Alternativ motor man kan stoppa i RS125a 00a, krav minst 100hk

Har jag en turbo för att konventera en rad 4a ? ja de har jag o turbon klarar uppemot minst 350hk..

Men alltså....bara för att du har en turbo liggande på hyllan så är det ju inte klappat och klart. Turbon är väl minsta problemet.

Du har nog några moppecyllar kvar att kvadda, innan du tar dig an större utmaningar.

MEN jag är för evigt imponerad att du körde hundra blås nån sekund med den där ramen du byggde ihop av vattenledningsrör:yoparty
 
Om de e omöjligt att turbokonventera en 2T motor, nej de e de inte, e de lätt, nej de e de inte, inget e omöjligt, de omöjliga tar bara lite lägre tid.

Har jag en turbo för att konventera en rad 4a ? ja de har jag o turbon klarar uppemot minst 350hk.

Preciis, inget e o möjligt:tummenupp

Har skaffat nya aggregat, eller är det te05-12 agget eller den trasiga garreten du åsyftar, fearofspeedosboy?
 
Men alltså....bara för att du har en turbo liggande på hyllan så är det ju inte klappat och klart. Turbon är väl minsta problemet.

Du har nog några moppecyllar kvar att kvadda, innan du tar dig an större utmaningar.

MEN jag är för evigt imponerad att du körde hundra blås nån sekund med den där ramen du byggde ihop av vattenledningsrör:yoparty

Bara för man har turbo behöver man inte använda den :D första prioteringen e att skaffa en annan motor som kan tänkas vara objekt att få in mellan ramen på rs125an :Bugar

Moppecylindrar :S hur menar du ? jag har inga moppecylindrar kvar :död

Är du inpad att jag körde 100blås några sek på film ? körde långt över de, va uppe några gånger i över 150km/h o de finns inte me på film :banana

Preciis, inget e o möjligt:tummenupp

Har skaffat nya aggregat, eller är det te05-12 agget eller den trasiga garreten du åsyftar, fearofspeedosboy?

Te05-12 agregatet e de tror jag, mins inte vad de stog på agregatet, kommer från Saab 900a den gammla högtryckan.

Som de flästa vet har jag en längre film som är nästan 20min lång men youtube hanterar bara 10min så vet nån hur jag ska göra för att få in hela filmen på nåt ställe ?
 
Om du nu gillar RS 125 stuket men vill ha mer kräm så köp en Aprilia RS250. De finns i drivor för inga pengar.
Tillverka hetare expkammare, porta cylindrarna och höj kompet så har du effekt så det räcker och blir över....

Visst det är inte lika hardcore som 150km/h på vattenledningsrör men det är ett projekt som går att landa och få en cykel som faktiskt fungerar utmärkt....
 
Ramrör, Pjosk!!

Är man bara tillräckligt hård kan man använda sig själv som ramrör
attachment.php
 
Jag skulle iaf satsa på en motor som förbättrar köregenskaperna.
En stor rad4a i det chassit blir inte spec körbart.
Satsa på en encylindrig eller twin.
Aprilia 550 motor?
 
Jag skulle iaf satsa på en motor som förbättrar köregenskaperna.
En stor rad4a i det chassit blir inte spec körbart.
Satsa på en encylindrig eller twin.
Aprilia 550 motor?

Tror du att skapa något välfungerande med köregenskaper är hans syfte? Jag förväntar mig bara en brutal orgie i bonnmek...
 
Om du nu gillar RS 125 stuket men vill ha mer kräm så köp en Aprilia RS250. De finns i drivor för inga pengar.
Tillverka hetare expkammare, porta cylindrarna och höj kompet så har du effekt så det räcker och blir över....

Visst det är inte lika hardcore som 150km/h på vattenledningsrör men det är ett projekt som går att landa och få en cykel som faktiskt fungerar utmärkt....

Tror RS250 blir för stor, vill ha nått litet o smidigt, som sakt e liten o lätt, väger inte ens 60kg o med mina 171cm e man inte gör lång.

nä 150km/h e inget o hurra över men vågade inte mera med tanke på att ramen inte va helsvetsad, bara pungtat :banana med utväxligen + effekten som fans i motorn skulle jag lika väl kunat nå lätt över 270+km/h, men ramen skulle gått av som tandpetare :D

Tror du att skapa något välfungerande med köregenskaper är hans syfte? Jag förväntar mig bara en brutal orgie i bonnmek...

Så klart jag söker lite köregenskaper men främst mer go and fun :yoparty
 
Last edited:

Hur kul på en skala e de med lustgas, dyrt i längden o köra med de 24/7, vill ju att effekten ska finnas varje gång jag startar inte lite då o då o sen e de lätt o få ras, specelt på en 2T.

Vist de går skrämma upp RS125a med org portnigen till lätt 50hk med lustgas men hur kul e de om du tänker dig i längden ?

Kan få tag i ett beg komplet system för 2000kr, lite över halv full flaska, men slänger häldre de pengarna på nått bätre.

Lustgas + turbo ligger långt långt ner på listan.

Men vist man kan ju använda lutgasen till annat kul :D sita o sniffa medans man kör, kanske drömer att man kör i minst 300 när man bara håller 50 :tuttar
 
Last edited:
Tror RS250 blir för stor, vill ha nått litet o smidigt, som sakt e liten o lätt, väger inte ens 60kg o med mina 171cm e man inte gör lång.

Du har aldrig kört RS250 va? Den är knappt märkbart större eller tyngre än RS125, mitt x som var 155/48kg körde sådan utan problem...
 
Du har aldrig kört RS250 va? Den är knappt märkbart större eller tyngre än RS125, mitt x som var 155/48kg körde sådan utan problem...

Nej har aldrig kört en rs250 :rolleyes: har bara sätt bilder o jämfört på de viset :rolleyes: men vist önska jag att jag hade provkört nån i livet.
 
Nej har aldrig kört en rs250 :rolleyes: har bara sätt bilder o jämfört på de viset :rolleyes: men vist önska jag att jag hade provkört nån i livet.

Att hänga på en 60kg japansk R4 i ett RS125 chassie lär ju bli lätt och smidigt i jämförelse.:rolleyes:
Att en XYZ600RR är betydligt tyngre än en RS125a beror inte direkt på att ramen och kåporna är tyngre utan bojsänket till motor. Skall det vara lätt smidigt åk RS250. Räcker inte effekten finns större cylindrar...

Skall du tvunget hänga i en större motor slanta upp för en KTM 660. Det är den lättaste motorn med rimlig hållbarhet och bra krut....
 
Att hänga på en 60kg japansk R4 i ett RS125 chassie lär ju bli lätt och smidigt i jämförelse.:rolleyes:
Att en XYZ600RR är betydligt tyngre än en RS125a beror inte direkt på att ramen och kåporna är tyngre utan bojsänket till motor. Skall det vara lätt smidigt åk RS250. Räcker inte effekten finns större cylindrar...

Skall du tvunget hänga i en större motor slanta upp för en KTM 660. Det är den lättaste motorn med rimlig hållbarhet och bra krut....

Beror ju hur man ser de okså, vist R4a på 60kg alla runt 100-180hk.

Org väger hojen 135kg fulltankad.

35kg väger motorn, lämnar runt 30-34hk

100 + 60 = 160kg komplet fultankad ca

Men sen tilkommer en del förstärkningar så säg 170kg komplet.

RS250 lämnar
Max Power 72.5 hp 52.9 kW @ 11900 rpm (rear tyre 64.3 hp @ 10400 rpm)

Sen går de skrämma upp motorn till lätt 90hk om man så vill :yoparty

140kg torr väger RS250, 19liter rymer tanken, 1.5liter 2t olja kanske, sen 7dl växelådsolja, 161.2kg om de kan stämma, sen vatten o bromsvätska, tror jag lästa runt 170kg wet.

Men som sakt jag vill hälst inte ha en R4a på grund av brädden, skulle häldre velat ha en RD500a då med v twin dubbel cyl.

Eller aprilia mille motor med v twin då häldre.

Eller en Mille motor o så tar man bort bakre cyl så har ,man skapat sig massa användbar plats :banana
 
Last edited:
Beror ju hur man ser de okså, vist R4a på 60kg alla runt 100-180hk.

Org väger hojen 135kg fulltankad.

35kg väger motorn, lämnar runt 30-34hk

100 + 60 = 160kg komplet fultankad ca

Men sen tilkommer en del förstärkningar så säg 170kg komplet.

RS250 lämnar
Max Power 72.5 hp 52.9 kW @ 11900 rpm (rear tyre 64.3 hp @ 10400 rpm)

Sen går de skrämma upp motorn till lätt 90hk om man så vill :yoparty

140kg torr väger RS250, 19liter rymer tanken, 1.5liter 2t olja kanske, sen 7dl växelådsolja, 161.2kg om de kan stämma, sen vatten o bromsvätska, tror jag lästa runt 170kg wet.

Men som sakt jag vill hälst inte ha en R4a på grund av brädden, skulle häldre velat ha en RD500a då med v twin dubbel cyl.

Eller aprilia mille motor med v twin då häldre.

Eller en Mille motor o så tar man bort bakre cyl så har ,man skapat sig massa användbar plats :banana

Du skulle kanske börja med att jämför äpplen med äpplen när det gäller vikter...

En millemotor är inte många kilo lättare än en R4 och att plocka bort en cylinder kan du glömma om du inte kan tillverka en vev från scratch. Dessutom kostar en sådan motor ungefär lika mycket som en komplett RS250...
 
Last edited:
Du skulle kanske börja med att jämför äpplen med äpplen när det gäller vikter...

En millemotor är inte många kilo lättare än en R4 och att plocka bort en cylinder kan du glömma om du inte kan tillverka en vev från scratch. Dessutom kostar en sådan motor ungefär lika mycket som en komplett RS250...


De va bara en tanke med 1 cyl mindre, inget jag tängt framföra en då även om man får fantisera.

Vikten har jag utgått från vägvärket o andra sidor med fakta.

Utdrag från vägvärket
RS125 Tjänstevikt, kg: 130
RS250 Tjänstevikt, kg: 165

De med vikten på twinen o R4a viste jag inte att dom va ungefär lika tunga, trode twinen va lättare.
 
De va bara en tanke med 1 cyl mindre, inget jag tängt framföra en då även om man får fantisera.

Vikten har jag utgått från vägvärket o andra sidor med fakta.

Utdrag från vägvärket
RS125 Tjänstevikt, kg: 130
RS250 Tjänstevikt, kg: 165

De med vikten på twinen o R4a viste jag inte att dom va ungefär lika tunga, trode twinen va lättare.

Transportstyrelsen är någon form av certifierad vikt enl typintyg. Enl dem väger min 98kg endurohoj 136kg därför att tillverkaren specat det....

Den verkliga viktskillnaden mellan en RS 125 och RS250 är ungefär 15kg.
 
Transportstyrelsen är någon form av certifierad vikt enl typintyg. Enl dem väger min 98kg endurohoj 136kg därför att tillverkaren specat det....

Den verkliga viktskillnaden mellan en RS 125 och RS250 är ungefär 15kg.

Jo jag vet att TS är bara nån form av nått krims krams.

Fackta hämtad från nätet

■Aprilia RS 125
■124.8cc L-cooled single cylinder two stroke :
■Dry weight 114kg
■Claimed power 33bhp :

Year (of specifications) 1994- 2003
Engine 249 cc, V-twin two stroke
Transmission 6-speed, chain
Horsepower 70 bhp @ 10,500 rpm
dry Weight 140 kg


Har nytt krav så slipper vi grubla över motor som ska klara 100hk o vara stort som ett hus :D

De nya kravet e att hojen ska kuna klara minst 220km/h.
 
Last edited:
Jo jag vet att TS är bara nån form av nått krims krams.

Fackta hämtad från nätet

■Aprilia RS 125
■124.8cc L-cooled single cylinder two stroke :
■Dry weight 114kg
■Claimed power 33bhp :

Year (of specifications) 1994- 2003
Engine 249 cc, V-twin two stroke
Transmission 6-speed, chain
Horsepower 70 bhp @ 10,500 rpm
dry Weight 140 kg


Har nytt krav så slipper vi grubla över motor som ska klara 100hk o vara stort som ett hus :D

De nya kravet e att hojen ska kuna klara minst 220km/h.

Du kan trimma hastighetsmätaren :banana
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top