Allt om platt-TV & hembio!

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
På gång att köpa en ny Tv till våren. Har kollat på Panasonic 65" plasma, har fått bra betyg i tester. Men tyvärr kostar den 20.000:- Någon som kan rekommendera en lite billigare men ändå bra 65" ?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det viktigt att följa rekommendationer gällande hur mycket luft man skall lämna runt tv vid väggmontage?

Noterar att fäste ger 1,5cm, TV anger 2cm minimum.

WDYT?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Är det viktigt att följa rekommendationer gällande hur mycket luft man skall lämna runt tv vid väggmontage?

Noterar att fäste ger 1,5cm, TV anger 2cm minimum.

WDYT?
Jag hade nog försökt inte lägga mig under min-värdet Det lär ha med kylning att köra och en stor LED-tv kan slicka i sig rätt många watt dvs det lär bli varmt på sina ställen. Om du mot förmodan har drag bakom tvn så lär det kompensera
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är det viktigt att följa rekommendationer gällande hur mycket luft man skall lämna runt tv vid väggmontage?

Noterar att fäste ger 1,5cm, TV anger 2cm minimum.

WDYT?
Dessa 5mm extra luftspalt är skillnaden mellan liv och död. TVn kommer explodera i ett inferno av eld och lågor.

Fast jag är ändå säker på att det inte gör någon skillnad. De flesta TV klarar +10 till +40 grader i inomhustemp. Skulle du nå 40+, antagligen finns marginal till 50+, grader i kåken och har en extrem otur så kanske TVn slutar fungera. Annars är du safe.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Relevant fråga Markus...lite följdfrågor:

För riskbedömning:
- Förutom väggen TV`n skall hängas på, är det andra objekt i TV´ns absoluta närhet..t.ex Ljudlimpa, bokhyllor lr överhängande hylla etc? Kabelgömma? Som kan påverka TV´n förmåga att få ventilation?


Lösning om det behövs:
Om du behöver lägga till 5mm mellan TV och vägg så kan du säkert kirra 5mm distanser mellan fästet och TV´n..t.ex ett par "för stora" muttrar, lr ett gäng brickor och därmed få upp gapet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det viktigt att följa rekommendationer gällande hur mycket luft man skall lämna runt tv vid väggmontage?

Noterar att fäste ger 1,5cm, TV anger 2cm minimum.

WDYT?
Hemma hos mig med spån/gips-väggar har jag satt en distans.
Hemma hos mina barn som har betongväggar satte vi dikt mot väggen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det många som har Plasma nu i framtiden? och full HD har väl allt? minst 8k ska det väl vara?

Tja, hade plasma(1080i)tills för något år sen när den plötsligt dog men då var det för sent att köpa ny för de hade slutat tillverka den annars hade jag haft en ny. . . . inte mitt fel alltså att jag inte har längre. . . .

Fick köpa OLED istället men, kan ärligt säga att denna inte ger bättre filmupplevelse än min gamla plasma så med det årens utveckling skulle jag gissa att Plasman vart överlägsen idag med om de inte skrotat tekniken.

Hörde något om effektförbrukning som motiv men inte fan drar min nya mindre ström så. . . . lägre Max men inte momentant. . . . så min gissning är bättre avans på lättproducerade led.

Annars håller jag med uttalandet, alla(åtminstone de som gillar film)borde få ha en plasma utvecklad till idag!

Men folk är dumma enligt mig, ligger och kollar film på en platta eller mobil. . . . Tja, ibland går utvecklingen åt fel håll. ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tja, hade plasma(1080i)tills för något år sen när den plötsligt dog men då var det för sent att köpa ny för de hade slutat tillverka den annars hade jag haft en ny. . . . inte mitt fel alltså att jag inte har längre. . . .

Plasma TV var oifrånkomligen frånkörda 2014, och därför las tillverkningen ner, det fanns ingen vidare utvecklingspotential....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Plasma TV var oifrånkomligen frånkörda 2014, och därför las tillverkningen ner, det fanns ingen vidare utvecklingspotential....

Märkligt då att bildkvaliten, den upplevda när man tittar på film, var överlägsen på min gamla 2007a jämfört med alla led fram till jag slutade intressera mig för att byta någon gång runt 2014. . . .

Och inte ens en OLED från 2020 gav en uppdaterad filmupplevelse annat än storleken då jag handlade större.

Rena färger, mjuka övergångar och flytande bild på bägge så ur ett rent filmperspektiv var tydligen Plasman klar redan 2007. ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Märkligt då att bildkvaliten, den upplevda när man tittar på film, var överlägsen på min gamla 2007a jämfört med alla led fram till jag slutade intressera mig för att byta någon gång runt 2014. . . .

Och inte ens en OLED från 2020 gav en uppdaterad filmupplevelse annat än storleken då jag handlade större.

Rena färger, mjuka övergångar och flytande bild på bägge så ur ett rent filmperspektiv var tydligen Plasman klar redan 2007. ?

Om det verkligen hade varit så, tror du att Panasonic skulle ha lagt ner tillverkningen och skrotat hela fabriken? (på slutet var det ju bara dom som tillverkade paneler i någon mängd)

Hade bildkvaliteten (den "upplevda"?) varit bättre hade folk köpt dom och tillverkningen skulle ha fortsatt
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om det verkligen hade varit så, tror du att Panasonic skulle ha lagt ner tillverkningen och skrotat hela fabriken? (på slutet var det ju bara dom som tillverkade paneler i någon mängd)

Hade bildkvaliteten (den "upplevda"?) varit bättre hade folk köpt dom och tillverkningen skulle ha fortsatt

Kan ju bara förmedla vad jag upplever, inte vad jag ska uppleva enligt ingenjörerna och teknikerna eller "kännarna". . .

Tittade på större emellanåt fram till mitt 2010 någon gång men fann inget som var bättre, att led kommit ikapp och började leverera likvärdig bildkvalite gav mig ingen anledning att byta ju. . .

Och att OLED kan ge högre upplösning och mer färger förändrar ju inte att Plasman jag hade gav fullt tillräcklig kvalité för att filmupplevelsen skulle bli total.

Så jag hade handlat ny om de fanns kvar, betalt oled-pengar med men sannolikt så är jag(och skärmköparna)en försvinnande minoritet så lönsamheten dog väl.

Varför betala 60000 för en 65" när du kan handla led för en femma. . . .
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Var det inte en massa surr om att LED inte kan/kunde leverera svärta utan endast mörkgrått?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Men folk är dumma enligt mig, ligger och kollar film på en platta eller mobil. . . . Tja, ibland går utvecklingen åt fel håll. ?
Men lite så tänker jag när folk lyssnar på musik i sina google home enheter men sånt knasbeteende har nog alltid funnits. På 80-talet då stereo i glasrack var populärt vet jag folk som placerade högtalarna ända intill racket trots stora rum. Att det blev i det närmaste monoljud istället för stereo var inget de reflekterade över.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Plasma TV var oifrånkomligen frånkörda 2014, och därför las tillverkningen ner, det fanns ingen vidare utvecklingspotential....
Var EU's krav på strömförbrukning som dödade plasman, inget annat.
Köpte en Panna plasma innan de lades ned och den slår fortfrande alla nya OLED i filmisk upplevelse.
Magiskt filmflyyyyt. Är känslig för hack i filmerna
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var EU's krav på strömförbrukning som dödade plasman, inget annat.
Köpte en Panna plasma innan de lades ned och den slår fortfrande alla nya OLED i filmisk upplevelse.
Magiskt filmflyyyyt. Är känslig för hack i filmerna

Jag förstår, det är därför det inte finns en plasma på någon kontinent i hela världen, för att EU bestämde....

Var det Sveriges kasett-skatt som tog död på BetaMax och VHS också?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top