Har inte alla byggare bra betalt jämfört med andra praktiska yrkesgrupper? Att facket kostar, det må så vara, men jag skulle inte vara för snabb att döma ut pengarna som 'förlorade'.
Fast om tio år, när alla gått ur facket för att de 'inte gör nåt', så kommer alla gnälla på de litauiska gästarbetarna som tar alla jobb och sänker alla löner. Det är ok att se framåt och tänka på framtiden och inte bara vad det kostar just nu.
ByggarBob kanske tjänar lite mer än övrigt kollektivt anställda.
Men har du varit ute på ett bygge o verkligen kollat in deras arbetsmiljö?
Tunga lyft,obekväma arbetsställningar,kallt o fuktigt,dragit,höga höjder mm.
Det finns inte många byggarBob som jobbar tills dom är 65.
Vad hjälper då en hög lön när lekamen knappt hänger ihop?
Sen,när det gäller sydkraftsarbetarna,så börjar det gå upp för gemene man att det blir inte alltid så billigt o bra.
Såg på när ngr litauer skulle byta tak på kåk.
Ingen spikpistol o allt sågades m fogsvans utom när råsponten skulle sågas.
Då asar dom upp den största cirkelsåg jag sett.Ger mig fan på att den var dieseldriven....
Istället f att palla upp stenläktena gick dom o justerade takstolarna m en yxa i två dar.Yxan var som tur va inte dieseldriven

O vem fan vill bo i ett hus där yxan gått hårt åt den bärande konstruktionen
Låter rätt så orimligt, jag gissar att det han menar är totalsumman fack+a-kassa = 850kr
Men det är som alltid lätt att klaga på facket, men vem förhandlar fram löneravtal och arbetsvillkor?
"Ensam är stark" är det nya svenska slagordet. Tyvärr är verkligheten lite mer komplicerad.
Det finns många på byggena runt om i landet som sagt upp sig direkt om dom skulle jobba på avtalsenlig lön.
Verkligheten är att dom flesta får ut långt mycket mer än vad avtalet säger.
Både lön o förmåner.