Amatör undrar hur el fungerar...

finns tre förklaringar.

1 han vill att nån extra jobbs sugen elektriker ska pma.
2 han är elektriker och det här är något en kund fiplat till.
3 han är helt enkelt totalt utan självinsikt och är allvarlig.

Han behöver inte ens ringa en elektriker. Räcker med nån amatör som har lite koll.
Sånt där brukar jag fixa själv, och jag är inte elektriker....

Visst har man fått en och annan liten kyss genom åren men jag lever :)

En sak du skulle kunna göra är att sätta dit en dosa och sen klamra kabeln istället för att ha den hängandes i sockerbitar. Det ser ju inte så snyggt ut.

ring elektriker .

En sak du skulle kunna göra är att sätta dit en dosa och sen klamra kabeln istället för att ha den hängandes i sockerbitar. Det ser ju inte så snyggt ut.
App app app,inte klamra anslutningskabel.:tuttar
Sedan kommer man ganska långt med att par rediga gummihandskar och gummistövlar.:D

Det skulle inte förvåna mig om det är ditsatt av en klåpare och saknar jordsladd i dosan...

Det där råkade vi ut för i en kåk vi bodde i. Var stensäker på att det inte fanns jord till ett rum, men det satt jordade uttag. Vi plockade bort uttaget för att kolla. Men otroligt nog satt det en sladd till jorden. Tyckte det hela var väldigt udda eftersom datorn uppvisade många symptom på ojordat uttag.

När vi sedan renoverade väggarna så upptäckte vi att sladden slutade efter cirka 1m utan att vara kopplad till något alls. Bra jobbat :gnissla

App app app,inte klamra anslutningskabel.:tuttar
Sedan kommer man ganska långt med att par rediga gummihandskar och gummistövlar.:D

Jaha, så kanske man inte får göra. Jag trodde det var en vanlig kabel som gick in i armaturen. Ett uttag och en kontakt då. Det borde väl bli bättre.

Det där råkade vi ut för i en kåk vi bodde i. Var stensäker på att det inte fanns jord till ett rum, men det satt jordade uttag. Vi plockade bort uttaget för att kolla. Men otroligt nog satt det en sladd till jorden. Tyckte det hela var väldigt udda eftersom datorn uppvisade många symptom på ojordat uttag.

När vi sedan renoverade väggarna så upptäckte vi att sladden slutade efter cirka 1m utan att vara kopplad till något alls. Bra jobbat :gnissla

Jag hade 90V växelström mellan chassiet på min dator och elementet datorn stod brevid.

Datorn var ansluten till ett jordat uttag men utan jordkabel i dosan, föregående hyresgäst hade stött sönder det ojordade uttaget och ersatt det med ett jordat utan att dra dit jordtråd.

Jag mitt dumma nöt utgick ju ifrån att det var ett uttag med fungerande jord.
Till saken hör att vi hade små barn som kunde komma åt grejorna.

Jag upptäckte det lyckligtvis själv när jag skulle böja mig bakom datorn för att ansluta en sladd och tog tag i elementet.

En pirrig upplevelse.

I samma lägenhet hade jag sådan skillnad i jordpotential mellan den rostfria diskbänken som jordades med vattenledningen och spisen att det gnistrade mellan spis och diskbänk ibland.

El tillför spänning till livet!

Svarar på första... Det är inget fel på det du gjort hittills. Se bara till att skarva kablarna i en skarvdosa, så att inga kablar hänger löst.

Och andra... Inga problem att jacka ur ditt fasta uttag, parallellkoppla vidare till lysrampen.

Och tredje... Vill du inte hålla på med dragfjädrar och skit för att få ett nytt uttag inifrån väggen, så drar du helt sonika utanpå väggen. Klammrar och gör det snyggt. Inget att anmärka på.

Last edited:
Svarar på första... Det är inget fel på det du gjort hittills. Se bara till att skarva kablarna i en skarvdosa, så att inga kablar hänger löst.

Och andra... Inga problem att jacka ur ditt fasta uttag, parallellkoppla vidare till lysrampen.
That´s what I´m talkin´ about! Handfast hjälp utan trams.

:tummenupp

Två frågor dock: heter det verkligen skarvdosa? Jag tror jag förstår vad du menar, men om jag googlar får jag inte några tydliga träffar. Se bifogad bild, en sådan?

Och när du skriver ”jacka ur ditt fasta uttag”, menar du att göra ett snyggt/tätat hål och dra en skarvad kabel därifrån? Blir säkert om det görs tätt?

Mitt tips för dagen, installera en jordfelsbrytare hemma om du ska skruva själv..men gör det helst inte på egen hand!
Tack för rådet. Är en lägenhet med ”elsystem” från 60-talet. Proppskåp med porslinssäkringar. Möjligt?

Bifogat

• 44-579_l.jpg
    44-579_l.jpg
    7.3 KB · Visningar: 59
Last edited:
Ja för fan, jag bor ju i en gammal kåk, dom satte in det bredvid proppskåp med porslinssäkringar, dock är vårt elsystem från ca 1980, det är en billig livförsäkring!

That´s what I´m talkin´ about! Handfast hjälp utan trams.

:tummenupp

Två frågor dock: heter det verkligen skarvdosa? Jag tror jag förstår vad du menar, men om jag googlar får jag inte några tydliga träffar. Se bifogad bild, en sådan?

Och när du skriver ”jacka ur ditt fasta uttag”, menar du att göra ett snyggt/tätat hål och dra en skarvad kabel därifrån? Blir säkert om det görs tätt?

Tack för rådet. Är en lägenhet med ”elsystem” från 60-talet. Proppskåp med porslinssäkringar. Möjligt?

Nej, du ska ha en "kulodosa/anslutningsdosa" som du kopplar allting i. Med en sån monterad så kan det inte gå fel, dra bara ur proppen först.
Jordfelsbrytare är som sagt inte alls en dum idé att ha i sin central, med en sådan så kan till och med ungarna lära sig koppla elen :näsblod

Edit/ Det är inga problem att koppla in jordfelsbrytare i centralen i ditt hus, sen om den gör någon nytta är en annan femma då du inte har jord på alla förbindelser misstänker jag. En elektriker bör fixa det på mindre än två timmar, material 400:-.

Nej, du ska ha en "kulodosa/anslutningsdosa" som du kopplar allting i. Med en sån monterad så kan det inte gå fel, dra bara ur proppen först.
Jordfelsbrytare är som sagt inte alls en dum idé att ha i sin central, med en sådan så kan till och med ungarna lära sig koppla elen :näsblod

Edit/ Det är inga problem att koppla in jordfelsbrytare i centralen i ditt hus, sen om den gör någon nytta är en annan femma då du inte har jord på alla förbindelser misstänker jag. En elektriker bör fixa det på mindre än två timmar, material 400:-.

Jordfelsbrytare fungerar även om man inte har jordade uttag, den mäter skillnaden mellan fas och nolla går det 10A i fasen bör det gå lika mycket tillbaka i nollan, skiljer det 0.008A eller vad nu gränsen är så löser den ut.

Jordfelsbrytare fungerar även om man inte har jordade uttag, den mäter skillnaden mellan fas och nolla går det 10A i fasen bör det gå lika mycket tillbaka i nollan, skiljer det 0.008A eller vad nu gränsen är så löser den ut.

Sant sant, tankevurpa där. Jag tänkte lite dumt med inkommande jord till utgående nolla, man blir så låst vid tanken när man bara sysslar med nyare prylar med allt färdigkopplat som det ska vara.

Sant sant, tankevurpa där. Jag tänkte lite dumt med inkommande jord till utgående nolla, man blir så låst vid tanken när man bara sysslar med nyare prylar med allt färdigkopplat som det ska vara.

Jorfelsbrytare är ett h-vete om man som jag har ärvt en massa gamla maskiner av farfar.

Hans gamla bruna black&decker borrmaskin med aluminiumhölje är inte kompatibel med såna nymodigheter.

Lyckligtvis byggde vi huset och garaget innan det blev tvång på jordfelsbrytare vid nybyggen.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back