Alu./stål ram?

Boppersson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
Honda CBR 600 F3
Tja!

Jag ska snart köpa ny beg. hoj och regga den som en 25Kw tills mitt körkort har växt till sig. Därför undrar jag lite när man kollar på lite äldre sportcyklar har vissa alu-ram och andra har stål-ram. Är det någon större skillnad på väghållningen på cykel beroende på vilken ram.

Tänkte främst på Honda CBR600f2 och Yamaha FZR, som tydligen har stålram och har hört att man kan få känslan av att ramen vill ''böja'' sig i snäva kurvor.. eller om detta bara gäller betydligt äldre cyklar än f2:an och FZR:an som ändå är tidiga sporthojar.

Tack för all hjälp och svar som kan komma!

Alu eller stål har inte så mycket att göra med om det är en bra ram eller inte... T.ex så kör ducati på stålrörsram än idag! Klart att ramen gör skillnad för väghållningen, men materialet spelar ingen större roll, det beror på tillverkningsmetod och konstruktion hur bra det blir. Men jag tror inte att du märker någon skillnad på ramarna på dessa cyklar, du lär behöva köra bra fort för att märka skillnad! Läs lite recensioner för att hitta vilken som är bäst, eller köp den du tycker är snyggast :)

En hoj med stålram blir tyngre. Det är enda märkbara skillnaden. Och oftast är den knappt märkbar. I exemplet du gav med en CBR600 och FZR600 så är de helt likvärdiga väghållningsmässigt om än olika i uppförande. Äldre hojar, typ 86 eller äldre har oftast en äldre konstruktion på ram och andra väghållningskomponenter och kan ibland kännas som mindre stabila när de pressas hårt.

Det spelar ingen som helst roll vilket material det är i ramen.
Alu är lättare, men svagare, så för att få ramen lika stark så måste man ha mer material i konstruktionen i stället. Så det beror helt och hållet på hur optimerad ramen är från fabriken. Ett dyrt fint stål är överlägset. Men blir dyrt.
Alu har den fördelen att man kan gjuta konstruktionen och man kan variera tjockleken på godset i kontruktionen. Det blir billigare i fabriken att massprodusera.
Sklijer det i väghållning så beror det inte på valet av material i alla fall. Det finns 100 andra saker som skiljer också. Däck fjädring, konstruktion, Aerodynamik osv osv....

Köp den hoj som du vill ha, du kommer att bli nöjd!

Mats

Tack för alla svar, nu kan jag sluta bry mig om den saken och välja och vraka bland alla cyklar!

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard