Alternativt vinterunderhåll

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Byt olja/filter redan nu, töm ev vattenkylare och fyll på med glykol & vatten, fyll upp med bensin, ladda batteriet & reservera 2 grr per månad i din kalender, nu kan du se fram emot att starta upp hojen varannan vecka och varmköra minst 15 minuter så att all kondens och fukt försvinner, detta har jag gjort sedan 20 år tillbaks och har aldrig haft problem med intorkade packningar & urladdade batterier, dessutom är det mysigt att torrbryta i garaget.

Att tömma oljan och konservera motorn gör ofta att du får mera jobb till våren, dessutom så får du inte känna den ljuva doften av bränd olja och bensin på hela vintern, vilket kan leda till manodeppresiva handlingar & limsniffning.

Det bästa är förståss att våga vägra vintern, skit i att det är kallt och blaskigt, kör året runt och vägra inse att du är blöt & fryser.

Last edited:
precis va vi kom fram till förra året me ! ;)
funkade fint för mig då, så jag kör samma i år/vinter.
/z

Var ute o körde några mil för någon dag sedan när det var +2C. När jag kom hem kunde jag inte känna högertummen, den hade domnat bort helt! Men vad spelar det för roll. Ett par extra handskar skall användas i fortsättningen.
/Vastrix medlem i VVV (Våga Vägra Vinter)

Jag brukar köra på den varianten, och jag har aldrig haft några problem pga detta, så jag tänker köra enligt samma modell i år. Dessutom är det som sagt mysigt att torrbryta! :banana

GSXR1100R skrev:
Byt olja/filter redan nu, töm ev vattenkylare och fyll på med glykol & vatten, fyll upp med bensin, ladda batteriet & reservera 2 grr per månad i din kalender, nu kan du se fram emot att starta upp hojen varannan vecka och varmköra minst 15 minuter så att all kondens och fukt försvinner, detta har jag gjort sedan 20 år tillbaks och har aldrig haft problem med intorkade packningar & urladdade batterier, dessutom är det mysigt att torrbryta i garaget.

Att tömma oljan och konservera motorn gör ofta att du får mera jobb till våren, dessutom så får du inte känna den ljuva doften av bränd olja och bensin på hela vintern, vilket kan leda till manodeppresiva handlingar & limsniffning.

Det bästa är förståss att våga vägra vintern, skit i att det är kallt och blaskigt, kör året runt och vägra inse att du är blöt & fryser.

Tar ut o startar hojjen imellanåt... Så börjar man längta så där olidligt mkt till sommarn när man får börja åka 125a... Usch, vintern kommer, nej, NEJ - VÅGA VÄGRA VINTERN! Håller med!

Farsan har varit snäll o köpt ett Allväderställ, halvarsons, kanonskönt! Varmt o gott, sen har jag riktiga gore-tex-stövlar... O vantar o hjälm givetvis, hehe...

Dessutom la jag typ hälften av mina besparingar på ett par hantagsvarmare på moppen, (sverges första moppe med varmehandtag??)... Det är skitgött! Fryser inte om händerna längre, dom e grymt effektiva, sen är mina hadskar inte dom varmaste, så varmehandtagen vart värda vartenda öre! (kostade 300 + montering, men det tog jag ihop med servic, som farsan betalde...)

Så nu jäklar ska jag Våga Vägra Vintern!!! Vintern ska inte besegra över mig!

Ett... HETT :crash tipps till er alla är att skaffa hantagsvarme, man blir varm i hela kroppen, kanongött, jag var ute o åkte en ca 2 mil lång sträcka i ca 2+ utan att frysa, visserligen går bara moppen i runt 50 knyck, men ändå! Utan hantagsvarmen hade jag väll förmodligen börjat frysa, även att jag hade allväderstället på mig, så hantagsvarme är guld värt!

Gustav1 skrev:
Men...du menar att man ska ställa in hojen? Varför då? :va

:banana
Alltså, gay snubbar gör så. Det är bara på det viset. Fråga inte varför.

Vi som ska renovera i vinter hur gör vi med torrbrytningen? Tar polarens hoj eller vad ska jag göra???????? Första vintern jag inte kunnat provstarta och känna avgasserna i halsen två dagar efter. För man kan ju inte öppna dörren då kan ju bäbisen frysa.

inget knapsu-fjanteri

1. Luta mot väggen
2. Låt snöa över

KLART!

Fylla upp med soppa behöver inte vara bra med tanke på att soppan idag håller i ca 3 månader o inte i evigheter. Tydligen dunstar de mest lättflyktiga ämnena ganska snabbt.

Själv är jag inte direkt bekymrad över detta, men det är ju alltid roligt att dela med sig av lite "onödigt" vetande..

Har tydligen fastnat i ett nytt träsk som man kan spendera pengar i, nämligen skoterträsket. Verkar ju vara helt möjligt att fördärva vinterekonomin oxå :crash

snöa snöa....

GSXR 1100
hoppas ni inte startar den ngn gång över vintern om ni har den i varmgarage där kommer ju knappast ngn funkt lr kondens in, bara helt onödigt att slita ut motorn på onödiga starter, men däremot om den är i kallgarage kan jag gå med på det.

tappa förknasarna på bensa o fyll på med färsk olja inför vintern såstår sig motorn perfa, glöm ej ta ut batteriet

Plocka ner i tusen miljoner bitar och lackera om varje år.
Trillar man inte gasar man inte ;)

750RR

Alex 6R skrev:
GSXR 1100
hoppas ni inte startar den ngn gång över vintern om ni har den i varmgarage där kommer ju knappast ngn funkt lr kondens in, bara helt onödigt att slita ut motorn på onödiga starter, men däremot om den är i kallgarage kan jag gå med på det.

tappa förknasarna på bensa o fyll på med färsk olja inför vintern såstår sig motorn perfa, glöm ej ta ut batteriet

Fast för honom har det ju funkat fint i 20 år. :7peta

Varför är det så viktigt att byta oljan innan vintern...??
Jag har 150 mil kvar till servicen och det känns som lite onödigt att lägga ut 500 spänn på ett oljebyte nu...
Om jag varmkör hojen en gång i veckan i stället borde inte det gå lika bra???

//200+

Spinky Spendrup skrev:
Frågan är om han har gjort så med en och samma hoj under 20 år? :va
Inte riktigt men med min -90 Gixxer har jag kört detta koncept i 13 år, verkar funka och ja det är kallgarage, en annan sak är att det är inte fel att få runt lite färsk olja i motorn istället för att låta den stå och torka in i 6 månader.

Bensin som bara håller 3 månader, låter konstigt detta, jag har aldrig haft problem med ruttnande bensin, tappar man oktan eller vad händer :va

200+ skrev:
Varför är det så viktigt att byta oljan innan vintern...??
Jag har 150 mil kvar till servicen och det känns som lite onödigt att lägga ut 500 spänn på ett oljebyte nu...
Om jag varmkör hojen en gång i veckan i stället borde inte det gå lika bra???

//200+
Därför att det finns detargenter & dispergenter som löser sot & skit, detta ligger sedan i botten av oljetråget och geggar till sig, ev kan det fräta och skada motorn, i med ny finolja och filter asap.

GSXR1100R skrev:
Därför att det finns detargenter & dispergenter som löser sot & skit, detta ligger sedan i botten av oljetråget och geggar till sig, ev kan det fräta och skada motorn, i med ny finolja och filter asap.

Så det hjälper inte med varmkörning 1 gång i veckan heller då... Även på sommarhalvåret händer det ju att hojen står i 1 vecka mellan körningarna... :va

Alex 6R skrev:
GSXR 1100

Om man har varmgarage blir det ju inte mera kallstart än på sommaren när man kör. Startar du bara hojen på sommaren om du ska åka mer än 20 mil?

Varför bryter bensinen ihop om den står i en förgasare men inte inte i en proppfull tank? :confused:

Lite inkonsekvens här tror jag. :va

GSXR1100R skrev:
Bensin som bara håller 3 månader, låter konstigt detta, jag har aldrig haft problem med ruttnande bensin, tappar man oktan eller vad händer :va

Det är till och med kortare tid än så innan man kan se skillnad på den effekt man kan plocka ur soppan. Vissa motortyper är känsligare än andra. Den moderna bensinen som ska vara bättre för miljön, bryts ner tämligen snabbt (en del av de långa kolkedjorna som är instabila och har inte längre t.ex. bly och annat mysigt som håller dem på plats). Finns väl kemister som kan förklara detaljerna. :)

Ett svenskt rallyteam gjorde bromsbänkkörningar och jämförde åldern på soppan och fick rejält försämrade resultat vartefter bensinen åldrats. Bensin är alltså färskvara, precis som mjölk...

Om jag ska ha någon av hojarna ståendes mer än en vecka, brukar jag vrida om bränslekranen och köra slut på soppan i förgasaren, då blir det bra mycket lättare att starta nästa gång (avdunstningen verkar ske snabbare i flottörskålen av någon anledning). Märks framförallt på enstånkorna när de ska kickas igång.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park