Alla älskar CBR 125 tråden!

RaceAgain skrev:
Hellre liten och smiding än stor och klumig :arsele :banana :rofl
Om tex NSR är stor och klumpig, vad är då en enliters sporthoj...?? Vad är då en guldvinge...??

Stackars dig, du kan bara ha en jättetung o klumpig hoj i dina ögon sett när du ska ha mellanhoj :tungan
 
NSR_Martin skrev:
Om tex NSR är stor och klumpig, vad är då en enliters sporthoj...?? Vad är då en guldvinge...??

Stackars dig, du kan bara ha en jättetung o klumpig hoj i dina ögon sett när du ska ha mellanhoj :tungan

Hmm så är inte goldwing klumpig? Iallafall NSR:en är inte så klumpig kanske men rs:en är tjock :/ Skulle enliters hojarna kunna blivit smidigare tror du inte dom skulle vara så då? Jag anser att cbr125 är lagom smidig för 125cc.

Edit: 1000 kubikarna har ju lite mer effekt också så dom får gärna vara klumbigare.
 
RaceAgain skrev:
Hmm så är inte goldwing klumpig? Iallafall NSR:en är inte så klumpig kanske men rs:en är tjock :/ Skulle enliters hojarna kunna blivit smidigare tror du inte dom skulle vara så då? Jag anser att cbr125 är lagom smidig för 125cc.

Edit: 1000 kubikarna har ju lite mer effekt också så dom får gärna vara klumbigare.
Klart dom är klumpiga, men har jag påstått nått om deras klumpighet överhuvudtaget?? Precis!

Du visste inte att dom hela tiden strävar efter att göra dom lättare och smidigare eller...?

Det sissta du skrev va intressant, RS har dubbelt så mycket effekt som din, men DEN får inte vara klumpigare..? Och klumpig, jag skulle snarare säga stabilare, tror mest CBRen känns liten o klent byggd över 100 i jämförelse med RS.... observera tror....
 
NSR_Martin skrev:
Klart dom är klumpiga, men har jag påstått nått om deras klumpighet överhuvudtaget?? Precis!

Du visste inte att dom hela tiden strävar efter att göra dom lättare och smidigare eller...?

Det sissta du skrev va intressant, RS har dubbelt så mycket effekt som din, men DEN får inte vara klumpigare..? Och klumpig, jag skulle snarare säga stabilare, tror mest CBRen känns liten o klent byggd över 100 i jämförelse med RS.... observera tror....

hmm okej skrev fel med det där om om effekten :3freak .. AJA SKIT SAMMA bli inte så jäkla tjurig! :tungan enda andledningen till att jag är emot 2-takt är att ja tycker dom är istabila. älskar effekten osv men dom känns helt enkelt istabila i motorn.
 
Allting är ju en smaksak! Fördelen för oss cbr åkare är ju bl a att vi behöver aldrig oroa oss att hojjen skär pga att vi glömt fylla på nån 2-taktsolja eller så.. sedan känns den som ett tryggare köp eftersom att den går riktigt bra på låga varv och måste inte "tok"varvas för att den ska dra rejält... sen är ju då effekten en nackdel, men det kommer ju allt fler å bättre lösningar till den frågan ju längre in i framtiden vi kommer! :) sedan så har ju dom flesta sina 125cc i 2 år sedan byter man ju ändå till en större.. :tuttar
 
RaceAgain skrev:
hmm okej skrev fel med det där om om effekten :3freak .. AJA SKIT SAMMA bli inte så jäkla tjurig! :tungan enda andledningen till att jag är emot 2-takt är att ja tycker dom är istabila. älskar effekten osv men dom känns helt enkelt istabila i motorn.

Instabila i motorn, hur menar du då? har du kört en 2-takts hoj?

Jag hade min i xxx antal mil en nsr -97. Jag förstår inte riktigt vad du menar med instabil för jag har då aldrig varit med om att den skulle vara instabil. Tycker 2-takt på 125cc är alldeles ypperligt, man kan ha riktigt kul med en sådan ifall man sköter den som man ska, vilket man måste med allt eller?
 
Vanish skrev:
Instabila i motorn, hur menar du då? har du kört en 2-takts hoj?

Jag hade min i xxx antal mil en nsr -97. Jag förstår inte riktigt vad du menar med instabil för jag har då aldrig varit med om att den skulle vara instabil. Tycker 2-takt på 125cc är alldeles ypperligt, man kan ha riktigt kul med en sådan ifall man sköter den som man ska, vilket man måste med allt eller?

Jag tror han syftade på att 2-taktarna är ju ändå högvarviga motorer = mer slitage.. 4-taktarn = behöver inte varvas = mindre slitage på motorn.. men sköter man sin 2-taktare på ett bra sätt så behöver man ju sällan oroa sig för att motorn ska skära när man är ute å drar en repa..

Om det inte vad det du syftade på, så skriv ditt rätta syfte =] *det här var bara min gissning* :)
 
*Foxen* skrev:
Jag tror han syftade på att 2-taktarna är ju ändå högvarviga motorer = mer slitage.. 4-taktarn = behöver inte varvas = mindre slitage på motorn.. men sköter man sin 2-taktare på ett bra sätt så behöver man ju sällan oroa sig för att motorn ska skära när man är ute å drar en repa..

Om det inte vad det du syftade på, så skriv ditt rätta syfte =] *det här var bara min gissning* :)

hmm jo det var så ja mena också! saken är också den att den kräver mer olja! minsta uppehåll med tillförseln (vet inte varför det skulle hända) så ryker den ju i princip. dom är kanske inte mer instabila men känns så.
 
Nu har jag sålt min cbr =) tog lit etid och en kraftig pris nedsättning menmen såld e hon !. nu blir det enduro istället.
 
va faan skippa och glöm allt snacka om att 125 fyrtaktare skulle vara lågvarviga.. man måste varva dom som ett as för att det ska hända någonting,

Skitråkigt och helt värdelöst igentligen..

Ser ingen fördel med dom förutom att man slipper all moppekänsla och att dom drar lite soppa. Inte alls starka/lågvarviga
 
steffo skrev:
va faan skippa och glöm allt snacka om att 125 fyrtaktare skulle vara lågvarviga.. man måste varva dom som ett as för att det ska hända någonting,

Skitråkigt och helt värdelöst igentligen..

Ser ingen fördel med dom förutom att man slipper all moppekänsla och att dom drar lite soppa. Inte alls starka/lågvarviga


Här e en som vet vad han pratar om :)
 
steffo skrev:
Ja va faan jag har ju en, fast jag är as nöjd med den ändå

Lät konstit om du inte tykte din var stark! :va
min är åtminstonde bra stark kan jag lova! :tummenupp

nåja.. huvudsaken är att man är nöjd med sin egen hoj! :tuttar
 
Stark och stark.. beror ju på vad du jämför med..
 
*Foxen* skrev:
Lät konstit om du inte tykte din var stark! :va
min är åtminstonde bra stark kan jag lova! :tummenupp

nåja.. huvudsaken är att man är nöjd med sin egen hoj! :tuttar


min e starkare :7peta

cbr e sjukt skön hoj :4skrika
 
steffo skrev:
va faan skippa och glöm allt snacka om att 125 fyrtaktare skulle vara lågvarviga.. man måste varva dom som ett as för att det ska hända någonting,

Skitråkigt och helt värdelöst igentligen..

Ser ingen fördel med dom förutom att man slipper all moppekänsla och att dom drar lite soppa. Inte alls starka/lågvarviga

det är samma sak med min, men det är för att det är 2 cylindriga. ´CBRen är 1 cylindrig dvs mera cylindervolym dvs mera kraft vid lägre varv..
 
tjena.
vad jag förstått så går den här diskutionen ut på att höja rösterna för fyrtaktare och cbr:erna.

men att säga dom skulle vara så jätte starka på låga varv är ju hm...?

och en tvåtaktare behöver inte varvas så jävligt som ni påstår för att man ska kunna köra normalt på landsväg.

om man jämför:
mellan 90-100km/h varvar dom flesta landsvägs 125cc tvåtaktare
mellan 6500-7500 rpm på sista växeln med orginal drevning
om jag har fel så rätta mig!

vilket varv ligger en cbr på när ni kör i 100km/h?

jämför gärna effektkurvorna och botteneffekten.
den ena är från en cbr och den andra är ifrån en crm eller en nsr som är ostrypt men ej trimmad. vet ej vilken men dom det är
men det spelar ingen roll för att motorerna är likadana och effektkurvan bör vara liknande
om jag räknat rätt så har crb 6,1hk vid 4000 rpm och nsr/crm nästan exakt 6hk vid 3500 rpm

observera att cbrens diagramm är i enheten kw.

om du jämför en cbr och en nsr så är skilnaderna i botteneffekt inte stor.

effektsvakan är irriterande ibland men det tycker jag förstärker känslan av att det är cross man kör när det gäller crm.

:fakta
 

Bifogat

  • effektdiagram.gif
    effektdiagram.gif
    38.4 KB · Visningar: 49
  • Gianelli.JPG
    Gianelli.JPG
    25.8 KB · Visningar: 42
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top