Alternativt användande av v8:or!!!

:D Carl-Ingemar är ju så frikyrklig. "Vi ska alltså upp till noll komma FEM promille nu!" :D

Du säger det som att det skulle vara något dåligt? :hihi

Nejdå, 50 literhästar är så charmigt oldschool, så det var med värme i den sarkastiska tonen, helt klart. :D

/J - som *verkligen* gillar V8-or med stötstänger, men begriper sig inte på twinnar med dito... :va

Nejdå, 50 literhästar är så charmigt oldschool, så det var med värme i den sarkastiska tonen, helt klart. :D

/J - som *verkligen* gillar V8-or med stötstänger, men begriper sig inte på twinnar med dito... :va

Du får komma till Barkarby för ett rejs nästa sommar!
Än har jag inte fått pisk av ngn twin vad jag vet. :D

-67 till -69 gick det att få det riktiga Z28 paketet i camaro.
Stötstångsåtta.
Som vanligt.
Men:
Kortslagigt och vasst.
Enligt uppgift skall denna vara nära original.
[YOUTUBE-ID]V72kM3fuXZg[/YOUTUBE-ID]
Alla (Sketvrålet)302or jag träffat på har varit lika varvvilliga.

Stötstångsåtta.
Som vanligt.
Men:
Kortslagigt och vasst.

Ujujujujujuj...den där skulle ledigt få kampera i garaget hemma. :yoparty Men jag tror "nära original" är en definitionsfråga...

/J - har åkt stötstängs-8, och skruvade Imprezor nätterna igenom på jänke-verkstad (helgerån...) tills fan avlöste mig...så jag har sett/hört en och annan V8, av alla storlekar.

Stötstångsåtta.
Som vanligt.
Men:
Kortslagigt och vasst.

Som ett tillägg till tråden så verkar jänkarna hålla i det gamla sättet att bygga motorer på. I nya Corvette ZR1 sitter det en överladdad stötstångsmotor på 620 hkr och 823 Nm. Stenålders, men ack så kewlt!

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/071220-corvette-zr1/index.xml

Som ett tillägg till tråden så verkar jänkarna hålla i det gamla sättet att bygga motorer på. I nya Corvette ZR1 sitter det en överladdad stötstångsmotor på 620 hkr och 823 Nm. Stenålders, men ack så kewlt!

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/071220-corvette-zr1/index.xml

Nja, ur vad, 6+ liter motor? Det är ju inte så ballt egentligen va? :va Även om bilen är jävligt frän ändå, men det finns säkert marginal att vrida ur den där mer ändå, det skall ju miljöklassas och meckas...

Jag åkte Impreza med 406 pållar och 525 Nm (hempul, byggde själv och lät Per Johansson mappa och bänka på sin Rototest) - ur 2 liter, den byggdes med smidda pryttlar och går som ett troll än idag.
Den byggdes inte för toppeffekt, utan körbarhet, så den var potent mellan 3-7000 varv, så 100 pållar till hade man nog kunnat vrida ur den (men då blir blocket en svag länk på den motorn, öppet block med väldigt lite stöd runt fodren, men det finns block att trolla fram med...).

Poängen är, 100 literpållar ur överladdat är inte så värst imponerande...

/J

Last edited:
Ujujujujujuj...den där skulle ledigt få kampera i garaget hemma. :yoparty Men jag tror "nära original" är en definitionsfråga...

/J - har åkt stötstängs-8, och skruvade Imprezor nätterna igenom på jänke-verkstad (helgerån...) tills fan avlöste mig...så jag har sett/hört en och annan V8, av alla storlekar.
Nära original stämmer ganska bra.
302an är en kortslagig räsermotor.
Enligt uppgift, så angavs effekten på-69orna till någonstans runt 250hästar.
Inte mycket ur 5 liter.
Men det gick att försäkra bilen.
I bromsbänk har jag hört om uppgifter runt 560 kusar.
I standardskick.

Dock fick Z28orna lite skamfilat rykte i amerkatt, ety inte alla förstod syftet med bilen.
Camaro Z28 var en sportbil.
GM fick klagomål från kunder som blivit frånåkta vid rödljusen av storkubikare.
GM fick klagomål från kunder som ansåg att en liten 302 borde gå billigare.
GM fick klagomål på att motor och transmission visade slitage efter bara ett års körning (Varav milvis på bana).

Därför försökte de inte ens avgasrena modellen (vilket skulle kastrerat den ännu effektivare än storkubikarna).
Z28 paketet fanns kvar.
Men då som kromade hjulsidor och fartränder på samma trötta hallickcamaro som såldes till damfrisörerna i Las Vegas.

En skamlig död för en stolt krigare.

560 pållar lär vara ur sådana bänkar som tar 400+ ur originalturbon på Imprezorna (STi). :D Jänkarna har ofta rätt saltade siffror ur sina bänkar, eller väldigt syrerik luft. :va

Men den låter bra gött och inte alls som de flesta "standard"-8or den 302:an där, men man lurar sig mycket på att det är manuellt, och han varvar den friskt...det är sällan man får höra en 8:a på det sättet (och det är bra synd).

/J

560 pållar lär vara ur sådana bänkar som tar 400+ ur originalturbon på Imprezorna (STi). :D Jänkarna har ofta rätt saltade siffror ur sina bänkar, eller väldigt syrerik luft. :va

/J
Det kan vara lögn alltihop.
Jag är dåligt insatt och lättlurad.
Ville bara visa att det går att få snurr på stötstångsmotorer också.
En av mina favvobilfilmer på tuben innehåller ett underbart ljud från en stenåldersmotor.
Kan inte tänka mig att det är överliggare på treliterssexan.
[YOUTUBE-ID]1qcxu6A6qLM[/YOUTUBE-ID]

Jänkarna på den tiden körde med SAE gross (eller var det hette) som visar c:a 21% mer än vad vi är vana vid Europa, så 500 USAhästar då motsvarar c:a 410 Europahästar nu.

Nja, ur vad, 6+ liter motor? Det är ju inte så ballt egentligen va? :va Även om bilen är jävligt frän ändå, men det finns säkert marginal att vrida ur den där mer ändå, det skall ju miljöklassas och meckas...

Jag åkte Impreza med 406 pållar och 525 Nm (hempul, byggde själv och lät Per Johansson mappa och bänka på sin Rototest) - ur 2 liter, den byggdes med smidda pryttlar och går som ett troll än idag.
Den byggdes inte för toppeffekt, utan körbarhet, så den var potent mellan 3-7000 varv, så 100 pållar till hade man nog kunnat vrida ur den (men då blir blocket en svag länk på den motorn, öppet block med väldigt lite stöd runt fodren, men det finns block att trolla fram med...).

Poängen är, 100 literpållar ur överladdat är inte så värst imponerande...

/J

Nej du missförstod mig. Jag menade att det är tufft att dom fortfarande håller vid gamla koncept medan de flesta moderna tillverkare av "supersportbilar" (om man nu kan placera ZR1an där) tävlar om vem som är mest framåt i utvecklingen istället. Istället för att exprimentera med variabla kamtider tjosan hejsan och finelektronik så tar dom en relativt stor motor, smäller dit en kompressor och tar en kaffe istället. :hihi

Get the point? :)

Jänkarna har ofta rätt saltade siffror ur sina bänkar, eller väldigt syrerik luft. :va

/J

Mjaa, i många fall är det säkert så. Men i en del fall skrev ju effekten ner pga. försäkringskrav osv. En 426 Hemi ligger definitivt inte på de fyrahundra någonting hästarna som anges utan har bänkats i standardutförande och lämnat strax över 500 ärliga t ex.

Last edited:
Nej du missförstod mig. Jag menade att det är tufft att dom fortfarande håller vid gamla koncept medan de flesta moderna tillverkare av "supersportbilar" (om man nu kan placera ZR1an där) tävlar om vem som är mest framåt i utvecklingen istället. Istället för att exprimentera med variabla kamtider tjosan hejsan och finelektronik så tar dom en relativt stor motor, smäller dit en kompressor och tar en kaffe istället. :hihi

Get the point? :)
Det som skiljer en ZR1a från (övriga) supersportbilar är priset.

Last edited:
Jänkarna på den tiden körde med SAE gross (eller var det hette) som visar c:a 21% mer än vad vi är vana vid Europa, så 500 USAhästar då motsvarar c:a 410 Europahästar nu.

...de kör fortfarande med sådana bänkar tror jag. :D Med avseende på mina erfarenheter runt riskokar-trimmande... :)

Det som skiljer en ZR1a från (övriga) supersportbilar är priset.

Och det är en galet prisvärd kärra, även om den är en smula dyr för en annan, men det är en potent raggarbil det där, även när det svänger.

/J - som får lite v8-sug, speciellt efter skrotnisses lilla filmsnutt...

Det kan vara lögn alltihop.
Jag är dåligt insatt och lättlurad.
Ville bara visa att det går att få snurr på stötstångsmotorer också.
En av mina favvobilfilmer på tuben innehåller ett underbart ljud från en stenåldersmotor.
Kan inte tänka mig att det är överliggare på treliterssexan.
[YOUTUBE-ID]1qcxu6A6qLM[/YOUTUBE-ID]

Helvete vad det brölade i den :tummenupp
Sån där fiat som var med, med bakluckan öppen, borde man ju kunna få bra fart på om man stoppade i en Hayabusasnurra där bak :D .

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D