Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Det ramlade ner ett mejl i boxen

"
PREIMIÄR AV NYA YAMAHA YZF-R1 PÅ BIKE TROLLHÄTTAN GÖTEBORG 28:E MARS.
Nu på lördag är det stor premiär på nya Yamaha YZF-R1! Vi har fått hem nyheten till båda våra butiker, Trollhättan och Göteborg. Kom och och känn och kläm på nyheten och passa på att prata med våra säljare.

I första jämförande testet, som gjordes av MCN så vann R1 på bantestet. På landsvägstestet kom den 2:a efter BMW S1000RR och Yamaha YZF-R1 slutade som totalsegrare.

Öppettider Trollhättan: 10:00 - 13:00, Göteborg: 10:00 - 14:00"


Då blir det besök i G:oteborg till helgen :banana
 
Såg den några dagar sedan på Yamaha Center GBG:tungan Alla Yamaha-handlare har officiell premiärvisning i helgen. Tror de (YC GBG)redan sålt minst 4st R1 samt 1st R1M, så jäkla kul att folk köper sporthojar:tummenupp
 
YYYYYYYYEEEEEEESSSSSSSS äntligen jag som väntade på detta sen mcn släppte sin tidningsupplaga.


men så dåligt klipp... typ säger inget av värde i klippet... aja...

Nu när jag tänker till, varför ingen Kawasaki h2? :P
 
Last edited:
Nu när jag tänker till, varför ingen Kawasaki h2?

Varför vill du se en 250 kg cruiser mot 170-180 kg sporthojar...? En H2 vänder sig inte till samma köpare som YZF-R1 och jag är tveksam till att H2 överhuvudtaget har på en bana att göra. Det räcker med att provsitta körställningen för att förstå varför.
 
Jag är mäkta imponerad av den nya R1:an! Att den slår både nya BMWn och Duccen? Otrolig maskin samurajerna har fått till, kan bara gratulera ingenjörerna samt alla köpare som kan njuta av feta kontrollerade sladdar som ej resulterar i highsider.
 
Varför vill du se en 250 kg cruiser mot 170-180 kg sporthojar...? En H2 vänder sig inte till samma köpare som YZF-R1 och jag är tveksam till att H2 överhuvudtaget har på en bana att göra. Det räcker med att provsitta körställningen för att förstå varför.


För att alla mctidningar som var å testade h2an på relasen sade att den kändes som en sportis :P

eller menar du att de påstår att den e så bra å lättkörd bara för att fjäska upp lite till den snälla tillverkaren som bjöd in dem? :P
 
Last edited:
...eller menar du att de påstår att den e så bra å lättkörd bara för att fjäska upp lite till den snälla tillverkaren som bjöd in dem? :P
Ja, få se om Du känner igen mönstret?

1 - Stor tillverkare bjuder in till release och provkörning på exklusiv bana i exotiskt land
2 - Stor tidning skickar journalister och testförare.
3 - Eventet hellyckat, tillverkaren matar tidningsmurvlar med allsköns infomaterial, murvlarna kör och har trevligt.
4 - I stora tidningen läser vi sedan hur mycket bättre denna uppdaterade versionen är - "-literhojen känns som en sexhundra", "- mycket snällare gasrespons och mer förfinad elektronik", "- mycket känsligare chassi", "- ett mer komplett paket" etc.
5 - Stora tidningen gör en shootout, bekostat av dom själva och med inlånade hojar. Som vanligt vinner deras favoriter (i bansammanhang S1000RR/RSV4/etc).

När Du läser alla lovord om H2R ska Du notera nyanserna. T ex Miinins notering i marginalen att det är den mest övermotoriserade best han provat. För banåkning då. Du bör vara medveten om att en annan mycket erfaren journalist och duktig förare skriver sin artikel från sjukhussängen, efter att denne hamnat i omloppsbana under provkörningen...

Sätt Dig på hojen. Balansera den mot höger och vänster ben, notera viktfördelningen. Provkläng på den och simulera ingången i vänster- resp högerkurva. Sedan jämför Du med en R1 resp en Sporttourer typ K1300S.

Dra därefter egna slutsatser...

Nya R1 är en sjusärdeles banhoj. S1000RR är en väldigt bra banhoj. ZX-10 är ett riktigt banjärn.

H2 och H2R är bara värst. Värst effekt, värst prestanda vid rödljusen och på motorvägen, värst som prydnad i det välsituerade garaget som annars innehåller allt.

Men banhoj? Riktigt snabb banhoj? IRL? Nope.

Kan Du hitta någon enda trovärdig artikel som påstår motsatsen...?
 
Last edited:
Kul att läsa Alatalo och Roffes inlägg, och inse att man inte är ensam om den vetskapen i sporthojs-sverige!
Har bara snabbt ögnat igenom testet, men ett par saker reagerade jag på. Utan tvekan bra varvtider för originalhojar med gatlegala däck men hastigheterna i kurva 7 och 11 är helt uppåt väggarna fel.
 
Wow!
Man blir ju såååå otålig. Vill ha min R1:a nuuuuuuu :kär
 
Verkar hålla i race trim med, 1 och 2 i första-racet i franska superbike. :)

5 och 6 i andra då, inte sist iaf.
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top