Allergisk reaktion av läkemedel

Alicia skrev:
Korrekt.. Men ser man till att rengöra huden ordentligt så.

Kan så vara men ifall porerna täpps igen så lär det bli sämre än vad det redan är. Prova att gå utan smink nån vecka och kolla ifall det har blivit bättre, har du provat aceton? Det lär ju fan torka ut dom..

spectre skrev:
Kan så vara men ifall porerna täpps igen så lär det bli sämre än vad det redan är. Prova att gå utan smink nån vecka och kolla ifall det har blivit bättre, har du provat aceton? Det lär ju fan torka ut dom..

Min hud är konstig, jag har både fet och torr hy. Oavsett om den är torr eller fet så får jag acne. Utan en smink en vecka.... nja.

Neanderthalaren skrev:
Jo, speciellt händerna blev kraftigt gulfärgade.

Försvann det när han slutade då?

Nu börjar det bli mycket att hålla koll på.
Har fyra stycken olika salvor/krämer som jag ska ha i ansiktet. Gäller att inte kladda fel. Konstigt att det inte bara finns ett mirakelpiller för alla problem man har istället för tusen olika.

Var glad för att du inte ätit Rouccutan:=) Jag gjorde det,nu efteråt så fattar jag vad som hänt.

twinner skrev:
Var glad för att du inte ätit Rouccutan:=) Jag gjorde det,nu efteråt så fattar jag vad som hänt.

Fick du några biverkningar av det?
Läkaren nämnde att om inte den här behandlingen funkar så är rouccutan ett alternativ

Asså som jag har fattat det så handlar det om hormoner som producerar nått ämne som tydligen ska försvinna med hjälp av bla tetracyklin då borde det ju gå att få någon spruta? Fast det lär väll ha en massa biverkningar det också. Upplevde du någon förbättring till en början med tetra?
Jag har nått som heter Aco acnelösning för mild till måttlig acne som jag köpte på apoteket för receptfritt och det funkar kanon!

twinner skrev:
Vad var biverkningen, vad hände ?

spectre skrev:
Asså som jag har fattat det så handlar det om hormoner som producerar nått ämne som tydligen ska försvinna med hjälp av bla tetracyklin då borde det ju gå att få någon spruta? Fast det lär väll ha en massa biverkningar det också. Upplevde du någon förbättring till en början med tetra?
Jag har nått som heter Aco acnelösning för mild till måttlig acne som jag köpte på apoteket för receptfritt och det funkar kanon!

Jag hann bara äta cirka 10 tabletter innan jag märkte att jag inte tålde dom. Problemet med tetracyklin är att det tar väldigt lång tid innan dom verkar. Jag fick tabletter utskrivna för ett halvår och kunde förmodligen vänta mig reslutat efter 3-4 månader.
Jag har testat alla receptfria acnebehandlingar som jag har hittat och inget hjälper.

Fick efter ett besök i stockholm fick jag en kräm som heter
ABERELA
Någon som har testat?

Detta ska vara A-vitamin i salva, fick höra att dom använde det mot rynkor också. Ska ge resultat efter 3 veckor, kan dock ge lite bieffekter vid kyla, vind och låg luftfuktighet. Bra timing.

Alicia skrev:
1912809 Det låter ju bra om nu allting skulle försvinna. Jag har väl inte direkt jätte svår acne men det jag har stör jag mig extremt av. Speciellt alla röda fläckar och liknande. Jag ska prata med läkaren på torsdag, ska fråga honom om rooacutan eller om han föreslår A-vitamin. Får väl se.

Undrar hur lång tid det tar innan allergiska utslag försvinner?

Jag tycker du ska fråga om roaccutan som en sista utväg, jag åt det för ca 10 år sen och enligt mina föräldrar så blev jag väldigt nedstämd, om det nu va någon tonårsgrej eller tabletterna vet jag inte.
Nu när jag ser det i efterhand så kan jag hålla med om att jag ändrades lite, som sagt om det berode på medicinerna vet jag inte.

Dock skall det sägas att det är väldigt effektivt, men jag tycker att du ska se över de andra alternativen först.

Har aldrig själv testat men efter att ha läst fass för förskrivare med en del medicinkunskap så blir jag inte direkt övertygad.

* Det är ett A-Vitamin derivat som påverkar hjärnan att producera ett hormon som signallerar till huden om ökad proteinproduktion.
* Läkemedlet är rätt nytt och där finns inga långtidstudier utförda på människor
* Rodnad, fjällning, torr hy, pruritus, värmekänsla, brännkänsla, hudutslag, stickande/svidande reaktion. Hypo-, hyperpigmentering. Klassas som vanliga biverkningar
*Det verkar vara grymt uttorkande för huden så under de första veckornas behandling får du nog finna dig i att se fördjävlig ut i huden

Min gissning utan att vara dermatolog är att man inte skall stoppa i sig detta såvida du inte har mycket trist acne. En stor del av verkningsmekanismen är okänd men det verkar vara mindre råttgift än Roacutan fast fortfaande så är dem släkt. Långtidseffekterna av Roacutan kom man ju inte på förrän långt efter preparatet släpptes och all medicin som påverkar hormonutsöndring innebär en risk även om den säkerligen är mycket mindre för detta läkemedel.
Konsultera din dermatolog men jag hade nog satsat på Antibiotika i krämförmat att smörja in i ansiktet såvida du nu inte har enorma besvär.

Boris JR skrev:
2587725 Har aldrig själv testat men efter att ha läst fass för förskrivare med en del medicinkunskap så blir jag inte direkt övertygad.

* Det är ett A-Vitamin derivat som påverkar hjärnan att producera ett hormon som signallerar till huden om ökad proteinproduktion.
* Läkemedlet är rätt nytt och där finns inga långtidstudier utförda på människor
* Rodnad, fjällning, torr hy, pruritus, värmekänsla, brännkänsla, hudutslag, stickande/svidande reaktion. Hypo-, hyperpigmentering. Klassas som vanliga biverkningar
*Det verkar vara grymt uttorkande för huden så under de första veckornas behandling får du nog finna dig i att se fördjävlig ut i huden

Min gissning utan att vara dermatolog är att man inte skall stoppa i sig detta såvida du inte har mycket trist acne. En stor del av verkningsmekanismen är okänd men det verkar vara mindre råttgift än Roacutan fast fortfaande så är dem släkt. Långtidseffekterna av Roacutan kom man ju inte på förrän långt efter preparatet släpptes och all medicin som påverkar hormonutsöndring innebär en risk även om den säkerligen är mycket mindre för detta läkemedel.
Konsultera din dermatolog men jag hade nog satsat på Antibiotika i krämförmat att smörja in i ansiktet såvida du nu inte har enorma besvär.

Jag stoppar inte i mig något. Detta är en salva som jag ska använda en gång om dagen.
Roacutan är inget jag vill äta, Antibiotika i tablettform tålde jag inte, Antibiotika i form av kräm gav ingen verkan alls. Därför tänkte jag testa den här salvan som innehåller A-vitamin. Huden fjällar och dom säger att det blir värre till en början. Kan hålla med, ser ut som f*n i ansiktet nu, tänkte om någon hade testat och om det har funkat eller ej.

KGK skrev:
2587550 Du har inte funderat på om det är kostrelaterat?

Har under flera perioder under mitt tonårsliv levt på olika sorters koster och inget har gjort någon skillnad. Varit nästintill vegetarian, levt på cocacola och rostmackor, husmanskost, endast pasta, endast skräpmat, alltid varit oförändrat.

Last edited:
Har själv käkat Roacutan och jag har inte haft några biverkningar alls. Tror det är väldigt individuellt och hur stabilt psyke man har. Man blir dock väldigt torr i början av behandlingen så man måste smörja med hudkräm relativt ofta. Torrheten går dock över efter ett tag. Massa krämer och tetracyklin fungerar inte, det finns inga mirakelkrämer utan man måste nog gå på lite hårdare preparat för att verkligen bli av med skiten.

Har dock haft polare som blivit relativt deprimerade under en period och de har haft väldigt svårt att förklara varför. Det är bara något som flyger på vissa personer som käkar roacutan tyvärr.

har haft roaccutan, tycker inte det är så farligt, men fruktansvärt effektivt. själv fick jag lite torr hud, så att ta det över vintern är nog inte att rekommendera. min lever drabbades inte nåt alls, alla mina blodvärden blev bättre pga av ändrad kost, jag trodde levern skulle iaf bli lite påverkad efter allt man läst, men icke. kan tänka mej att en del blir deprimerade om dom inte ser tillräckligt snabba resultat, folk som redan va lite deprimerade pga acne innan, man behöver nog inte bli deprimerad om man äter dom. roaccutankapslar tar bort all acne inifrån typ, medans roaccutankräm/gel (finns inte i sverige vad jag vet), bara hjälper mot lindrig acne, tar bort det på ytan typ, inte så värst effektivt enligt mej. tror det va isotretinoin (en sorts a-vitamin) i den med, om det är "vanlig" a-vitamin i krämerna så tror jag dom fungerar kasst, bara en gissning dock

Last edited:
Homo skrev:
2589198 har haft roaccutan, tycker inte det är så farligt, men fruktansvärt effektivt. själv fick jag lite torr hud, så att ta det över vintern är nog inte att rekommendera. min lever drabbades inte nåt alls, alla mina blodvärden blev bättre pga av ändrad kost, jag trodde levern skulle iaf bli lite påverkad efter allt man läst, men icke. kan tänka mej att en del blir deprimerade om dom inte ser tillräckligt snabba resultat, man behöver nog inte bli deprimerad om man äter dom. roaccutankapslar tar bort all acne inifrån typ, medans roaccutankräm/gel (finns inte i sverige vad jag vet), bara hjälper mot lindrig acne, tar bort det på ytan typ, inte så värst effektivt enligt mej
Jepp samma erfarenheter.

lol jag som just höll på o fylla på lite

Homo skrev:
2589198 har haft roaccutan, tycker inte det är så farligt, men fruktansvärt effektivt. själv fick jag lite torr hud, så att ta det över vintern är nog inte att rekommendera. min lever drabbades inte nåt alls, alla mina blodvärden blev bättre pga av ändrad kost, jag trodde levern skulle iaf bli lite påverkad efter allt man läst, men icke. kan tänka mej att en del blir deprimerade om dom inte ser tillräckligt snabba resultat, folk som redan va lite deprimerade pga acne innan, man behöver nog inte bli deprimerad om man äter dom. roaccutankapslar tar bort all acne inifrån typ, medans roaccutankräm/gel (finns inte i sverige vad jag vet), bara hjälper mot lindrig acne, tar bort det på ytan typ, inte så värst effektivt enligt mej. tror det va isotretinoin (en sorts a-vitamin) i den med, om det är "vanlig" a-vitamin i krämerna så tror jag dom fungerar kasst, bara en gissning dock
Jag har käkat tetracyklin flera omgångar utan resultat, det var som sockerpiller.
Roaccutan fick jag äta i två omgångar, faktiskt under vintern då hudläkaren inte tyckte jag skulle äta på sommaren pga att man inte ska utsätta sig för sol när man äter dom. Så uppehållet var under en sommar.
Min hud blev bättre efter omgång två, men inte helt bra men jag är glad ändå:)
Nu äter jag extra B-vitamin varje dag samt tvättar mig med Lactacyd flytande tvål och använder Stioxyl vid behov. det hjälper en del.
Biverkningar av Roaccutan? Jadå, kort stubin som fan:mad: tyckte själv det var jobbigt ibland, min omgivning likaså. Torr hud, torra ögon (fick droppa i ögondroppar), torr i näsan:näsblod (fick smörja:D nosoil tror jag det hette), torra läppar. Men jag blev inte deprimerad iaf, tyckte jag, ibland påstår tjejen.
Efter avslutad behandling försvann biverkningarna, efter någon månad (säger tjejen nu).
Levervärdena var OK före, under och efter behandlingen.

Alicia skrev:
2589062 Jag stoppar inte i mig något. Detta är en salva som jag ska använda en gång om dagen.
Roacutan är inget jag vill äta, Antibiotika i tablettform tålde jag inte, Antibiotika i form av kräm gav ingen verkan alls. Därför tänkte jag testa den här salvan som innehåller A-vitamin. Huden fjällar och dom säger att det blir värre till en början. Kan hålla med, ser ut som f*n i ansiktet nu, tänkte om någon hade testat och om det har funkat eller ej.

Smörja på/käka tabletter same shit du får ju i dig substansen ändå...
Roacutan och Aberela är ungefär samma grundsubstans (de är båda retinoider) och verkan på kroppen är troligtvis ungefär den samma fast Aberela har förhoppningsvis betydligt mindre biverkningar delvis därför att man får i sig mycket mindre doser då det smörjs in i salva.
Man skall dock vara uppmärksam på biverkningar då det kan låta oskyldigt med A-vitamin men retionoider är mycket potenta läkemedel....

Fast med tanke på vad du testat innan och att du tycks lida av acnen så är det klart att du skall testa.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back