Alu tillverkning

Som jag tolkar bilderna så kommer din lösning att höjja svingen i förhållande till fjädringslänkaget = Sänka baken på hojjen.

Sätter du däremot din bit mellan dämparen och länkaget så trycks svingen nedåt = baken på hojjen höjs
(Men den lösningen verkar lite jobbig och dålig)

Så kolla om det inte går att montera övre delen av dämpare lägre med någon sorts mellanbit... :tummenupp

Jaha.. det va ju lite synd att det inte gick att göra som jag trodde då.. :(
Att mäta vid övre infästningen är SVÅRT. Troligtvis måste man lyfta ur motorn för att komma åt. Jag försökte lite nyss och rent tekniskt så är det nog inga problem att bygga höjningen där. Men problemet ligger i mätning och montage. Men men, jag återkommer om jag kommer på nått sätt så jag kan mäta där. Tack så mycket för all hjälp allihopa. :tummenupp

hmmmm

Varför vill du höja i bak ??

Och den bästa lösningen är att fixa det i övre stötdämparfäste annars andrar du ju utväxlingen i systemet(iof gör du set ändå men men ..).

Har du problem med markfrigången ??
Om inte prova att sänka i fram.
Kan ge som ex min hoj skrapade allt i kurvorna men jag tyckte att den svängde för segt, så jaf sänkte den i fram ca 6mm.
Å se på fan inte skrapade den i besvärande mer men den svängde bättre.
Har du fortfarande problem att det tar i så häng ut stora rumpan tills du tycker att det här är fånigt.
skrapar du fortfarande så lägger du ner cyckeln mer än nödvändigt.
se här, fotbroms avskrapad(brukar även skrapa burken i baken med)

Bifogat

• skrap.jpg
    skrap.jpg
    102.8 KB · Visningar: 77
Re: hmmmm

TroLiS skrev:
Varför vill du höja i bak ??

Och den bästa lösningen är att fixa det i övre stötdämparfäste annars andrar du ju utväxlingen i systemet(iof gör du set ändå men men ..).

Har du problem med markfrigången ??
Om inte prova att sänka i fram.
Kan ge som ex min hoj skrapade allt i kurvorna men jag tyckte att den svängde för segt, så jaf sänkte den i fram ca 6mm.
Å se på fan inte skrapade den i besvärande mer men den svängde bättre.
Har du fortfarande problem att det tar i så häng ut stora rumpan tills du tycker att det här är fånigt.
skrapar du fortfarande så lägger du ner cyckeln mer än nödvändigt.
se här, fotbroms avskrapad(brukar även skrapa burken i baken med)

Kan inte sänka fram. Då kommer jag inte ta mig över minsta vägbula. Blir väl till att försöka mäta lite till ett fäste.

Re: Re: hmmmm

EBS skrev:
Kan inte sänka fram. Då kommer jag inte ta mig över minsta vägbula. Blir väl till att försöka mäta lite till ett fäste.
Lite får man väl offra för att få en riktig lowrider ;)

Ang. att förändringar i länkaget ger olika progressivitet...

Detta är givetvis helt riktigt, men man bör kolla upp exakt vad det de facto ger för förändring. Jag tillverkade ett dogbone med två kullänkar och mellan dessa en justerskruv så att jag kan justera rideheighten enkelt och bra. Jag mätte även upp hur progressiviteten påverkades (se bild nedan). Detta gjorde jag genom att ta bort dämparen och mäta avståndet mellan övre och nedre fästpunkt för denna då jag lyfte svingen i bak i steg om 10 mm.

Som synes så blev det ingen större skillnad i progressivitet (linjerna är i princip parallella). I mitt länkage i varje fall.

/J

Bifogat

• fjäder.jpg
    fjäder.jpg
    59.6 KB · Visningar: 64
Jag tittade även på hur en förändring i geometrin enligt http://www.isk.kth.se/~isk_joan/Linkage.jpg påverkar progressiviteten. Denna mod är gjord på en annan RG500.

'OC' är alltså avståndet från originalhålet till nya hålet center-center.

Där ser man en rätt stor skillnad mellan standard hålet och utflyttade hål.

/J

Bifogat

• fjäder2.jpg
    fjäder2.jpg
    71.5 KB · Visningar: 68
RG500-Johannes skrev:
Ang. att förändringar i länkaget ger olika progressivitet...

Detta är givetvis helt riktigt, men man bör kolla upp exakt vad det de facto ger för förändring. Jag tillverkade ett dogbone med två kullänkar och mellan dessa en justerskruv så att jag kan justera rideheighten enkelt och bra. Jag mätte även upp hur progressiviteten påverkades (se bild nedan). Detta gjorde jag genom att ta bort dämparen och mäta avståndet mellan övre och nedre fästpunkt för denna då jag lyfte svingen i bak i steg om 10 mm.

Som synes så blev det ingen större skillnad i progressivitet (linjerna är i princip parallella). I mitt länkage i varje fall.

/J
Lånar tråden lite, vart får man tag på kuleder osv? Biltillbehör eller?
//Tobbe

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...