Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Det här partiet påminner mig om nåt, kanske är det Dart Vader eller nån annan rymdfigur. Gillar det :tungan
 

Bifogat

  • r1.jpg
    r1.jpg
    14.9 KB · Visningar: 114
:brinnerup
Jo men Shootaz, ingen har sagt att det inte är tillräckligt. Problemet är att den gör säkert inte jobbet bättre än nån av dom andra nya hojarna (bara spekulationer) och är fruktansvärt ful på köpet gör inte saken bättre. Subjektivt omdöme så klart, vi kan bara spekulera tills den står i ett test mot dom övriga.

Exakt, jag tror tvärtemot att den kommer stå sig väldigt bra emot dom andra hojarna.
Men vilka är dom andra hojerna?
Jag tycker den ska jämföras med dom som är byggda för superbike och då faller ju ducati och h2 bort på en gång.
Kvar står bmw som utmanare.. Och jag tror bmw får sätta sig en trappa ner för första gången sen den kom, men som du sa: allt är bara spekulationer just nu.
Men det är jävligt kul att spekulara va? :)
 
Dom kan dom, pöjkarna på Wilbers... ;) :hukarduckarochblundar

Var väl WSB innan elektroniken förbjöds? Mmm, den däringa prylen skulle klä på Kemora v21 2015. Som strikt vetenskaplig referens, naturligtvis. Joråsåatteh...

Var du ironisk? Antar det?
För BMW har ju aldrig vunnit sbk VM. Däremot Yamaha 2009 med Spies. Tror det var 2009:va Orkar inte söka;)
 
:brinnerup

Exakt, jag tror tvärtemot att den kommer stå sig väldigt bra emot dom andra hojarna.
Men vilka är dom andra hojerna?
Jag tycker den ska jämföras med dom som är byggda för superbike och då faller ju ducati och h2 bort på en gång.
Kvar står bmw som utmanare.. Och jag tror bmw får sätta sig en trappa ner för första gången sen den kom, men som du sa: allt är bara spekulationer just nu.
Men det är jävligt kul att spekulara va? :)

Ja, självklart den kommer stå sig bra, vad du eller jag tycker den ska ställas mot spelar föga roll. Den kommer att ställas mot ducatis värsting för gata, kawasakis värsting för gata, BMW:s, Kommande Suzuki, och Honda. Vem vet? Den kanske kommer köra över konkurrensen. Dock så tror inte jag det, men hoppas att den står över S1000rr som har liknande specs. Det är alltid roligt att spekulera :) Hojen har mer pulver än vad 99% av oss forummedlemmar kan nyttja.
 
Det här partiet påminner mig om nåt, kanske är det Dart Vader eller nån annan rymdfigur. Gillar det :tungan

För bara någon timma sedan grät jag nästan.. Men den har vuxit och nu har jag börjat gilla Dart Vader-lamporna:jisses
Däremot är ju Panigale fortfarande vackrare som gathoj. Som racehoj däremot kommer nog R1:an att göra sig bra!:tummenupp
 
Men vilka är dom andra hojerna?
Jag tycker den ska jämföras med dom som är byggda för superbike och då faller ju ducati och h2 bort på en gång.
Kvar står bmw som utmanare.. Och jag tror bmw får sätta sig en trappa ner för första gången sen den kom,

En bra påeng då Honda och Suzuki fortfarande är "gamla" modeller och det syns tydligt jämfört med nya R1ans alla elektroniska hjälpmedel. Bara för någon generation sen hade hojarna inte ens ABS. Som Valentino sa vid presentationen, de här motorcyklarna hade varit betydligt mer svårkörda utan dagens fina teknik, elektronik och finjustering.

Spontant fick jag känslan att Yamaha tagit ett betydligt större steg framåt nu än vid introduktionen av förra modellen 2009 jämfört med gamla.
 
Ja, självklart den kommer stå sig bra, vad du eller jag tycker den ska ställas mot spelar föga roll. Den kommer att ställas mot ducatis värsting för gata, kawasakis värsting för gata, BMW:s, Kommande Suzuki, och Honda. Vem vet? Den kanske kommer köra över konkurrensen. Dock så tror inte jag det, men hoppas att den står över S1000rr som har liknande specs. Det är alltid roligt att spekulera :) Hojen har mer pulver än vad 99% av oss forummedlemmar kan nyttja.
Då får man inte glömma vid jämförelser att det är R1M som faktiskt är Yamahas värsting för gata.:fakta
 
Jisses... Här vänder man ryggen till i några timmar så dubbleras tråden...

Jag måste säga att...nej... Gatmodellen gör inget för mig. Den syns att den är byggd för att man lätt skall kunna bankonvertera den, men... Jag gillar inte lyktorna, de påminner om något annat. Jag gillar inte svingen, för första gången krävs en hajfena på en R1:a. Jag gillar inte det nya modet med så små helkåpor som möjligt, hojen ser naken ut. För min egen del så gillar jag utseendet på -12:orna bäst. Hittills...



Just ja! Nu kom jag på det! Lyktorna påminner om...

1955_Citroen_2CV.jpg
 
Den kanske kommer köra över konkurrensen. Dock så tror inte jag det, men hoppas att den står över S1000rr som har liknande specs. Det är alltid roligt att spekulera :) Hojen har mer pulver än vad 99% av oss forummedlemmar kan nyttja.

Jag tycker Yamaha har tagit större kliv framåt med den här modellen jämfört med sin 09a än BMW har gjort med den nya S1000RR jämfört med den gamla. Men visst var BMWn en vassare hoj redan från början. Bara att matcha nya BMWn är absolut inte dåligt, men jag tycker den känns nästan ännu bättre än så. Specifikationsmässigt :)
 
Var du ironisk? Antar det?
För BMW har ju aldrig vunnit sbk VM. Däremot Yamaha 2009 med Spies. Tror det var 2009:va Orkar inte söka;)
Jo, jag skojade med Alatalo då han har "ett hjärta av guld" - vare sig (ett aktivt) Sachs eller Wilbers har vad jag vet suttit på en topphoj i ett världsmästerskap i tyngsta klassen - däremot hade Öhlins ett sådant system på Spiesens hoj när han vann. Jag vill minnas att det blev bråk, gråt och tandagnisslan angående tekniken den säsongen, varför FIM helt sonika förbjöd elektroniskt justerbara system.

Rätt ironiskt faktiskt - nu använder man (som jag förstår det) i stället GPS för att justera inställningen kurva för kurva (minns Crutchlows sagda problem tidigt denna säsong) medan det förbjudna on-the-fly-systemet lanseras kommersiellt och även funkar på landsväg. Outgrundliga äro Herrens vägar. Och FIM/Dornas... ;)

Är inte R1M en ren banhoj, som H2R? :va
Nope, blir gatlegal. Också. Som McQueen antydde finns den redan prissatt på amerikanska hemsidan, dessutom är det rätt ovanligt med blinkers och bakljus på en rent banjärn ;)

Här är mysteriet med H2R som störst - den funkar inte på gata och på bana får den bara lorta i bandagsgrupper, inte tävla i simplaste lilla klass.
 
Last edited:
Om R1M blir gatlaglig så är det inte så konstigt om den blir övermäktig konkurrensen. All extraeffekt och alla specialdelar kommer göra sitt. Duh :D
 
Är inte R1M en ren banhoj, som H2R? :va
Nä!

”The 2015 YZF-R1M is a production Superbike that’s as close as you can get to a street-legal M1 MotoGP® bike, effectively blurring the line between the two.”

500 st har den nordamerikanska marknaden blivit tilldelade.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-11-04 kl. 00.06.08.jpg
    Skärmavbild 2014-11-04 kl. 00.06.08.jpg
    85.1 KB · Visningar: 173
Här är mysteriet med H2R som störst - den funkar inte på gata och på bana får den bara lorta i bandagsgrupper, inte tävla i simplaste lilla klass.

Och inte att förglömma - H2R sägs bara platsa på bandagar som har fri ljudnivå...Då dessa känns ganska lätträknade så är du inte den enda som ställer sig aningens frågande till denna hojs tilltänkta användningsområde. H2R känns mer som en statuspryl / vardagsrumsmöbel för de som har för mycket stålar för sitt eget bästa medans R1 och R1M faktiskt är utvecklade för att användas.
 
Hittar ingen info om motorn på M-modellen... Dom nämnde ju allt annat på lanseringen men sa inget om effekt, skumt.
Står inget på hemsidorna heller.
 
Och inte att förglömma - H2R sägs bara platsa på bandagar som har fri ljudnivå...Då dessa känns ganska lätträknade så är du inte den enda som ställer sig aningens frågande till denna hojs tilltänkta användningsområde. H2R känns mer som en statuspryl / vardagsrumsmöbel för de som har för mycket stålar för sitt eget bästa medans R1 och R1M faktiskt är utvecklade för att användas.
Ja, Du är nog nära sanningen - en gimmick för att sprida lite glans över standardmodellen som trots tävlingdiskvalificerande överladd inte verkar kräma ur märkbart mycket mer effekt än konkurrenterna. Alla provstarts- och torrvarvsfilmer från AU på tuben ger ju mer vibbar mot en MotoGP-depå än Hr Luffs ljudmätare!

Vad hoppas man? Via krokodiltårar förmå de som bestämmer att lätta på överladdsrestriktionerna? Sorry, den strategin brukar endast funka när man kör röda mullrande V-twinmaskiner...

På så sätt känns R1 och R1M oerhört rätt - elektronikpaketet kommer att sätta journalisterna i trance, sanna mina ord. M-modellen har precis de prylar som i alla fall jag vill se på en räser. En liten plump eller höjt ögonbryn för att QS inte förefaller funka för nedväxling, men det kanske bara inte framgår i pressmaterialet?
 
Last edited:
Hittar ingen info om motorn på M-modellen... Dom nämnde ju allt annat på lanseringen men sa inget om effekt, skumt.
Står inget på hemsidorna heller.

Samma effekt som vaniljmodellen. När man satt igenom live-twitterfrågestunden 23:00 på yamaha-sidan så svarade VR på just det.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top