Allmän skärpning i Racingforumet.

Chris Ash skrev:
2591880 Jag tror det beror mycket på att jag inte har skrivit så mycket här på länge. Då sjunker andelen insiktsfulla och läsvärda inlägg naturligtvis.
Du borde skriva mer :tummenupp

Chris Ash skrev:
2591880 Jag tror det beror mycket på att jag inte har skrivit så mycket här på länge. Då sjunker andelen insiktsfulla och läsvärda inlägg naturligtvis.

:)

Hahaha :rolleyes:

Om ett antal självutnämnda roadracingexperter (eller -esteter som det tydligen heter numera) mässar om att världsmästaren i MotoGP är ovärdig, ska man alltså acceptera detta nonses och låta bli att kommentera? Då är alltså forumet "bra"?

Jag tycker att det är lite intressant att så många som aldrig själva varit i en tävlingssituation har så många goda råd att ge till världseliten :)

elwe skrev:
2592324 Jag tycker att det är lite intressant att så många som aldrig själva varit i en tävlingssituation har så många goda råd att ge till världseliten :)

Just det, man fick ju inte tycka nåt utan att någon erfarenhet från RR.

elwe skrev:
2592324 Jag tycker att det är lite intressant att så många som aldrig själva varit i en tävlingssituation har så många goda råd att ge till världseliten :)

De va inte bättre förr :)

valmers skrev:
2592320 Om ett antal självutnämnda roadracingexperter (eller -esteter som det tydligen heter numera) mässar om att världsmästaren i MotoGP är ovärdig, ska man alltså acceptera detta nonses och låta bli att kommentera? Då är alltså forumet "bra"?

Vilka är det som själva utnämt sig som rr-experter? Esteten vet jag vem det är. Men resten? Vilka är de?

valmers skrev:
2592320 Om ett antal självutnämnda roadracingexperter (eller -esteter som det tydligen heter numera) mässar om att världsmästaren i MotoGP är ovärdig, ska man alltså acceptera detta nonses och låta bli att kommentera? Då är alltså forumet "bra"?

Visst ska man kunna diskutera,men att mala om samma sak i veckor,månader och i flera år är lite för bra.

Och nä,jag har inte klagat hos moderatorn,jag har slutat att läsa på det här forumet då jag anser att det är samma skit som diskuteras här hela tiden.

valmers skrev:
2591006 Vad är problemet? Har aldrig förstått vad diskussionsrädda människor gör på ett diskussionsforum.

Det är säkerligen inte diskussionen som sådan som Gustav O vill ha bort från forumet. Det är snarare de personliga påhoppen på andra forumdeltagare som är problemet, som skapar dålig stämning. Istället för att ifrågasätta ett påstående eller en åsikt ifrågasätts nuförtiden istället folks rätt att ha en åsikt, baserat på att någons erfarenheter kring ett ämne är begränsad. En åsikt är en åsikt, oavsett mängden av erfarenhet. Det är väl helt OK att påstå att Hayden är en ovärdig mästare trots att man inte följt MotoGP mer än 3 år, men det är absolut inte OK att påstå att man inte har rätt att tycka så för att det finns de som följt MotoGP i 20 år och därför vet bättre, och är av en annan åsikt.

Pudelns kärna skulle jag vilja säga.

nazurro skrev:
2592430 Det är säkerligen inte diskussionen som sådan som Gustav O vill ha bort från forumet.
Det förstår alla som vill förstå. Gustav skriver redan i den första meningen vad problemet är: "Det är tydligt att flera läsare, användare och skribenter tycker att stämningen här i Racingforumet har förlorat sin charm på grund av långa segdragna diskussioner utan slut med mer och mer påhopp på både förare, serier, motorcykeltyper, skribenter på nätet och andra SH-medlemmar."

Forumtroll vill inte förstå, de vill bara kasta skit. Mata dem inte :)

nazurro skrev:
2592430 Det är säkerligen inte diskussionen som sådan som Gustav O vill ha bort från forumet. Det är snarare de personliga påhoppen på andra forumdeltagare som är problemet, som skapar dålig stämning. Istället för att ifrågasätta ett påstående eller en åsikt ifrågasätts nuförtiden istället folks rätt att ha en åsikt, baserat på att någons erfarenheter kring ett ämne är begränsad. En åsikt är en åsikt, oavsett mängden av erfarenhet. Det är väl helt OK att påstå att Hayden är en ovärdig mästare trots att man inte följt MotoGP mer än 3 år, men det är absolut inte OK att påstå att man inte har rätt att tycka så för att det finns de som följt MotoGP i 20 år och därför vet bättre, och är av en annan åsikt.

Pudelns kärna skulle jag vilja säga.

:klappar
en bra analys, och iaf så som jag själv både läser och tolkar moderatorns inlägg 1.

Kan bara säga att jag själv stundtals inte känt mig särskilt välkommen här...

Dr.Bike skrev:
Kan bara säga att jag själv stundtals inte känt mig särskilt välkommen här...
Får man fråga varför :confused:

elwe skrev:

Förstår vad du menar ElWe, men din kommentar KAN tolkas som Selin gör, och det gjorde jag oxå först :skrämd

Bingo skrev:
2592513 Får man fråga varför :confused:

Ja och nej, det är bra om du frågar, men jag skulle bli så allmängiltig i mitt svar, så det skulle kunna passa in på vem som helst, och sån snömos är jag så trött på sedan mitt förra (och även nuvarande) jobb, där kritik alltid skall "slätas ut" så ALLA plötsligt tror att det är dem man menar...
När det gäller mig, tar jag alltid upp kritik med den det berör direkt (om jag tror mig kunna nå fram).

Däremot kan jag ju konstatera just fenomenet av "experter" som kan såga "felaktiga" åsikter, vilket gör att en stor grå massa som LÄSER racingforumet, aldrig vågar gå in och delta i diskussionen.
Man är intresserad, men stämningen är inte uppmuntrande, om man säger så.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Däremot kan jag ju konstatera just fenomenet av "experter" som kan såga "felaktiga" åsikter, vilket gör att en stor grå massa som LÄSER racingforumet, aldrig vågar gå in och delta i diskussionen.
Du menar att om man t ex skulle gilla tvåtakt eller Max Biaggi så vågar man inte skriva det för då vet man att man kommer att dels få på skallen av "experterna" inte bara en gång, utan varje gång man skriver nåt, dels bli kallad saker som bakåtsträvare, taliban osv, dels få sig åsikter man inte har tillskrivna och upprepade i oändlighet, är det den typen av "experter" du syftar på?

Måhända har jag läst lite slarvigt men jag tycker att det är mycket ovanligt att det är åsikter som sågas, ovanstående är undantagsfall, snarare hur man motiverar åsikterna. Men visst, på sistone har det faktiskt huggits friskt på allt som rör sig :)

Dr.Bike skrev:
2592515

Tur att vissa soffliggarexperter, som mig själv, inte viker en tum mot Sveriges RR-pråffs och alltid vågar uttrycka min åsikt oavsett hur obskyr och dåraktig den än är. :cool: Man får se sig själv som en representant för den gråa massan, helt enkelt. :)

Jag kommer att finnas här hela kvällen om någon vill ha en autograf. Jag ställer även upp på idolbilder med mina fans. :cdevil

[repeat]
För övrigt anser jag att Butter gjorde ett gigantiskt misstag på Estoril.
[/repeat]

Zee skrev:
2592570 Tur att vissa soffliggarexperter, som mig själv, inte viker en tum mot Sveriges RR-pråffs och alltid vågar uttrycka min åsikt oavsett hur obskyr och dåraktig den än är. :cool: Man får se sig själv som en representant för den gråa massan, helt enkelt. :)

Jag kommer att finnas här hela kvällen om någon vill ha en autograf. Jag ställer även upp på idolbilder med mina fans. :cdevil

[repeat]
För övrigt anser jag att Butter gjorde ett gigantiskt misstag på Estoril.
[/repeat]
Du gör dig bara löjlig med dina roligheter.

Bingo skrev:
2592563 Du menar att om man t ex skulle gilla tvåtakt eller Max Biaggi så vågar man inte skriva det för då vet man att man kommer att dels få på skallen av "experterna" inte bara en gång, utan varje gång man skriver nåt, dels bli kallad saker som bakåtsträvare, taliban osv, dels få sig åsikter man inte har tillskrivna och upprepade i oändlighet, är det den typen av "experter" du syftar på?

Måhända har jag läst lite slarvigt men jag tycker att det är mycket ovanligt att det är åsikter som sågas, ovanstående är undantagsfall, snarare hur man motiverar åsikterna. Men visst, på sistone har det faktiskt huggits friskt på allt som rör sig :)

Ja, lite så.

Jag utgår ändå alltid ifrån att folk egentligen inte vill nåt illa, det råkar bara vara domäner som de anser som sina egna, eller så finns det ömma tår, eller... ja listan kan göras lång, och det är både prestige och allmän halsstarrighet som görfolk aggressiva.
Jag är ofta en lika god kålsupare själv då jag inte alltid orkar förklara så bra som jag borde i de tekniska forumen, utan slänger mig med alldeles för yviga generaliseringar, korthugget språk (som kan uppfattas aggressivt) och kan vara allmänt blase´när en viss sak tas upp för femtioelfte gången, av nån som inte bemödat sig att läsa ens första sidan i just det forumet... osv osv.

Så den som är fri från skuld kan kasta första stenen.
Det blir inte jag, men jag kan väl efterlysa LITE mer ödmjukhet, dels mot noobisar, dels för egen del, där de erfarna racingrävarna (hör och häpna) faktiskt kan lära sig lite nytt om de bara ids diskutera lite utanför ramarna.
Världsbilden ÄR trots allt inte huggen i sten ;)

Dr.Bike skrev:
2592584 Ja, lite så.

Jag utgår ändå alltid ifrån att folk egentligen inte vill nåt illa...
Jo, jag håller med dig. Liknelsen med teknikforumet är förresten bra. Det funkar som det skall och man hoppas att RR-delen kan bli lika bra. Utan aggressioner, halsstarrighet och spammare.

Bingo skrev:
2592583 Du gör dig bara löjlig med dina roligheter.

Jaså? Jag tycker jag har en viktig poäng i mitt inlägg. En poäng du verkar ha missat. Helt on-topic, dessutom.

Sen kan man fråga sig vad som är löjligast, att skämta i ett inlägg eller att kommentera att någon gör sig löjlig? Det senare känns iaf lite smått gubbigt.. Ignore-funktion funkar säkert på ditt internettet hemma på dina data också, du kan ju alltid lägga till mig på den listan så slipper du mina löjliga roligheter.

Eller så kan vi försöka hålla RR-delen helt befriad från humor och endast hålla oss sakliga och konstruktiva. Gud vad rolig denna forumdel skulle bli då. :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti