Alternativ till ftp?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Vi har en ftp där vi lägger tunga filer som ska delas med utomstående. Men den är så himla osmidig.
Vad finns det för alternativ till ftp? Har hört om sprendit och dropbox, finns säkert fler.
Vad är för resp nackdelar?

Nackdelen med Dropbox är att utrymmet är begränsad till 2 gig i gratisversionen, fast om värvar folk så får man det utökat. Minns inte med hur mycket men typ 250 mb/person man värvar eller nåt sånt.

Fördelen är att det är väldigt enkelt och smidigt.

Beror lite grann på vad du vill dela med folk också. Är det 100, 1000-tals eller mer stora filer så är FTP optimalt.

DP är smidigt för att visa foton, dela musik och kanske en och annan film. Kräver mycket av användaren att man håller rent i den delade mappen annars blir det snabbt fullt.
Det har för och nackdelar. Nackdelarna är väl att jag får samma jäkla filmjäkel som en kompis bad mig att skicka på alla mina datorer om inte han flyttar bort den.

Nackdelen med Dropbox är att utrymmet är begränsad till 2 gig i gratisversionen, fast om värvar folk så får man det utökat. Minns inte med hur mycket men typ 250 mb/person man värvar eller nåt sånt.

Fördelen är att det är väldigt enkelt och smidigt.

Med tanke på att det ska användas på jobbet så behövs inget gratissnik, vi betalar gärna en rimlig peng för en bra lösning.
Nån som har nåt annat tips?

Beror lite grann på vad du vill dela med folk också. Är det 100, 1000-tals eller mer stora filer så är FTP optimalt.

DP är smidigt för att visa foton, dela musik och kanske en och annan film. Kräver mycket av användaren att man håller rent i den delade mappen annars blir det snabbt fullt.
Det har för och nackdelar. Nackdelarna är väl att jag får samma jäkla filmjäkel som en kompis bad mig att skicka på alla mina datorer om inte han flyttar bort den.

Inte helt omöjligt att just vår ftp-lösning är en sämre variant men den är banne mig urusel.

Med tanke på att det ska användas på jobbet så behövs inget gratissnik, vi betalar gärna en rimlig peng för en bra lösning.
Nån som har nåt annat tips?

Jag har inget annat tips men det behövs inte menar jag, Dropbox är såpass bra att ni antagligen inte skulle sakna någonting om ni valde det. Har gjort det så mycket lättare att arbeta tillsammans med andra i ett projekt när alla synkar till en gemensam projektmapp, förutom alla andra fördelar det har.

Finns en del webb-baserat med säkrare mekanismer än bara en ftp-server med lösenord. Eller kanske Sharepoint kan vara något? Beror på hur avancerat och säkert det måste vara.

Finns en del webb-baserat med säkrare mekanismer än bara en ftp-server med lösenord. Eller kanske Sharepoint kan vara något? Beror på hur avancerat och säkert det måste vara.

Vi delar inga hemliga dokument, bara bilder och filmer till olika leverantörer, typ reklambyrån.

Då är dropbox the shit, ni har ju efter i går råd att köpa betalversionen med 100 GB

Då är dropbox the shit, ni har ju efter i går råd att köpa betalversionen med 100 GB

Chiefen säger nej med hänvisning till att filer som går via dropbox inte scannas efter virus, vilket filer via ftp görs. Fler förslag?

Är det bara folk från ditt företag som ska lägga upp filer åt andra?
I så fall skulle jag sätta upp en ftp-server där ni kan tanka upp saker, men låta mottagare av filerna komma åt filerna via sin webbrowser.

För problemet var att de som skulle ha filerna hade problem med ftp, eller är det ett problem inhouse också?

Det är både vi och utomstående som ska kunna lägga upp filer.
Jag är på jakt efter nåt som är så användarvänligt att mormor ska kunna hantera det. Ftp kanske är det tekniskt överlägsna men det är inte användarvänligt modell IT-handikappad.

Chiefen säger nej med hänvisning till att filer som går via dropbox inte scannas efter virus, vilket filer via ftp görs. Fler förslag?

Hur då "inte scannas efter virus"?
Så fort filen skrivs till hårddisken på din burk är ditt lokala antivirus med och kollar läget :fakta
Puckochef :mattias

En variant är ju att ni behåller FTP-lösningen, men skickar en kopia av Filezilla i portable apps format till kunden som då bara behöver starta programmet för att koppla upp sig?

Har inte undersökt vad som går att göra och inte, men det verkar hyfsat lätt för att kunderna inte ska behöva lära sig så mycket.

http://portableapps.com/apps/internet/filezilla_portable

I det här fallet är det inte kunderna som är problemet. Jag har kollegor som inte ens skulle klara av att öppna ett hotmailkonto. Därför vore det bra med en enklare och visuellt sett mer okomplicerad lösning.

I det här fallet är det inte kunderna som är problemet. Jag har kollegor som inte ens skulle klara av att öppna ett hotmailkonto. Därför vore det bra med en enklare och visuellt sett mer okomplicerad lösning.

Eller nån timmes internutbildning kanske? Låter som det billigaste alternativet.

Hur då "inte scannas efter virus"?
Så fort filen skrivs till hårddisken på din burk är ditt lokala antivirus med och kollar läget :fakta
Puckochef :mattias

Men när filen väl är på mitt skrivbord kan det ju vara lite sent om mitt antivirus inte funkar? Är inte skillnaden att filen scannas på ftp-servern, dvs innan den kommer innanför systemet? Jag har noll koll jag bara citerar vad nån annan sagt.

Last edited:
Skulle påstå att problemet är inte lösningen utan inställningen... ni vet inte vad det är ni skall efterfråga och ni vet inte vad som krävs, så enkelt är det.
Det ni skall efterfråga är en lösning som gör det enkelt att dela stora filer med externa partners på ett mycket simpelt sätt... kan er IT-avdelning inte göra det kanske det är dags att fundera på vad de får betalt för. :va

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026