Allväderställ till nybörjare

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
CBR900RR
Hej!

Ska ta mitt mc-kort nu och börjar leta efter kläder som jag kan köra i. Eftersom jag har tänkt att köra året om (så mkt som det går) så tänker jag mig att ett allvädersställ kanske är det bästa att börja med då jag inte kommer ha kortet förrän i september någon gång.

Min fråga är om ni har något bra tips på någon bra jacka + byxa till en som inte har all världens pengar, men som ändå vill ha något som håller vid vurpor. Ett krav är att jag kan anpassa jackan/byxan så att den funkar både som sommar och "vinterjacka". Det får gärna se lite sportigt ut så att jag slipper "gubblooken".

Har ett par GI Pants från Lindstrands .... sjukt bra braxxor , matcha med valfri jacka från samma koncern och du har ett bra tygställ (mina är iofs cammo , tror inte dom finns längre , kört med dom å en skinnjacka)

Fast gubblooken kommer du inte ifrån :hihi

Goretex ställ det som funkar bäst i alla väder , köpte ett rukka vauhti i våras & det är det bäst ställ jag har haft .
Aldrig blivit blöt i regn , aldrig frusit , blir varm så klart när det är varmt men det blir aldrig lika varmt som i ett allväderställ som är vind & vattentät det är som att åka runt i en fodrad plast påse ;o(.

Tyvärr får man vad man betalar för. Personligen avskyr jag lösa liners. Goretex laminat är definitivt rätt väg att gå men då blir det hyfsat dyrt. Om pengar inte är en faktor skulle jag rekommendera Rukka Armas/Argonaut eller BMW Streetguard 3. Ett definitivt alternativ är begagnat, går att göra riktiga kap på ebay.

Goretex är det som gäller, jag körde med mitt ställ under december, visst är det lite kallt men man får ju ta på sig lite extra

håller inte riktigt med att "goretex e det som gäller" ...visserligen skitbra , men oftast skitdyrt ... GI pantsen e inga jättebilliga braller iofs , men har inte "GoreTex" , men urtgbart foder , vattentäta (tested and confirmed i hällande ösregn) , SVALA(utan foder) , samt känns riktigt gedigna och säkra även vid vurpa på asfalt....(jag köpte mina på REA utgående modell å fick dom för 1600:- ... tror dom ligger runt 3,5k nu å finns bara i svart)

Iofs efter jag bytte till skinn sportbraller så får man en helt ny känsla för hojjen samt dom känns ungefär 10000 ggr säkrare....nackdelen e att dom e varma satan (i jämförelse med Gipantsen) å nu e dom nya å känns väldigt "stela" och "bängliga" när man rör sig ... hoppas jag vänjer mig :rolleyes:

Förstår att det som verkar gälla är goretex. Ganska saftigt pris på dessa bara.. Det finns inga andra jackor med bra kvalitet där jag kan komma lite billigare undan? Ska deffenitivt hålla ett öga öppet på begagnatmarknaden.

Förstår att det som verkar gälla är goretex. Ganska saftigt pris på dessa bara.. Det finns inga andra jackor med bra kvalitet där jag kan komma lite billigare undan? Ska deffenitivt hålla ett öga öppet på begagnatmarknaden.

beg är guld när det är tygkläder , slits inte på samma sätt som skinn (som blir lite format av ursprungskroppen) ... samt jag kan varmt rekomendera Jofamas grejjer , dyrare än vanliga billiga "allväders" men nästan i klass som dyrare GoreTex grejjer (dom kallar sina tyger å membran för massa annat,men har samma funktion)

Förstår att det som verkar gälla är goretex. Ganska saftigt pris på dessa bara.. Det finns inga andra jackor med bra kvalitet där jag kan komma lite billigare undan? Ska definitivt hålla ett öga öppet på begagnatmarknaden.

Hur är biltemas mc-ställ i kraftigt tyg med inbyggda skydd? Är det godkänt så att man kan använda det på en uppkörning eller? :)

Jag köpte en ställ på mcteam1 i Borås idag. Ett Finskt märke som heter Sweep

Fick det för 3700

Löstagbart regnmembran och värme foder, går att sätta ihop byxorna mef jackan med blixtlås. verkar bra men ska provköra det imorgon.

Annars har Yoko ett ställ för runt 3600

beg är guld när det är tygkläder , slits inte på samma sätt som skinn (som blir lite format av ursprungskroppen) ... samt jag kan varmt rekomendera Jofamas grejjer , dyrare än vanliga billiga "allväders" men nästan i klass som dyrare GoreTex grejjer (dom kallar sina tyger å membran för massa annat,men har samma funktion)

Beg är riskabelt för tygkläder, har förra ägaren t.ex. Torktumlat så har fibrerna i tyget försvagats rejält.

Skinn däremot är bra så länge det är helt, svaga punkten där är dragkedjan, men den är ganska enkel att få bytt. Och har det format sig så kan man blöta det

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti