Allmänbildning: Något man bör ha, men ingen vet vad det är bra för?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Nu har bägaren börjat rinna över. Ordet allmänbildning börjar gå mig på nerverna.

Litteraturhistoria.
Jag inbillade mig att man tog upp lite böcker från olika tidsepoker, influenser som kan ha inverkat på varför de skrevs på sättet de skrevs etc. Kanske en lättare analys av någon bok. Fair.

Men tji fick man! Litteraturhistoria går ut på att man ska lära sig om författarna. Jag kan förstå om man tar upp en bok t.ex. "Brott och staff" och kollar på människosynen, samhällsnormer etc. i boken och kanske lite varför den är skriven på det viset. Men nej, sådant håller man inte på med.

Men vad i hela friden får man ut av att lära sig Fjodors (författaren) kusiners födelsedagar, att han satt och skyfflade jord några år i sibiren år 18xx och kilade stadigt med en stenograf?! Jag kan tänka mig att det vore nyttigt att kunna om man söker till på spåret eller liknande, men annars? Då jag konfronterade läraren och frågade varför i hela friden man ska lära sig detta så fick jag ett luddigt svar i stil med:

"Det är allmänbildning. Sånt här ska man kunna. Det har alltid varit så. Jag lovar dina föräldrar kan det."

Det svaret börjar jag bli jävligt less på. Vet inte hur många gånger jag fått det svaret när jag frågat varför man ska lära sig vissa saker som verkligen inte känns relevant till något. Varför inte lika gärna läsa blondin-bellas blogg? Det är väl precis lika (o)intressant som Fjodors vardag? Och bara för att en tidigare generation kan något är det ett legitimt skäl att tvinga någon annan att lära sig det? Varför inte lika gärna börja lära ut ABBAs samtliga låtar, vilket album vilken låt var med på. Eller kunna sätta Rolling Stones skandaler på en tidsaxel?

Nu vart det lite av en sågning av svenska. Men det var mer tänkt som ett exempel. Men är det verkligen bara jag som tycker att "allmänbildning" numera är synonymt med saker man "ska kunna" utan någon riktig anledning?!

Njaoo, förstår din tanke men ju mer du vet om författaren, desto mer förstår du ju VARFÖR den personen skrev det som skrevs.

Allmänbildning är tex att kunna tändföljden på en rak sexa samt kunna redogöra för Rudolf Diesels patent från 1893. Det har påverkat samhället sjukt mycket. Tom från månen kan man se dammbyggen, stora vägar, konstgjorda öar och annat byggd mha dieselmotorn

Naturligtvis har jag läst brott&straff också, men det är ju information av mer redundant karaktär. Sånt man tyckte om att briljera med på studentmiddagar som yngre. Det är ju inget som påverkat världen direkt. :D

Allmänbildning är tex att kunna tändföljden på en rak sexa samt kunna redogöra för Rudolf Diesels patent från 1893. Det har påverkat samhället sjukt mycket. Tom från månen kan man se dammbyggen, stora vägar, konstgjorda öar och annat byggd mha dieselmotorn

Naturligtvis har jag läst brott&straff också, men det är ju information av mer redundant karaktär. Sånt man tyckte om att briljera med på studentmiddagar som yngre. Det är ju inget som påverkat världen direkt. :D

Du är en sån liten pojke.

Du är en sån liten pojke.

Naturligtvis är jag självironisk, jag är ju ingenjör själv.
Jag menar bara, att om tex teknik och teknikhistoria skulle betraktas lika obligatoriskt som tex fria konsterna, så skulle vår bild av vad allmänbildning är vara väsenskild från vad som nu är fallet.

Tekniskt kunnande har inte vunnit inträde i vad som kallas allmänbildning.
Det anses tex inte ens vara dålig allmänbildning att inte kunna göra de vanligaste knoparna. Att vara allmänbildad är därför ingen egenskap jag skulle sätta främst om man tex ska rekrytera en människa som ska överleva med så hög självuppnådd levnadsstandard som möjligt på en öde ö en månad. Då får man nog söka sina värvningskriterier inom ramen för vad många människor kallar tekniskt kunnande, händighet osv.

Så jag säger inte att det är fel att vara allmänbildad, jag ville bara påpeka att det är ännu ett begrepp som humanisterna har ockuperat.
Kultur är ett annat sånt begrepp.

Last edited:
Hade nästan förträngt den kursen! Den tar nog priset som det tråkigaste jag någonsin läst. Sen att jag inte haft nytta av den varken i arbetslivet eller under universitetsstudierna (maskinteknik) gör inte saken bättre.

Dock lite skönt att höra att efterföljande generationer också plågas med den :tummenupp

Allmänbildning är tex att kunna tändföljden på en rak sexa

Bör man då samtidigt inte lära sig vilken DIN-klass man ska använda sig av vid bestämmande av tändföljd, och sen se till hur cylindrarna är numrerade :va *153624*
Annars är man ju bara lite sådär lagom mys-bildad...

Själv så har jag läsmani, ser jag en text så läser jag den, oavsett om det är ett mjölkpaket eller en tidskrift. Detta resulterar ofta i mycket onödigt vetande som man troligtvis aldrig kommer ha nytta av. Men som någon nämnde, TP-kunskaper är ju alltid bra :3freak

Allmänbildning handlar om att smiska rumpa i samhällsorienterade sällskapsspel.

Bör man då samtidigt inte lära sig vilken DIN-klass man ska använda sig av vid bestämmande av tändföljd, och sen se till hur cylindrarna är numrerade :va *153624*
Annars är man ju bara lite sådär lagom mys-bildad...

Själv så har jag läsmani, ser jag en text så läser jag den, oavsett om det är ett mjölkpaket eller en tidskrift. Detta resulterar ofta i mycket onödigt vetande som man troligtvis aldrig kommer ha nytta av. Men som någon nämnde, TP-kunskaper är ju alltid bra :3freak

Nä det räcker med 153624 enligt hävdvunnen praxis har jag bestämt. Bravo!
Du får godkänt! :D

Last edited:
Njaoo, förstår din tanke men ju mer du vet om författaren, desto mer förstår du ju VARFÖR den personen skrev det som skrevs.
Det är väll precis så jag har upfattat liknande kurser att man ska läsa texter av personerna lära sig om personerna kanske läsa igen för att se sammankopplingen av tiden denne levde i och vad han skrev om t.ex

Men jag skulle blive riktigt förbannad på en lärare om jag hade fått samma svar som dig för jag vill ha en anledning oftast där jag praktiskt kan tillämpa det jag lär mig i skolan (allmänbildning på den här nivån får man snappa upp på fritiden och på andra ställen tycker jag ) Hon borde ha mer klart för sig änn bara "det här ska ni kunna" uscha....

Ja, det är ju omöjligt att uppskatta kunskap och lärande bara för kunskapens och lärandets skull. Av någon anledning tycks dock personer som bara sitter och säger "varför ska jag lära mig det här" vara ganska framgångsfattiga, obildade personer som röstar vänster för att "alla är ju lika, fast ändå ska framgångsrika betala mer", och helst återfinns i soffan, tittandes på Linda Rosing i tv-världens blandning av skvallerpress och freakshow eller någon dylik hjärndöd dynga. Istället för att göra någonting med sina jävla liv, liksom.

Ja, det är ju omöjligt att uppskatta kunskap och lärande bara för kunskapens och lärandets skull. Av någon anledning tycks dock personer som bara sitter och säger "varför ska jag lära mig det här" vara ganska framgångsfattiga, obildade personer som röstar vänster för att "alla är ju lika, fast ändå ska framgångsrika betala mer", och helst återfinns i soffan , tittandes på Linda Rosing i tv-världens blanding av skvallerpress och freakshow eller någon dylik hjärndöd dynga. Istället för att göra någonting med sina jävla liv, liksom.

Mjae, jag passar väl kanske inte så bra in där.
Kanske.
Fast det faktum att jag tog åt mig kanske visar på motsatsen.

De flesta skolämnen kan jag acceptera även om jag personligen inte är intresserade av dem. Emedan Matte, Fysik, Reglerteknik och liknande både är intressant och har praktiska tillämpningar.

Det jag reagerade över var att jag inte kunde få svar på något praktiskt användningsområde av vetskapen att Fjodor skottade grus i Sibiren, eller att Rousseau dog fattig som ett hjon på en vind i Paris.

Det jag reagerade över var att jag inte kunde få svar på något praktiskt användningsområde av vetskapen att Fjodor skottade grus i Sibiren, eller att Rousseau dog fattig som ett hjon på en vind i Paris.

Är du dum i huvudet eller!? Vad gör du om frågan kommer upp när du sitter i heta stolen på "Vem vill bli miljonär", som sista fråga dessutom? Då är du nog glad över att du är "allmänbildad"...
Och Rousseau dog inte på en vind för övrigt.

Så jag säger inte att det är fel att vara allmänbildad, jag ville bara påpeka att det är ännu ett begrepp som humanisterna har ockuperat.
Kultur är ett annat sånt begrepp.

Tja, håller inte helt med då begreppet kultur är ett så brett ord som kan innegripa så mycket/många betydelser.
Om du syftar på ordet kultur det i syftet att benänma tex konst, litteratur, dans, teater, musik, film, dvs estetiska alster, så håller jag med dej.

Men:
detta ord används också flitigt utanför den humanistiska sfären då som benämning på ett sätt att leva/etik/moral/lagar/trosuppfattning/traditioner/beteenden etc..

Man kan tex tala om våldskulturen inom polisen eller hederskulturen,
eller den svenska julmatskulturen.
Då används ordet på ett helt annat sätt och syftar på något helt annat än humansistiska aktiviteter.
Så nej, humanister har inte ockuperat ordet "kultur".

Mjae, jag passar väl kanske inte så bra in där.
Kanske.
Fast det faktum att jag tog åt mig kanske visar på motsatsen.

De flesta skolämnen kan jag acceptera även om jag personligen inte är intresserade av dem. Emedan Matte, Fysik, Reglerteknik och liknande både är intressant och har praktiska tillämpningar.

Tjatade likadant på min lärare, varför vi skulle lära oss allt om gamla författare och skit. Hade dom födelsemärke på kinden skulle man fanimig veta det också :mad:

Lär ut hur man förstår/analyserar/skriver istället. Sånnt man har nytta av. Visst, lite litteraturhistoria kanske inte är fel, men inte i den omfattningen som lärarna prackar på en!

Är du dum i huvudet eller!? Vad gör du om frågan kommer upp när du sitter i heta stolen på "Vem vill bli miljonär", som sista fråga dessutom? Då är du nog glad över att du är "allmänbildad"...
Och Rousseau dog inte på en vind för övrigt.

Jag tror mig ana ett uns ironi. Men:

"Till sista fick togs han till nåder och fick bo ett vindskyffe i Paris. Där dog han efter ett par månader, jagad, utfattig och nervsvag."

Var vad vi fick höra både på genomgången och står i utskicket från läraren :va
Ja, felstavningen ska vara där.
Ja, dokumentet från läraren har den ordföljden.

Har du kommit till Filosofi och Psykologin ännu? Det är bra mycket värre än Svenska C eller vad det där nu är för kurs!

Ja, det är ju omöjligt att uppskatta kunskap och lärande bara för kunskapens och lärandets skull. Av någon anledning tycks dock personer som bara sitter och säger "varför ska jag lära mig det här" vara ganska framgångsfattiga, obildade personer som röstar vänster för att "alla är ju lika, fast ändå ska framgångsrika betala mer", och helst återfinns i soffan, tittandes på Linda Rosing i tv-världens blandning av skvallerpress och freakshow eller någon dylik hjärndöd dynga. Istället för att göra någonting med sina jävla liv, liksom.

Hehe kanske stereotypen av "Varför ska jag göra det här" Personer, kanske skillnad om frågan kommer i början på varje lektion med en nagativ ton hur interesserad personen änn är inom området så vill de inte för de e skolan de sitter i ^^ Jag brukar slänga ur mig frågan vid tillfällen man kanske behöver lite extra motivation som trådskaparen här ser ingen nytta alls i det. Men jag har faktiskt klarat hela skolgången med att försöka vara possetiv till allt sen lägga lite energi på det som är roligt då får man ett jämnt högt resultat i stället för att trötta ut sig på det som är roligt bara eller hur man ska säga ^^

Men en lärare ska alltid ha ett mer konkret svar änn "Du ska bara lära dig det" då ser ju inte ens läraren någon nytta i det, sen finns det ju folk som är interesserad av just den här typen av historia låt dem föra det vidare till nästa generation i så fall då!! För mig hade det räckt om hon hade ett flummigt svar typ "Ja men kolla dom här grejerna jämnför med detta så ser du kopplingar i personers beteende och verk" Lika flummig men visar varför hon måste lära ut det, typ :va

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph