Allmän skärpning i Racingforumet.

Som ovan sagt, ifrågasätt inte personen bakom inlägget. Ifrågasätt istället åsikten och kom med genomtänka svar tillbaka... så slipper det nå den nivån det varit på hittills.

elwe skrev:
2592324 Jag tycker att det är lite intressant att så många som aldrig själva varit i en tävlingssituation har så många goda råd att ge till världseliten :)
Just den typen av inlägg är ganska dryga att läsa och frågan är om skribenten vill lyfta fram sin egen förträfflighet eller bara racka ner på alla andra?
Tror forumet skulle bli rätt trist om det krävdes ett par RR-säsonger för att få vara med och tycka.

sandstream skrev:
2592716 Just den typen av inlägg är ganska dryga att läsa och frågan är om skribenten vill lyfta fram sin egen förträfflighet eller bara racka ner på alla andra?
Tror forumet skulle bli rätt trist om det krävdes ett par RR-säsonger för att få vara med och tycka.

Exakt min reaktion i inlägg: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2592515&postcount=33 Men nu tror jag som sagt inte det var SÅ elwe menade. Snarare att en del är SÅ otroligt tvärsäkra om vad som skulle gjorts i den och den situationen. Vilket KAN vara sant.
Sen är det ju fritt att tycka, och som sagt, känner jag elwe rätt så är han lika mycket för det fria ordet som du Sandis! ;) :tummenupp

Nyteknik skrev:
2593464 Tidigare var de flesta som var skrev i Racingforumet aktiva RR-förare men "rätt trist" var det inte.
:fakta
Innebär det att du nu är en sämre "skribent" än när du var aktiv eller menar du att det bara kan bli en bra diskussion om tex MotoGP om den sker mellan aktiva RR-förare :va

Gustav O skrev:
2590692 Det är tydligt att flera läsare, användare och skribenter tycker att stämningen här i Racingforumet har förlorat sin charm på grund av långa segdragna diskussioner utan slut med mer och mer påhopp på både förare, serier, motorcykeltyper, skribenter på nätet och andra SH-medlemmar.

Nu kommer ju den långa trista vintern så det är önskvärt med en allmän skärpning av inläggen, gäller såklart undertecknad också.
Om vi alla tänker till en eller flera gånger om det vi tänker skriva tillför diskussionen något vettigt och undviker att gå i onödig polemik om subjektiva sakfrågor och istället försöker överföra passionen för roadracing till SH tror jag vi kan få en trevlig tid till nästa säsong drar i gång igen.

/Gustav
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Dr.Bike skrev:
Sen är det ju fritt att tycka, och som sagt, känner jag elwe rätt så är han lika mycket för det fria ordet som du Sandis! ;) :tummenupp
Tycka får alla göra som de vill. Men man måste inte skriva det man tycker varje gång man tycker det. Det fria ordet är en rättighet. Men det för också med sig ansvar. Det fria ordet utan ansvar är spam. Spammare är snabba att prata om SINA rättigheter. Att de spammar och pladdrar sönder diskussioner skiter de i. Bara DE får pladdra på som de vill.

Det är ockå jävligt konstigt att de gråter om det fria ordet när de får på skallen. Om det fria ordet gäller när de spammar så måste det också gälla den som ger dem på skallen. Eller hur? Och vad lipas det då om?

Problemet som utlöste den här tråden var inte att det fria ordet ströps. Problemet var att det fria ordet missbrukades. Det tolkades som frihet utan ansvar, frihet att skriva vad som helst utan hänsyn till vart det förde diskussionerna.

Så prata inte om yttrandefrihet är ni snälla. Använd omdömet istället så kommer allt att gå så fint så.

Inlägget är inte riktat till någon särskild person. Hade jag syftat på någon särskild så hade jag skrivit det.

Bingo skrev:
Det är ockå jävligt konstigt att de gråter om det fria ordet när de får på skallen. Om det fria ordet gäller när de spammar så måste det också gälla den som ger dem på skallen. Eller hur? Och vad lipas det då om?
Det är här jag menar att man får ligga som man bäddar. Sticker man ut hakan och är dryg (medvetet eller inte) så får man acceptera att det finns andra som kommer att berätta det.
Bingo skrev:
Problemet som utlöste den här tråden var inte att det fria ordet ströps. Problemet var att det fria ordet missbrukades. Det tolkades som frihet utan ansvar, frihet att skriva vad som helst utan hänsyn till vart det förde diskussionerna.
Eftersom Gustav inte har tid att sitta här hela tiden kanske det vore bra om det fanns fler moderatorer som kunde hjälpa till och redan på ett tidigt stadie visa vad som är acceptabelt och inte i trådar som är på väg att spåra ur.

Personligen tycker jag att det finns en viss tjusning med den här typen forum eftersom trådarna kan börja med ett ämne för att sedan sluta med något helt annat :)

Man kan faktiskt moderera sig själv,
precis som man kan låta bli att begå brott även om polisen inte ser en.

samuel w skrev:
2593921 Ignorelistan funkar alldeles utmärkt också.:tummenupp

problemet är att vissa deltagare blandar intressanta observationer
med irrelevant trams och tjat.

gthyni skrev:
2593930 problemet är att vissa deltagare blandar intressanta observationer med irrelevant trams och tjat.
Visst är det så och det är en smäll man får ta på ett öppet forum.

Jag kan bara komma på en enda medlem som konstant skriver bra saker i racingforumet (han vet vem han är) och i princip alla andra är lika goda kålsupare och slänger i väg inlägg som kan anses vara irrelevant för att föra diskussionen framåt.
En del sätter sig på lite väl höga hästar och glömmer bort sina egna mindre genomtänkta inlägg men är jäkligt snabba på att hacka på andra.

sandstream skrev:
2593889 Det är här jag menar att man får ligga som man bäddar. Sticker man ut hakan och är dryg (medvetet eller inte) så får man acceptera att det finns andra som kommer att berätta det.
Visst, det håller nog alla om. Inget problem och inget att tjafsa om. Problemet som tråden handlar om är detta:

"Det är tydligt att flera läsare, användare och skribenter tycker att stämningen här i Racingforumet har förlorat sin charm på grund av långa segdragna diskussioner utan slut med mer och mer påhopp på både förare, serier, motorcykeltyper, skribenter på nätet och andra SH-medlemmar."

Nog sagt om detta, vill man förstå vad problemet är så förstår man. Förstår man inte kan man känna sig trygg i förvissningen att någon kommer att upplysa en på ett sätt som inte kan missförstås. Visst ligger det en tygghet i det?

Peace, alla. Over and out :)

Bingo skrev:
Nog sagt om detta, vill man förstå vad problemet är så förstår man. Förstår man inte kan man känna sig trygg i förvissningen att någon kommer att upplysa en på ett sätt som inte kan missförstås. Visst ligger det en tygghet i det?
Absolut, så skönt att slippa tänka själv ibland :D

Jag tror att Björns inlägg är ganska "på spiken". Forumets medlemmar kanske inte blir roligare än så här?

Man kanske borde fundera på hur många ggr en viss typ av inlägg är värt att posta.
Tänk själva om jag och Humlan ALDRIG hade tröttnat på att tjafsa? Eller om Offkeff hade gått i tvåtakts-spinn för tusonde gången.? Eller om Nytekno aldrig hade prövat att köra själv utan fortsatt kommentera varenda tekniskt problem med "Varför kollar man inte det inna man åker till banan."

Nu är man tex så spysjuk på vissa människors MANISKA mässande att Hayden inte är värdig att man helt skiter i MotoGP-trådarna. Då är det inte mycket kvar att läsa i forumet vintertid...

Last edited:
Jag tror problemet hos många (och då menar jag många) är att det förekommer ingen diskussion, utan en monolog som med ytterst liten variation framförs upprepade gånger. Rädslan av att "om jag håller med kanske andra ser det som om jag förlorar diskussionen" lyser igen relativt ofta.

För övrigt anser jag att Humlan borde förgöras.

/Freppa

sandstream skrev:
2593889
Eftersom Gustav inte har tid att sitta här hela tiden kanske det vore bra om det fanns fler moderatorer som kunde hjälpa till och redan på ett tidigt stadie visa vad som är acceptabelt och inte i trådar som är på väg att spåra ur.
Jag finns också här! Jag modererar dock mer i bakgrunden och deltar inte i diskussionerna om vem som vann senaste racet i GP, eftersom jag inte tycker att de diskussionerna är intressanta.

Chrille skrev:
2594065
Nu är man tex så spysjuk på vissa människors MANISKA mässande att Hayden inte är värdig att man helt skiter i MotoGP-trådarna. Då är det inte mycket kvar att läsa i forumet vintertid...

Jag håller helt med dig. Men på den ovanstående punkten har du jättefel.
Du borde verkligen läsa mera i "Jag är ny" forumet. Intressant, facinerande och riktigt roligt.
:banana

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...