ett lätt block av stålplåt så är det nästan ännu coolare bara för att nästan ingen gör så.

Men det finns motorblock som svetsats ihop av stålplåt. Tror det var TVR som hade en v8 hopsvetsad av stålplåt för ett antal år sedan.
 
Jag tycker billetfrästa block är skitcoola. Och lyckas någon svetsa ihop ett lätt block av stålplåt så är det nästan ännu coolare bara för att nästan ingen gör så.

Men det finns motorblock som svetsats ihop av stålplåt. Tror det var TVR som hade en v8 hopsvetsad av stålplåt för ett antal år sedan.

Tja, går det att smea ihop en W16 i mopedstorlek i källaren så..
 
Vad för aluminium använder ni? Hur får du tag i det, ser ut som 4 mm tråd typ?

Kan ni smälta ner det misslyckade blocket och återanvända materialet?

Skulle man kunna ta vanligt plattjärn e.tc och smälta ner om det är den legeringen man vill använda sig av?

Jag tar allt jag kan komma över, i det här fallet mest strängpressat. Trådarna är från en stump högspänningskabel.

Helst ska man väl använda bilkolvar och andra färdigblandade gjutlegeringar men för såna här saker duger nog det mesta så länge det är fritt från slagg och skit. Efter gjutning ska växelhuset in i köksugnen i 175° i 8 timmar för att gå till sig lite, det märks en jäkla skillnad när man bearbetar materialet. Innan är det betydligt grynigare på något vis.
 
Tja, går det att smea ihop en W16 i mopedstorlek i källaren så..
Den gamla motorgurun! Han hjälpte väl SAAB med bl.a. Ett topplock med variabel kompression?
Lahi & Johansson, är imponerad av ert arbete, kul för 'oss vanliga' att få se, läsa om era idéer, motorval, egna ramar och gjutningar. Tack, ser fram emot kommande inlägg från er! Kul att ni delar med er.
 
Den gamla motorgurun! Han hjälpte väl SAAB med bl.a. Ett topplock med variabel kompression?
Lahi & Johansson, är imponerad av ert arbete, kul för 'oss vanliga' att få se, läsa om era idéer, motorval, egna ramar och gjutningar. Tack, ser fram emot kommande inlägg från er! Kul att ni delar med er.

Hjälpte och hjälpte?
Han var motortekniker/konstruktör först på Volvo och sedan Saab under mycket lång tid.
Det var han som fick turbon användbar i personbilar.
Ett av de sista projekten var mycket riktigt en motor som kunde tippa cylinderbanken några grader och därmed variera kompressionsförhållandet.
Tillsammans med turbo gav det en motor som passade för olika driftförhållanden.
Fungerade bra, men var dyrt att producera.
Pensionen tillbringar han med att bygga fungerande modeller av olika motorer som han tar med sig ut och föreläser om motorteknik och historia.
Rekomenderas varmt.
 
Jag gillar vanligtvis inte riktigt när herr _Johansson_ lägger sig i andra byggen som snor tid från turbinhojen MEN detta bygge är 100% rätt!
Och då är jag inte ens tvåtaktsnörd.
 
Jag tar allt jag kan komma över, i det här fallet mest strängpressat. Trådarna är från en stump högspänningskabel.

Helst ska man väl använda bilkolvar och andra färdigblandade gjutlegeringar men för såna här saker duger nog det mesta så länge det är fritt från slagg och skit. Efter gjutning ska växelhuset in i köksugnen i 175° i 8 timmar för att gå till sig lite, det märks en jäkla skillnad när man bearbetar materialet. Innan är det betydligt grynigare på något vis.

är väl ganska stor skillnad i hållfasthet beroende på legeringar?
strömkablar brukar väl vara ganska ren metal utan legeringar alls.
ganska mjuk.
är de inte så mycket påfrestningar på själva huset på detta?
vet ej hur denna kassetlåda ser ut,, inte så insatt.
försöker inte "mästra" el nåt med mina frågor utan är intresserad o veta.:)
 
Last edited:
Jag har väl egentligen inte tänkt så långt, men nu när du säger det så kanske det vore en idé att leta fram skrotat gjutgods att smälta ner till växelhuset.

Jag håller på installera en diskmaskin i verkstaden som ska bli en automagisk smådelstvätt så det vore ett bra test att se om den pallar med att rengöra gamla oljiga motordelar.:tummenupp
 
Jag har väl egentligen inte tänkt så långt, men nu när du säger det så kanske det vore en idé att leta fram skrotat gjutgods att smälta ner till växelhuset.

Jag håller på installera en diskmaskin i verkstaden som ska bli en automagisk smådelstvätt så det vore ett bra test att se om den pallar med att rengöra gamla oljiga motordelar.:tummenupp

Här kommer lite info ang aluminiumlegeringar:
http://www.aluminiumriket.com/sv/legeringar/legeringar.php, http://stenaaluminium.com/PageFiles/6015/Legeringsbroschyr SV.pdf

Håll tillgodo:)
 
Jag har väl egentligen inte tänkt så långt, men nu när du säger det så kanske det vore en idé att leta fram skrotat gjutgods att smälta ner till växelhuset.

Jag håller på installera en diskmaskin i verkstaden som ska bli en automagisk smådelstvätt så det vore ett bra test att se om den pallar med att rengöra gamla oljiga motordelar.:tummenupp
Ett fantastiskt tillfälle att smälta ner ett gäng apfula lättmetallhjul annars.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top