Allt du vill veta om oljefilter

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
hm, skrevs om hydraulolja och 3-5my filter, köper man en helt ny hydraulolja så ligger partiklarna i den på 40my så har man så fina filter så får man se till att rena den nyinköpta oljan före den används.
 
PD skrev:
2352296 hm, skrevs om hydraulolja och 3-5my filter, köper man en helt ny hydraulolja så ligger partiklarna i den på 40my så har man så fina filter så får man se till att rena den nyinköpta oljan före den används.

Det är precis vad vi gör med våra grejer oxå. Man kopplar på stora externa filter i serie och låter pumpen gå i sex timmar.
Därefter bort med dessa + byte av ordinarie filter, sen är det bara att åka.
 
ok :tummenupp

Vi kör med elektrostatiska oljerenare, ska tydligen klara rena runt 100ggr bättre än vad endast filter klarar men det tar istället en jäkla tid
 
Ozzian skrev:
Jag antar att om man låter "smutsig" olja stå ett tag och låter gravitationen göra sitt så borde den åtminståne bli hyggligt ren från partiklar, frågan är dock hur additiverna påverkas eller om de också sedimenterar?

En av två anledningar till varför man ska byta olja på hösten och inte på våren. Byter man på våren tar det flera oljebyten innan all gegga på botten av tråget har försvunnit.
 
andersbrink skrev:
2352640 En av två anledningar till varför man ska byta olja på hösten och inte på våren. Byter man på våren tar det flera oljebyten innan all gegga på botten av tråget har försvunnit.

D-vligt sant! Och ännu ett argument att ha rena kalsonger över vintern! :D
 
PD skrev:
2352354 ok :tummenupp

Vi kör med elektrostatiska oljerenare, ska tydligen klara rena runt 100ggr bättre än vad endast filter klarar men det tar istället en jäkla tid
Är det kleentek "filter" ni har? Visst funkar elektrostatisk rening men det har ändå begränsningar, det har tom diskuterats om det kan påverka oljans additiver (låter det dock vara osagt) + att de är satans dyra i inköp.

Vi har några av dessa, Datablad och ska man tro på alla referenser så är det snudd på ett mirakel, de fångar även upp skaplig mängd vatten ur oljan, tyvärr är de för industribruk och således inte i närheten storleksmässigt för fordon av vår typ :)

andersbrink skrev:
2352640 En av två anledningar till varför man ska byta olja på hösten och inte på våren. Byter man på våren tar det flera oljebyten innan all gegga på botten av tråget har försvunnit.
Instämmer, det är ett bra argument :tummenupp
 
Ozzian skrev:
2353316 Är det kleentek "filter" ni har? Visst funkar elektrostatisk rening men det har ändå begränsningar, det har tom diskuterats om det kan påverka oljans additiver (låter det dock vara osagt) + att de är satans dyra i inköp.

Vi har några av dessa, Datablad och ska man tro på alla referenser så är det snudd på ett mirakel, de fångar även upp skaplig mängd vatten ur oljan, tyvärr är de för industribruk och således inte i närheten storleksmässigt för fordon av vår typ :)


Instämmer, det är ett bra argument :tummenupp

Jupp, Kleentek
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top