allmänbildande svenskar ?

ja det gör jag

Jag tyckte inte om hans röst, talarstil attityd mot publiken eller självgodhet. Tycker att hans resonemang, om det fanns något, att Indien och Kina är viktiga som både nationer och marknader är riktiga men att han lyckas med sin tjejröst profitera på det allmänt vedertagna faktumet är inte bara beundransvärt utan också lite provocerande faktiskt.
För övrigt darrar han på både röst och hand.

ehmm... dom är ledare över världens två största nationer... om dom inte har något med allmänbildning att göra, vad har då Reinfeldt, Bush, Saddam, Donald Trump med flera med allmänbildning att göra?

Läs mitt inlägg igen så ser du min ståndpunkt i det hela. Det är inte av intresse för majoriteten av allmänheten att veta vem som är Kinas ledare etc, därmed anser jag inte att det påverkar mitt allmänbildande om jag itne har en aning om vilka de är.
Och även om det hade sålts 300miljoner telefoner så hade det fortfarande inte varit intressant för oss oavsett om det hade varit Tyson eller en övergödd kines som sålde skiten.
Återigen, kass talare som bör tänka innan han spottar ur sig för mycket dynga.

Läs mitt inlägg igen så ser du min ståndpunkt i det hela. Det är inte av intresse för majoriteten av allmänheten att veta vem som är Kinas ledare etc, därmed anser jag inte att det påverkar mitt allmänbildande om jag itne har en aning om vilka de är.
Och även om det hade sålts 300miljoner telefoner så hade det fortfarande inte varit intressant för oss oavsett om det hade varit Tyson eller en övergödd kines som sålde skiten.
Återigen, kass talare som bör tänka innan han spottar ur sig för mycket dynga.

Du missar hela hans poäng med att jobben förvinner från Sverige till Kina och Indien. Inte bara för att det är billigare att procucera där utan för att de stora marknaderna finns där.

Företag som vill sälja måste förstå kundernas behov och det gör man inte som svensk, sittande i Sverige med svenska värderingar, attityd och okunskap, ifall man vill lyckas på deras marknader.

Jag måste nog hålla med Werzion här. Förvisso har inte talaren en stil som jag gillar, och jag tycker inte att han framför bra.
Men det är ju självklart så att det är god allmänbildning att vara orienterad om Kina och Indiens ledare om man vill kalla sig allmänbildad. Annars är man ju precis så där inkrökt och nationalistiskt navelskådande som vi ofta vill hävda att lågutbildade småstadsamerikaner är.

Själv kunde jag förstås inte namnen på ngn av ledarna, namnen klingade inte ens bekant :näsblod

/J

Jag tyckte inte om hans röst, talarstil attityd mot publiken eller självgodhet. Tycker att hans resonemang, om det fanns något, att Indien och Kina är viktiga som både nationer och marknader är riktiga men att han lyckas med sin tjejröst profitera på det allmänt vedertagna faktumet är inte bara beundransvärt utan också lite provocerande faktiskt.
För övrigt darrar han på både röst och hand.
Ka-tjing! Oerhört svårt att lyssna på en sådan självgod karl, kändes som ett sektmöte.

För övrigt har han ju jätte-jätte-rätt i att Kina och Indien är, och kommer bli oerhört viktiga ekonomiska marknader, och att fokus bör riktas möt öst, om man nu vill tjäna mer pluring (för det är ju vad allt handlar om). Fast kom inte och inbilla mig att kineser och indier har lärt sig våra kulturella begivenheter enkom för att det skulle vara allmänbildande. Givetvis beror det på den särställning och förebild som västvärldens populärkultur har haft i hela världen under 1900-talet. Det är ju från väst som influenserna till deras sub- och populärkulturer har kommit.

/perris

zappen, Jörgen Karlsson och inte minst Dee_cati:

(exakt) vet man inte vem som är ledaren för landet, vad den personen står för och har för planer, speciellt när det handlar om "nutidens länder och framförallt framtidens länder" och tror att ens lilla byhåla är centrum av universum så är man ganska kokt i bajs vad gäller jobb, ekonomi, möjligheter m.m.

få medelsvensson att vilja ha något och du kan max sälja 9 miljoner exemplar - få t.ex. medelkinesen att vilja ha något och du kan sälja 1300 miljoner exemplar.
vad tror du marknaden finns? vad tror du företagen (kommer) siktar in sig på?
dessutom är dom billigaste, har liknande och t.o.m. bättre utbildning än oss i stor skala.
det är inte så att dom enbart siktar in sig på att plocka våra billiga jobb - klart ett företag hellre låter sin utveckling/forskning sker utav 10 kineser för 18 kr/tim per person än 1 svenska för 200 kr/tim...

att välja att ignorera allt detta löser inte "problemet" för oss, men med kunskapen kan man tjäna pengar, jobb m.m med det (a.k.a förbättra ens liv).

Orka klaga på talaren när budskapet är av så mkt större vikt?
För första gången så skäms jag faktiskt över mitt låga intresse för vad som händer runt om i världen!
Och för första gången har jag pga Dee_catis inställning i den här tråden blivit rädd att gå utomhus sedan mörkret har fallit...

Edit: Werzion, hur lät den halvan av föreläsningen som ingav förtroende i sverige o dig själv?

Last edited:
zappen, Jörgen Karlsson och inte minst Dee_cati:

Ok, vi tar det kort för de som fortfarande inte förstår, Martein tex:
Jag anser mig själv vara allmänbildad, mer än många andra. Jag känner till den kinesiska marknaden, även den indiska och den ryska.
Fortfarande så anser jag inte att kännedomen om dessa länders ledande gör mig mer allmänbildande.
Jag förstår vart talaren vill komma, men att peka ut det på det viset han gör så framställer han ALLA svenskar i stort sett som icke allmänbildande.
Förstår ni nu hur jag tänker? Inte? Det skiter jag fullständigt i, jag känner till mina egna kunskaper och lär mig mer om det jag är intresserad av och är som sagt allmänbildad, oavsett om jag vet vad flertalet av världens länders ledare heter eller äter till frukost.

Och för första gången har jag pga Dee_catis inställning i den här tråden blivit rädd att gå utomhus sedan mörkret har fallit...

Är det pga min uttalade o-allmänbildning som gör dig rädd eller har jag verkat hotfull?

Last edited:
jag e långt från allmänbildad..
spela roll :va e det nåt man måste va?

....
Jag förstår vart talaren vill komma, men att peka ut det på det viset han gör så framställer han ALLA svenskar i stort sett som icke allmänbildande....

Det gör han för att de ska hajja till och ta åt sig det han säger. Det är nog därför att han vann något pris som bäste talare eller vad det var.

Sen att han kunde ha bättre talteknik och pratat tydligare är en annan femma. Om han inte hade hade använt sig av den tekniken så skulle knappast någon orka lyssna på honom.

Edit: Werzion, hur lät den halvan av föreläsningen som ingav förtroende i sverige o dig själv?

första halvan i korthet:

indier och kineser (eller ja, vem som helst) har/kan ha samma utbildning som oss (genom datorer för så billigt som 700 kr och gratis online-utbildningar från t.ex. Boston University och andra gigantiska universitet).
men dom kräver inte ens en tiondel av våran lön och arbetar ofta mer och bättre än oss (p.g.a. kultur m.m.)
sen är det också ganska mycket om hur skolan lär oss att svara RÄTT, inte vara kreativa (be en unge rita en ambulans och du kan få en bild av en röd, lila bil med gröna prickar på, medan vilket person som helst som gått ut grundskolan ritar en vit bil med röda kors på, för att det har skolan/samhället lärt oss att så ser en ambulans ut)

andra halvan handlar däremot i korthet om hur "att komma på och skapa ideer" inte kan värderas - det är vad vårat land/västvärlden har för framtid, ideer.
och så tar han upp en massa roliga scenarion som t.ex. varför tar inte bilindustrin ideer/inspiration ifrån mobilbranchen? snacka om det skulle vara coolt att man kunde byta ut sin tuta som en ringsignal, eller varför inte byta chassi på bilen som man kan byta skal på mobilen? :D

Ok, vi tar det kort för de som fortfarande inte förstår, Martein tex:
Jag anser mig själv vara allmänbildad, mer än många andra. Jag känner till den kinesiska marknaden, även den indiska och den ryska.
Fortfarande så anser jag inte att kännedomen om dessa länders ledande gör mig mer allmänbildande.
Jag förstår vart talaren vill komma, men att peka ut det på det viset han gör så framställer han ALLA svenskar i stort sett som icke allmänbildande.
Förstår ni nu hur jag tänker? Inte? Det skiter jag fullständigt i, jag känner till mina egna kunskaper och lär mig mer om det jag är intresserad av och är som sagt allmänbildad, oavsett om jag vet vad flertalet av världens länders ledare heter eller äter till frukost.

Är det pga min uttalade o-allmänbildning som gör dig rädd eller har jag verkat hotfull?

Nu känns det som att ordet allmänbildning har ganska suddiga gränser vilket inte kommer hjälpa oss i den här diskusionen.
Men jag tycker inte att man kan begränsa allmänbildning till ett visst område som du verkar tycka.
Visst kan man säga att du är mer allmänbildad än medlet i sverige.
Men att hävda att du skulle vara allmänbildad om 99% av jordens befolkning visste dubbelt så mkt som du känns för mig fel.

Då kan man ju också säg att en bushman i valfri 50-manna stam är allmänbildad bara han vet att röda bär= dåliga, gröna= bra, då det är dubbelt så mkt som de flesta av hans vänner vet...

Så ja, jag tycker att man kan kalla ett helt land oallmänbildat.

jag e långt från allmänbildad..
spela roll :va e det nåt man måste va?

Är inte heller allmänbildad för fem öre och för nu så verkar det ju gå bra ändå men hur ser det ut i framtiden?
När omvärlden som vi ju faktiskt är väldigt påverkade av(Sverige är inte ett slutet system) förändras som den gör så skulle det nog inte skada att ha lite koll. :gnissla

Då kan man ju också säg att en bushman i valfri 50-manna stam är allmänbildad bara han vet att röda bär= dåliga, gröna= bra, då det är dubbelt så mkt som de flesta av hans vänner vet...

Så ja, jag tycker att man kan kalla ett helt land oallmänbildat.

Haha, det var en bra liknelse :D Seriöst, det är ju så det fungerar fast lite större.
Man kan säkert dela in det i olika faser, global allmänbildning, lokal allmänbildning etc.
Jag orkar inte diskutera mer utan nöjer mig med att säga att vi har olika syn på det hela och vi har säkert mer eller mindre rätt på olika sätt.

Fyfan vad demokratiskt av mig :mad:

Det där handlar ju inte ens om allmänbildning!

Om jag sysslade med jordbruk skulle jag lära mig hela EU's biståndprogram för jordbruk, men skita i att basketspelare hypar mobiler i kina.
Skulle det göra mig oallmänbildad?

Skulle jag däremot jobba som marknadsförare av mobiltelefoner i Kina skulle jag nog vara o(allmän)bildad om jag kunde EU's bistånd men inte vilken basketspelare som gör småtjejer i kina lyriska...

Jag brukar säga att vara allmänbildad är att veta lite om mycket. Sen kan man ju ha mer eller mindre kunskap inom vissa områden/ämnen.
Att jag inte vet vad samtliga verk av Barry White heter innebär ju inte att jag varken är oallmänbildad, okunnig eller dum, det innebär bara att jag skiter i Barry White.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti