Alternativ motor i ZX7 bortsett från ZX9/ZX10?

- Jo, men den behöver säkerligen ses över vad gäller lager och ventiler också, så det är ju inte slutsumman då. Men visst, det tål att tänkas på.

- - - Updated - - -

Det finns bigbore till zx9 A

- Jo jag har haft big bore i tankarna, men bara om det blir en 9-motor då. Annars blir det för lite effekt för pengarna.

- - - Updated - - -



- Jag budar på en motor i England nu...får se vad det landar på med frakt o allt.

Ett sketet kompprov ger ju signaler på hur en motor mår angående kolvringar/ventiler låter motorn bra finns ingen vits att riva bara för att ....
Som nån skrev så är 5-6000 Inga pengar i sammanhanget men är benägen att hålla med nån om att är det ljudet i motorn och hojen du gillar så kör som den är och vill du ha effekten så köp valfri litercykel istället
 
- Nä jag lär inte riva ner motorn rakt av men kompprov visar statusen just när det görs, och det kan vara värt att förebygga slitage genom en service på en okänt körd motor. Jag räknar med att jag får lägga någon eller några tusen extra lappar på inköpspriset i alla fall.
Byta till nyare hoj är fortfarande inte mitt mål här.
 
Oj, dig ogillar jag verkligen instinktivt.
Jag fattar om du mäter allt i kronor och ören, vissa gör det.
Men om du nu får fjärilar i magen av din gamla cykel så är vi ett gäng som faktiskt struntar i att det ur ekonomisk synpunkt är en dålig idé att lägga pengar på våra kära grejor.

när jag säger investera så menar jag inte det man gör i fonderna, utan på må bra-kontot.
Jag tror inte du har ett sådant, så bortse från förklaringen.

Kör hårt Micke! Jag tror på dig.

Typ som att riva isär en rostig gammal bil, byta sjuk plåt och lacka.
Du får aldrig igen pengarna, men gör det för att du älskar bilen.
Vad är det du inte förstår?

HA HA HA... sorry RookieM... :krama men minns din tråd om insamlingen till din hoj och skrattar gott nu...:tungan

dålig investering att lägga VÅRA pengar på DIN hoj... :fakta:hihi:hihi

skämt o sido...

men viss skillnad på att renovera en muskelbil och att rostlaga farmors trabant...:fakta

just att ts. tycker att en zx9r-motor är dyr medans man sedan diskuterar N/A-trim till nuvarande motorn som skulle kosta multum med nya grejer.

kasta i en zx9-snurra så är det löst och bolt-on...:tummenupp

mvh
 
- Tja, varför lägger man pengar på något alls som är gammalt? Bilar, hus, etc..

Men det är off-topic eftersom jag nu valt att lätta och förbättra prestandan på den gamla hojen, och den här tråden "Hojbyggen" handlar just om att bygga/bygga om motorcyklar som förmodligen inte är nya.

ha ha,,, got U....:hihi:hihi Du bet ifrån i förra tråden om ditt motorbyte med så jag jävlades lite!

mvh
 
Vi kanske - med tanke på tråden och topic - sansa oss en smula o fokusera mer på den ursprungliga frågeställningen?

Det handlar alltså om att eventuellt byta motor på en ZX7:a, och vad som då skulle kunna passa förutom 9:an o 10:an. Inte om att jag ska byta till en nyare o vassare hoj, vilket inte är aktuellt oavsett hur mycket vissa propagerar för detta i denna tråden :brynad
 
HA HA HA... sorry RookieM... :krama men minns din tråd om insamlingen till din hoj och skrattar gott nu...:tungan

dålig investering att lägga VÅRA pengar på DIN hoj... :fakta:hihi:hihi

skämt o sido...

men viss skillnad på att renovera en muskelbil och att rostlaga farmors trabant...:fakta

just att ts. tycker att en zx9r-motor är dyr medans man sedan diskuterar N/A-trim till nuvarande motorn som skulle kosta multum med nya grejer.

kasta i en zx9-snurra så är det löst och bolt-on...:tummenupp

mvh

Ähh, you all know me, still the same OG! :D

Ja, det var inte många som ville sponsra där inte.
Men MickeZX7R! Om du startar en fundraiser för ditt motorbyte så lovar jag att bidra.

Just jämförelsen muskelbil & Trabant tycker jag blir fel.
Älskar man Trabanter är det självklart att man lägger pengar på mormors gamla om man satt klorna i den.

Även om du och jag inte gillar Trabanter så kanske vi kan försöka förstå att andra gör det.
Jag hade gladeligen lagt pengar på Super-Sukkan, men hade inte kapitalet just då.
Jag kommer lägga $$$ på min VTR även om jag aldrig kommer få igen dom. :)
 
Radfyror är ju lite disco. In med en redig twin istället!
 
Last edited:
Tack för backup RookieM! Kände mig lite ignorerad :hihi

Mycket fördomar mot turbo, och en diskret zx7r med zx9r motor+turbo skulle vara oslagbart coolt att spöa tex en bmw1000rr på motorvägen. Förlåt barnsligt...

Lägre komp sliter mindre. Jag har visserligen gjort lite misstag (hade haveri i maj) men nu är siktet åter igen inställt på att få gammelbusan reggad och laglig med turbo:tummenupp
 
ZX10an kräver att du skär i ramen och svetsar ihop främre delen. Sen ligger inte bakdrevet i lod heller och kräver ombyggnad.

Det ligger en ZX9motor med Acra, FCR41 och ramair i min. Den är höjd bak så den är lite bråkig att köra med de extra kilona fram. 135HK lämnar den ungefär men det borde gå att krama ur mer.

Jag har en komplett motor liggandes i delar med portad topp, 950cc-kit och div som jag ska sätta i nån vacker dag. 150HK borde det gå att nå, på bakhjulet.

Det blir roligare om man gör den mer körbar först. Ny motor ändrar tyngdpunkten för hojen. Ingen ZX10 eller GSXR1000 går rakt i, det har jag redan testat.

Här står Big Brutus och vilar tills jag orkar dra ut den till sommaren. Är ju ett tungt bly-as till hoj.
 

Bifogat

  • IMG_5585.JPG
    IMG_5585.JPG
    1.7 MB · Visningar: 82
Nä, jag kan inte väldigt mycket.
Men överladdning är överlägset om det handlar om effektuttag, är vi överens om det?

Vad menar du med att mekka som idioter?
Givevis mycket jobb just när du hänger på turbon, men om du inte jagar bakhjulshästar för att åka ifrån Jörgens Sportster så kan du nog åka relativt underhållsfritt. (Eller ja, så underhållsfritt det blir med en hoj som är 15-20 år gammal).

Tycker du att ett motorbyte är mindre meckigt, förstärka ram, nya fästpunkter, få drev, sving etc. i linje.

Kom med något konstruktivt till TS istället för att försöka läxa upp mig gubbkärring.
Helt klart överlägset effektmässigt. Men inte med oöppnad motor och obefintligt laddtryck. Då ger det lika mycke med motorbyte.
Vilket som innebär mest jobb. S
kulle väl uppskatta båda jobben som relativt arbetsintensiva och inget för folk utan tillgång till svarv fräs samt tigsvets.

Ingen av kvinna född nu levande har gjort allt jobb med en turbokonvertering och åkt med lågt laddtryck mer än max 2dagar, med ökad effekt ökar kraven på installationen och därmed kostnaden. Det slutar alltid dyyyyrt.

Tycker det är barnsligt av dig att inte kunna ta kritik utan att bli försmädlig i skrift.
 
Helt klart överlägset effektmässigt. Men inte med oöppnad motor och obefintligt laddtryck. Då ger det lika mycke med motorbyte.
Vilket som innebär mest jobb. S
kulle väl uppskatta båda jobben som relativt arbetsintensiva och inget för folk utan tillgång till svarv fräs samt tigsvets.

Ingen av kvinna född nu levande har gjort allt jobb med en turbokonvertering och åkt med lågt laddtryck mer än max 2dagar, med ökad effekt ökar kraven på installationen och därmed kostnaden. Det slutar alltid dyyyyrt.

Tycker det är barnsligt av dig att inte kunna ta kritik utan att bli försmädlig i skrift.

Men du! Då ska du få ett tips. Testa att leverera kritik sakligt istället för att dra det till personnivå direkt.

Om vi (ännu en gång) testar att hålla oss sakliga så är ju den uppgraderingen som crash rider föreslog som du kanske då ska försöka smäda. Inte för att jag vill skicka Elaka Elfors på honom, men det är intressant att det är mig du ännu en gång vill läxa upp.

Samt! Jag kan nog helt klart också se att en turbokonvertering innebär ett ökat behöv av mer effekt.
MEN! Det är ju fan inte det tråden handlar om, det handlade om effektalternativ till en ZX7-motor.
Nu skulle alla ha varsin mekanisk verkstad med, annars är det ju ingen idé att ens ha hoj.
Om du och dina polare blir sjuka av att inte få åka Busa med +400 whp så fine! Men räkna inte med att alla vill göra det och fortsätta kasta pengar i en monstermaskin.

Så, ge dig av nu ditt spöke. Jag har tjafsat för mycket på internet för att det ska vara lönt för dig att försöka ta poänger. :tuttar

EDIT:
Du har ju både Hayabusamannen & Crash rider att läxa upp om nu turbo är ett dåligt val. Jösses, Elffors, du är en riktigt jävla sorglig figur.
 
Last edited:
Men du! Då ska du få ett tips. Testa att leverera kritik sakligt istället för att dra det till personnivå direkt.

Om vi (ännu en gång) testar att hålla oss sakliga så är ju den uppgraderingen som crash rider föreslog som du kanske då ska försöka smäda. Inte för att jag vill skicka Elaka Elfors på honom, men det är intressant att det är mig du ännu en gång vill läxa upp.

Samt! Jag kan nog helt klart också se att en turbokonvertering innebär ett ökat behöv av mer effekt.
MEN! Det är ju fan inte det tråden handlar om, det handlade om effektalternativ till en ZX7-motor.
Nu skulle alla ha varsin mekanisk verkstad med, annars är det ju ingen idé att ens ha hoj.
Om du och dina polare blir sjuka av att inte få åka Busa med +400 whp så fine! Men räkna inte med att alla vill göra det och fortsätta kasta pengar i en monstermaskin.

Så, ge dig av nu ditt spöke. Jag har tjafsat för mycket på internet för att det ska vara lönt för dig att försöka ta poänger. :tuttar

EDIT:
Du har ju både Hayabusamannen & Crash rider att läxa upp om nu turbo är ett dåligt val. Jösses, Elffors, du är en riktigt jävla sorglig figur.
Du min herre, är ute på tunn is. Lyssna på folk som har erfarenhet av cyklar med turbo ist för att skämma ut dig i denna tråden (också...).
 
Du min herre, är ute på tunn is. Lyssna på folk som har erfarenhet av cyklar med turbo ist för att skämma ut dig i denna tråden (också...).

Men räcker det inte med fuckups idag....
Jag kom inte med några idéer förutom att jag hyllade de två herrarnas (dom som kan något) idéer.
Om du nu ska försöka ta mig på okunskap så kom med något konkret.

Om du bara är här för att tjafsa så ställ dig i kön, Elffors står först. :tummenupp

EDIT:
Eller ännu bättre kom med tips till Micke´s hojbygge och skicka till mig priv istället för att high jacka Mickes tråd för att basha dum-Rookie.

Är det så jävla svårt att hålla sig till sak?
 
Last edited:
Men räcker det inte med fuckups idag....
Jag kom inte med några idéer förutom att jag hyllade de två herrarnas (dom som kan något) idéer.
Om du nu ska försöka ta mig på okunskap så kom med något konkret.

Om du bara är här för att tjafsa så ställ dig i kön, Elffors står först. :tummenupp

EDIT:
Eller ännu bättre kom med tips till Micke´s hojbygge och skicka till mig priv istället för att high jacka Mickes tråd för att basha dum-Rookie.

Är det så jävla svårt att hålla sig till sak?

Fast om du påstår att Elffors hör till dem som inte kan något så är du så fel ute som du kan vara. Förmodligen är han en av de mest erfarna motorbyggarna på forumet, så om han säger att montera turbo inte är så fullt så straight forward som du verkar tro så skulle jag verkligen lyssna på det rådet. Läs hans trådar om turbobygge av CBR 900 eller HD-sidan t.ex. I all välmening.
 
Fast om du påstår att Elffors hör till dem som inte kan något så är du så fel ute som du kan vara. Förmodligen är han en av de mest erfarna motorbyggarna på forumet, så om han säger att montera turbo inte är så fullt så straight forward som du verkar tro så skulle jag verkligen lyssna på det rådet. Läs hans trådar om turbobygge av CBR 900 eller HD-sidan t.ex. I all välmening.

Men ahhh, the sadness never ends.
JAG har aldrig sagt att någon är okunnig. Jag kunde inte bry mig mindre om Elffors kunskaper. Hans take på detta var att säga att jag har fel trots att jag redan hänvisade till två andra medlemmar.

Jag har heller aldrig påstått att turbo är enkelt, jag sa att jag hellre skulle gå den vägen än ett motorbyte.


Innan fler av er kommer till undsättning för Elfgors, Timmy eller Ola-Conny, läs om tråden från början.
 
ZX10an kräver att du skär i ramen och svetsar ihop främre delen. Sen ligger inte bakdrevet i lod heller och kräver ombyggnad.

Det ligger en ZX9motor med Acra, FCR41 och ramair i min. Den är höjd bak så den är lite bråkig att köra med de extra kilona fram. 135HK lämnar den ungefär men det borde gå att krama ur mer.

Jag har en komplett motor liggandes i delar med portad topp, 950cc-kit och div som jag ska sätta i nån vacker dag. 150HK borde det gå att nå, på bakhjulet.

Det blir roligare om man gör den mer körbar först. Ny motor ändrar tyngdpunkten för hojen. Ingen ZX10 eller GSXR1000 går rakt i, det har jag redan testat.

Här står Big Brutus och vilar tills jag orkar dra ut den till sommaren. Är ju ett tungt bly-as till hoj.

- Nä rakt i går inte ZX10:an, men det går utan att skära sönder ramen...så mycket har jag kollat upp : )

https://www.youtube.com/watch?v=TkgTaMe36hw
 
Men ahhh, the sadness never ends.
JAG har aldrig sagt att någon är okunnig. Jag kunde inte bry mig mindre om Elffors kunskaper. Hans take på detta var att säga att jag har fel trots att jag redan hänvisade till två andra medlemmar.

Jag har heller aldrig påstått att turbo är enkelt, jag sa att jag hellre skulle gå den vägen än ett motorbyte.


Innan fler av er kommer till undsättning för Elfgors, Timmy eller Ola-Conny, läs om tråden från början.

Det är lite ord-märkeri-tendenser på forumet allmänt nuförtiden,kanske inte just i detta sammanhang. Å andra sidan är det väl inte helt lätt att veta vad/hur folk menar alla gånger.

Men det var underhållande att läsa denna tråden:fyllisar
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top