Alternativ till Byggnads?

Fyfan, e det så? Såklart att det är bättre att vara arbetslös och vänta på fast jobb, det fattar ju alla.

Det skiter tyvärr arbetsförmedlingen i. Men har du tur så får du en vettig handläggare. Men även arbetsgivarna vet ju detta så de kan ju "tjalla" om du inte tar en periodsanställning, även om den är kort.

Man får förstå arbetsgivarsidan, de är ju bara ute efter maximal vinst, de skiter ju i om folk vill ha trygghet på sikt. Sedan har en arbetsgivare ibland svårt att anställa fast. För en liten företagare så kan han ha 8 killar som jobbar bra och är noggranna men råkar han anställa en slarver som inte jobbar försvinner alla möjligheter till vinst direkt. Värst av allt är om han får en person med drog/spritproblem så kan företaget gå omkull.

Regelverket i Sverige är tyvärr rätt så stelbent. Med lite fantasi och djävlar anamma skulle man kanske kunna hitta bättre regler som var mer dynamiska, som passade både stora och små företag och samtidigt skyddade arbetstagaren.

Det finns ju lixom ingen "sanning" i detta, utan skall betraktas som min egen åsikt.

Fattar inte varför akasseavgiften ska va högre för vissa yrkesgrupper:va
Borde vara procent på vad du cachar in.

Iom att alla yrkesgrupper behövs för att AB Sverige ska funka så tycker jag nog ändå att det varit mest rättvist om alla betalt efter inkomst

Visst behövs alla yrkesgrupper men det måste väl finnas en anledning till att byggnads a-kassa kostar 425 kronor i månaden? Är byggarbetarna för många, eller är byggnads a-kassa sjukt ineffektiv?

AEA som är en a-kassa i ekonomisk balans tar 90 kronor i månaden. Ett utjämningssystem som du förespråkar skulle inte påverka dina byggnadspolares a-kasseavgifter nämnvärt, eftersom jag och 579 999 andra akademiker skulle välja att inte vara med.

Skit i facket,ALFA-kassan.

450/mån,samma ekonomiska trygghet.

Henrik

Det är ju till och med 25 kronor dyrare i månaden än byggnads a-kassa.

Bygg en egen a-kassa! Det skulle jag göra. Med kalkylen arbetslös mindre än en månad på två år är det rena vinsten, och handläggningstiden är försumbar.

Det skiter tyvärr arbetsförmedlingen i. Men har du tur så får du en vettig handläggare. Men även arbetsgivarna vet ju detta så de kan ju "tjalla" om du inte tar en periodsanställning, även om den är kort.

Man får förstå arbetsgivarsidan, de är ju bara ute efter maximal vinst, de skiter ju i om folk vill ha trygghet på sikt. Sedan har en arbetsgivare ibland svårt att anställa fast. För en liten företagare så kan han ha 8 killar som jobbar bra och är noggranna men råkar han anställa en slarver som inte jobbar försvinner alla möjligheter till vinst direkt. Värst av allt är om han får en person med drog/spritproblem så kan företaget gå omkull.

Regelverket i Sverige är tyvärr rätt så stelbent. Med lite fantasi och djävlar anamma skulle man kanske kunna hitta bättre regler som var mer dynamiska, som passade både stora och små företag och samtidigt skyddade arbetstagaren.

Det finns ju lixom ingen "sanning" i detta, utan skall betraktas som min egen åsikt.

Oj?! Och jag som tyckte att jag var väldigt tydlig med ironin :näsblod

Det är ju till och med 25 kronor dyrare i månaden än byggnads a-kassa.

Bygg en egen a-kassa! Det skulle jag göra. Med kalkylen arbetslös mindre än en månad på två år är det rena vinsten, och handläggningstiden är försumbar.

Jag tar ställning genom att inte vara med överhuvudtaget,tjejen är med i ALFA för hon behöver den tryggheten men vägrar facket.

Henrik

Har inte alla byggare bra betalt jämfört med andra praktiska yrkesgrupper? Att facket kostar, det må så vara, men jag skulle inte vara för snabb att döma ut pengarna som 'förlorade'.

Fast om tio år, när alla gått ur facket för att de 'inte gör nåt', så kommer alla gnälla på de litauiska gästarbetarna som tar alla jobb och sänker alla löner. Det är ok att se framåt och tänka på framtiden och inte bara vad det kostar just nu.

Har inte alla byggare bra betalt jämfört med andra praktiska yrkesgrupper? Att facket kostar, det må så vara, men jag skulle inte vara för snabb att döma ut pengarna som 'förlorade'.

Fast om tio år, när alla gått ur facket för att de 'inte gör nåt', så kommer alla gnälla på de litauiska gästarbetarna som tar alla jobb och sänker alla löner. Det är ok att se framåt och tänka på framtiden och inte bara vad det kostar just nu.
ByggarBob kanske tjänar lite mer än övrigt kollektivt anställda.
Men har du varit ute på ett bygge o verkligen kollat in deras arbetsmiljö?
Tunga lyft,obekväma arbetsställningar,kallt o fuktigt,dragit,höga höjder mm.
Det finns inte många byggarBob som jobbar tills dom är 65.
Vad hjälper då en hög lön när lekamen knappt hänger ihop?
Sen,när det gäller sydkraftsarbetarna,så börjar det gå upp för gemene man att det blir inte alltid så billigt o bra.
Såg på när ngr litauer skulle byta tak på kåk.
Ingen spikpistol o allt sågades m fogsvans utom när råsponten skulle sågas.
Då asar dom upp den största cirkelsåg jag sett.Ger mig fan på att den var dieseldriven....
Istället f att palla upp stenläktena gick dom o justerade takstolarna m en yxa i två dar.Yxan var som tur va inte dieseldriven:tungan
O vem fan vill bo i ett hus där yxan gått hårt åt den bärande konstruktionen:va

Låter rätt så orimligt, jag gissar att det han menar är totalsumman fack+a-kassa = 850kr

Men det är som alltid lätt att klaga på facket, men vem förhandlar fram löneravtal och arbetsvillkor?

"Ensam är stark" är det nya svenska slagordet. Tyvärr är verkligheten lite mer komplicerad.

Det finns många på byggena runt om i landet som sagt upp sig direkt om dom skulle jobba på avtalsenlig lön.
Verkligheten är att dom flesta får ut långt mycket mer än vad avtalet säger.
Både lön o förmåner.

Last edited:
Oj?! Och jag som tyckte att jag var väldigt tydlig med ironin :näsblod

Jo, visst är det en viss ironi i det du sa, men bara utifrån hur man själv anser.
Flera undersökningar har visat att periodsanställda är vår nya underklass i Sverige. De kan inte få lån till bostäder, har svårt att få kontrakt på bostäder. Kan inte låna för en bil osv.

Angående verkligheten att många byggare får bättre villkor?

Jag kan inte branschen så bra, men vad jag förstår så har trenden tydligt varit att byggare idag ska starta egna bolag och jobba på konsultbasis. Flera arbetsgivare jag har pratat med har ledsnat på de anställdas "ballerinafasoner" med räkningar på 2-3000kr på mobilen varje månad och sönderkörda företagsbilar.

Men det spelar mindre roll i längden för nu är marknaden öppnad, och om några år har vi inte många svenska byggnadsarbetare kvar skulle jag tippa. de kommer vara lika överspelade av historien som varvsarbetare. Alternativt så ser löneläget ut som i övriga Europa. Jag gissar att många kommer att sakna facket då...

Jo, visst är det en viss ironi i det du sa, men bara utifrån hur man själv anser.
Flera undersökningar har visat att periodsanställda är vår nya underklass i Sverige. De kan inte få lån till bostäder, har svårt att få kontrakt på bostäder. Kan inte låna för en bil osv.

Angående verkligheten att många byggare får bättre villkor?

Jag kan inte branschen så bra, men vad jag förstår så har trenden tydligt varit att byggare idag ska starta egna bolag och jobba på konsultbasis. Flera arbetsgivare jag har pratat med har ledsnat på de anställdas "ballerinafasoner" med räkningar på 2-3000kr på mobilen varje månad och sönderkörda företagsbilar.

Men det spelar mindre roll i längden för nu är marknaden öppnad, och om några år har vi inte många svenska byggnadsarbetare kvar skulle jag tippa. de kommer vara lika överspelade av historien som varvsarbetare. Alternativt så ser löneläget ut som i övriga Europa. Jag gissar att många kommer att sakna facket då...
Tycker att du generaliserar rätt grovt.Det är ett fåtal som lallar så.
Hade jag haft anställda som missbrukade mobilen och sin företagsbil hade han fått löneavdrag för samtalen+tid han hade ringt.Bilen hade jag plockat med en gång.
Ang fackets undergång har dom själv rott båten dit hän.
Det har skapats vi och dom.
Det värsta man kan råka ut för är en lokal ombudsman som har växt fr 1,75 till 2,10 i strumplästen.Fy fan,det smakar bittert.
Finns så klart vettiga ombudsmän okså.Men där snackar vi miniritet.

Ni drar ju alla över en kam åt båda hållen.

Byggföretagen får göra som Televerket när dom blev av med monopolet.
Bli minst lika bra eller bättre än dom nya (utländska) alternativen.

Jävla gnäll om folk som sliter ut sig i förtid pga hårt arbete.
Fan sitter man längst bak i skolbänken och inte hänger med i Jeopardy så kanske man ska vara glad över att man har ett jobb ändå.
Valet är alltid ens eget.

Jävla gnäll om folk som sliter ut sig i förtid pga hårt arbete.
Fan sitter man längst bak i skolbänken och inte hänger med i Jeopardy så kanske man ska vara glad över att man har ett jobb ändå.
Valet är alltid ens eget.
Gör dig en egen igloo:krama

Om ni funderar på att välja bort a-kassan, så glöm inte att den numera inte endast är ett skydd vid direkt arbetslöshet, utan även i många fall då man blir arbetsoförmögen på grund av sjukdom/skada. När Försäkringskassan - som så vanligt numera - sparkar ut folk med motiveringen att vederbörande kan klara sig på den reguljära arbetsmarknaden, visar sig oftast a-kassan vara det som står mellan den sjuke och socialbidrag/ekonomisk ruin. Tänk er för innan ni väljer bort den.

Om ni funderar på att välja bort a-kassan, så glöm inte att den numera inte endast är ett skydd vid direkt arbetslöshet, utan även i många fall då man blir arbetsoförmögen på grund av sjukdom/skada. När Försäkringskassan - som så vanligt numera - sparkar ut folk med motiveringen att vederbörande kan klara sig på den reguljära arbetsmarknaden, visar sig oftast a-kassan vara det som står mellan den sjuke och socialbidrag/ekonomisk ruin. Tänk er för innan ni väljer bort den.
:tummenupp

Exakt. De enda som klagar på konkurrens är de som vet med sig att de inte är konkurrenskraftiga. Om det är så hemskt att utländska byggare kommer hit så får ni väl ge mig nåt mervärde om jag väljer att anlita dyrare svensk arbetskraft, alternativt anpassa prisnivån.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025