Ska man byta till Motard

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Är osäker på om jag postat i rätt forumsdel men jag chansar, annars får någon moderator flytta den :)

Idag har jag en Sv1000s men har blivit sjukt sugen på att köpa mig en motard istället. Mestadels glider man runt hemma i kommunen eller så kanske man åker iväg nånstans för att hitta lite fina vägar. Och visst kan man ha lika kul på en motard som en sportcykel förutom hastigheten då , men just det som är problemet, såfort det bjuds upp tills dans så är det full pelle och det kommer sluta med kaos nångång. Därmed tanken då på motard, vad jag förstått så är dom hyffsat billiga i drift samt att äga. Det bjuds till lite mer lek istället i då lägre farter. Den enda motard jag provkört är en lätt trimmad Duke 640 och den kändes riktigt skön att sitta på med bra drag. Så antingen blir det en 640 eller kanske en 660 om man hittar en fin.

Har väl egentligen 2 val att antingen försöker man hitta någon som är sugen på ett byte mot min eller så försöker man då först sälja den ( Stå ut med provkörningar hit och dit ( inte så kul kanske ). Hur tycker ni man skall gå till väga?

Tips emottages med glädje :)
 
Motard är inte speciellt förnuftigt men roligt.

Bestämd dig på vilken nivå du vill lägga dig på.

Lätt stark och smidig typ Husaberg, KTM exc, Aprilia osv

Tyngre och lite mer praktisk Typ KTM 660, 625, 640, 690

Ännu tyngre, mer komfort Typ KTM DUKE, Yamaha osv

Underhållsfritt eller servicekrävande?


För övrigt är det den optimala hojen om man gillar att köra hoj:tummenupp
Sälj hojen först, sedan är det roligare att handla ....
 
Jag har en KTM 640 Prestige -03 till salu, länk till annons med mer info finns i signaturen.

Jag är helnöjd med den och blir det en motard i framtiden igen kommer siktet vara inställt på 640. Den är en grym kompromiss mellan pulver i motorn, okej serviceintervaller, vettig tankvolym (tar mig ca 18-23 mil per tank) och komfort.

625 är rappare, enda skillnaden är dock förgasare som kan uppgraderas, men annan komfort och mindre tank.

660 ännu rappare och mindre vikt men saknar elstart och komfort.
 
Jo har kikat mycket på 640:n just. Verkar räcka gott å väl egentligen samt att man kan skjutsa grabben, för 660:n har väl inge fotpinnar eller det kanske man kan köpa till. Sen på en 640 kan man ju alltid byta lite grejer så den blir piggare :)

Prestige är det något speciellt med den modellen?
 
Var i Järfälla bor du?

Jag har gått från sporthoj till motard och jag saknar det verkligen inte.
På en motard kan du leka precis överallt utan att det ska vara förenat med livsfara som det lätt blir i högre hastigheter på en sporthoj.

Jag skulle ha satsat på en KTM 625, 640 eller helst 690 om du har pengarna.

Köp ingen racemotard ( Husaberg, Aprilia SXV, KTM 450, 525 ) som första motard. Då kommer du ledsna fort.
 
Jo har kikat mycket på 640:n just. Verkar räcka gott å väl egentligen samt att man kan skjutsa grabben, för 660:n har väl inge fotpinnar eller det kanske man kan köpa till. Sen på en 640 kan man ju alltid byta lite grejer så den blir piggare :)

Prestige är det något speciellt med den modellen?

Prestige har lackade kåpor och är lite mer "pimpad". Inte värd att lägga de extra kronorna. Kostar bara mer när du vurpar.

Tycker du skall satsa på en KTM 625, så får du det bästa från 640 (elstart) och 660 (den bättre förgasaren).
Fom. -05 så får du även skjutsa på 660.
 
Var i Järfälla bor du?

Jag har gått från sporthoj till motard och jag saknar det verkligen inte.
På en motard kan du leka precis överallt utan att det ska vara förenat med livsfara som det lätt blir i högre hastigheter på en sporthoj.

Jag skulle ha satsat på en KTM 625, 640 eller helst 690 om du har pengarna.

Köp ingen racemotard ( Husaberg, Aprilia SXV, KTM 450, 525 ) som första motard. Då kommer du ledsna fort.

Jag bor i Viksjö, nära fotbollsplanerna. Hoppas kunna få en bra slant för min men jag vill inte lägga ut någe mer än det som max, så en 690 kan bli svår kanske. Men 625 & 640 tom 660 kanske man kan hitta en fin för en bra slant :) Hur är det med försäkring då, är dom så billiga som alla säger. Jag kollade på en KTM 640 -03 tror jag det va på bilsportmc och den skulle kosta över 5000:- på offroad varianten. Tyckte jag lät dyrt
 
Jag bor i Viksjö, nära fotbollsplanerna. Hoppas kunna få en bra slant för min men jag vill inte lägga ut någe mer än det som max, så en 690 kan bli svår kanske. Men 625 & 640 tom 660 kanske man kan hitta en fin för en bra slant :) Hur är det med försäkring då, är dom så billiga som alla säger. Jag kollade på en KTM 640 -03 tror jag det va på bilsportmc och den skulle kosta över 5000:- på offroad varianten. Tyckte jag lät dyrt

Kolla med Folksam. Fick pris på tre tusen nånting på åretrunt försäkringen. (660 -04)
 
Jag bor i Viksjö, nära fotbollsplanerna. Hoppas kunna få en bra slant för min men jag vill inte lägga ut någe mer än det som max, så en 690 kan bli svår kanske. Men 625 & 640 tom 660 kanske man kan hitta en fin för en bra slant :) Hur är det med försäkring då, är dom så billiga som alla säger. Jag kollade på en KTM 640 -03 tror jag det va på bilsportmc och den skulle kosta över 5000:- på offroad varianten. Tyckte jag lät dyrt

För mig kostar det ungefär lika mycket att ha motard som att ha min VTR1000F -07. VTRen blir nog kvar ett tag, för hälften av det roliga med motard är ju att den ska vara billig.
 
Blir kanske lite vinklade svar när frågan är ställd i motardforumet. Jag har provat KTM 660+950+SuperDukeR och endast den sista var rolig att köra men ändå inget jag skulle ersätta min sporthoj med.
För mig är motard en kompromiss. Jag kör hellre sporthoj + cross. Det går att åka Sporthoj rätt billigt också om man inte måste ha superputs och helförsäkring.

Mina $0,02 för att balansera tråden lite ;)
 
Last edited:
för hälften av det roliga med motard är ju att den ska vara billig.

Fel, motard är ju svindyrt men det roliga ligger i den brutaaala förnedringen av pimpade R1 folket :D
Men tycker du att det räcker att hålla dig under 200 så shoppa motard, det enda rätta :yoparty
 
Jag bor i Viksjö, nära fotbollsplanerna. Hoppas kunna få en bra slant för min men jag vill inte lägga ut någe mer än det som max, så en 690 kan bli svår kanske. Men 625 & 640 tom 660 kanske man kan hitta en fin för en bra slant :) Hur är det med försäkring då, är dom så billiga som alla säger. Jag kollade på en KTM 640 -03 tror jag det va på bilsportmc och den skulle kosta över 5000:- på offroad varianten. Tyckte jag lät dyrt

Då är vi nästan grannar. Jag bor själv uppe i Hummelmora.
Jag, tjejen och ett par polare har samma premie på våra motarder, 5252:-/ halvförsäkrat. Det är helt ok för mig. Jag har två polare som åker 660. Det är lika kul varje gång att trycka på startknappen när de står och kickar frenetiskt. :)
 
Betalar ca 1400:- för min KTM 450 exc. halvförsäkring.

Det behöver inte vara roligare i 250 än 100km/h ....:yoparty
 
Ta en 660 helt klart. Där har du känsla i hojen. Man ska ha skoj varje gång man kör =)
 
Jag är riktigt nöjd över mitt byte från Kawasaki ninja till min Ktm 640. Det är inget man kör nått längre med men faan vad skoj den är när det svänger.
 
Jag är riktigt nöjd över mitt byte från Kawasaki ninja till min Ktm 640. Det är inget man kör nått längre med men faan vad skoj den är när det svänger.

Precis, jag har inga touringsträckor inbokade heller, blir mest att man blåser runt hemma i krokarna. Kanske lägger ut min i helgen iallafall.
 
Min nästa jag skaffar blir en motard.
Hade en ZXR innan som var fightad. Kul hoj helt klart.
Dock så kör jag inte längre sträckor än nöjeskörningar så eller till och från jobbet.

Jag kommer köpa mig en 640. Dels för att jag är lat och inte vill kicka med mina 65kg,
Sen så har man ju quinna att blidka så passagerarpinnar är ett måste.

Lycka till med säljandet av din hoj och nästa hojköp!
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top