Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Låter fint det där med strömmen. Vill inte rycka i ett snöre och det bygger alldeles för mycket åt sidan, och montera elstart är nog lättare än att få dit kick. Hur mycket väger en startmotor till en skoter? Den kan ju inte vara så stor. Så likriktare, spänningsregulator och ett litet batteri (ett sånt där lätt lipo) tillsammans med startmotor kan ju inte väga så mycket.
Sånt här är ju skitenkelt att montera:
View attachment 370128
Angående pipan/piporna så är det ju en idé med stingern mitt på. Förutom att det ser skumt ut, men det går säkert att dölja ;) Varför inte. Man borde ju få ner längden en del.

Undrar hur stor effektskillnad det blir om man jämför singelpipa och dubbla pipor? Rör det sig om 2-3 hästar eller 20-30? :D
Lägre ljudnivå kan ha sina fördelar ja…
Velar fortfarande om jag ska ha enkelpipa eller dubbla pipor. Antagligen bygger jag dubbla pipor och när jag ska montera svär jag som fan över att jag inte byggde enkelpipa. Så då måste jag bygga enkelpipa också och står där men dubbla pipor som jag inte kan sälja eftersom ingen kör med raka pipor på en skoter ;)

Vågar inte svara på vad startmotorn väger på min skoter, då jag aldrig har hållt en sådan i handen. Däremot har jag kikat på den, och det är en modell som du kanske skulle kunna använda dig av. Drevet sitter på en flexibel axel (typ slangklammermejsel) och med tanke på det så kan det kanske bli lättare att placera den på lämplig plats. Drevet sitter i en liten hållare, och startmotorn en bit därifrån.

Effektskillnad på en standardmotor (2 cyl). närmare två-tre hästar upp, beroende på hur rätt dom är byggda... (På en trippel, närmare 20-30 hk upp). Gå in på http://www.aaenperformance.com/ArcticCat.asp

Jag passar även på att dementera mina siffror här ovanför, då AAEN performance uppger 10 hk effektökning med dubbelrör på WildCat. Dock är dessa väldans utprovade under lång tid.

Mvh //Robert
 
Jag har en startmotor till en Rotax 494 som jag skulle kunna väga ifall jag kommer det nästa gång jag är i garaget. Gissar 2kg.

Eftersom att du jagar gram kanske du skulle prova med en borstlös RC motor, dom ger säkert mer effekt per kg än en traditionell startmotor.
 
Jag har en startmotor till en Rotax 494 som jag skulle kunna väga ifall jag kommer det nästa gång jag är i garaget. Gissar 2kg.

Eftersom att du jagar gram kanske du skulle prova med en borstlös RC motor, dom ger säkert mer effekt per kg än en traditionell startmotor.

Oja! och nu har han ju chansen att optimera utväxling. Faktum är att om han slänger på en överdimensionerad kan det ju kopplas till en boostknapp för 5 extra häst exempelvis ;P
 
Hej

Enkelpipa är helt uteslutet om du snackar Racehoj.....lägg ner tid på att hitta en vettig gubbe som räknar eller bygger åt dig, var försiktig med din spetsiga karektarik.
Tätstegad ganska symetrisk låda föreslås...
Glöm inte tunnväggig fyrkantsprofil om du hittar och det passar, Titan Kolfiber...slutna profiler....oj...nu började jag visst drömma igen.


Kanonbygge :banana:banana
 
Gött att höra :) 2001 är dock lite för nytt. Detta är wildcat 700 förgasarmotor från -92. Fullt ljus från 1500 där också? :) Hoppashoppas.

Har inte hittat data på Wildcat 700 -92 ännu, men jag söker....

Men minst 12V/150W har alla Arctic från 1990-2000 oftast runt 200W
Enligt servicemanualen ska dom ge minst 32 Volt vid 2000rpm obelastat, annars byt spole :död

så 1500 rpm borde ge fullt lyse :)

/S
 
Men en twin borde väll funka hyffsat med enkelpipa?
På min 800cc 2cyl twin i vattenskotern så sitter det enkelpipa, 110 hk har den. Och då kan jag tänka mej att den är portad för ett brett register och lång hållbarhet. Ska tydligen inte vara helt omöjligt att skrämma upp dom lite mer med bättre avagssystem heller.

Hade varit smidigt för dej om du kunde dra piporna helt rakt, då blir det lätt att modifiera eller bygga nya.

Fast jag röstar helt klart på dubelpipor, mycket tuffare.
 
Helt klart coolaste projektet på sporthoj!
Är väldigt sällan jag skriver något men detta var jag bara tvungen att kommentera. Det bästa av 2 världar kombineras!!:banana
Hoppas verkligen detta blir klart!!
 
Tisdagsupdate på gjutningsfronten:

Nu är gipsformen torkad och perforerad med ett antal små hål på lämpliga ställen, så den är helt klar för gjutning nu. I slutet av veckan ska jag åka och köpa en skiva formplyfa att bygga en lämpligt stor låda att ha gipsformen i med sand runt.

Ny4litersgjutdegel.jpg


Sen passade jag på ikväll att bygga en ny och större 4 liters gjutdegel så jag är säker på att aluminiumen ska räcka till att fylla upp växelhuset med alla pålimmade kanaler, hyfsat drygt om det skulle ta slut på aluminium innan formen var helt fylld...:gnissla

En dunk diesel är fylld och en ny rostfri slaggskrapa är köpt på Dollarstore så nu är det jämransanamma inte mycket kvar att ställa innan det är söndag och gjutning! Håll tummarna gubbar!:tummenupp
 
Blir ju så jävla hård i byxan när man tänker på hur slutresultatet kommer bli!! Synd att man måste vänta så länge bara tills den är färdig :(

Nu kommer jag hellre vilja ligga och mysa i den här tråden på kvällarna istället för med flickvännen :D
 
Vågar inte svara på vad startmotorn väger på min skoter, då jag aldrig har hållt en sådan i handen. Däremot har jag kikat på den, och det är en modell som du kanske skulle kunna använda dig av. Drevet sitter på en flexibel axel (typ slangklammermejsel) och med tanke på det så kan det kanske bli lättare att placera den på lämplig plats. Drevet sitter i en liten hållare, och startmotorn en bit därifrån.

Effektskillnad på en standardmotor (2 cyl). närmare två-tre hästar upp, beroende på hur rätt dom är byggda... (På en trippel, närmare 20-30 hk upp). Gå in på http://www.aaenperformance.com/ArcticCat.asp

Jag passar även på att dementera mina siffror här ovanför, då AAEN performance uppger 10 hk effektökning med dubbelrör på WildCat. Dock är dessa väldans utprovade under lång tid.

Mvh //Robert

Ja, den lösningen hade nog inte suttit allt för illa :) Lite svår att hitta till vettigt pris bara, men jag har ett tag på mig att leta. Annars kan jag kanske bygga själv. Det där utskjutbara drevet med fjäder och grejor som sitter på startmotorn sitter ju bara på en axel, och att plocka av den från valfri startmotor och montera på en annan axel i någon typ av hållare och en flexibel axel mellan borde vara lösbart. Känns inte som så mycket jobb. Lite fräs- och svarvjobb, men det är bara kul och jag har tillgång till sådant.

Angående effektskillnaden så är det väl jämfört med originalpipor?
Jag har en startmotor till en Rotax 494 som jag skulle kunna väga ifall jag kommer det nästa gång jag är i garaget. Gissar 2kg.

Eftersom att du jagar gram kanske du skulle prova med en borstlös RC motor, dom ger säkert mer effekt per kg än en traditionell startmotor.

2 kg är rätt så ok ändå, men en bortslös motor hade varit något :) De varvar väl så inihelvete så lite nerväxling lär krävas då.
Har inte hittat data på Wildcat 700 -92 ännu, men jag söker....

Men minst 12V/150W har alla Arctic från 1990-2000 oftast runt 200W
Enligt servicemanualen ska dom ge minst 32 Volt vid 2000rpm obelastat, annars byt spole :död

så 1500 rpm borde ge fullt lyse :)

/S

Ojdå, 32 volt vid 2000 varv är ju helt ok. Tror jag. Jag är ingen ninja på el :D Regulator och likriktare lär ju krävas men det väger ju ingenting.
Men en twin borde väll funka hyffsat med enkelpipa?
På min 800cc 2cyl twin i vattenskotern så sitter det enkelpipa, 110 hk har den. Och då kan jag tänka mej att den är portad för ett brett register och lång hållbarhet. Ska tydligen inte vara helt omöjligt att skrämma upp dom lite mer med bättre avagssystem heller.

Hade varit smidigt för dej om du kunde dra piporna helt rakt, då blir det lätt att modifiera eller bygga nya.

Fast jag röstar helt klart på dubelpipor, mycket tuffare.

Funderar lite på portning av block och cylindrar också och har fått tag på en kille som gör sådant till vettiga priser (och har referenser på bra utfört jobb och bra med effekt också)
Pipan/piporna blir väldigt raka. De e najs.
Hehe, dubbla röstar jag också på, men om det sen blir så får vi se.
Helt klart coolaste projektet på sporthoj!
Är väldigt sällan jag skriver något men detta var jag bara tvungen att kommentera. Det bästa av 2 världar kombineras!!:banana
Hoppas verkligen detta blir klart!!
Tackar :) Klart det blir klart! :tummenupp Någongång :D
Tisdagsupdate på gjutningsfronten:

Nu är gipsformen torkad och perforerad med ett antal små hål på lämpliga ställen, så den är helt klar för gjutning nu. I slutet av veckan ska jag åka och köpa en skiva formplyfa att bygga en lämpligt stor låda att ha gipsformen i med sand runt.

Sen passade jag på ikväll att bygga en ny och större 4 liters gjutdegel så jag är säker på att aluminiumen ska räcka till att fylla upp växelhuset med alla pålimmade kanaler, hyfsat drygt om det skulle ta slut på aluminium innan formen var helt fylld...:gnissla

En dunk diesel är fylld och en ny rostfri slaggskrapa är köpt på Dollarstore så nu är det jämransanamma inte mycket kvar att ställa innan det är söndag och gjutning! Håll tummarna gubbar!:tummenupp

Wohoo, gött! :yoparty Ska bli kul det här! Jag ska skicka upp lite mer alu till dig också, men till detta klarar du dig kanske på det du fick sist?
 
Torsdagsupdate:

Idag har jag byggt en form att gjuta växelhuset i, tack vare att sanden isolerar mot värmen går det använda spånskiva.

Lahislda13_zps64461569.jpg


Sen började jag sandfylla formen med finkornig silicasand, den rinner som vatten så efter lite ruskande och bankande fyller den ut varenda skrymsle och vrå.

Lahislda14_zpsa7cf1191.jpg


För att kunna fylla insidan av växelhuset borrades ett hål inuti ett av ventilationsrören, det borrades där ett av lagerlägena ska hamna så skulle det råka bli en liten knöl på insidan efter gjutningen ska den ändå fräsas bort.

Lahislda12_zps2320e819.jpg


Här fylls insidan för fullt!

Lahislda15_zps58216616.jpg


Så här står den nu, det ska dit någon liter sand till innan det är klart för gjutning men fästmön skulle iväg på tårtkalas så jag fick göra kväll.

Lahislda16_zps53ce3506.jpg


Är det förresten någon som har en mindre vibratorpuck ståendes är jag väldigt intresserad, med en sån skulle det gå väldigt enkelt att vibrera ner sanden istället för att banka på formen. Begagnade sexleksaker är lite för klena så inga såna förslag tack...:)
 
Last edited:
Torsdagsupdate:

Idag har jag byggt en form att gjuta växelhuset i, tack vare att sanden isolerar mot värmen går det använda spånskiva.

Lahislda13_zps64461569.jpg


Sen började jag sandfylla formen med finkornig silicasand, den rinner som vatten så efter lite ruskande och bankande fyller den ut varenda skrymsle och vrå.

Lahislda14_zpsa7cf1191.jpg


För att kunna fylla insidan av växelhuset borrades ett hål inuti ett av ventilationsrören, det borrades där ett av lagerlägena ska hamna så skulle det råka bli en liten knöl på insidan efter gjutningen ska den ändå fräsas bort.

Lahislda12_zps2320e819.jpg


Här fylls insidan för fullt!

Lahislda15_zps58216616.jpg


Så här står den nu, det ska dit någon liter sand till innan det är klart för gjutning men fästmön skulle iväg på tårtkalas så jag fick göra kväll.

Lahislda16_zps53ce3506.jpg


Är det förresten någon som har en mindre vibratorpuck ståendes är jag väldigt intresserad, med en sån skulle det gå väldigt enkelt att vibrera ner sanden istället för att banka på formen. Begagnade sexleksaker är lite för klena så inga såna förslag tack...:)

Ta en gammal elmotor och häng på ett excentriskt svänghjul. Sen bultar du skiten under ett bord och ställer lådan på när du fyller i sanden.
 
Ser mycket fint ut! Spännandespännande :) Fin sand det där. Var hittar du sånt? Inte för att jag behöver, men det kan vara kul att veta. Förresten, jag skickar upp lager och växellåda nästa vecka. Det kan kanske vara lämpligt om du ska måtta lite?
 
Torsdagsupdate:

Idag har jag byggt en form att gjuta växelhuset i, tack vare att sanden isolerar mot värmen går det använda spånskiva.

Lahislda13_zps64461569.jpg


Sen började jag sandfylla formen med finkornig silicasand, den rinner som vatten så efter lite ruskande och bankande fyller den ut varenda skrymsle och vrå.

Lahislda14_zpsa7cf1191.jpg


För att kunna fylla insidan av växelhuset borrades ett hål inuti ett av ventilationsrören, det borrades där ett av lagerlägena ska hamna så skulle det råka bli en liten knöl på insidan efter gjutningen ska den ändå fräsas bort.

Lahislda12_zps2320e819.jpg


Här fylls insidan för fullt!

Lahislda15_zps58216616.jpg


Så här står den nu, det ska dit någon liter sand till innan det är klart för gjutning men fästmön skulle iväg på tårtkalas så jag fick göra kväll.

Lahislda16_zps53ce3506.jpg


Är det förresten någon som har en mindre vibratorpuck ståendes är jag väldigt intresserad, med en sån skulle det gå väldigt enkelt att vibrera ner sanden istället för att banka på formen. Begagnade sexleksaker är lite för klena så inga såna förslag tack...:)

Ställ den på torktumlaren!
 
Ta en gammal elmotor och häng på ett excentriskt svänghjul. Sen bultar du skiten under ett bord och ställer lådan på när du fyller i sanden.

Det har du ju rätt i, en ännu enklare lösning vore kanske att sätta slagborren emot sidan på lådan. Får experimentera lite framöver hör jag. :)

Ser mycket fint ut! Spännandespännande :) Fin sand det där. Var hittar du sånt? Inte för att jag behöver, men det kan vara kul att veta. Förresten, jag skickar upp lager och växellåda nästa vecka. Det kan kanske vara lämpligt om du ska måtta lite?

Det är silicasand som jag fick en pall av från en av fars kamrater för typ 8 år sedan, redan då hade jag planer på att lära mig gjuta men det dröjde ett tag innan jag fick ut tummarna...

Du har PM!
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top