Allt om platt-TV & hembio!

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Köpte en 32tum LED från Samsung idag, modellen heter 5-serien-nånting. Har dock svårt att få ut ljud från tvn på ett bra sätt. Har en philips soundbar av lite enklare variant. För ljud IN från tvn till soundbaren, så har min soundbar 2st coaxiala ingångar (ingen röd OCH vit, utan bara en liksom. Detta hade jag faktiskt inte sett innan) och 1st Aux. Däremot har min tv som enda audio OUT en optisk kontakt. Just nu har jag ljudet från tvns hörlur-uttag in till soundbarens Aux in, låter skit! Vad göra?


http://www.ebay.com/itm/S-PDIF-Opti...265?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb00535f1
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Såg den här på Siba idag: http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=7399087
Är den något att ha?
Bättre eller sämre än den Pelle länkade?



Någon?

Den där är säkert utmärkt.

Jag har själv en 46 tums Samsung LCD ur 600 serien. Den har väl 2 år på nacken men om du frågar mig så ger den bättre bild än många andra LCD som jag har sett där ute.
Eftersom den är två år nyare än min och LED så lär du inte bli besviken om du inte är betydligt mer kräsen än mig. Och jag är nog relativt kräsen även om jag inte har lust att köpa den allra dyraste TV:n bara för att.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skall du ha en tv som börjar på s så köp en sony.

Hitintills aldrig blivit annat en förvånad över bilskvaliten på samsung och inte possitivt förvånad.

Men visst, någon måste det väl finnas någonstans, och då blir jag förvånad på riktigt.

Samsungs TV:apparater får för det mesta riktigt bra resultat i dom tester jag läser. Till och med bättre än många Sony. Dom betraktas av många förståsigpåare som att dom tillhör dom marknadsledande på LCD och LED.

Personligen så tycker jag att Samsung ofta verkar ge bättre bild för samma pris än motsvarande Sony. Dock är det ju så att när man jämför bilden på TV apparater i affären så är det under långt ifrån optimala förhållanden.
Jämför man på apparater som står hemma hos folk (som orkar ställa in något annat än standardinställningarna) så är det inte någon större skllnad mellan olika märken.

Vad baserar du dina tester på. Jämförelse inne på MediaMarkt med full lysrörsbelysning i taket, kontrast och ljusstyrka på full makaron och brusreduceringen inställd på max så näsorna på skådespelarna hänger kvar på kinden om dom vrider huvudet för fort eller?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Panasonic plasma
samsung lcd/led och kanske plasma...
Alla gånger i veckan för mig.

Så tycker även de tester som jag tyckt känns seriösa.


Sony och lg funkar väl...
Resten är snudd på ointressant.
LG har ju lovordats här och där men känns ofta som det baserats på lite halvtaskiga tester.
Självklart finns det säkert en och annan modell som sticker ut hakan.

However när det gäller både ljud och bild så fungerar våra öron och ögon rätt olika. Det som är bra för den ena behöver inte vara bra för den andra.

Man kan vara känslig för olika typer av distorsioner eller uppskatta mättade färger.
Vara känslig för svärta, kontraster eller dynamiskt omfång.

Sedan håller jag med om att det är rätt trist ibland att gå i affärer fullt med lysrör som antingen är inställda efter fabrik som inte passar mitt öga alls. Alternativt har säljaren slagit på S-kurva och mättat/vivid-color.

I stort sett håller jag alltså med dig Steffo ville bara svamla ut lite.


Samsungs TV:apparater får för det mesta riktigt bra resultat i dom tester jag läser. Till och med bättre än många Sony. Dom betraktas av många förståsigpåare som att dom tillhör dom marknadsledande på LCD och LED.

Personligen så tycker jag att Samsung ofta verkar ge bättre bild för samma pris än motsvarande Sony. Dock är det ju så att när man jämför bilden på TV apparater i affären så är det under långt ifrån optimala förhållanden.
Jämför man på apparater som står hemma hos folk (som orkar ställa in något annat än standardinställningarna) så är det inte någon större skllnad mellan olika märken.

Vad baserar du dina tester på. Jämförelse inne på MediaMarkt med full lysrörsbelysning i taket, kontrast och ljusstyrka på full makaron och brusreduceringen inställd på max så näsorna på skådespelarna hänger kvar på kinden om dom vrider huvudet för fort eller?
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Har precis flyttat och insett att det tilltänkta biorummet är för litet för projjen så nu blir det till att tänka om och köpa TV istället, har dock noll koll på TV-sidan då jag kört med projje de senaste 5-6åren. Samma sak gäller ljudet. Har idag ljud för rum på drygt 25kvm men måste köpa nytt för att passa i ett vanligt litet sovrum :(

Vart i Sthlm bör man vända sig för "experthjälp" vid köp av TV & ljud? Är hembiobutiken bäst? HiFi-klubben? Tänkte faktiskt betala de extra slantarna att köpa i butik istället för på nätet, bara jag får rätt hjälp och slipper bli missnöjd.. Känner inte att jag orkar gå igenom hela minhembio.com för att bilda mig en egen uppfattning heller. Kommer gärna under 20k för TV samt under 20k för ljud, men kvalitet går före pris. Vart bör man vända sig?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Samsungs TV:apparater får för det mesta riktigt bra resultat i dom tester jag läser. Till och med bättre än många Sony. Dom betraktas av många förståsigpåare som att dom tillhör dom marknadsledande på LCD och LED.

Personligen så tycker jag att Samsung ofta verkar ge bättre bild för samma pris än motsvarande Sony. Dock är det ju så att när man jämför bilden på TV apparater i affären så är det under långt ifrån optimala förhållanden.
Jämför man på apparater som står hemma hos folk (som orkar ställa in något annat än standardinställningarna) så är det inte någon större skllnad mellan olika märken.

Vad baserar du dina tester på. Jämförelse inne på MediaMarkt med full lysrörsbelysning i taket, kontrast och ljusstyrka på full makaron och brusreduceringen inställd på max så näsorna på skådespelarna hänger kvar på kinden om dom vrider huvudet för fort eller?

Baseras på anläggningar innefattande både hdmi, composit, component, rgb, dvb-t, dvbt2 och klassiskt analogt.

Har själv provat ställa in efter konstens alla regler, visst kan du få det någorlunda hyfsat i ett mottagningsläge, men aldrig två eller fler. Så nej, baserar det inte på timmavist tittande på apparater som hänger tre meter upp i en butik.

Har också under flera års tid förvånats över deras recensioner, men anar att dom inte är opartiska.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jaha, länka mig några hyffsade TV-apparater nu.
50" till vettigt pris.
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Jaha, länka mig några hyffsade TV-apparater nu.
50" till vettigt pris.


Generellt sett är nog panasonic mest bang for the buck när det gäller plasma.. Pioneer är ju lite dyrare.
Ser mest film/tv eller spelar mkt ps3/xbox?
Den här skulle jag nog ge min röst:
http://www.pricerunner.se/pi/2-2722782/TV/Panasonic-Viera-TX-P50G30Y-produktinformation
När jag köpte min tv för 1½ år sedan frågade jag R1uffe här på forumet som kan 100 x mer än vad jag kan om tvapparater :)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Generellt sett är nog panasonic mest bang for the buck när det gäller plasma.. Pioneer är ju lite dyrare.
Ser mest film/tv eller spelar mkt ps3/xbox?
Den här skulle jag nog ge min röst:
http://www.pricerunner.se/pi/2-2722782/TV/Panasonic-Viera-TX-P50G30Y-produktinformation
När jag köpte min tv för 1½ år sedan frågade jag R1uffe här på forumet som kan 100 x mer än vad jag kan om tvapparater :)

Liiiite halvsvårt att få tag på en pioneer :D
Ser mest på TV o lirar ps3.
En såndär har ja funderat på.

Nån som vet hur det är med nätverk på bland annat dendär, man måste ju köpa till en adapter för o få wifi, men fungerar trådat då ändå?
Vill ju kunna streama över lite skit från telefonen osv så jag vill ha nätverk på tv helvetet.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Ska köpa en ny tv till vardagsrummet.

Krav
Storlek 55-60"
Full HD

Kommer användas till tv & film (blu-ray) ungefär 50/50.

Vad säger expertpanelen?
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-

Kan rekommendera denna. :tummenupp
Sitter och kikar på 42" versionen just nu.
Har dock inte hunnit testa den så mycket än.
Det jag kan säga är att bilden är riktigt bra, via Boxer. :)
Det samma gäller Xbox, komponentkabel.

Försökte spela upp 1080p .mkv från USB-minne, men det gick inte så bra.
Ska uppdatera firmware och se om det blir bättre.

Nån som vet hur det är med nätverk på bland annat dendär, man måste ju köpa till en adapter för o få wifi, men fungerar trådat då ändå?
Vill ju kunna streama över lite skit från telefonen osv så jag vill ha nätverk på tv helvetet.

Trådat ska fungerar ja.
Eller menar du wifi och trådat samtidigt?
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Jag har förra modellen av den serien. Gillar också den riktigt mkt. Sitter inte så långt från tvn så 50" är perfekt för mig.
Har ju inte sett den nya versionen live så är kanske inte mkt till hjälp. :)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kan rekommendera denna. :tummenupp
Sitter och kikar på 42" versionen just nu.
Har dock inte hunnit testa den så mycket än.
Det jag kan säga är att bilden är riktigt bra, via Boxer. :)
Det samma gäller Xbox, komponentkabel.

Försökte spela upp 1080p .mkv från USB-minne, men det gick inte så bra.
Ska uppdatera firmware och se om det blir bättre.



Trådat ska fungerar ja.
Eller menar du wifi och trådat samtidigt?

Låter ju bra.

Mje bara så jag kan köra min telefon via wifi till routern som jag sen trådar till TVn.
Vill inte behöva köpa en wifi-adapter till tvn för att kunna få nätverk på den helt enkelt, kan likväl köra trådat då den står där den står.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Låter ju bra.

Mje bara så jag kan köra min telefon via wifi till routern som jag sen trådar till TVn.
Vill inte behöva köpa en wifi-adapter till tvn för att kunna få nätverk på den helt enkelt, kan likväl köra trådat då den står där den står.

Yes. Är riktigt nöjd. Även fast tv'n inte är köpt till mig. Då hade den varit på 50", :D.

Har Googlat lite nu. Blev sugen på att göra samma sak, när jag väl orkar dra fram nätverkskabel.
Och hittade Twonky (Finns säkert MASSOR av andra alternativ).
http://www.twonky.com/

Och om jag har fattat rätt, så räcker det att prylen man vill streama till är inkopplad på nätverket, trådat eller wifi. :tummenupp

"You can use Twonky Video with a mobile network or Wi-Fi connection. To beam videos to a device, or browse and beam your home server content, you will need to connect to your Wi-Fi network. Twonky Video will prompt you to enable Wi-Fi when you attempt to use Wi-Fi dependent features.

1. Select 'Enable Wi-Fi' and you will be directed to your device's Wireless settings.
2. Enable Wi-Fi as per your device's instructions and select Back
3. You will be returned to Twonky Video
Note that, once connected, Twonky Video will automatically detect available devices in your network."
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Lutar väl åt dendäringa då eller en samsung led 7 eller 8 serie.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Försökte spela upp 1080p .mkv från USB-minne, men det gick inte så bra.
Ska uppdatera firmware och se om det blir bättre.

Har uppdaterat från 1.314 till 1.318 nu, gick smidigt med SD-kort. :tummenupp
Men alla .mkv går fortfarande inte att spela. (I stort sett alla filmer jag har är .mkv, därför jag bara kollat med det.)

Finns det något man kan kolla efter som gör filmen mer lättspelad när man väljer vad man ska låna hem? :rolleyes:

Nej nu ska jag sova. Får fortsätta imorgon...
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har uppdaterat från 1.314 till 1.318 nu, gick smidigt med SD-kort. :tummenupp
Men alla .mkv går fortfarande inte att spela. (I stort sett alla filmer jag har är .mkv, därför jag bara kollat med det.)

Finns det något man kan kolla efter som gör filmen mer lättspelad när man väljer vad man ska låna hem? :rolleyes:

Nej nu ska jag sova. Får fortsätta imorgon...

Fått någon fart på det?
Vore ju väldans trevligt om det funkade att spela upp mkv direkt på tvn, de skulle ju göra ett köp ännu mera motiverat.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Fått någon fart på det?
Vore ju väldans trevligt om det funkade att spela upp mkv direkt på tvn, de skulle ju göra ett köp ännu mera motiverat.

Yes.
Nu har jag testat en massa olika .mkv filer. 720p och 1080p.
Och det flyter på riktigt bra. Ännu grymmare bild, så klart :Bugar
Även undertexter fungerar bra.

Så jag är riktigt nöjd :tummenupp

Har endast hittat en som inte fungerar, och det är följande:
Adele.Live.at.the.Royal.Albert.Hall.2011.720p.BluRay.DTS.x264-HDxT

Något av detta som gör att bilden hackar? :va
Video codec: x264 4.1
Framerate: 29.970 fps
Bitrate: 6500 Kbps


Spelat upp från:
SanDisk Cruzer 8gb
WD Passport 1tb <- Vilket var en glad överraskning, då jag läst att man måste ha separat stömförsörjning för USB-hårddiskar.
WD My book 500gb


Har dock inte testat att streama något, då jag inte har orkat dra fram någon nätverkskabel genom hela huset.
Men antar att det borde fungera lika bra.

Har heller inte testat att spela in, då det krävs en USB-hårddisk dedikerad till detta.
Då den formateras till att endast fungera till inspelning/uppspelning.

Edit: Kikar på JVM på SVT HD från Boxer i CA-module.
Vilket är en fröjd. Finns inget att klaga på där.
 
Last edited:
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top