Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Torsdagsupdate:

Idag har jag byggt en form att gjuta växelhuset i, tack vare att sanden isolerar mot värmen går det använda spånskiva.

Lahislda13_zps64461569.jpg
Vad är det som står och skräpar där i bakgrunden?
 
Önskar herr Johansson ett stort lycka till inför helgens gjutning och hoppas på strålande resultat! :)
 
Håller tummarna (i grillvantar):tummenupp
 
Det blev ändrade planer, fick ett par timmar ledigt i eftermiddag så jag gjuter idag istället. Återkommer med resultatet.:tummenupp
 
Varför har vi ingen livestream via t.ex. Bambuser när gjutningar sker...??

Minsta ni kan göra är att filma det hela och klippa ihop en time-laps snutt av det.
 
Film är på G, jag ska på surströmmingsskiva om en timme så det hinns inte med idag tyvärr.

Liten kort sammanfattning av gjutningen, det gick både bra och mindre bra. Själva idén med gipstäckt styrofoam i sand funkar kanonbra med väldigt fina ytor, däremot var det lite handhavandefel när jag satte biten i sanden så det blev ett hålrum inuti.

Lahislda18_zps81910e05.jpg


Jag fyllde sand i hålrummet så gott jag kunde men trots det blev det en luftficka kvar som gjorde att gipset fes ihop av tyngden av aluminiumen, pga detta rann inte smältan ut som den skulle och lämnade ett tomrum på ena sidan av växelhuset.

Lahislda19_zps21b7aa88.jpg


Ingen fara på taket det här, bara att göra om och tänka till lite bättre hur avluftningar och sånt ska placeras till nästa gång.:tummenupp

Brytarkåpan till bonnevillen blev i alla fall bra.:D

Bevingadskruv_zpsd61bfc63.jpg
 
hur tjock blir den i materialet? ser tunt ut el är de för att de blev som de blev?
 
Varför inte bara fräsa huset?
Förvisso kul med egna idéer men lämnar inte tekniken gjutning lite att önska?
All respekt till dig som orkar göra om.

m
 
Tråkigt att det inte blev så bra som det var tänkt, men bättre lycka nästa gång!
 
Varför inte bara fräsa huset?
Förvisso kul med egna idéer men lämnar inte tekniken gjutning lite att önska?
All respekt till dig som orkar göra om.

m

Anledningen att vi försöker oss på att gjuta växelhuset är för att det inte är så "bara" att fräsa ut en bit som denna, CNC kostar fläsk och handveva lär ta ett år.

http://youtu.be/LESRiM09mdI

Det här går under kategorin lärpenningar, långt ifrån enklaste biten att börja lära sig gjuta med så jag hade nog blivit lite förvånad om det gått helt smärtfritt. Tjockleken på väggarna ska inte vara ett problem, däremot borde jag haft en större plåtburk som rymt mer aluminium och gett mer "head pressure".
 
Anledningen att vi försöker oss på att gjuta växelhuset är för att det inte är så "bara" att fräsa ut en bit som denna, CNC kostar fläsk och handveva lär ta ett år.

http://youtu.be/LESRiM09mdI

Det här går under kategorin lärpenningar, långt ifrån enklaste biten att börja lära sig gjuta med så jag hade nog blivit lite förvånad om det gått helt smärtfritt. Tjockleken på väggarna ska inte vara ett problem, däremot borde jag haft en större plåtburk som rymt mer aluminium och gett mer "head pressure".

Som sagt, beklagar att det inte gick som tänkt... Men det vare tt bra försök! själva teorin var det ju inget fel på, bara ett smärre materialfel som satte käppar i hjulet! Resten av gjutningen såg ju riktigt bra ut, detaljfinishen verkar det ju inte vara något fel på (man ser ju till och med limfogarna mellan frigolitplattorna). Och änglakuken är som vanligt magiskt fin :D Nästa gång så spikar du den tror jag:tummenupp

Jag ska fräsa ut en alukuktavla som plåster på såren till dig när jag väl fått fräsen min att fungerera som det är tänkt:hihi
 
Anledningen att vi försöker oss på att gjuta växelhuset är för att det inte är så "bara" att fräsa ut en bit som denna, CNC kostar fläsk och handveva lär ta ett år.

http://youtu.be/LESRiM09mdI

Det här går under kategorin lärpenningar, långt ifrån enklaste biten att börja lära sig gjuta med så jag hade nog blivit lite förvånad om det gått helt smärtfritt. Tjockleken på väggarna ska inte vara ett problem, däremot borde jag haft en större plåtburk som rymt mer aluminium och gett mer "head pressure".


Typiskt luftproblem, tror att den kan vara lättare att lyckas om du vänder formen 180 grader, då kan du lättare avlufta och så kan du lägga matare på toppen. Om det inte går är ett ingjut ned på sidan med inlopp i botten att föredra. Lycka till :tummenupp
 
Som sagt, beklagar att det inte gick som tänkt... Men det vare tt bra försök! själva teorin var det ju inget fel på, bara ett smärre materialfel som satte käppar i hjulet! Resten av gjutningen såg ju riktigt bra ut, detaljfinishen verkar det ju inte vara något fel på (man ser ju till och med limfogarna mellan frigolitplattorna). Och änglakuken är som vanligt magiskt fin :D Nästa gång så spikar du den tror jag:tummenupp

Jag ska fräsa ut en alukuktavla som plåster på såren till dig när jag väl fått fräsen min att fungerera som det är tänkt:hihi

Jo ytfinishen lämnar inget att önska direkt, ska bli kul att se hur nästa bit blir när jag tänker till lite mer på hur den hamnar i formen.:)

Typiskt luftproblem, tror att den kan vara lättare att lyckas om du vänder formen 180 grader, då kan du lättare avlufta och så kan du lägga matare på toppen. Om det inte går är ett ingjut ned på sidan med inlopp i botten att föredra. Lycka till :tummenupp

Exakt, med formen upp och ner och ingjut i botten så smältan når den tjocka gaveln först och sen stiger genom väggarna upp till ventileringsrör som sitter runt kanten på väggen.

Har du hållit på gjuta tidigare? Det vore fint med nån kunnig som påpekar ifall man gör något tokigt, så var inte blyg att kommentera framöver.:tummenupp
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top