Alpinestars eller Berik?

Provade själv ett beriksställ idag och nog fanken är de stora i arslet. Jag är dock 171 och väger 92 kg muskler så jag behövde ett strl 58, Lite långa i benen men perforeringen under armarna är bra jäkla skönare att ha än att ha skinnjacka + skinnbrallor då jackorna är helt i skinn och gör jäkla ont i armhålorna. Men jag kan ju inte påstå att Berikstället satt åtslimmat som en kondom. Men det beror nog på att jag bara rymdes i en 58 :-(
Men jäkla snyggt var det

ÄNTLIGEN lite användabar info! :)

Vad fick du ge för det då?
Perforering är ju bara skönt jag kommer inte åka med varken min nya hoj eller skinnstället förän det börjar bli ca 15 grader ute och det kan nog ta till i mitten av maj :S

Sitter det bra och är det nått tjaffs med rengöring och så?

Det är så luftigt ( man ser igenom bröstpartiet) att jag inte använt det än...:brinnerup Tror jag gav 6500 för det, men nu är det ju inte rea längre...

Jag har haft både delbart- & helt skinnställ, perforerat och operforerat.
Mitt råd är helperforerat helställ alla dagar i veckan, gärna i känguru.
Guld värt under sommarens varma dagar, kyliga vår- & höst dagar kör jag med överdragströja eller vindtätt jacka.
Skinnställ ska sitta som en kondom vid köpet, sätter sig efter din body på sikt:tummenupp

jag vet att vitt är jävligt snyggt men köp hellre ett ställ där det är mindre vitt och mer svart av just den enkla anledningen att du kommer se ut som en pizza till slut med alla flugor och skit. du kommer få göra rent ofta och det vet vi ju alla att det kommer hända :näsblod

jag har ett sånt här och med det lilla som är vitt så blir det äckligt och man får göra rent.
berik-5871-zgw.jpg

Exakt det stället provade jag häromdagen. Tänkte precis så som du tänker :tummenupp , hellre svart vid assul:et så att den inte blir smutsig och lortig där. :banana

Vitt blir smutsigt med detsamma. Den här modellen satt bra och dessutom var den snygg. Tyckte den var lite dyr bara, 9 995:- på Mickes Motor i Växjö, överpris?

Last edited:
Exakt det stället provade jag häromdagen. Tänkte precis så som du tänker :tummenupp , hellre svart vid assul:et så att den inte blir smutsig och lortig där. :banana

Vitt blir smutsigt med detsamma. Den här modellen satt bra och dessutom var den snygg. Tyckte den var lite dyr bara, 9 995:- på Mickes Motor i Växjö, överpris?

Exakt det stället har jag, och det kostade under 9 hos Yamahacenter i Haninge förra året. Eftersom jag är oklotad har jag inga kommentarer om dess kvalitet vad gäller skydd.

Komfort får ungefär vad jag förväntar mig från ett plagg som är sytt för sittande position. Du går som C3PO från Star Wars, vilket är normalt när stället sitter rätt. Dock är perforeringen gudomlig när det är varmt.

Jag vill att du går in på din mc affär, klämmer berik över skydden vid axlar och ben och jämför med alpinestars. Berikskydden viker sig och det gör dom INTE på alpinestars, så är det en fråga om säkerhet du är ute efter, var god välj alpinestars.
dessutom, kolla sömmarna på det ställ du väljer mellan, hur tror du sömmarna reagerar olika vid klotning om dom är sydda rakt över eller nedåt?

berik gör svinsnygga ställ, men knappast ett ställ jag skulle köpa om jag tänkte på säkerheten före. jag vet INGEN som rekommenderar dessa ställ i butik.

Här gör vi det enkelt för oss....Hårda skydd skyddar tydligen bättre än mjuka skydd?!?!?!?!?:huvet

Kan bara jämföra Berik Laguna seca mot a-star RC1, samt mx1. Berik stället är för mig inte värt 1/4 av a-star.

Här i Göteborg hos Hondacenter kostade det 7995.- förra året, utan rabatt.

Här gör vi det enkelt för oss....Hårda skydd skyddar tydligen bättre än mjuka skydd?!?!?!?!?:huvet

hm, undrar vad som händer om du t.ex slår smalbenet i fotpinnen om oturen är framme, vad skyddar bäst då? hårt eller mjukt?

Det intressanta är hur skyddet fördelar ut anslagskraften för att mildra smällen. Annars borde ytterhöljet på hjälmen vara av metall...

Köpte de stället förra sommaren för 6000: - på Touringbutiken, visserligen var det utförsäljning, men ändå, 10k låter som överpris:)

Åk till AVA och testa. Akta så att du inte blir tutlurad bara.

Fungerar det även på de som velar över skinnställ? Tur ingen tutlurade mig när jag velade över samma ämne.

A-stars all-the-way om man tittar på raceställen, allt känns bättre på dem, ur en ren lekmans synpunkt. :)

/J

Åk till AVA och testa. Akta så att du inte blir tutlurad bara.

Läs om läs rätt, han har ju redan varit och provat bägge...eller har dom sytt dom annorlunda om dom finns hos AVA i jämförelse med LELLES? :banana

Blir man inte alltid tutlurad hos AVA?

Jag håller på Berik för syns skull eftersom jag inte har en aning om hur de sitter eller är när det gäller skydd. :tummenupp

Har själv ett Berik Titanium Vitt, kört med det i några veckor och jag gillar det som fan både utseendemässigt och hur det sitter. Köööp Berik!

Kul att du ändå tycker det när din moppeburnout på din Profil har en Svart hoodie :D HA! :D

:rofl :rofl :rofl

Kanske dags att ta bort den bilden också D1ce? När du fick för dig att jag skulle ha kvar onött gummi på mina däck försvann dina garagebilder illa kvickt ju, haha! Mina fegisränder som fanns när jag köpte hojen försvann efter första 2-milarundan undrar hur det är med dina egentligen:hihi

Och du, jag har till och med skrapade knän även om det mest har varit för skrapandets skull med extremt häng. Är lite roligt att åka med puckarna i asfalten men skrapa knä på gata är inte nödvändigt för nån skulle jag tro.

Nä fyfan vad kul. Jag bara meckar och burnar i luvtröja. :hihi

Vi måste träffas och köra ihop nån gång D1ce. Snälla? :banana

Last edited:
:rofl :rofl :rofl

Kanske dags att ta bort den bilden också D1ce? När du fick för dig att jag skulle ha kvar onött gummi på mina däck försvann dina garagebilder illa kvickt ju, haha! Mina fegisränder som fanns när jag köpte hojen försvann efter första 2-milarundan undrar hur det är med dina egentligen:hihi

Och du, jag har till och med skrapade knän även om det mest har varit för skrapandets skull med extremt häng. Är lite roligt att åka med puckarna i asfalten men skrapa knä på gata är inte nödvändigt för nån skulle jag tro.

Nä fyfan vad kul. Jag bara meckar och burnar i luvtröja. :hihi

Vi måste träffas och köra ihop nån gång D1ce. Snälla? :banana

Vad tycker du att Nash ska ha för skinnställ då?
Sandlådelekning tar vi nån annanstans!

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing