Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Är det inte lite som att bada isvak? Skulle det skaka överjävligt så är det bara o blunda o lämna in, och be dem hålla tyst om beloppet när kortet ska dras :krasch

Lyckas jag inte isolera bort tillräckligt mycket av vibrationerna med hjälp av gummikuddarna till motorfästena så får det nog bli något sådant... :gnissla
 
hej
det var hos chris appelby som jag renoverade min kawa vev så det blev nog bra
 
Växellådshuset har kommit tillbaka från svetsning av herr Peterpain! Såååå snyggt :kär Nu ska det snart planas och fräsas och fixas så kassettlådan kan skuvas fast. Sen är det bara resten kvar :näsblod


CAM03149.jpg

CAM03155.jpg

CAM03156.jpg
 
något kinesikt helvetes alu

Hehe, du måste ju utmanas lite :D
_Johansson_ har kanske koll på vilka alubitar han använde? Egna eller de jag skickade? Jag vet vilken alukvalitet det var i mina bitar.
 
Amen där det blir ju så satans bra...! :tummenupp

*Minnesnotering att peterpain svetsar alu...men helst inte Kinesiskt* :hihi
 
Amen där det blir ju så satans bra...! :tummenupp

*Minnesnotering att peterpain svetsar alu...men helst inte Kinesiskt* :hihi

Ja, jag är riktigt nöjd. Med både gjutning och svets. Utan _johansson_ och peterpain hade det inte gått :tummenupp
 
något kinesikt helvetes alu

Mestadels Lars strängpressade med bordssalt som urgasning, kanske en liten skvätt högspänningsledning också.:hihi

Ja, jag är riktigt nöjd. Med både gjutning och svets. Utan _johansson_ och peterpain hade det inte gått :tummenupp

Fasen så kul att det gick använda bitarna! Rätt många timmar nedlagda men det blir lätt så när man testar sig fram.:)
 
Mestadels Lars strängpressade med bordssalt som urgasning, kanske en liten skvätt högspänningsledning också.:hihi



Fasen så kul att det gick använda bitarna! Rätt många timmar nedlagda men det blir lätt så när man testar sig fram.:)

Ahaa, då är det ss4104, dvs en aw 6063.

Ja, det är kul :) Mmm, antar att det gick ganska många timmar att göra formarna, förbereda inför gjutning och gjuta... bara ritningsmakeriet och få fram passande mått på allt tog ju månader :hihi Sen skulle det tillverkas också.
 
Lyfter på hatten, snygga lösningar igenom! :Bugar Men skulle det inte varit enklare med en nyare arctic cat maskin där förgasare/insprutning och avgasrör är på samma sida, eller finns det någon skiljd orsak du valt just denna maskin?
 
Lyfter på hatten, snygga lösningar igenom! :Bugar Men skulle det inte varit enklare med en nyare arctic cat maskin där förgasare/insprutning och avgasrör är på samma sida, eller finns det någon skiljd orsak du valt just denna maskin?

Tackar :) Anledningen till att jag valde denna motorn är krona/hk. Den är billig (är inte så jätterik...) och levererar bra med flås. Sägs vara riktigt rapp när den sitter i skotrarna.
En sådan med insug och avgas på samma sida hade inte heller funkat i min hoj eftersom jag vill ha raka pipor, och det betyder att insug kommer att peka bakåt och vara precis där växellådan ska sitta. Det går ju att flytta isär motor och låda längre, men den hjulbasen vill jag inte ha :hihi
 
Ang vibrationer så är redan denna motor så bra balanserad den kan vara från fabrik upp till 8000v. Och de brukar inte skaka märkvärdigt mycket mer på 9000v. Annars är balansering svinbillig på sundvalls i sundsvall de borrar ur vevskinkor eller sätter i tungstensvikter så det passar de varvtal man vill den ska gå smoodast på.Vi prata om 800-1500kr mellan tummen o pekfingret för en balansering. Men som sagt det är mycket möda nerlagt på skotermotorer för att få dem att gå vibrationsfritt redan från fabrik så jag tror inte man kan få den bättre.
 
Nu har det inte hänt något här på ett tag, men jag kommer snart igång igen. Blev pappa för tredje gången för en vecka sedan, så det är därför det går lite segt i byggartråden just nu... Det var min tur att välja namn, och eftersom jag, när det gäller bilar, är såld på små, lätta mittmotorbilar utan onödigt skit som bara väger och försämrar körupplevelsen, så heter den nya dottern Elise. Efter bilen Lotus Elise. Frun säger att det är efter en blomma, men det är helt fel eftersom det var jag som valde namn... :fakta :kär
 
Grattis till utökningen !
 
Grattis, till grenen på släktträdet!
Jag vet - jobbade under en tid på ABB Service- att man måste balansera större elmotorer när man lindat om dom.
På 80 talet skickade Motor Nord under en period sina vevaxlar till ABB Luleå för balansering. Så lindningsföretag - för större motorer har balansutrustning.
 
Tackat för gratulationerna! Hon fick, precis som de båda andra barnen, se garaget från insidan samma dag som vi kom hem från BB. Allt för att få igång intresset ;-)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top