Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

nån tänkt färg på ramen? med tanke på att ramen och svetsarna är så jävla snygga kanske det skulle bli nice att bara klartlacka, synd att gömma ett snyggt arbete under massa färg.
endast klarlackade pipor också :kär

nu vet jag inte dina övriga idéer med bygget, kanske skulle skära sig med resten men jag skulle tycka det va snyggt!
hur som helst, creds till ett RIKTIGT snyggt bygge.
 
nån tänkt färg på ramen? med tanke på att ramen och svetsarna är så jävla snygga kanske det skulle bli nice att bara klartlacka, synd att gömma ett snyggt arbete under massa färg.
endast klarlackade pipor också :kär

nu vet jag inte dina övriga idéer med bygget, kanske skulle skära sig med resten men jag skulle tycka det va snyggt!
hur som helst, creds till ett RIKTIGT snyggt bygge.

Tackar så mycket :rodnar :)

Nja, nä, jag har inte tänkt så mycket på vilken färg jag ska ha till ramen. Lack, kåpor och sådant ligger ganska långt bort.

Klarlack kan kanske bli bra. Annars gillar jag lite diskreta grejor som t.ex. svart, men jag vetefan om den här hojen är diskret någonstans så jag ska kanske gå lite bananas :hihi Om inte bara klarlack så kanske någon ljusare kulör så man ser något iallafall.
Piporna har jag förhoppning att bara klarlacka. Men det ser ut så här: Svetsar jag så blir det svart för att dölja hur det ser ut, och svetsar någon annan som kan svetsa så blir det klarlack :hihi Men på piporna är jag helt och hållet för klarlack. Dessa ska även exponeras så mycket som möjligt. Tig:ade och porriga pipor ska synas. Så det blir inga kåpor runt piporna, bara ovanför.

Kåpor: antingen Tyga kåpor för RGV som jag tycker är hemskt snygga, eller ombyggda Suter MMX (lite breda kanske). Går jag på RGV-kåporna så kan man kanske köra med RGV-tanken också som borde passa. Ramen är ju ganska smal (övre rören parallella innan de viker in mot styrhuvudet) så en sån där bullig tank från t.ex. Gixxer 1000 funkar ju inte. Dessutom kan jag inte ha en tank som är så pass djup som t.ex. de flesta moderna sporthojstankar eftersom piporna ska få plats mellan tank och stötdämpare. Ducce-ramarna är ju ganska smala, men Duccetankarna har en djup bit som går ner mellan ramrören, och det funkar inte på min hoj.
Jaja, det blir nog bra :D
 
Tackar så mycket :rodnar :)

Nja, nä, jag har inte tänkt så mycket på vilken färg jag ska ha till ramen. Lack, kåpor och sådant ligger ganska långt bort.

Klarlack kan kanske bli bra. Annars gillar jag lite diskreta grejor som t.ex. svart, men jag vetefan om den här hojen är diskret någonstans så jag ska kanske gå lite bananas :hihi Om inte bara klarlack så kanske någon ljusare kulör så man ser något iallafall.
Piporna har jag förhoppning att bara klarlacka. Men det ser ut så här: Svetsar jag så blir det svart för att dölja hur det ser ut, och svetsar någon annan som kan svetsa så blir det klarlack :hihi Men på piporna är jag helt och hållet för klarlack. Dessa ska även exponeras så mycket som möjligt. Tig:ade och porriga pipor ska synas. Så det blir inga kåpor runt piporna, bara ovanför.

Kåpor: antingen Tyga kåpor för RGV som jag tycker är hemskt snygga, eller ombyggda Suter MMX (lite breda kanske). Går jag på RGV-kåporna så kan man kanske köra med RGV-tanken också som borde passa. Ramen är ju ganska smal (övre rören parallella innan de viker in mot styrhuvudet) så en sån där bullig tank från t.ex. Gixxer 1000 funkar ju inte. Dessutom kan jag inte ha en tank som är så pass djup som t.ex. de flesta moderna sporthojstankar eftersom piporna ska få plats mellan tank och stötdämpare. Ducce-ramarna är ju ganska smala, men Duccetankarna har en djup bit som går ner mellan ramrören, och det funkar inte på min hoj.
Jaja, det blir nog bra :D

Det som går neråt på en tank går ju alltid att svetsa om utan att det syns... Synd du inte bodde närmre annars hade jag gärna tagit på mig det uppdraget och bidragit till ditt bygge.
 
Det som går neråt på en tank går ju alltid att svetsa om utan att det syns... Synd du inte bodde närmre annars hade jag gärna tagit på mig det uppdraget och bidragit till ditt bygge.

Ja, det har du rätt i. Smidigare om jag slipper trixa med att bygga om en tank, men i det stora hela så är det ju liten arbetsinsats jämfört med resten. Frågan är vilken tank som skulle kunna passa i bredd och utseende... jaja, jag har ett tag kvar att bestämma sånt :hihi Tack för erbjudandet förresten!
 
Last edited:
Men varför har DU gjort dig av med dem om de nu är så fantastiskt vackra och bra då?:tungan:7peta:rofl
Bara så du vet är chefsdesigner för ditt och Zätas bygge inte en plats man kan bli petad ifrån, krävs en mindre stadskupp för att bli av med mig, lite som kungen.:hihi

Jaja...du får väl vara kvar då. Och sedan var det så att jag hade dubbla uppsättningar fälgar till min förra hoj..och fick ett set över efter försäljningen.

Fördelen med de fälgarna är att det sitter 320 mm bromsskivor fram som orginal !
Mkt feta grejer :D

fzr fälg.jpg

Lasse: Fan va grov sving ! Va kommer den ifrån ?
 
Jaja...du får väl vara kvar då. Och sedan var det så att jag hade dubbla uppsättningar fälgar till min förra hoj..och fick ett set över efter försäljningen.

Fördelen med de fälgarna är att det sitter 320 mm bromsskivor fram som orginal !
Mkt feta grejer :D

Lasse: Fan va grov sving ! Va kommer den ifrån ?

De såg avsevärt mycket bättre ut på din förra måste jag säga. 320 mm är rätt stort när man kör dubbelt fram. Undrar vad som sitter på SR:en, 180?:D:gnissla
 
Punktade ihop subframen i helgen. (Nä, den där gängade stången ska inte vara där sen... och så kommer det trekantsförstärkningar till de platta bitarna sen) Sen lyfte jag i motorn (fan vad lätt den är. Jäkla skillnad mot Suzukimotorn...) för att kunna klura lite på motorfästen. Lite skum vinkel mellan ram och sving (ser ju ut som en chopper...) men bordet var plant och jag kunde inte luta fram ramen när motorn låg där...


CAM03004.jpg


CAM03012.jpg


Varför ska man bygga med marginaler? :D Jaja, det var tänkt att korgen skulle gå väldigt nära ramen för att få ner hjulbasen.

CAM03022.jpg


CAM03025.jpg

Här ska luften in!

CAM03030.jpg


Här ska piporna ut! Så rakt som möjligt :tummenupp

CAM03033.jpg
 
Last edited:
Gillar din ram , Är lite sugen att bygga busaram på liknande sätt

Men det får bli ett bygge åt gången

Det ska bli spännande å se hur detta blir:yoparty
 
Gillar din ram , Är lite sugen att bygga busaram på liknande sätt

Men det får bli ett bygge åt gången

Det ska bli spännande å se hur detta blir:yoparty

Man tackar! Det har gått lite tankeverksamhet i den för att få det att (förhoppningsvis) funka ihop med resten... :hihi

Ja, håller man sig till ett bygge åt gången så blir det vanligtvis bäst. Men du verkar ju ha vanan inne att hålla på med allt möjligt samtidigt, så bygg på :rolleyes:

Jag är också väldigt sugen på att se slutresultatet på mitt bygge, men det dröjer ju en stund till. Men det får gå, det är ju jäkligt kul att bygga också.
 
Härligt bygge, vattenkylt 2-takt är bland det läckraste som finns! Angående vibrationer så skakar ju normalt sett en 2-taktare med lite kubik rätt så friskt. Din motor påminner om en hybrid mellan de 2 cylindriga T500 jag har och min 3 cylindriga (vattenkyld) GT750. Det går ju att råda bot på en hel del av vibrationerna redan i motorn med åtgärder som att viktmatcha allt hysteriskt noggrant, se till att tändning/förgaseri/avgas är 110% i synk men framförallt att balansera vevaxeln och med lite justeringar flytta det varvtal där vibrationerna uppkommer. Det är dyrt, väldigt dyrt för att vara mer precis. Om man är orolig över att det kommer att skaka så att saker går sönder kan kanske det vara ett alternativ (givetvis ihop med gummiupphängd motor). Ebos i skåne vet jag gör sådant, här är en film som illustrerar denna procedur:

http://www.youtube.com/watch?v=lynL7IUGXLQ
 
Jag minns att jag läste i någon artikel om Tularis att Rob hade balanserat motorn så att den skakade på låga varv, men kom i balans upp i varvtalen som används på banan.
 
Härligt bygge, vattenkylt 2-takt är bland det läckraste som finns! Angående vibrationer så skakar ju normalt sett en 2-taktare med lite kubik rätt så friskt. Din motor påminner om en hybrid mellan de 2 cylindriga T500 jag har och min 3 cylindriga (vattenkyld) GT750. Det går ju att råda bot på en hel del av vibrationerna redan i motorn med åtgärder som att viktmatcha allt hysteriskt noggrant, se till att tändning/förgaseri/avgas är 110% i synk men framförallt att balansera vevaxeln och med lite justeringar flytta det varvtal där vibrationerna uppkommer. Det är dyrt, väldigt dyrt för att vara mer precis. Om man är orolig över att det kommer att skaka så att saker går sönder kan kanske det vara ett alternativ (givetvis ihop med gummiupphängd motor). Ebos i skåne vet jag gör sådant, här är en film som illustrerar denna procedur:

Tackar för info och filmen. Det ser ut som ett vettigt alternativ för att minska vibrationerna. I Ebos prislista står det "pris på begäran". Det låter dyrt :D Men man kan ju alltid fråga. Jag börjar med att sätta ihop allt och provköra. Skulle det sen visa sig att den skakar något överjävligt så är det inget större jobb att hinka ur motorn och klyva den. Måste samla mod att fråga om priset bara... :D
 
Är det inte lite som att bada isvak? Skulle det skaka överjävligt så är det bara o blunda o lämna in, och be dem hålla tyst om beloppet när kortet ska dras :krasch
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top