Alternativ till Byggnads?

Ang utländsk arbetskraft kontra svensk:Många,inte säga alla,anlitar oftast inte utländsk arbetskraft igen.Kvalite´är inte riktigt deras honnörsord,de jobbar varken snabbt,bra eller särskilt konstruktionsmässigt rätt.Har varit på åtskilliga backjobb som importerad arbetskraft ställt till med.Sånt värmer,och samtidigt mår man bra pga folks imbicilla tro till att de tjänar pengar att anlita dessa folk.Skulle de bli missnöjda så får de inte tag i firman för att få ordning på deras slarv,och skulle de få det så upphör firman och startas upp med ett annat namn.Tragiskt att folk inte kan lära sig,men valet är ju alltid fritt.
Detta gäller inte all utländsk arbetskraft,men jag skulle vilja påstå att iaf 70-80 % är opålitliga i deras "yrkesutövning".
Men nu var det ju inte dem tråden handlade om,utan vad för alternativ det finns till Byggnads.Att gå ur A-kassan är inget alternativ,utan jag söker ett "bättre" alt till att bli skinnad varje månad av Sveriges rikaste fackförbund,detta hade varit helt ok om de hade arbetat för arbetarnas intresse,nu är det inte så,och då har de spelat ut sin roll enl mitt sätt att se på saken.Unionen,vad är det för något,bara hört lite grann om dem,någon som är medlem där och kan komma med något matnyttigt om dem?

Dom som stirrar sej blinda på prisnivån på arbetskraft ska i förstahand ta en titt i spegeln och värdera sitt eget kunnande och tänka över vem som skulle kunna göra deras eget jobb,jag har ca 20 år innom byggbranschen
med varierande uppdrag anser mig själv inte på något sätt fullärd innom bygg.
(Kommer troligtvis aldrig att bli det heller)

Betala ca.150kr/timme åt en utlänsk byggare=rakt ner i fickan och inga åtaganden eller
360kr/tim åt en som betalar skatter och avgifter samt har ett åtagande som kvalitetsansvarig att göra slutbesiktning när jobbet är klart,3års besiktning,5års besiktning.

Var och en får göra sina egna beslut vad man betalar för,men personligen så skulle jag aldrig rätta till ett dåligt utfört jobb(som någon annan gjort) och sen ge en garanti på jobbet."Gäller nog troligtvis inte bara mej"

Nu påstår jag inte på något sätt att alla svenska byggare som betalar skatt och avgifter är 100% seriösa och alla svartjobbande utlänningar är värdelösa.
Inte roligt när försäkringsgranskaren kommer efter en vattenskada och hävdar att det inte är fackmannamässigt utfört.

Så ta en funderare på vad ni betalar för och varför,jag tackar nej till jobb åt folk som beter sej som om dom i princip skulle kunna göra det själv och vill pressa priser för att det var minsann en här som hette Stanislav som kunde fixa allt från el till vvs och snickerier inga problem.

Ang utländsk arbetskraft kontra svensk:Många,inte säga alla,anlitar oftast inte utländsk arbetskraft igen.Kvalite´är inte riktigt deras honnörsord,de jobbar varken snabbt,bra eller särskilt konstruktionsmässigt rätt.Har varit på åtskilliga backjobb som importerad arbetskraft ställt till med.Sånt värmer,och samtidigt mår man bra pga folks imbicilla tro till att de tjänar pengar att anlita dessa folk.Skulle de bli missnöjda så får de inte tag i firman för att få ordning på deras slarv,och skulle de få det så upphör firman och startas upp med ett annat namn.Tragiskt att folk inte kan lära sig,men valet är ju alltid fritt.
Detta gäller inte all utländsk arbetskraft,men jag skulle vilja påstå att iaf 70-80 % är opålitliga i deras "yrkesutövning".

Om det är såhär så förstår jag inte vad Byggnads och dess medlemmar gnäller över. Då är ju problemet självreglerande.

Trenden idag verkar vara att de stora företagen säljer ut mer och mer tjänster, man vill ha så lite eget kollektivanställt folk som möjligt. Det är något som kommer att spetsa till den svenska byggbranschen avsevärt och gynna den som i slutändan betalar, dvs kunden.

Det är bara svenska hantverkare som är av uppfattningen att svenska hantverkare är så mycket bättre än utländska diton.

Vartenda jävla projekt jag kommit i kontakt med har samma sköna historier. Man städar inte efter sig, man har sönder saker men säger inget osv. Man frågar vad man som kund ska fixa, "nä vettu allt du behöver kirra är el och vatten, allt annat fixar vi". När så arbetet påbörjas "upptäcks" helt plötsligt saker som nu helt plötsligt kunden ska fixa.

Så nej, svenska byggare är inte så jävla fantastiska som de själva verkar tro.

Dom som stirrar sej blinda på prisnivån på arbetskraft ska i förstahand ta en titt i spegeln och värdera sitt eget kunnande och tänka över vem som skulle kunna göra deras eget jobb,jag har ca 20 år innom byggbranschen
med varierande uppdrag anser mig själv inte på något sätt fullärd innom bygg.
(Kommer troligtvis aldrig att bli det heller)

Betala ca.150kr/timme åt en utlänsk byggare=rakt ner i fickan och inga åtaganden eller
360kr/tim åt en som betalar skatter och avgifter samt har ett åtagande som kvalitetsansvarig att göra slutbesiktning när jobbet är klart,3års besiktning,5års besiktning.

Var och en får göra sina egna beslut vad man betalar för,men personligen så skulle jag aldrig rätta till ett dåligt utfört jobb(som någon annan gjort) och sen ge en garanti på jobbet."Gäller nog troligtvis inte bara mej"

Nu påstår jag inte på något sätt att alla svenska byggare som betalar skatt och avgifter är 100% seriösa och alla svartjobbande utlänningar är värdelösa.
Inte roligt när försäkringsgranskaren kommer efter en vattenskada och hävdar att det inte är fackmannamässigt utfört.

Så ta en funderare på vad ni betalar för och varför,jag tackar nej till jobb åt folk som beter sej som om dom i princip skulle kunna göra det själv och vill pressa priser för att det var minsann en här som hette Stanislav som kunde fixa allt från el till vvs och snickerier inga problem.

Well jag håller med dig i det fallet som du beskriver.

MEN nu är det ju så att det finns utländska företag med f-skatt, behörigheter och hela paketet.
Ingen tror väl på riktigt att en bunt lallare i en folkabuss med utländska skyltar får jobb av tex. komuner som i Waxholmsfallet och liknande.

Skulle inga andra i hela Europa kunna bygga kvallitétshus utan bara vi svenskar.
Sluta att vara så jävla självgoda och vakna upp.
Bygger man skitbilar som Saab som ingen vill ha så köper man någon annan.
Billigare eller bara bättre.
Samma sak med hus.

Varför skulle byggbranchen klara sig från konkurrens ?

Det är bara svenska hantverkare som är av uppfattningen att svenska hantverkare är så mycket bättre än utländska diton.

Vartenda jävla projekt jag kommit i kontakt med har samma sköna historier. Man städar inte efter sig, man har sönder saker men säger inget osv. Man frågar vad man som kund ska fixa, "nä vettu allt du behöver kirra är el och vatten, allt annat fixar vi". När så arbetet påbörjas "upptäcks" helt plötsligt saker som nu helt plötsligt kunden ska fixa.

Så nej, svenska byggare är inte så jävla fantastiska som de själva verkar tro.

Håller med dig.
Går nu som inredningsansvarig på ett hotell som byggts av NCC.
Hissarna är så jävla nerklottrade så man tror att dom sitter i en melllanstadieskola i någon taskig förort.

Detta har dom svenska fina arbetarna fixat.
För övrigt så är allt svårt, jobbigt, inte deras ansvar osv om man frågar dessa superhjältar om något.

Last edited:
För övrigt så är allt svårt, jobbigt, inte deras ansvar osv om man frågar dessa superhjältar om något.

Jag håller med dig. Därmed inte sagt att det inte finns duktiga svenska byggnadsarbetare, dock är det oroande nog nästan alltid de som passerat 50-strecket. Men att det ska finnas anledning att prestera något faller ju bort när alla ska ha lika mycket betalt och dessutom har företagen sig själva att skylla iom de farser som kallas "ackordsuppgörelser". Något som alla initierade vet alltför ofta är förtäckta löneförhandlingar där prestation är av underordnad betydelse.

Byggnads har samma avgift för ackord och fast lön, dem slopade mätnings och grannsknings avgiften för ett par år sedan för att ha en summa för alla.. jämför man med innan så vi som har ackords lön tjänar mycket på det mot den avgiften dem tog ut innan som var betydligt högre.. men kan dock ändå hålla med att det är svinigt att betala nästan 1000 kr i månaden.

Den högsta löneutvecklingen av att läsa till sköterska är nog a-kasseavgiften på 95:- till AEA... :banana

Dessutom skiter man i det sk fackförbundet "Vårdförbundet". Maken till menlös förening får man leta efter. Ytterligare 300:-/mån mindre i utgifter.

Last edited:
Den högsta löneutvecklingen av att läsa till sköterska är nog a-kasseavgiften på 95:- till AEA... :banana

Dessutom skiter man i det sk fackförbundet "Vårdförbundet". Maken till menlös förening får man leta efter. Ytterligare 300:-/mån mindre i utgifter.

95? Har de höjt? :eek:

Byggnads har samma avgift för ackord och fast lön, dem slopade mätnings och grannsknings avgiften för ett par år sedan för att ha en summa för alla.. jämför man med innan så vi som har ackords lön tjänar mycket på det mot den avgiften dem tog ut innan som var betydligt högre.. men kan dock ändå hålla med att det är svinigt att betala nästan 1000 kr i månaden.
Vad får dom för sin indrivna avgift som jobbar på fast lön?
Nada,noll och inget.:va
Hoffa him self hade blivit impad....
Och byggjobbarna fattar nada,noll o inget.
Det betalas glatt in varje månad.
Detta är Byggnads guldgruva.
BTW,vet du om ickeanslutna fortfarande får betala?

Nu är inte jag direkt påläst om byggnads men mitt råd är att vara kvar så länge du jobbar som snickare.

Plocka upp det senaste kollektivavtalet och läs igenom det.
När lär du dig använda det som står där i praktiken ska du nog se att du får lite bättre valuta för pengarna.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show