Allsvenska hockeytråden

Zackiii

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Västerås
Hoj
02 Gsx-r 750 , 03 WR250F
Det verkar som att vi får sällskap av Timrå nästa år om dom inte får ÄNNU mera pengar av kommunen, finns det ingen hejd på hur många gånger en klubb ska bli räddad av kommunen? DÄR kan vi snacka om doping!:3freak http://www.dn.se/sport/ishockey/timra-ber-om-ekonomisk-hjalp
Men vad händer om dom inte får några pengar?:va

Håller med dig! Skattepengar ska inte användas till att rädda dåliga hockeylag :dummer

Växjö sparkar sur Janne Karlsson, 50spänn på att han hamnar i Malmö.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Problemet många gånger idag, vinn matcher för o dra publik o få in pengar, vinna matcher kostar, för vissa lag kostar det mer än vad man får in.
Ställa upp ett lag man har råd med o mest förlora så kommer det ännu mindre folk o man ligger ändå på lika mycket minus som om man köper in ett lite dyrare lag o vinner lite :gnissla

Aspekten att svenska hockeyligor börjar tappa mot övriga ligor är ju en del i det hela, de lag som har råd fortsätter att pressa på för att hålla uppe svensk hockey o de lite mindre ekonomiskt tunga lagen halkar efter.

Så är det väl, men dels tycker jag, precis som Zackiii skriver att skattepengar inte ska användas till att rädda klubbar som inte sköter ekonomin, och dels så skapar det en jävligt orättvis konkurrenssituation eftersom det bara är VISSA klubbar som blir räddade av kommunen, vissa blir det inte, nu senast Borås, och då är det så klubben kan köpa/värva ihop ett lag som man inte har råd med. Det innebär alltså att vissa klubbar kan i förlängningen köpa sig kvar i serien, eller TOM. klättra till en högre serie...
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det är svårt dedär med skattepengars vara eller icke vara, kommunen sköter ju driften av idrottsanläggningarna i de allra flesta fall skulle jag tro och lagen får hyra in sig lite billigt, det är ju också en summa pengar.
Ska den vara tillåten eller ska alla lag hålla med egen ishall och löner till vaktmästare osv?

Jag tycker att det är självklart att kommunen ska få lägga en del av sin budget på ett hockeylag eller fotbollslag eller va de nu vill, men att lägga in räddningspaket mitt i en säsong på flera miljoner börjar ju bli lite absurt.
Klart man kan gå in med en miljon om budgeten för en säsong missats pga lite för lite publik men gå in med flera miljoner för att det misskötts under flera år, mjae då ska de nog vara ett riktigt bra varumärke för staden.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Det är svårt dedär med skattepengars vara eller icke vara, kommunen sköter ju driften av idrottsanläggningarna i de allra flesta fall skulle jag tro och lagen får hyra in sig lite billigt, det är ju också en summa pengar.
Ska den vara tillåten eller ska alla lag hålla med egen ishall och löner till vaktmästare osv?

Jag tycker att det är självklart att kommunen ska få lägga en del av sin budget på ett hockeylag eller fotbollslag eller va de nu vill, men att lägga in räddningspaket mitt i en säsong på flera miljoner börjar ju bli lite absurt.
Klart man kan gå in med en miljon om budgeten för en säsong missats pga lite för lite publik men gå in med flera miljoner för att det misskötts under flera år, mjae då ska de nog vara ett riktigt bra varumärke för staden.

Det kan ju diskuteras, ett av problemen med att kommunen går in och sponsrar är ju att regeln om positivt eget kapital då bara gäller vissa klubbar, medans andra kan göra som dom vill.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det kan ju diskuteras, ett av problemen med att kommunen går in och sponsrar är ju att regeln om positivt eget kapital då bara gäller vissa klubbar, medans andra kan göra som dom vill.

Man behöver ju inte stå o falla med kommunens pengar, som Karlskoga kommuns upplägg tex med 200k i bonus om man når kvalserien, det är ju inga pengar som spenderas innan säsongen är startad får man ju hoppas, utan det är ju pengar som kan läggas på kontot för framtida investeringar, förhoppningsvis går ju en stor del av pengarna till ungdomsverksamhet.
Men det är som sagt en svår nöt.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Man behöver ju inte stå o falla med kommunens pengar, som Karlskoga kommuns upplägg tex med 200k i bonus om man når kvalserien, det är ju inga pengar som spenderas innan säsongen är startad får man ju hoppas, utan det är ju pengar som kan läggas på kontot för framtida investeringar, förhoppningsvis går ju en stor del av pengarna till ungdomsverksamhet.
Men det är som sagt en svår nöt.

Nä det är sant, sen så tycker jag väl att det är mindre problem om det läggs på ungdomsverksamhet än på den övriga verskamheten eftersom man då bygger för framtiden och kan få fram bra spelare i framtiden också. Sen i det fallet med 200K, det är ju en rätt liten summa, värre då med klubbar som har fått miljonbelopp genom åren för att inte gå omkull, det är en jefla skillnad eftersom regeln om eget positivt kapital då bara gäller vissa klubbar och inte andra:fakta
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nä det är sant, sen så tycker jag väl att det är mindre problem om det läggs på ungdomsverksamhet än på den övriga verskamheten eftersom man då bygger för framtiden och kan få fram bra spelare i framtiden också. Sen i det fallet med 200K, det är ju en rätt liten summa, värre då med klubbar som har fått miljonbelopp genom åren för att inte gå omkull, det är en jefla skillnad eftersom regeln om eget positivt kapital då bara gäller vissa klubbar och inte andra:fakta

Jo, det är ju just den delen som är viktig tycker jag, som sagt att en kommun går in o sponsrar med nån miljon till ett lag de tycker tillför något till kommunen o där pengar läggs på ungdomsverksamhet tycker jag är finemang, men att sätta in räddningspaket för o rädda ett lag är ju tveksamt.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Nja, det har ju funnits tillfällen när jag har varit mera nöjd än nu! Men det är inte mycket att göra, det är bara att sluta leden fortsätta så att säga...
Jag har inget specifikt emot Djurgården och AIK, men jag hoppas att Djurgården inte tar sig upp (i år) och att AIK också hamnar i Allsvenskan...

Då kommer det automagiskt hittas på anledningar till att det måste finnas 14 lag i Elitserien, vilket jag hoppas :konspiratorisk

Det är så pass små marginaler som avgör om man har ett bra år eller ett skitår (som Djurgården förra året..) och åker man ut, så kan man vara ute 20 år innan man lyckas ta sig tillbaka till Elitserien igen :Leksand

Med 14 lag i Elitserien så tror jag att risken för att ett etablerat lag i Elitserien ska åka ner till Allsvenskan minskar ganska rejält...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Inte som gårdagens match i füssball men väl glädjande, överraskande och skönt retsamt ändå...
Underläge med 0-2 med nästan 45 minuter spelade och sedan hänger de 3-2 när det är 5 sekunder kvar! :banana:banana
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Inte som gårdagens match i füssball men väl glädjande, överraskande och skönt retsamt ändå...
Underläge med 0-2 med nästan 45 minuter spelade och sedan hänger de 3-2 när det är 5 sekunder kvar! :banana:banana

Något bittert när man plockade upp mobilen på jobbet för o kolla resultatet :huvet
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sickna krigare, det trodde man inte. Skönt att Timander fick näta med, det behöver han våran defensiva klippa. :) Serieledare, som vanligt då, så lugnar det sig lagom till kvalserien. :crash
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sickna krigare, det trodde man inte. Skönt att Timander fick näta med, det behöver han våran defensiva klippa. :) Serieledare, som vanligt då, så lugnar det sig lagom till kvalserien. :crash

De kunde väl för fasen nöjt sig med att vinna på övertid, 5 jävla sekunder :gnissla
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inte som gårdagens match i füssball men väl glädjande, överraskande och skönt retsamt ändå...
Underläge med 0-2 med nästan 45 minuter spelade och sedan hänger de 3-2 när det är 5 sekunder kvar! :banana:banana

Snacka om grädde på moset efter att ha varit nere och sett Das füssball på plats! :tummenupp
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jag har inget specifikt emot Djurgården och AIK, men jag hoppas att Djurgården inte tar sig upp (i år) och att AIK också hamnar i Allsvenskan...

Då kommer det automagiskt hittas på anledningar till att det måste finnas 14 lag i Elitserien, vilket jag hoppas :konspiratorisk

Det är så pass små marginaler som avgör om man har ett bra år eller ett skitår (som Djurgården förra året..) och åker man ut, så kan man vara ute 20 år innan man lyckas ta sig tillbaka till Elitserien igen :Leksand

Med 14 lag i Elitserien så tror jag att risken för att ett etablerat lag i Elitserien ska åka ner till Allsvenskan minskar ganska rejält...

Inte för att sabba din teori, men anledningen till att det inte är 14 klubbar i elitserien är att det är många av lagen som har motsatt sig det (däribland DIF när DIF var ett elitserielag) och därför tvivlar jag på att det kommer att bli 14 lag i serien.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Inte för att sabba din teori, men anledningen till att det inte är 14 klubbar i elitserien är att det är många av lagen som har motsatt sig det (däribland DIF när DIF var ett elitserielag) och därför tvivlar jag på att det kommer att bli 14 lag i serien.
Precis, DIF var ett av lagen som INTE ville ha 14 lag (för då skulle fler lag dela på tv-intäkter, vilket skulle ge DIF mindre flis i kassan... undrar om dom ångrar sig? :tungan)

Av någon anledning så är regeln så flummig att det räcker med att ett av alla tolv elitserielag röstar nej på frågan om det ska vara fjorton lag i Elitserien, så blir det så.

Hur som helst, om några år får vi se hur det blev, om nu inte DIF mot förmodan lyckas ta sig upp till Elitserien igen "på egen hand" innan dess...
 
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Precis, DIF var ett av lagen som INTE ville ha 14 lag (för då skulle fler lag dela på tv-intäkter, vilket skulle ge DIF mindre flis i kassan... undrar om dom ångrar sig? :tungan)

Av någon anledning så är regeln så flummig att det räcker med att ett av alla tolv elitserielag röstar nej på frågan om det ska vara fjorton lag i Elitserien, så blir det så.

Hur som helst, om några år får vi se hur det blev, om nu inte DIF mot förmodan lyckas ta sig upp till Elitserien igen "på egen hand" innan dess...

Ska DIF ta sig upp så får det bli på egen hand, skulle det vara så att hockeyförbundet ville hjälpa DIF så skulle man ha degraderat Timrå (vilket är en jefla tur att dom inte gjorde) när dom inte hade ekonomin i ordning. Huruvida DIF ångrar sig... Ja, det är möjligt att dom gör, det är inget man är öppen med...
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Ska DIF ta sig upp så får det bli på egen hand, skulle det vara så att hockeyförbundet ville hjälpa DIF så skulle man ha degraderat Timrå (vilket är en jefla tur att dom inte gjorde) när dom inte hade ekonomin i ordning. Huruvida DIF ångrar sig... Ja, det är möjligt att dom gör, det är inget man är öppen med...
Gick inte kommunen in och pumpade in pengar åt Timrå? Hade dom inte gjort det så hade väl Timrå åkt ner...

Hur många NHL-spelare har kommit till DIF pga lock-out:en? Hur länge har dom kontrakt med DIF?
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top