Det är väl bara att testa lite och se vad som händer?![]()
Precis, 230V är inte så farligt som man tror. Det sticker till lite snabbt och man får sätta sig en stund, men sen är'e ba & försöka igen

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl bara att testa lite och se vad som händer?![]()
Precis, 230V är inte så farligt som man tror. Det sticker till lite snabbt och man får sätta sig en stund, men sen är'e ba & försöka igen![]()
App app app,inte klamra anslutningskabel.En sak du skulle kunna göra är att sätta dit en dosa och sen klamra kabeln istället för att ha den hängandes i sockerbitar. Det ser ju inte så snyggt ut.
Det skulle inte förvåna mig om det är ditsatt av en klåpare och saknar jordsladd i dosan...
App app app,inte klamra anslutningskabel.
Sedan kommer man ganska långt med att par rediga gummihandskar och gummistövlar.![]()
Någon med en mer liberal inställning?![]()
Det där råkade vi ut för i en kåk vi bodde i. Var stensäker på att det inte fanns jord till ett rum, men det satt jordade uttag. Vi plockade bort uttaget för att kolla. Men otroligt nog satt det en sladd till jorden. Tyckte det hela var väldigt udda eftersom datorn uppvisade många symptom på ojordat uttag.
När vi sedan renoverade väggarna så upptäckte vi att sladden slutade efter cirka 1m utan att vara kopplad till något alls. Bra jobbat![]()
Underbart!...det gnistrade mellan spis och diskbänk ibland.
Vill ha något diskret som syns så lite som möjligt.Ett uttag och en kontakt då. Det borde väl bli bättre.
That´s what I´m talkin´ about! Handfast hjälp utan trams.Svarar på första... Det är inget fel på det du gjort hittills. Se bara till att skarva kablarna i en skarvdosa, så att inga kablar hänger löst.
Och andra... Inga problem att jacka ur ditt fasta uttag, parallellkoppla vidare till lysrampen.
Tack för rådet. Är en lägenhet med ”elsystem” från 60-talet. Proppskåp med porslinssäkringar. Möjligt?Mitt tips för dagen, installera en jordfelsbrytare hemma om du ska skruva själv..men gör det helst inte på egen hand!
That´s what I´m talkin´ about! Handfast hjälp utan trams.
Två frågor dock: heter det verkligen skarvdosa? Jag tror jag förstår vad du menar, men om jag googlar får jag inte några tydliga träffar. Se bifogad bild, en sådan?
Och när du skriver ”jacka ur ditt fasta uttag”, menar du att göra ett snyggt/tätat hål och dra en skarvad kabel därifrån? Blir säkert om det görs tätt?
Tack för rådet. Är en lägenhet med ”elsystem” från 60-talet. Proppskåp med porslinssäkringar. Möjligt?
Nej, du ska ha en "kulodosa/anslutningsdosa" som du kopplar allting i. Med en sån monterad så kan det inte gå fel, dra bara ur proppen först.
Jordfelsbrytare är som sagt inte alls en dum idé att ha i sin central, med en sådan så kan till och med ungarna lära sig koppla elen
Edit/ Det är inga problem att koppla in jordfelsbrytare i centralen i ditt hus, sen om den gör någon nytta är en annan femma då du inte har jord på alla förbindelser misstänker jag. En elektriker bör fixa det på mindre än två timmar, material 400:-.
Jordfelsbrytare fungerar även om man inte har jordade uttag, den mäter skillnaden mellan fas och nolla går det 10A i fasen bör det gå lika mycket tillbaka i nollan, skiljer det 0.008A eller vad nu gränsen är så löser den ut.
Sant sant, tankevurpa där. Jag tänkte lite dumt med inkommande jord till utgående nolla, man blir så låst vid tanken när man bara sysslar med nyare prylar med allt färdigkopplat som det ska vara.
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |