Alla borde vara vegetarianer

Kött är gott :)

Men det är inte så gott att jag inte anser mig kunna göra bättre för att dra ner på mitt konsumerande med hänsyn till moder jord/de stackars djuren/fattigdomen/whatevver. Om du tänker med hjärnan o inte med din salivdrypande käft en sekund så kan nog även "du"(nej jag pratar inte med dig veggopelle!) skära ner i viss mån..

Ne, 70-80-tal. En bigmac kostade ung lika mycket på 80-talet som nu, fast reallönerna var ca hälften då mot nu. Du får gära kolla om du vill jag minns inte exakt

7.50:- när McD öppnade på Sveavägen i Stockholm...
Då var min månadslön 4000 Kr efter skatt.

Dåtidens pris / nettolön = 0.00187
Nutidens pris / (min) nettolön = 0.00144

Ja, jag äter kött, sällan i fast form, ofta ingående i maträtt.
Ja, jag äter fisk
Ja, jag äter grönsaker och liknande födoämnen
Ja, jag vet att kött som basföda är olönsamt sett med perspektiv på energihushållning
Ja, jag respekterar allas personliga val i frågan, önskar dock att det vore mer ömsesidigt...

Nej, jag gillar inte slaktprocedurerna
Nej, jag gillar inte massuppfödning/köttproduktion
Nej, jag gillar inte massproducerade grönsaker

Mat som har växt upp och levt i det fria i lugn och ro, kött som växt, är enormt mycket godare och säkerligen även avsevärt nyttigare än det som kommer ur "vår" matproduktionsapparat.

Dock så är det inte helt enkelt att tänka "bra" när klockan är 17.30 med andan i halsen i affären och tre vrålhungringa och trötta barn i släptåg.
Då är ett paket hotdogs/fiskpinnar/lövbiff eller liknande ett så mycket enklare alternativ att välja så det är det det blir för det mesta.

I i-länderna är val av mat ett lyxproblem, vi har råd att välja, sen är det upp till var och en att göra valet.

Så blir det när det blir som det blir när vi är där som vi är...

/Danne

För 20 år sedan, i mitten på 80-talet vill jag minnas att bigmac &Co gick på 39:- vilket den också kostade för bara ngt/ngr år sedan. Det var det jag tänkte på.

/J

7.50:- när McD öppnade på Sveavägen i Stockholm...
Då var min månadslön 4000 Kr efter skatt.

Dåtidens pris / nettolön = 0.00187
Nutidens pris / (min) nettolön = 0.00144

Ja, jag äter kött, sällan i fast form, ofta ingående i maträtt.
Ja, jag äter fisk
Ja, jag äter grönsaker och liknande födoämnen
Ja, jag vet att kött som basföda är olönsamt sett med perspektiv på energihushållning
Ja, jag respekterar allas personliga val i frågan, önskar dock att det vore mer ömsesidigt...

Nej, jag gillar inte slaktprocedurerna
Nej, jag gillar inte massuppfödning/köttproduktion
Nej, jag gillar inte massproducerade grönsaker

Mat som har växt upp och levt i det fria i lugn och ro, kött som växt, är enormt mycket godare och säkerligen även avsevärt nyttigare än det som kommer ur "vår" matproduktionsapparat.

Dock så är det inte helt enkelt att tänka "bra" när klockan är 17.30 med andan i halsen i affären och tre vrålhungringa och trötta barn i släptåg.
Då är ett paket hotdogs/fiskpinnar/lövbiff eller liknande ett så mycket enklare alternativ att välja så det är det det blir för det mesta.

I i-länderna är val av mat ett lyxproblem, vi har råd att välja, sen är det upp till var och en att göra valet.

Så blir det när det blir som det blir när vi är där som vi är...

/Danne

Alla borde inte vara nånting!

Alla människor ÄR allätare.

Så föds vi, och så har evolutionen sett till att vi kan överleva på det som för tillfället erbjuds.
Sen får vegomullar och andra som bär världens bekymmer på sina små späda axlar säga vad de vill, äta vad de vill, tillbe vilka gudar de vill.
ÄR det iaf. :fakta.

Alla borde inte vara nånting!

Alla människor ÄR allätare.

Så föds vi, och så har evolutionen sett till att vi kan överleva på det som för tillfället erbjuds.
Sen får vegomullar och andra som bär världens bekymmer på sina små späda axlar säga vad de vill, äta vad de vill, tillbe vilka gudar de vill.
ÄR det iaf. :fakta.

:yoparty

Så bara för att din penis är skapt i perfekt rätt storlek för att passa i ett mansanus så ÄR du en natural born mansanusknullare? :tummenupp

Skämt åsido, jag äter kött ofta och länge, men jag har inga illusioner om att det är det enda rätta för mänskligheten. Folk får väl göra som de vill.

Grillade grönsaker är ghey.
Baconlindade korvar är radhusmat.
Snitslar av älg eller rådjur.
Bankade med svartpeppar och marinerade i rödvin, honung, enbär och timjan..
Funkar med lamm också.
Till detta äter man skivad potatis, lök och hela vitlöksklyftor som lagts i foliepaket tillsammans med persilja och smör och glödgrillats.
Något ljust bröd med mycket sälta.
Rödtjut eller pilsner.
Glöm inte GTn mot malarian under grillningen.

Fusk! Nu blev jag hungrig! :näsblod

Så bara för att din penis är skapt i perfekt rätt storlek för att passa i ett mansanus så ÄR du en natural born mansanusknullare? :tummenupp

Skämt åsido, jag äter kött ofta och länge, men jag har inga illusioner om att det är det enda rätta för mänskligheten. Folk får väl göra som de vill.

Mjo, men det var inte riktigt det han sa. Han sa att vi är skapta för att kunna äta både och. Veganrörelserna försöker ju tuta i Svensson att människan inte är skapt för att äta kött alls, vilket är en ren lögn.

Som sagt: Vi kan överleva på allt, både mans- och kvinnoanus :arsele :tungan

Enda anledningen att äta kött är att man är lat.

Nu vet jag inte hur seriös du är, men jag älskar smaken av kött,
särskilt rött kött, grisen är inte lika god, men det är gott med,
kyckling är gott ibland, men äter inte ofta.
Fisk är inte gott alls.

Vad det säger om mig vet jag inte, men så är det iallafall.

Last edited:
Vill bara säga att jag inte har läst inläggen eller sett filmerna.
Däremot har jag själv stått och hållt i grimman när min slaktade sista häst slaktades.
Jag kan då berätta att han hade ingen "dödsångest" eller den minsta aning om vad som skulle hända. Vi tog honom bakom stallet, han satte ner huvudet i hinken med mat och slaktaren smekte honom lite på huvudet och sen small det bara till. Hästen var stendöd innan han ens slog i marken, det går så fort att dom omöjligt ens hinner känna när kulan träffar hjärnan (smärta går ju via ryggmärgen till hjärnan). Att hästen har dödsryckningar ser ju lite läskigt ut, men det är bara för att vi tror att den lever om den rör sig.
Andra djur kan jag inte så mycket om slakten på, men jag vet att just med hästar så är reglerna stenhårda inne på slakteriet och dom slaktare som kommer till gårdarna vet vad dom håller på med. Om hästen är orolig så beror det på att människorna runt den har stressat den genom sin egen sorg, för hästar läser av oss som en öppen bok.
(En liten kul anekdot här då: Filmen Sherdil handlade ju om nån häst som skulle till slakt och där fanns alla småflicketankar med. En häst skulle i filmen skickas iväg till slakt och självklart måste ju då hästen vägra gå in i transporten. Den scenen bleev lite problematisk då hästarna som var anlitade som skådespelare var travhästar, så det fanns inga lastningsbekymmer utan han klev bara rakt in i transporten varje gång. Till slut fick en gubbe ställa sig i transporten med ett spö och vifta så hästen ryggade och inte ville gå in. Kan säga att han hade sett väldigt förvirrad ut, men skådisen måste ju göra sitt jobb:D )
Jag är personligen väldigt skeptisk till det mesta som sprids av "djurvänner" då det alltför många gånger visar verkligheten på ett mycket redigerat sätt.

Vi tog honom bakom stallet

det var ju nära, din häst var nog en försvinnade liten del av köttindustrin, det jordbruksministern inte tyckte var bra var köttindustrin som ex. skickar hästar från italien till malmö för att slaktas osv., får från australien till andra länder för att slaktas och förhållandena under dessa transporterna.

Last edited:

Knappast. Jag tar gärna tid på mig när jag lagar mat och gör gärna och ofta lite annorlunda mat och det innehåller ALLTID kött från någon levande varelse.
Jag skulle säkert klara mig som vegetarian men varför skulle jag få för mig att bli det när kött är så jävla gott? En stor saftig oxfilé, en fin bit grillad lax, en soppa gjord på utrotningshotad torsk, en mör kyckling som är uppfödd i bur etc.
Allt detta smakar underbart gott oavsett var djuren kommer ifrån eller hur de är uppfödda.
Visst kan man ta "sitt ansvar" och försöka hålla sig till ekologiskt/rättvisemärkt mat men jag undviker det för jämnan då jag anser att det inte ska kosta mer än annat. Sen retar det säkert nån miljöfåne och då blir det helt plötsligt ännu godare att ta en tugga av det stackars djuret.

Jag äter mer än gärna kött. Litar på att svenska slakterier vet vad de gör.

Att slakta enligt religösa traditioner, som i klipp 2 i första inlägget, däremot är helt sjukt.

Sant. Läste dessutom i dagens DN att varannan svensk är överviktig. Så ngt skriande behov av mer animaliskt fett syns ju onödigt i kungadömet

Men visst, kött är gott. Försöker dock dra ned på det.

/J

..ingen "dödsångest" eller den minsta aning om vad som skulle hända.
Så bra då. Men det är inte vad den här tråden handlar om. Den handlar om slaktdjur som hanteras helt utan respekt/empati. Ett exempel nedan på en förvisso småskalig verksamhet där grisarna knappast kan ha något annat än d-ö-d i skallen. Subba!

[YOUTUBE-ID]EYCIkTvGAuo[/YOUTUBE-ID]

Sant. Läste dessutom i dagens DN att varannan svensk är överviktig. Så ngt skriande behov av mer animaliskt fett syns ju onödigt i kungadömet

/J

Är det animaliskt fett vi blir feta av?
Jag trodde det var allt socker. (Kolhydrater)
Kolla bara en vanlig limpa! Uppemot 70% kolhydrater!
Och faktiskt även - numera vederlagt: Sockerersättningar.
Så mycket animaliskt fett äts nog inte så vi blir feta?
Inte såvitt man hör alla kaloritalibaner på jobbet iaf.

@nyteknik: Den där subban du visar upp kan väl knappast vara representativ för storskalig slakt??
Det ser mer ut som en redneck som i "present" av sin karlakarl fått chansen att helt oförhappandes skjuta ett djur.
OSMAKLIGT i den aspekten att hon inte verkar beredd på vad hon gör, inte kan hantera vapnet eller ens vet VAR/hur man skjuter ett djur på ett korrekt sätt.
Jag tror att det är såna här fillmer som MissVims vänder sig emot, eftersom de INTE är representativa.

Det liknar som sagt propaganda.
Eller ska man tro att alla hundägare med Staffekloner pysslar med hundkamp bara för att man sett en sån film?

Icke förty är det horribla saker som händer i slaktens namn, ffa dessa vedervärdiga långa transporter.

Mammon regerar.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma