Alternativ för supermotard.

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Ort
Gotland, Hemse
Hoj
Honda Varadero XL125V
Tjo, har försökt leta upp alla de olika alternativen för en motard åt lite mer brukshållet i stil med KTMs lc4or.

De alternativ jag har klart för mig just nu är följande

KTM 625
KTM 640
KTM 660
Honda XR650
Husqvarna 610
Husqvarna 630
Suzuki DRZ400SM

Alltså det jag söker är en lättviktare med helt ok kraft referensen blir då ju KTMs supermotarder.

Är nyfiken på t.ex. Husaberg 650, KTM 525 i sm skick, dock så är jag lite orolig för service m.m.

Tack!

MVH
//Morgan
 
Last edited:
Enligt min erfarenhet så rekommenderar jag inte bruksåkning
på Husaberg 650. Trött i röva och allmänt jobbig i motorgången
för körning i trafiktempo.

Min Husa används endast som leksak
 
Jag skulle säga KTM 690 smc, Har själv en 625 som jag är väldigt nöjd med dock.
 
Som sagt; KTM 690 smc.
Bra med pulver när du vill busa (för de kommer du att göra) och 500 mila serviceintervaller.
Funkar riktigt bra som brukshoj.
 
Som sagt; KTM 690 smc.
Bra med pulver när du vill busa (för de kommer du att göra) och 500 mila serviceintervaller.
Funkar riktigt bra som brukshoj.


Dock så jag har en budget på ca 40k så tror inte att jag kommer att hitta någon 690 för de pengarna.

Men när jag säger bruksåka så menar jag typ bara till jobbet då o då samt kanske till affären, annars kommer det mest att bli nöjesåka.
 
En KTM 690 SM brukar man kunna hitta relativt billigt. Dock får du vänja dig vid att folk förväxlar dig för en hackspett när du är ute i skogen och kör :p

Vill du inte serva så mycket och har en budget på ~40k är ju 625/660 ett bra val. 640 tycker jag personligen är för tung, trött och svampig i gasen för att bli lika rolig som de andra två. Har själv haft en 660 och de är mkt roliga :)
 
En KTM 690 SM brukar man kunna hitta relativt billigt. Dock får du vänja dig vid att folk förväxlar dig för en hackspett när du är ute i skogen och kör :p

Vill du inte serva så mycket och har en budget på ~40k är ju 625/660 ett bra val. 640 tycker jag personligen är för tung, trött och svampig i gasen för att bli lika rolig som de andra två. Har själv haft en 660 och de är mkt roliga :)

Hackspett:confused:

625 och 660 verkar vara de andra alternativen om jag inte vill serva.

Men, om jag skulle kunna tänka mig att serva, vilket är de hojar som är lättare att göra de lite större grejorna på, ventiljustering, kolvbyte m.m. Det är i princip det det enda som jag räds lite för när det gäller service på de värre motarderna. Eller oroar jag mig i onödan?

Edit:

Ah
690SM500.jpg
 
Last edited:
Men, om jag skulle kunna tänka mig att serva, vilket är de hojar som är lättare att göra de lite större grejorna på, ventiljustering, kolvbyte m.m. Det är i princip det det enda som jag räds lite för när det gäller service på de värre motarderna. Eller oroar jag mig i onödan?

Ventiljustering på Husa e väldigt enkelt så de behöver du inte oro dej för... Däremot så brukar de inte bara bli ett kolvbyte utan huvudsakligen e de vevstakslager (vevstakskitt), ramlager å balansaxel som slits mest... Sen kan de va läge å slänga i en ny kamkedja å byta vipprullar lite då å då (för egen del me ca 80h mellanrum)...
 
Ventiljustering på Husa e väldigt enkelt så de behöver du inte oro dej för... Däremot så brukar de inte bara bli ett kolvbyte utan huvudsakligen e de vevstakslager (vevstakskitt), ramlager å balansaxel som slits mest... Sen kan de va läge å slänga i en ny kamkedja å byta vipprullar lite då å då (för egen del me ca 80h mellanrum)...

Det låter som ganska mycket att göra, samt dyrt. Kräver husa mer service än t.ex. en CRF450 sm eller en ktm 525/530?
 
Det låter som ganska mycket att göra, samt dyrt. Kräver husa mer service än t.ex. en CRF450 sm eller en ktm 525/530?

Kör man inte en jävla massa så klarar man ju å köra en säsong iaf... Min renovering i våras gick på ca 11k ink jobb så billigt e de ju inte... Men me tanke på hur jävla skoj de e me en Husa så e de inget ja grämer mej över iaf... Försäkringen e ju såpass billig oxå... Vanlig service e inga problem alls å lösa själv om man inte har tummen mitt i näven å nån längre tid tar de inte heller... Husa e sjukt lättskruvad tycker ja allt :yoparty
 
Okej :/

Hur är det med DRZ400SM då? Eller anses de vara klena jämfört med 625,660,690?

Annars verkar det ju vara som KTMs hojar är de enda alternativen för runt 40k.

Tycker ju att de andra japanarna borde komma ut med några hojar för att konkurrera lite.
 
Last edited:
Kolla upp BMW X-moto, inte lika starka men lätta och roliga. För 40 k bör du kunna få en färdigprutad.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top