Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Så att någon kommer och påstår att "oljan X är kass för det sa Amazonraggar-Åke nere vid korvmojen.."

Eller varför inte rent av "kemist-gubben" som kommer förbi lite då och då och sätter sin publik i trans med sina trollbindande historier.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4008256#post4008256

Har tänkt en del på den där sen inlägget dök upp sist;

A - Finns han över huvud taget?
B - Om ja på ovanstående; finns det någon som betalar han för hans "arbete"?
C - Kan han Kung Fu också?
 

Dr.Bike

Guest
Eller varför inte rent av "kemist-gubben" som kommer förbi lite då och då och sätter sin publik i trans med sina trollbindande historier.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4008256#post4008256

Har tänkt en del på den där sen inlägget dök upp sist;

A - Finns han över huvud taget?
B - Om ja på ovanstående; finns det någon som betalar han för hans "arbete"?
C - Kan han Kung Fu också?

:rofl HAHA!

Tjena! Den där hade jag glömt!
Tur det finns folk här inne med minne. :tummenupp
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Enligt uppgift så finns det bara en tillverkare av additiver, ett företag som heter Lubrizol... Någon annan (Dr Bike t ex) får gärna bekräfta eller dementera.


Nix, finns fler. Lubrizol är en känd (och bra), Oronite är också bra. Med "bra" menar jag nödvändig i vissa sammanhang, te.x i vissa applikationer för axeloljor.
Sen finns det de mer obskyra som PowerUp och Slick50 mfl som utlovar allt möjligt vad gäller motorer. Känner mig jävligt tveksam till dessa. Finns diverse tester på dem som man kan beställa från Svensk Maskinprovning.
 

RobRas

Guest
Någon expert här? Jag har renoverat motorn på min 625a och nu är det dags att fylla på kopplingsolja. Jag har fått tag på iso vega 30 och jag undrar om det funkar? Till en Husaberg 450 -09 så ska det vara iso vega 15. Undrar helt enkelt vad som skiljer mellan 15 och 30..
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Efter att plöjt igenom denna tråd lite.. så om jag uppfattat det rätt så borde jag kunna toppa upp min 950 SM med 15w50 SBK racing från OKQ8 eftersom 10w50 inte går att få tag på där jag bor..

Men minns jag rätt igen så har KTM mineral från fabrik i sina för de första 100 milen? aaaaaaaaaaagghhhhhhhhhhhhhh... varför ska detta med oljor vara så förbenat svårt :(
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
...........För att komplicera saker ytterligare så får mc-oljor enligt JASO-MA aldrig en högre klassnign ärn just SH, även om de håller en högre kvalite´, JUST för att om de vill in i ex.vis SJ med sin olja, ja, för att följa standardkraven då, så måste de ju hälla i friktionsmodifierare...
Moment 22 alltså.

Så en JASO-MA klassad olja, helsyntet ligger (i 99 fall av 100) ALLTID över kvalitetsklass SH - oavsett vad som står på förpackningen... ;)

Har nu läst igenom del 1 och 2 igen, vilket är faktiskt riktigt bra att emellanåt fylla på minnet med dessa fina oljetrådar, även om det tar en stund att gå igenom allt
Ovanstående inlägg är från 20060405 (sida 10 i del 2)

Och nu ser jag ex Biltema har klassningen SM och SBK racing oljan har SL, så något har förändrats
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Någon expert här? Jag har renoverat motorn på min 625a och nu är det dags att fylla på kopplingsolja. Jag har fått tag på iso vega 30 och jag undrar om det funkar? Till en Husaberg 450 -09 så ska det vara iso vega 15. Undrar helt enkelt vad som skiljer mellan 15 och 30..

ISO VG 30 = 30 cSt vid 40C
ISO VG 15 = 15 cSt vid 40C
 

Dr.Bike

Guest
Har nu läst igenom del 1 och 2 igen, vilket är faktiskt riktigt bra att emellanåt fylla på minnet med dessa fina oljetrådar, även om det tar en stund att gå igenom allt
Ovanstående inlägg är från 20060405 (sida 10 i del 2)

Och nu ser jag ex Biltema har klassningen SM och SBK racing oljan har SL, så något har förändrats

Korrekt!

Jag noterade detta oxå när det hände.
Dvs att klassningen mot JASO släpptes "fri" eller ja, nåja, iaf så att en JASO-olja kan ha API-klassningar högre än SH.

MEN! Sanningen att säga (lite skämmigt) så har jag inte orkat ta reda på vad detta betyder EGENTLIGEN.

För: Det är fortfarande så - att - en JASO-godkänd olja INTE får innehålla friktionshämmande tillsatser.

Och: Alla API-klasser efter SH HAR dessa...

Så hurifan... man kommit runt det hela vet jag inte.




Men.... man kan ju alltid gissa, och tänka sig att konsumenter börjat gnälla, och påpeka att "den här SH-oljan är ju mycket sämre än de andra icke JASO-klassade oljorna som jag kan köpa till min båge..." osv osv, så att konsumenttrycket förmått klassningsinstituten att "lätta på kraven" och därmed kalla hojolja som i ALLA andra avseenden är ex.vis en SL-olja UTOM just friktionshämmande tillsatser, att ändå få heta just SL osv.

Det är en gissning så god som någon, men den borde rimma lika bra med hur det INTE var förr...
Vaddå?
JO, att oljor som man tvingades "fulklassa" ner till SH, egentligen var bättre och höll högre klass...men inte FICK heta det de var...pga denna regel...

Puh!

Nåväl, allt detta kommenterade jag redan i trådarna för den minnesgode.
Men då var vi ännu inte i denna, nya, situation att det hade tillåtits komma ut nån JASO-klassad olja med högre API-klassningar.


Men där är vi alltså nu. :)



Tack för ett mkt korrekt påpekande! :tummenupp
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Korrekt!

Jag noterade detta oxå när det hände.
Dvs att klassningen mot JASO släpptes "fri" eller ja, nåja, iaf så att en JASO-olja kan ha API-klassningar högre än SH.

MEN! Sanningen att säga (lite skämmigt) så har jag inte orkat ta reda på vad detta betyder EGENTLIGEN.

För: Det är fortfarande så - att - en JASO-godkänd olja INTE får innehålla friktionshämmande tillsatser.

Och: Alla API-klasser efter SH HAR dessa...

Så hurifan... man kommit runt det hela vet jag inte.
p

Det där skulle faktiskt vara ganska intressant att få veta.
Man får väl googla lite och se vad man finner, när tid finnes.

Men känner jag Dr Bike rätt, så kommer det väl ett långt utlägg inom kort. :)
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
.....Men känner jag Dr Bike rätt, så kommer det väl ett långt utlägg inom kort. :)

Då är vi två som hoppas :tummenupp



Oljeinfon är riktigt intressant att läsa (även om del 2 tar en stund att plöja igenom) - har läst dessa ett antal gånger genom åren och varje gång så snappar man upp lite till, som inte var så intressant förra gången man läste
Men framför allt - har man kunskapen själv, så kan man stänga öronen när säljaren försöker kränga annan olja istället, som kanske ger bättre peng i egna fickan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För: Det är fortfarande så - att - en JASO-godkänd olja INTE får innehålla friktionshämmande tillsatser.

Och: Alla API-klasser efter SH HAR dessa...

HAr verkligen JASO totalförbud mot friktionsmodif? Jag trodde bara att man var tvungen att uppfylla deras friktionskriterier och inte ha SF eller SE....

http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV0412.pdf

Torde svaret gå att finna men jag är på väg hem från jobb och orkar inte läsa 26 sidor...
 
Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Som jag förståt det som, så tolererar Jaso MA mest friktion, därefter följer MA2, MA1, och minst tolerant mot friktion är MB.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
HAr verkligen JASO totalförbud mot friktionsmodif? Jag trodde bara att man var tvungen att uppfylla deras friktionskriterier och inte ha SF eller SE....

http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV0412.pdf

Torde svaret gå att finna men jag är på väg hem från jobb och orkar inte läsa 26 sidor...

Njaeij...alltså, det är inte JASO som dikterar villkoren här...
Det är API.
Det är de som vägrar (vägrade!) klassa upp oljor som INTE hade FM i sig...
JASO i sin tur, har aldrig vägrat nåt, men har oljorna FM i sig kan de i nte klara JASO krav, iaf aldrig MA-kraven så att....

....ägget kom först!

:)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Som jag förståt det som, så tolererar Jaso MA mest friktion, därefter följer MA2, MA1, och minst tolerant mot friktion är MB.

Mjaaaaeij.
Nej!

Om du säger tvärtom så blir det nästan helt rätt! :)

Det är inte frågan om begreppet tolererar, utan i detta fall skall det rätta ordet i din text vara kräver.

Byt ut tolererar mot kräver så blir det rätt.

MA kräver alltså att oljorna inte ger för låg friktion ( i våtkopplingen).
Följ Boris länk eller surfa in på JASO, så kan du även läsa gränsvärdena för MA resp. MB.

Det är TRE olika krav (Dynamisk, Statisk friktion samt Stopptid) som för att en olja ska bli MA så måste alla tre kravnivåer för MA uppfyllas.
Uppfyller oljan bara en eller två av de tre, så blir den automatiskt en MB.

MB tolererar alltså lägre friktion! :tummenupp
Inte kräver ;)

Detta tillför inte oljetråden något, men du har helt rätt

Det är vetenskapligt bevisat att ägget kom först, därefter hönan :tummenupp

Jag uppfattar det som ett litet, men ändock, tack! :)
 
Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Har nyfiket läst Dr. Bikes uttalnden om oljor och undrar nu vilken som skulle passa min bajk cbr600f-91 bäst?
Mineral, syntet, delsyntet..ja man blir lite snurrig :confused:

Vad ska jag köpa? (kommer köra piano)

PS. Har ju hört hundra ggr att det är viktigt att byta oljan varje år, men aldrig fått föklarat för mej varför detta är så viktigt..?
Vill gärna veta. :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har nyfiket läst Dr. Bikes uttalnden om oljor och undrar nu vilken som skulle passa min bajk cbr600f-91 bäst?
Mineral, syntet, delsyntet..ja man blir lite snurrig :confused:

Vad ska jag köpa? (kommer köra piano)

PS. Har ju hört hundra ggr att det är viktigt att byta oljan varje år, men aldrig fått föklarat för mej varför detta är så viktigt..?
Vill gärna veta. :)
Biltema syntet.
Inte Biltemas filter.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Biltema syntet.
Inte Biltemas filter.

Okej..men nu finns det några syntetoljor att välja på.. :( :va
(sitter med Biltemas katalog)

*1*Helsyntetisk motorolja 5W-40 (röd dunk)
*2*Helsyntetisk motorolja 5W-50
*3*Semisyntetisk motorolja 10W-40
*4*Helsyntetisk motorolja 5W-30, Longlife
*5*Helsyntetisk motorolja 0W-30, Longlife
*6*Helsyntetisk motorolja 5W-30, Longlife (passar lätta fordon)

Vilken av dessa passar bäst till just min hoj? :confused:
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Okej..men nu finns det några syntetoljor att välja på.. :( :va
(sitter med Biltemas katalog)

*1*Helsyntetisk motorolja 5W-40 (röd dunk)
*2*Helsyntetisk motorolja 5W-50
*3*Semisyntetisk motorolja 10W-40
*4*Helsyntetisk motorolja 5W-30, Longlife
*5*Helsyntetisk motorolja 0W-30, Longlife
*6*Helsyntetisk motorolja 5W-30, Longlife (passar lätta fordon)

Vilken av dessa passar bäst till just min hoj? :confused:

Kolla motorcyckelsidorna under biltillbehör. Välj den dyrare av dem.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Biltema syntet.
Inte Biltemas filter.
Jaha och nehej?
Ännu ett inlägg baserat på...ja vadå?

Att oljan som säljs just nu (efter nästa upphandling vet vi inte vem som fyller burkarna) är helt ok är vi nog överens om, men varför inte filtren? Har du tillgång till något testresultat som vi andra inte har?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top