Amatör undrar hur el fungerar...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Har installerat två belysningsramper i köket, men inte så snyggt. Behöver göra något ytterligare för att...förbättra säkerheten. Men vad? Se bilden med ”sockerbiten”.

Den tredje belysningsrampen borde kunna förses med ström från uttaget som sitter precis intill. Hur skulle ni göra då, om jag vill behålla båda uttagen tillgängliga för hushållspapprater?

Tredje grejen jag är osäker på, är hur jag gör för att få ett eluttag i väggen i hallen. Finns bara el för två lampor i taket nu. Den tredje bilden visar hålet med sladdar uppe vid taket. Misstänker att det är relativt lätt att dra sladdar därifrån ner mot golvet och helt enkelt skruva fast ett nytt uttag. Är det något man fixar själv?

Bifogat

• fix1.jpg
    fix1.jpg
    44.1 KB · Visningar: 153
  • fix2.jpg
    fix2.jpg
    46 KB · Visningar: 159
  • fix3.jpg
    fix3.jpg
    41.5 KB · Visningar: 161
Du ger ju svaret redan i rubriken. Amatör. Ring elektriker! Sånt där skall inte amatörer hålla på med.

Tycker sockerbitar är lite väl ambitiöst i det här fallet, går det inte bara tvinna ihop sladdarna och låta dem hänga löst och oisolerat ?

Lite samma stuk som när ni ordnade fram elgrillen till poolen vid senaste festen.

:död

Bifogat

• Nyteknik.jpg
    Nyteknik.jpg
    76.7 KB · Visningar: 272
  • Gilla
Reaktioner: R2
Jag vill förstås att det ska vara en helt säker installation, så att ingen råkar illa ut!

Bifogat

• dangerous-electricity-30.jpg
    dangerous-electricity-30.jpg
    105.6 KB · Visningar: 180
Det hela är ganska lätt, och det är många utan behörighet som fixar sånt. Men ärligt talat, behöver man fråga är det dags att ta in mer kunnigt folk - 230V är inte att leka med, särskilt inte i ett kök eller badrum.

Går inte. Har frågat och alla uttag i hela huset är ojordade. :fakta

Då är det verkligen dags att kalla in en elektriker.

Visst, man hade ojordade armaturer ovanför diskbänken förr i tiden, och det gick oftast bra.

Då var armaturerna ÅAS oftast gjorda av bakelit/porslin och inte borstat rostfritt.

Reglerna ändrades av mycket goda skäl, därför kanske det kan vara bra att följa reglerna nuförtiden?

På din tredje bild sitter ett jordat uttag..

Ring en elektriker..

Det skulle inte förvåna mig om det är ditsatt av en klåpare och saknar jordsladd i dosan...

Last edited:
Han dör DirEcKt! Skämt åsido. Ring en elektriker. Var inte dumsnål, det kan komma att kosta mer än det smakar att fippla själv.

För övrigt så borde det finnas jord i köket. Gul/grön eller röd, beroende på ålder på anläggningen. Som sagt, BORDE... (GuW har rätt.)

OT/ Klockren bild på poolen!

Det skulle inte förvåna mig om det är ditsatt av en klåpare och saknar jordsladd i dosan...

Viss risk för det med tanke på färgsättningen på kablarna så är det väl som i alla andra 50-tals lägenheter där jord saknas....

Med hänsyn till att du är amatör inom el o med tanke på bilden där du skarvat ihop trådarna.
Ring en elektriker....
Finns inget som sänker ett helhetsintryck på ett hus där trådarna hänger o slänger.
El är för folk som vet vad dom sysslar med.

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back